Appartement vlak naast GSM mast kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 19:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x2RtsEfJULMOcqkb9Cqwhgo8/full.jpg
Ik zit naar een woning te kijken die op zich prima is, alleen zit er zo'n GSM mast precies naast dat appartement aan de buitenmuur.
Ik heb geen moeite met wifi netwerken of mobieltjes, maar dit lijkt me toch wel een stuk sterkere bron van straling? En als je bedenkt dat dat de magnetron frequentie is geeft at toch wel een raar idee.
Of is het net zo erg als dat je 30 wifi kanalen van je buren ontvangt? :+

Ik heb wel wat gelezen online: https://the8layers.com/20...of-mobile-telecom-towers/
Hier wordt gesteld dat je mobieltje misschien gevaarlijker is dan zo'n mast, maar aan de andere kant is de mast in hun voorbeeld 200m weg, terwijl hij hier echt 1 meter van de bank vandaan zou staan.
Dat maakt nogal een verschil hiervanuitgaande?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/daJgH9iuGAfQH3PUx965YGit/full.png

[ Voor 31% gewijzigd door Menesis op 26-06-2018 14:26 ]

Mixed Reality dev

Beste antwoord (via Menesis op 29-06-2018 22:01)

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:39
@Menesis @KingOfDos @FunFair @PhilipsFan

Het gaat om het ERP vermogen, het vermogen dat wordt uitgezonden en geloof me, dat is geen 60 watt.
En met 4G staan ze gewoon 24/7 te loeien hoor! :)

Voorbeeldje antenneregister.nl:
Postcode: 1012EL
Vodafone 2630 MHz (Wat toch echt bijna een magnetron frequentie is) 32.9 dBW

https://www.rapidtables.com/electric/dBW.html
32.9 dBW = 1950 watts!

Zo zien de 4G LTE signalen eruit, in dit voorbeeld zijn T-Mobile/KPN/Tele2 de hardste signalen.
En staan op een minimale afstand van 300 meter.
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/spectrum-2018-06-23-2600mhz.jpg

Rond 2475 MHz zie je hier magnetron pulsing:
Inderdaad kort, maar behoorlijk.
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/spectrum-2018-06-24-2475mhz-microwave-data.jpg

Dus afhankelijk voor welke frequentie en voor welk doeleinde deze antenne wordt gebruikt,
kun je pas zeggen hoe storingsgevoelig deze is. Daarom staan ze ook meestal óp gebouwen,
beton dempt enorm. Ik heb deze nog nooit gezien, naast een raam. Zelfs op kerktorens niet zo dichtbij.

Succes met woning jagen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:37
Ik zou blij zijn met het goede bereik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:41
sigmundfreund schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:25:
Ik zou blij zijn met het goede bereik :)
Volgens mij heb je slecht bereik als je zo vlak naast/onder de antenne staat :P
Verder is de vraag of je een aluminium hoedje nodig hebt of niet. Het ding is daar geplaatst volgens de normen die er gelden. Dus wat dat betreft hoef je, je geen zorgen te maken.

Maar als je gevoelig bent voor de berichten die uit het verleden zijn gegeven door https://www.stopumts.nl/ (misschien nog wel steeds, geen idee wat ze nu doen) kun je beter ergens anders gaan wonen, want dan zul je, je altijd blijven afvragen of het wel zo goed is om daar te wonen.

Werkt zo'n UMTS antenne niet zo? Dan straalt hij toch de andere kant uit?
Afbeeldingslocatie: https://data.kommago.nl/img/products/normal/ubiquiti_am-v5g-ti_3.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door FunFair op 26-06-2018 14:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:00
Flinke kans dat de antenne hoofdzakelijk in specifieke richtingen uitzendt. Uiteraard is er wel 'lekkage'.

