Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ha allen,

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom. Mijn schoonvader is vrij plotseling overleden. Nu had hij vrij veel schulden en willen wij als erfgenamen de erfenis verwerpen. Waar we alleen mee zitten is dat niet duidelijk is hoe het dan verder gaat met de huurwoning waar mijn schoonmoeder nu nog in woont. Zij wil daar graag blijven, maar is dat mogelijk als je de erfenis verwerpt? Of wordt dan de huur ook opgezegd.

Ik hoop dat iemand advies heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Dat is afhankelijk van de voorwaarden van de verhuurder. Als alles netjes is geregeld staat je schoonmoeder als.mede huurder ingeschreven. Na verloop van tijd (2 jaar bij onze verhuurder) heeft zij het recht om er te blijven wonen na overlijden van de hoofdhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je schoonmoeder is toch ook een erfgename?

Staat het huurcontract op beide namen of op zijn naam alleen?

etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:39
Beste om dat rechtstreeks met de verhuurder op te nemen.
En kijken of er een nieuw contract afgesloten kan worden.

Zaken die al van je schoonmoeder zijn zullen neem ik aan van haar blijven. Maar indien getrouwd valt er weinig te verwerpen aan erfenis vrees ik.
Beste daarin een expert raadplegen en niet alleen een forum.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als jij als medehuurder geregistreerd staat, heeft de erfenis er niets mee te maken, zij wordt gewoon hoofdhuurder. Al staat dit normaal ook gewoon in het huurcontract, in geval van overlijden.

Maar voor het verwerpen van erfenis zou ik toch wat meer informatie gaan zoeken, zeker als ze getrouwd zijn vraag ik me af of zij de erfenis kan verwerpen.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 26-06-2018 11:43 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Allereerst gecondoleerd.

Over het algemeen zal het huurcontract gewoon doorlopen, mits je schoonouders getrouwd waren. Het al dan niet aannemen van de erfenis heeft hier geen invloed op. Zie ook: https://www.wooninfo.nl/v...-huur/overlijden-huurder/

Neem even contact op met de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Bij een erfenis is altijd een notaris betrokken die de verdeling doet van hetgeen er geërfd wordt. Indien er sprake is van schulden dan kan iedereen zich tot de notaris wenden en aangeven of hij/zij het deel waar het recht op heeft als akkoord neemt. Hierin bepalen dan de erfgenamen of zij hier mee akkoord gaan.

Zoals hierboven al is gemeld staat dit los van de verhuur vraag (tenzij er ook een huur achterstand is ivm de relatie tot de verhuurder).

Vraag de verhuurder hoe hij hier in staat. Mocht je niet tevreden zijn met zijn antwoord zou je altijd nog naar een onafhankelijke expert kunnen stappen die het huurcontract voor je controleert ten aanzien van het geen gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Gecondoleerd.

Trouwens verwerpen betekent ook niet een fotolijstje ophalen want daarmee accepteer je ook al de erfenis
Het is alles of niks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem aan dat je schoonouders dan niet getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, anders is het voor jullie enkel een kwestie van het kindsdeel verwerpen en dan gaat het automatisch naar je schoonmoeder. Let er dan wel op dat het verwerpen van de erfenis aan aardig wat regels gebonden is. Indien de inboedel (deels) van je schoonvader is mag je daar ook niks mee doen, dat verwerp je dan ook. Zelfde geld voor allerlei persoonlijke bezittingen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ze waren getrouwd. Alleen wel onder huwelijkse voorwaarden. Zij was/is officieel medehuurder.

Alvast bedankt voor alle antwoorden tot zo ver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gijsje22 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:28:
Ze waren getrouwd. Alleen wel onder huwelijkse voorwaarden. Zij was/is officieel medehuurder.

Alvast bedankt voor alle antwoorden tot zo ver!
Ligt er ook aan wat er in de huwelijke voorwaarden staat die zijn opgesteld.
Daarnaast waar de schulden lopen natuurlijk ook. ZIjn die alleen van meneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:10
The_Ghost16 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:45:
Bij een erfenis is altijd een notaris betrokken die de verdeling doet van hetgeen er geërfd wordt. Indien er sprake is van schulden dan kan iedereen zich tot de notaris wenden en aangeven of hij/zij het deel waar het recht op heeft als akkoord neemt. Hierin bepalen dan de erfgenamen of zij hier mee akkoord gaan.
Geen antwoord voor TS maar bovenstaande klopt niet (iig niet in Nederland)
Waar je wel een notaris voor nodig hebt is een verklaring van erfrecht (kan gewoon online) maar voor de verdeling heb je hem/haar niet nodig.
Pagina: 1