Lambdawaarde te hoog, CO goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 09:40
Hallo allemaal,

Ik ben een ontzettende doe-het-zelver als het op mijn auto aankomt en wanneer ik mijn antwoorden niet op Google kan vinden word ik altijd een beetje zenuwachtig want dan begin ik alweer te denken aan de rekeningen die de meeste garages rekenen...

Het probleem: Het betreft een Opel Agila A van mijn oma. Moest naar de APK, en behalve wat klein spul (ruitenwissers, lampjes etc) was er een lastiger probleem wat ik helaas ook zelf slecht kan testen, namelijk: de Lambdawaarde is te hoog (1.05). De CO waarde is wel goed, de rest van de waardes kunnen ze me niet vertellen (dan moeten ze hun apparaat anders instellen...?).

Nu komt het tegenovergestelde probleem vaak zat voor (Lambdawaarde goed, teveel CO in de mix), maar mijn situatie kom ik nergens tegen.

Tot nu toe heb ik gecheckt:
- Of de uitlaat gasdicht is vanaf het spruitstuk. Geen lekken kunnen vinden.
- Katalysatorcleaner in de brandstof gedaan en een ruimte 100 kilometer met flink toeren gereden. Waarde is exact hetzelfde gebleven.

Een te hoge lambdawaarde (teveel zuurstof na verbranding) met geen CO lijkt mij dat of de mix te arm is die de motor ingaat, of dat er op een andere manier valse lucht wordt aangezogen.

Daarbij lijkt de motor af en toe niet goed te lopen, slaat af en toe een cilindertje over. Ik zit dus nu te denken dat de ontsteking wellicht niet lekker is. De bougies zijn redelijk recent nog gedaan dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt. De bobines... wellicht? Hierom baal ik dat ze me niet de HC waardes kunnen geven want anders was het snel duidelijk.

Het is een waanzinnig moderne auto met allerhande systemen die natuurlijk goed uit te lezen zijn met de OBD-stekker... /s

Mijn vraag is; zijn er mensen met ervaring met een soortgelijk probleem - lambdawaarde te hoog met geen problemen met de rest van de gassen - en hoe is dat toen verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:13
Lambda boven 1 is idd te arm mengsel.
Kan natuurlijk van alles, maar je zou toch de standarde dingen moeten controleren:
- Brandstofinjectoren/ brandstoftoevoer/ filters e.d. Je mengsel is arm, dus mss krijg ie niet genoeg benzine. Of mss verstopt.
- Luchtmassameter of iets met de lucht inlaat. lekkage in de inlaattoevoer, oid
- Ontsteking kan ook, vooral omdat je zegt dat 1 cil niet goed loopt? Check ook de bougiekabels. Vaak over het hoofd gezien, of hele kleine schuurtjes waardoor het niet lekker loopt.
Maar ga gwn naar ander garage, vaak is het 'probleem' magisch weg
(Ik bedoel, je huidige garage heeft een foutive apparaat)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

De lamba zelf is ook in orde? :+ Niet dat die een verkeerde waarde geeft.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:13
Haha ja dat zou ook kunnen natuurlijk :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Hoe zien de slangen van de inlaat eruit na de LMM? Wellicht een gescheurd slangetje waardoor je valse lucht hebt.. Daardoor kan je motor ook 'af en toe' niet lekker lopen omdat het gat groter/kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
- Lambda checken of die nog goed is.
- Controleren op valse lucht, dus met draaiende motor met een busje remreiniger o.i.d. even langs de vacuumslangen en het inlaatspruitstuk, met name bij de aansluitingen. Veranderd het toerental dan ineens, dan zit daar een lek en zuigt ie lucht aan.

Wat zegt een OBD scanner als je die er aan hangt, niet iets over zwakke vonk of slechte ontbranding in cilinder x of y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Als de lambda waarde te hoog is, dan loopt de motor inderdaad te arm. En dat komt omdat de computer de motor niet netjes kan bijregelen.

Even ervan uitgaan dat de lambda sensor goed (die worden vaak als de oorzaak aangewezen terwijl er iets anders aan de hand is)

Zou ik het zoeken bij dat slecht lopen wat je vertelt, alsof een cilinder niet meedoet.

Zoals al vermeld: Eerst kijken of de luchttoevoer na de LMM dicht is door voorzichtig op alle vacuumslangen en inlaatrubbers wat remreiniger op te spuiten. Als de motor anders gaat lopen, dan weet je het.

Dan, trek tijdens het lopen eens een injectorstekker los, per cilinder. Als de motor nauwelijks anders gaat lopen bij een cilinder, dan heb je een verrotte injector.

Zelfde kan met de bougies. Trek een bougie kabel los (zou ik niet doen terwijl de motor loopt, je kan een schok krijgen) en kijk of de motor anders gaat lopen. Zo ja: een bougie, of de bijbehorende kabel is het probleem.

Volgens mij heb je een DIS bobine? Dan kun je die ook nameten met een multimeter. De secundaire en primaire spoel moeten bepaalde weerstandswaarden hebben. Komt niet super precies (zeker met een goedkope multimeter) maar enigszins moeten ze wel kloppen.

Als dat allemaal niet helpt, kan het soms wel eens helpen om de accupool een dag los te hebben. Met een beetje geluk vergeet de computer zijn long term fuel trim.

En je kan sowieso de lambdasonde meten, als het een simpele lambdasensor is (geen breedband) dan wekt ie zelf spanning op als ie warm is, tussen de 0,1 en 0,9 volt. Hier moet ie steeds (en heel snel) tussen pendelen bij draaiende motor.
Pagina: 1