Alleen kopen tegen zeer forse discount of garantie dat de antenne op datum X weg is. In een mindere markt krijg je een appartement namelijk nauwelijks verkocht met zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Die antenne zendt van de muur af.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AM-FM
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-01-2024
De vermogens zijn zo laag dat je geen enkel risico loopt. En inderdaad, straalt naar voren uit (daarom zie je ook altijd clusters in die masten hangen. Gezien het hier om 1 antenne gaat zal het een gapfiller zijn.(laag vermogen/bereik)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:07
Heb je in het antenneregister al eens opgezocht waar hij precies voor dient?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:32
Heb je al gezocht naar wetenschappelijke onderzoeken over het verband tussen straling van mobiele netwerken en allerlei ziektes?
Geen enkel onderzoek toont aan dat er een verband is. Laat staan onder de regelgeving die wij in Nederland hanteren.
Het agentschap telecom controleert streng en geeft zeker niet zomaar toestemming om ergens een antenne op te hangen. Die antenne mocht daar niet zomaar hangen en zal ongetwijfeld onder strenge controle liggen.
Qua gezondheid zou ik me zeker niet druk maken.

Wel zou ik goed letten op eventuele geluiden van de antenne. Er loopt immers stroom doorheen, dingen als coil whine kunnen natuurlijk wel degelijk als irritant worden ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:26
Afgezien van of er wetenschappelijk een onderbouwing is voor wel of niet schadelijk zijn, heeft dit gewoon effect op de waarde van je woning. De perceptie bij mensen is dat het gevaarlijk is dus dat ze geen mast aan hun woning willen. Mocht je de woning later verkopen dan krijg je daar mee te maken en grote kans dat je ook minder voor je woning krijgt.
Enige voordeel is dat je waarschijnlijk wat lagere VVE lasten hebt vanwege de verhuurinkomsten die de VVE ontvangt voor de mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Waar je ook nog kans van hebt is dat het een ontvanger is voor faciliteiten in het gebouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Menesis schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:24:
Ik heb geen moeite met wifi netwerken of mobieltjes, maar dit lijkt me toch wel een stuk sterkere bron van straling?
Licht is ook RF straling! Snel! Alle gordijnen dicht!
~10 watt voor een GSM mast is meer dan voldoende.
En als je bedenkt dat dat de magnetron frequentie is geeft at toch wel een raar idee.
GSM masten gebruiken geen 'magnetron' frequentie (2.45GHz).

2.4GHz wordt gebruikt voor wifi (in-house, 200mW, 2.4 tot 2.45GHz), Aarde>Satelliet uplink (2.4GHz tot 2.45GHz met max 120 Watt voor gelicencieerd gebruik) en om eten op te warmen (magnetron op 2.45GHz met b.v. 1000 Watt in een RF-dichte behuizing).
Of is het net zo erg als dat je 30 wifi kanalen van je buren ontvangt? :+
Erg? De vermogens zijn echt niets en vallen binnen de norm. Ik kan dingen bedenken die serieus eng zijn, maar val daarmee gegarandeerd buiten de normen. Dat is geen hypothese maar harde theorie.
Hier wordt gesteld dat je mobieltje misschien gevaarlijker is dan zo'n mast, maar aan de andere kant is de mast in hun voorbeeld 200m weg, terwijl hij hier echt 1 meter van de bank vandaan zou staan.
Er is online zoveel onzin te vinden over de zogenaamde gevaren. Met als voorbeeld: EHS. Die mensen zijn ziek, maar niet van de straling. :+

Je mag een antenne op hoger vermogen (50+ watt) niet direct aanraken (kans op brandwonden ivm skinning effect van hogere frequenties). Op 5 centimeter afstand is het veilig. Die antenne 1) golft van het gebouw af, 2) die frequenties (gsm/3g/4g) gedragen zich redelijk 'optisch' en wordt makkelijk gedempt door de stenen muur en 3) het vermogen van een GSM mast is echt niets.

FM/DAB+ en DVB-T zenders zenden veel harder (10kW+). Het GSM netwerk is veel fijnmaziger en daardoor is veel lager vermogen vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zou het zelf niet kopen, tenzij garantie dat het ding binnen één of twee jaar eraf wordt gehaald.
Het heeft namelijk, zoals als door meerdere aangeven, wel invloed op de waarde van het huis.
Dit zijn nou net de punten waar de koper op kan besparen.

Opzicht zou ik het ook niet zo'n prettig gevoel hebben, al lijkt het niet schadelijk.
Het kan zijn dat je last krijgt van geluid, al heb ik gelukkig dat zelf niet hoeven meemaken op een trafo na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet dat het totaal iets anders is maar ik had een oom die bij Tennet werkte. Was een techneut. Hij zou zelf geen woning kopen binnen een kilometer van een hoogspanningsmast terwijl er vrolijk binnen een paar honderd meter van zo'n mast wordt gebouwd. Sinds dat ik dat weet neem ik "ja het is veilig" met een korreltje zout. Als ik dan naar je grafiekje kijk zou ik niet binnen 10 a 15 meter van zo'n GSM mast willen wonen.

