Lekkage in slaapkamer verdieping nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:40
We wonen nu bijna een half jaar in onze nieuwbouwwoning en paar weken geleden lag er na een grote hoosbui met veel regen een beetje water op de vloer van een slaapkamer 1e verdieping. Aan buitenkant heeft daar de BG een uitbouw van 1,2 meter. Voor zover we hebben gezien is het water niet langs de muur naar beneden gegaan maar waarschijnlijk heeft het met de uitbouw te maken. We denken dat er door de vele regen met harde wind water via loodslab naar binnen is gekomen. De regenpijp van schuine dak mondt uit op plat dak dus er is waarschijnlijk erg veel water op uitbouw geweest i.c.m. hard wind. Hieronder een detail van de bouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iaqPc4lHfppC8OkdSDQNphT9/full.png

Dit is een foto van het platte dak waar de kamer op 1e aan grenst waar water op vloer lag (circa 0,5 m2):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LvAkrkQQdre7S5TTbIkAzg1V/full.jpg

Bouwer heeft na bellen gezegd dat we eerst moeten weten waar water vandaan komt: via vloer of vanaf plafond voordat ze komen...

Mij vraag is: Wat zijn zaken om te onderzoeken & op te letten wanneer ik de uitbouw en loodslab bekijk?

Ik weet dat aannemer verantwoordelijk is, maar het is een verschrikkelijk bedrijf waar ik weinig van verwacht eerlijk gezegd. Eventueel zelf iets (laten) doen waarmee ik geen gevecht hoef aan te gaan is zeker een optie voor ons.

[ Voor 7% gewijzigd door vandermark op 26-06-2018 12:01 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:47
Is het lood? Of is het een loodvervanger.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat lekkage altijd een zoekspel is. Water zoekt de weg van de minste weerstand, dus kan buiten rechts lekken, en links binnenkomen.

Meer to the point: Als het goed is is het bitumen aan de muurzijde van de slaapkamer hoger opgebrand dan de dakrand buiten. Bitumen zit onder je lood(vervanger)slabbe. Als ik naar jouw metselwerk kijk thv de HWA lijkt het wel hoger te zitten, maar til iig een keer het lood op.
Met de heviger wordende regen kan je er wel voor kiezen om de HWA om te leggen van de aanbouw naar een rechtstreeks aansluiting buiten het pand, is minder fraai, maar wel veiliger als je aanbouwdak niet goed afloopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Waarom moet jij uitzoeken waar er water binnen komt?

Aannemer heeft de bouw gezet, jij meldt dat er water binnen komt. Klaar. Uw deel is gedaan. Imo is het aan de aannemer om uit te zoeken vanwaar het komt.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
vandermark schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:57:

Bouwer heeft na bellen gezegd dat we eerst moeten weten waar water vandaan komt: via vloer of vanaf plafond voordat ze komen...
Bouwer moet vooral in z'n bus stappen en komen kijken.
Mij vraag is: Wat zijn zaken om te onderzoeken & op te letten wanneer ik de uitbouw en loodslab bekijk?

Ik weet dat aannemer verantwoordelijk is, maar het is een verschrikkelijk bedrijf waar ik weinig van verwacht eerlijk gezegd. Eventueel zelf iets (laten) doen waarmee ik geen gevecht hoef aan te gaan is zeker een optie voor ons.
Als je zelf gaat doen kan het wel een dure grap worden: als halve plafond eruit gaat of het dak eraf dan lopen de kosten af. Daarnaast kan je dan garantie helemaal vergeten, want: "had je zelf maar niet moeten knutselen". Als je zo graag de confrontatie uit de weg gaat en dat er allemaal voor over hebt voor iets waar je recht op hebt, wellicht moet je het dan maar uit handen geven (rechtsbijstand).

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-05 20:21

Wish

ingwell

Jellabie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:33:

Aannemer heeft de bouw gezet, jij meldt dat er water binnen komt. Klaar. Uw deel is gedaan. Imo is het aan de aannemer om uit te zoeken vanwaar het komt.
Precies dit. Niet jouw verantwoordelijkheid - dat je de bouwer belt is nobel, maar niet jouw taak. Mijn tip: bel met Vereniging Eigen Huis (hopelijk ben je lid) en laat je daar ondersteunen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jellabie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:33:

En dan komt de aannemer, is alles droog en is er dus ook geen lekkage....
Zo kun je elkaar nog een tijdje bezig houden.

Je zult toch moeten aangeven waar het water vandaan komt. Anders kan het ook een beetje gemorst water zijn. Voor zo'n 'lekkage' is de bouwer nier verantwoordelijk. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:41:
[...]

En dan komt de aannemer, is alles droog en is er dus ook geen lekkage....
Zo kun je elkaar nog een tijdje bezig houden.

Je zult toch moeten aangeven waar het water vandaan komt. Anders kan het ook een beetje gemorst water zijn. Voor zo'n 'lekkage' is de bouwer nier verantwoordelijk. :+
Daar hebben ze van die mooie meters voor, no way dat het alweer helemaal droog is waar het water naar binnen kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Het is zeer zelden dat water via een uitbouw op de vloer van de 1e komt en niet aan het plafond van de begane grond. Ik zou eerder zoeken rondom je raamkozijn? Met winddruk e.d. kunnen er gekke dingen gebeuren. Ook al de folie van je raamrubbers gehaald?