En nee ik heb geen aluminium hoedjes aan de kapstok. Maar als je dingen niet zeker weet is voorkomen beter dan genezen.

Andere discussie maar hij gaf ook toe dat hoogspanningsleidingen onder de grond in steden eigenlijk best een probleem zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door TheBorg op 26-06-2018 20:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:40
Het ding is daar geplaatst volgens de normen die er gelden. Dus wat dat betreft hoef je, je geen zorgen te maken.
10 jaar geleden schilderden we alle Nederlandse tanks met chroom6, niets aan de hand volgens de toen geldende norm
50 jaar geleden spijkerde iedereen asbest in z'n woning, niets aan de hand volgens de toen geldende norm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 23:50
Om een en ander in perspectief te plaatsen: Een magnetron heeft grofweg een vermogen van 1kW. Daarmee warm je een maaltijd in een paar minuten op, op een afstand van 20cm van de stralingsbron.

Zo'n GSM mast straalt hooguit 60W uit (bron) en doet dat niet constant, het is afhankelijk van hoeveel mensen er bellen etc. Dat vermogen moet niet jouw appartement in, maar de ruimte buiten. Zo'n antenne is dus zo gemaakt dat 95% van die 60W de andere kant op wordt gestuurd. Dan hou je 3W over wat misschien jouw appartement in lekt. Zeker de helft daarvan wordt gedempt door de stenen muur. Ik zou me er totaal niet druk om maken. Straling heeft vast effect op mensen, maar alleen psychisch.

Helaas zijn veel mensen gevoelig voor psychische effecten, en daarmee kan het zijn dat je huis hierdoor wel minder goed verkoopt. Dus daar kun je rekening mee houden in je bod, zoals al gesuggereerd.

Toch grappig met die mobieltjes. Iedereen wil goede ontvangst, maar niemand wil een antenne in z'n buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheBorg schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:50:
Ik weet dat het totaal iets anders is maar ik had een oom die bij Tennet werkte. Was een techneut. Hij zou zelf geen woning kopen binnen een kilometer van een hoogspanningsmast terwijl er vrolijk binnen een paar honderd meter van zo'n mast wordt gebouwd.
Ook mensen bij serieuze bedrijven kunnen fouten maken. Techneut zegt niets! Is hij natuurkundige?

Ik heb geen bezwaar tegen masten, behalve de angst dat de kabels afbreken/vallen wegens slecht onderhoud. Ze komen echter met veel plezier defecten repareren (corona arc op de isolators, etc).
En nee ik heb geen aluminium hoedjes aan de kapstok. Maar als je dingen niet zeker weet is voorkomen beter dan genezen.
Punt is dat elektro begrepen wordt. Misschien weet jij het niet zeker, maar dat is wat anders.
Bushie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:00:
[...]

10 jaar geleden schilderden we alle Nederlandse tanks met chroom6, niets aan de hand volgens de toen geldende norm
50 jaar geleden spijkerde iedereen asbest in z'n woning, niets aan de hand volgens de toen geldende norm
Mooie dooddoener.

Als ik beroepsmatig schilder was zou ik constant een gasmasker dragen. Of je nou een huis of een tank schildert, daar komt altijd rotzooi vanaf. Schildersziekte is niet grappig (kennis van me..).

Het is niet alleen de fout van de Overheid met chroom6. Er zijn verzekeringstechnisch minimaal 5 fouten gemaakt, wat ook de werknemers kan worden aangeschreven (1 van de fouten: medewerker kiest ervoor om te verven zonder bescherming). Dat is dan even los van het feit dat de Overheid afdoende bescherming had moeten realiseren.

Het blijft een samenspel tussen werkgever en werknemer! Het zelfde als valbescherming / harnas eisen bij werkzaamheden boven de 6 meter.

Asbest is i.d.d. een dingetje. Het wordt nog actief gebruikt voor nanotech, maar nu weten we (mensheid) wel beter hoe het werkt, en wat de risico's zijn! Juist door de kennis die we (mensheid) hebben over asbest, weten we dat o.a. Beryllium Oxide (BeO) de zelfde risico's heeft. BeO wordt actief gebruikt in elektronica, maar niet voor consumenten.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 26-06-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

@Anoniem: 37691 Dat het niet helemaal veilig is dat is algemeen bekend.
https://www.rivm.nl/Onder...ijnen/Gezondheidseffecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Daar ben ik van op de hoogte. De hypothese is mogelijk correct, maar het is (nog) geen harde theorie.
W.d.b. hebben transformatorhuisjes altijd een extra laag staal om magnetisme te beperken.

Gelukkig heeft GSM/Wifi/etc totaal geen vermogen. I.t.t. hoogspanningsnetwerk.
Als de magnetische velden werkelijk de oorzaak zijn van extra kinderen met leukemie, dan is 1 van de ongeveer 270 kinderen die in Nederland elke twee jaar leukemie krijgen toe te schrijven aan de aanwezigheid van de hoogspanningslijnen.
"Mogelijk" 0.5 kind per jaar.

Beetje bot, maar misschien is het slimmer om fiets-/verkeers-examen te verplichten op alle basisscholen. Of andere maatregelen nemen om meer kinderen te beschermen.
Verkeersdoden 2017
Kinderen (0-14 jaar) komen juist relatief weinig om in het verkeer; in 2017 waren dat er 16.
Magnetisme van HV afzetten tegen de ~1100 asbestdoden per jaar.

- Chroom6: Betreft veel mensen
- Asbest: Nog veel meer slachtoffers
- Kinderleukemie "mogelijk" door HV: Zeer beperkt tot mogelijk nul.
- Overige effecten van electronica/RF: Zover bekend geen (behalve stroom aanraken, dat kan dodelijk zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:40
offtopic:
Het blijft een samenspel tussen werkgever en werknemer! Het zelfde als valbescherming / harnas eisen bij werkzaamheden boven de 6 meter.
iets lager, 2,5 meter
https://www.arboportaal.n...lbeveiliging-noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic:
Oh, 2,5m volgens arbo? Dat had ik eerder moeten weten! Dan had ik die ruitenwasser per direct laten stoppen (uit zijn hoogwerker geklommen op ~4m om een hoekje te wassen).

Bij hobbygroep hanteren we 6 meter, zal dat ter discussie stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
Stelt dat er na een bepaalde periode er een verbeterde "sterkere" komt te hangen voor betere verbinding ?

[ Voor 10% gewijzigd door absrnd op 27-06-2018 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 19:38
jeroen3 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:22:
Heb je in het antenneregister al eens opgezocht waar hij precies voor dient?
Het is in Noorwegen, maar ik heb de Noorse tegenhanger van die site kunnen vinden en daar vond ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/taPSHp8qsm62YGjltVt00gR2/thumb.png
Maar zegt mij niet zo veel behalve dat ik goeie 4G dekking zou hebben.

Bedankt voor alle reacties. Lijkt er op dat het wel meevalt met die masten :)
(4G zit dan toch wel in het "magnetronspektrum"? :P )

Ik denk dat het overigens die woning toch niet wordt, de vraagprijs vond ik al te hoog voordat ik er was geweest en nu blijkt dat ze daar niet onder willen gaan zitten dus ik kijk weer verder.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
absrnd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:52:
Stelt dat er na een bepaalde periode er een verbeterde "sterkere" komt te hangen voor betere verbinding ?
Ik denk niet dat er sterkere worden geplaatst. In de toekomst wellicht wel een hogere frequentie, maar dan minder vermogen. Zoals 5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Niet kopen. Je ongemakelijk voelen met zo'n mast naast je huis is al genoeg om nee te zeggen. Wetenschappelijk onderzoek is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

8mile13 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:29:
Wetenschappelijk onderzoek is relatief.
Uhhh?! Natuurkunde is een exacte wetenschap. Daar is weinig relatief aan, behalve de relativiteitstheorie.

Weet je hoe de wetenschappelijke methode werkt?
absrnd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:52:
Sterker zenden betekend niet een betere verbinding. Dan krijgt de Telco problemen met overlappende frequentiegebieden. Een fijnmaziger netwerk heeft minder zendsterkte en meer beschikbare bandbreedte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Anoniem: 37691 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:21:
[...]