Tevens even de tags uit de titel gehaald.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:52

Illusion

(the art of)

Zorg dat je in ieder geval z.sm. schriftelijk melding doet bij de aannemer.
Mocht het een langslepend verhaal worden, met garantietermijnen e.d., heb je in ieder geval de datum van de eerste melding vaststaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 12:37
Omdat dit nogal snel in de papieren kan lopen inderdaad snel op schrift gaan en rechtsbijstand en/of opstalverzekering aanzwengelen. Stucwerk etc kan niet zo goed tegen vocht, dus dat moet gedroogd worden (waardoor het waarschijnlijk scheurt) en uiteraard moet de oorzaak weggenomen worden.

Ik ben het enerzijds eens met de bouwer dat meer informatie wenselijk is, maar ik zou ze ook nu maar eens laten schouwen en op basis van simpele vochtmetingen laten vaststellen wat er nu allemaal nat is.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@vandermark je doet al een aanname dat het water via een bepaalde manier naar binnen komt. Waar is deze aanname op gedaan?
Ik schat de kans groter in, dat het water via een andere wijze naar binnen is gekomen (openstaand raam of misschien wel het rooster). Water zal namelijk niet zo snel omhoog gaan... En aangezien je uitbouw qua niveau lager zal zijn dan je vloer in de slaapkamer, denk ik dat je het hogerop zal moeten zoeken.

Mocht het water wel via de uitbouw naar binnen komen, kijk dan ook even naar je plafond op de begane grond. Daar zou het dan ook nat kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06-2024
BastaRhymez schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:57:
En aangezien je uitbouw qua niveau lager zal zijn dan je vloer in de slaapkamer, denk ik dat je het hogerop zal moeten zoeken.
In dit geval zou het wel kunnen dat het water van het dak vd uitbouw naar binnen komt. Zoals je op het detail kan zien ligt het dakje hoger dan de vloer binnen.

@vandermark Je zou op het dakje eens de loodslab op kunnen tillen en eronder kijken. Hoe ver loopt de dakbedekking door hieronder? En sluit de slabbe een beetje netjes aan op de dakbedekking? Als deze overlap minimaal is of slecht aansluit, kan je soms wel hebben dat met stevige regen en wind toch wat water hier achter komt. Winddruk en dat soort zaken.
Ligt er trouwens bitumen op of EPDM? Dat is wat lastig te zien op foto. Plakwijze lijkt bitumen, maar kleur en structuur lijkt op EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

sbruynis schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:31:
Met de heviger wordende regen kan je er wel voor kiezen om de HWA om te leggen van de aanbouw naar een rechtstreeks aansluiting buiten het pand,
Snap sowieso de logica al niet om een groter dak.. op een kleiner dat te laten afvoeren. 8)7

Afvoer HWA kleine dak word gebasseerd op kleine dak. als je daar nog eens grote dak bij aankoppelt..

krijg je bij een fikse hoosbui last van dat je dak volledig vol komt te staan.. Succes met zoeken dan :? waar het water komt

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Bedankt voor alle opmerkingen. Vandaag is de bouwer een ander gebrek aan het oplossen (raam vol krassen) en deze medewerker gaat straks even kijken. Alles is nu kurkdroog maar we gaan even goed kijken naar de loodslab. Die zit grotendeels vastgelijmd dus optillen kan niet echt. Zo ziet die eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CyhAUGqAGpCJiaV36wkscHM7/full.jpg

Ik denk zelf nog steeds dat het hier mis is gegaan omdat:
  • Zoals hierboven opgemerkt, vloer ligt kamer ligt lager dan uitbouw.
  • Het is slechts één keer gebeurd, tijdens de hardste hoosbui die we tot nu hebben gehad, dak ligt op pal westen en wind stond toen west gericht.
  • De verticale muur in de kamer is niet beschadigd, als vocht daar had gelopen hadden we schade moeten zien (muur heeft renovlies behang, glad).
  • Het is vrij kleine uitbouw, waar water schuine dak ook op uitloopt. Gaat dat wel goed?? Zou dat tevbeel kunnen zijn i.c.m. wind waardoor water te hoog heeft gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Opwaaien is bij deze constructie bijna niet mogelijk, daar het hoger ligt dan de randen. Als het onder de dakbedekking zit, dan zou je het ook bij je plafond moeten zien. Vensterbanken zijn ook droog?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Snap ik, het is ook slechts één keer gebeurd bij vrij extreme hoosbui met harde slagwinden. Ging echt flink tekeer. Ergens is toen water naar binnen gegaan wat niet bij gewone regen gebeurt. Er is dus denk ik sprake geweest van water wat ergens omhoog is gegaan door de omstandigheden wat bij gewone regen niet gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
In theorie zou het niet via de loodslab kunnen lekken. Je loodslab zit hoger als je dakrand. En der vanuit gaan dat de bedekking ook zo hoog is opgezet zou het dan als nog over je dakrand heen te horen lopen. Zo zou het tenminste horen.

Maar lekkage via wind en hele hevige hoosbuien blijft altijd lastig. Ik kom het met het werk ook vaak genoeg tegen. Vooral naar zulke hevige buien. En meestal kunnen we er weinig aan doen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:47
@vandermark wat zit er boven?
Ik zie een goot op de laatste foto. Hoe zit het pannendak (aanname) met de goot aangesloten.
Is de waterkolom van het dak niet onder jouw pannen geslagen, terwijl de dampopen folie op het dak gescheurd is waardoor het naar binnen komt (is bij mij thuis gescheurd)
Pagina: 1