Uhhh?! Natuurkunde is een exacte wetenschap. Daar is weinig relatief aan, behalve de relativiteitstheorie.

Weet je hoe de wetenschappelijke methode werkt?
Het effect van zich op irrationele basis ongemakelijk voelen door de nabijheid van een GSM mast op de gezondheid heeft helemaal niks met natuurkunde te maken maar met psychologie.

Zolang wij alles niet doorhebben is wetenschap relatief.. Wetenschap verzameld ''harde data'' maar kan dat niet in perspectief plaatsen zolang men geen zicht op alles heeft. Sowieso dat de wetenschappelijke onderzoekmethodes alles omvattend zou zijn is een aanname...geen feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-04 23:02
Menesis schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:09:
[...]

(4G zit dan toch wel in het "magnetronspektrum"? :P )
Ja, maar is nogal een flink verschil of 200mW of 1000W

Zie het als wind, 1000km/h heb je een serieus probleem. 200mm per uur daarintegen ga je nieteens voelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:37
Je zegt dat het appartement 'op zich prima' is. Dan klinkt nog niet alsof je er stevig van zou balen als het toch iets anders moet worden. In dat geval kun je het, als je er niet gerust op bent (wat ik me prima voor kan stellen), beter gewoon niet doen. Zelfs als je met allerlei argumenten er nu van overtuigd zou raken dat het niet uitmaakt, kun je er over een jaar (na er opnieuw iets over gehoord of gelezen te hebben) anders over denken. Het mislopen van dit appartement ben je zo weer vergeten, terwijl je aan die mast elke dag herinnerd gaat worden.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Anoniem: 37691 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:56:
[...]

[offtopic]Oh, 2,5m volgens arbo? Dat had ik eerder moeten weten! Dan had ik die ruitenwasser per direct laten stoppen (uit zijn hoogwerker geklommen op ~4m om een hoekje te wassen).
[offtopic] Stop hem maar twee keer want uit je hoogwerker stappen is ook een arbo doodzonde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

8mile13 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:49:

Sowieso dat de wetenschappelijke onderzoekmethodes alles omvattend zou zijn is een aanname...geen feit.
De wetenschappelijke methode claimt dan gelukkig ook niet om alles omvattend te zijn. Maar enkel dat hyptheses falsificeerbaar moeten zijn. Dat is wel een feit. Per definitie zelfs.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Anoniem: 37691 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:56:
[...]

offtopic:
Oh, 2,5m volgens arbo? Dat had ik eerder moeten weten! Dan had ik die ruitenwasser per direct laten stoppen (uit zijn hoogwerker geklommen op ~4m om een hoekje te wassen).

Bij hobbygroep hanteren we 6 meter, zal dat ter discussie stellen.
Ik zag eergisteren deze ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SNTCDF9VDGXJGyW9mm0B2ulF/full.png

Maar goed, best wel off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
JackBol schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:49:
[...]

De wetenschappelijke methode claimt dan gelukkig ook niet om alles omvattend te zijn. Maar enkel dat hyptheses falsificeerbaar moeten zijn.
Je hebt te maken met mensen en die mensen, in dit geval wetenschappers, beweren van alles...ook veel beroemde wetenschappers, die doen alsof wetenschap allesomvattend is. Van bijvoorbeeld wetenschappers die materie bestuderen kun je eigenlijk ook verwachten dat ze vinden dat er niets buiten de materie is.
quote: JackBol
De wetenschappelijke methode claimt dan gelukkig ook niet om alles omvattend te zijn. Maar enkel dat hyptheses falsificeerbaar moeten zijn.
Dat is wel een feit. Per definitie zelfs.
Je hebt het dan over een wetenschappelijk feit. Je opereert namelijk binnen een wetenschappelijk raamwerk. In hoeverre dat een feit is als er geen raamwerk aanwezig is is een ander verhaal omdat wij daar maar beperkt zicht op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

8mile13 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:46:
[...]

Je hebt te maken met mensen en die mensen, in dit geval wetenschappers, beweren van alles...ook veel beroemde wetenschappers, die doen alsof wetenschap allesomvattend is. Van bijvoorbeeld wetenschappers die materie bestuderen kun je eigenlijk ook verwachten dat ze vinden dat er niets buiten de materie is.

[...]

Je hebt het dan over een wetenschappelijk feit. Je opereert namelijk binnen een wetenschappelijk raamwerk. In hoeverre dat een feit is als er geen raamwerk aanwezig is is een ander verhaal omdat wij daar maar beperkt zicht op hebben.
Offtopic: er is absoluut een raamwerk en dat zijn de natuurwetten en die zijn verdomd consistent in ons universum.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

8mile13 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:46:
Je hebt te maken met mensen en die mensen, in dit geval wetenschappers, beweren van alles...
Natuurkunde is niet gebaseerd op beweringen maar op theorieen (geverifieerde hypotheses).
Ook veel beroemde wetenschappers, die doen alsof wetenschap allesomvattend is.
Alomvattend? Ja, soms. Afhankelijk van de tak van wetenschap.

Zodra wetenschappers voor zichzelf (of een bedrijf) werken en commentaar leveren wat geen peer reviews heeft (b.v. NDA), noem ik iemand geen wetenschapper. En er zijn ook genoeg wetenschappers die niet helemaal 100% zijn. Laten we beginnen bij Tesla.

Natuurkunde is een van de wetenschappen waar dingen met zekerheid gezegd kunnen worden (exacte wetenschap). Als een natuurkundige papers schrijft en publiceert (met peer review) en werkt bij een wetenschappelijk instituut (universiteit/etc), dan neem ik een persoon zeer serieus (binnen zijn vakgebied).

Wetenschappers zijn verder net als jij en ik: Gewoon mens. Ze hanteren alleen een controleerbaar mechanisme voor waarheidsvinding, i.p.v. "beweringen".
RoamingZombie schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:49:
Offtopic: er is absoluut een raamwerk en dat zijn de natuurwetten en die zijn verdomd consistent in ons universum.
Jup. Gelukkig wel! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
https://www.pasternack.com/t-calculator-friis.aspx

Vul maar eens 20 watt in, 3 meter afstand en 0dbi transmitter en receiver gain (perfecte omnidirectionele antennes). Je komt niet eens in de miliwatts op je bank. De transmitter gain mag waarschijnlijk wel lager zijn aan de achterkant van de antenne, maar kan ook nog hoger zijn ivm grillig electrisch veld (zoiets).

Dan mag je nog uitgaan van minimaal een factor 4 (-6dBm) demping voor de muur, maar zit er beton achter dan kan het zomaar een factor 100 zijn (-22dBm).

Als je dat meeweegt mag je blij zijn als je een paar microwatt overhoudt. Afstand (omgekeerde kwadratenwet) i.c.m. attenuatie gaat hard.

[ Voor 4% gewijzigd door __fred__ op 27-06-2018 23:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:39
@Menesis @KingOfDos @FunFair @PhilipsFan

Het gaat om het ERP vermogen, het vermogen dat wordt uitgezonden en geloof me, dat is geen 60 watt.
En met 4G staan ze gewoon 24/7 te loeien hoor! :)

Voorbeeldje antenneregister.nl:
Postcode: 1012EL
Vodafone 2630 MHz (Wat toch echt bijna een magnetron frequentie is) 32.9 dBW

https://www.rapidtables.com/electric/dBW.html
32.9 dBW = 1950 watts!

Zo zien de 4G LTE signalen eruit, in dit voorbeeld zijn T-Mobile/KPN/Tele2 de hardste signalen.
En staan op een minimale afstand van 300 meter.
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/spectrum-2018-06-23-2600mhz.jpg

Rond 2475 MHz zie je hier magnetron pulsing:
Inderdaad kort, maar behoorlijk.
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/spectrum-2018-06-24-2475mhz-microwave-data.jpg

Dus afhankelijk voor welke frequentie en voor welk doeleinde deze antenne wordt gebruikt,
kun je pas zeggen hoe storingsgevoelig deze is. Daarom staan ze ook meestal óp gebouwen,
beton dempt enorm. Ik heb deze nog nooit gezien, naast een raam. Zelfs op kerktorens niet zo dichtbij.

Succes met woning jagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 14:42
Je bent nog niet helemaal overtuigd os je het appartement wil nemen ? Als je twijfelt dan al niet doen.
Beetje hetzelfde als de mensen die bij een vliegveld gaan wonen en dan gaan klagen over de overlast van de vliegtuigen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
RoamingZombie schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:49:
[...]

Er is geen theorie voor alles. Dus dat raamwerk van jou heeft zo z'n beperkingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Anoniem: 37691 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:10:
[...]

Natuurkunde is niet gebaseerd op beweringen maar op theorieen (geverifieerde hypotheses).

[...]Wat jij denkt en wat de mensen die er toe doen in de wetenschap is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde.

Alomvattend? Ja, soms. Afhankelijk van de tak van wetenschap.

Zodra wetenschappers voor zichzelf (of een bedrijf) werken en commentaar leveren wat geen peer reviews heeft (b.v. NDA), noem ik iemand geen wetenschapper. En er zijn ook genoeg wetenschappers die niet helemaal 100% zijn. Laten we beginnen bij Tesla.

Natuurkunde is een van de wetenschappen waar dingen met zekerheid gezegd kunnen worden (exacte wetenschap). Als een natuurkundige papers schrijft en publiceert (met peer review) en werkt bij een wetenschappelijk instituut (universiteit/etc), dan neem ik een persoon zeer serieus (binnen zijn vakgebied).

Wetenschappers zijn verder net als jij en ik: Gewoon mens. Ze hanteren alleen een controleerbaar mechanisme voor waarheidsvinding, i.p.v. "beweringen".

[...]

Jup. Gelukkig wel! :)
In de wetenschap heb je te maken met de wetenschappelijke methode, wetenschappelijke theorien en wetenschappelijke feiten, omdat het waarheid betreft binnen het wetenschappelijke kader. Zodra je dit los van het wetenschappelijk kader maakt en het hebt over methode, theorien, feiten is er sprake van absolutiseren iets wat gangbaar is in de wetenschap.

In de natuurkunde lopen een hoop gescheesde atheïsten rond (net zoals dat er een hoop gescheesde christenen rond lopen), en dat zijn de mensen die vooral bepalen waar onderzoek naar gedaan wordt, dat zijn de mensen die het gezicht van de natuurkunde voor buitenstaanders zijn. Aan deze mensen hebben we zaken als multiversums en string theory te danken.

https://www.preposterousuniverse.com/writings/nd-paper/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:48

Nullifiel

╞═══════╡

Ik heb 9 jaar een kleine 10 meter recht onder een GSM mast gewoond. Buiten het feit dat in mijn appartement de 4G ontvangst dramatisch was heb ik er nooit last van gehad.

En hopelijk blijft dat zo :o

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
HollowGamer schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:42:
Zou het zelf niet kopen, tenzij garantie dat het ding binnen één of twee jaar eraf wordt gehaald.
Het heeft namelijk, zoals als door meerdere aangeven, wel invloed op de waarde van het huis.
Dit zijn nou net de punten waar de koper op kan besparen.
Je snapt dat OP zelf ook koper is, en daardoor nu aan de 'goede' kant van die vergelijking zit? Straks 10k minder opbrengen dan wanneer het ding er niet hangt is nu ook 10k miner betalen. Onder de streep (ja, ok, inflatie en andere onzekere factoren) heeft dat dus nul invloed.

Het zou anders zijn als OP er al zou wonen en ze dat ding daarna pas gaan installeren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:26
Paul schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:04:
[...]
Je snapt dat OP zelf ook koper is, en daardoor nu aan de 'goede' kant van die vergelijking zit? Straks 10k minder opbrengen dan wanneer het ding er niet hangt is nu ook 10k miner betalen. Onder de streep (ja, ok, inflatie en andere onzekere factoren) heeft dat dus nul invloed.

Het zou anders zijn als OP er al zou wonen en ze dat ding daarna pas gaan installeren.
Ja en nee. In een oververhitte markt zoals het nu is raak je je woning alsnog vrij snel kwijt tegen een hoge prijs. Als de markt wat terugloopt en woningen staan wat langere te koop en mensen kunnen kiezen uit meerdere woningen dan ga je dat veel harder merken in de prijs.
De woningen met minpuntjes worden altijd het hardst getroffen als het wat minder gaat met de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Wat is "oververhit"? Bij woningen denk ik aan meerjarenplannen en zo heel lang geleden is het echt nog niet dat alles in elkaar stortte. Wacht een half jaar en het kan weer compleet de andere kant op gaan :)

Los daarvan heeft OP het niet over Nederland; ik heb geen idee wat de situatie momenteel in Noorwegen is :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1