Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 00:12
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe (grotere) SSD (512 GB) voor mijn DELL XPS 13

Wat is je budget?
200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst origineel DELL of een SAMSUNG

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
DELL-XPS 13. Hieronder lijstje met DELL-onderdeelnummers en beschrijving:
338-BJVE : 7th Generation Intel(R) Core(TM) i5-7200U (3MB Cache, up to 3.1 GHz)
400-AONJ : 256GB M.2 PCIe SSD
--- 8D5HT SSDR, 256G, P34, 80S3, TECHNICAL SHEET, XG4

Ik ben eigenlijk op zoek naar het filter wat ik kan gebruiken in deze pricewatch:

categorie: Solid state drives

Ik gok dat ik de volgende filters moet zetten:
Merk: SAMSUNG
opslagcapaciteit: 512 GB
SSD-formaat: M.2 80mm
SSD Interface PCI-Express 3.0 x4

ik kom dan op dit lijstje:
categorie: Solid state drives

ik zie dat er een TMC en een MLC variant is. Ik gok dat ik een MLC heb?
Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad de juiste SSD's zijn voor mijn laptop?
Dank je wel alvast.

Beste antwoord (via kuwerti op 26-06-2018 20:50)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

SLC of MLC maakt niet uit voor de compatibiliteit met de laptop voor zover ik weet, TMC is Toshiba Memory Corporation en is de fabrikant dus dat heeft verder niets te maken met SLC of MLC.
Kort gezegd; Ja de SSD's die je hebt gevonden zouden gewoon prima moeten werken. De Samsung 970 Pro 512GB is in dat geval de aanrader.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

SLC of MLC maakt niet uit voor de compatibiliteit met de laptop voor zover ik weet, TMC is Toshiba Memory Corporation en is de fabrikant dus dat heeft verder niets te maken met SLC of MLC.
Kort gezegd; Ja de SSD's die je hebt gevonden zouden gewoon prima moeten werken. De Samsung 970 Pro 512GB is in dat geval de aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
HKS-Skyline schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:50:
Dank je. Ik zat dus goed met die M.2 80mm ? (en dus niet de m.2 42mm) daar twijfelde ik het meest over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

kuwerti schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:47:
[...]

Dank je. Ik zat dus goed met die M.2 80mm ? (en dus niet de m.2 42mm) daar twijfelde ik het meest over.
Van wat ik kan vinden gaat er gewoon een 80mm in.

https://www.myfixguide.co...-ssd-ram-upgrade-options/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
top. ik denk dat ik dan voor deze ga:
pricewatch: Samsung 970 Evo 500GB

het is de EVO ipv de PRO versie maar zoveel verschil zie ik niet.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1169473;1169469/

lijkt mij ook een hele goede. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

De Pro is sneller, maar de vraag is hoe veel je daar van gaat merken. De Evo is ook een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
HKS-Skyline schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:50:
De Pro is sneller, maar de vraag is hoe veel je daar van gaat merken. De Evo is ook een prima optie.
weer dank HKS voor deze info. ik ben eruit. top. fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
@kuwerti Je kan er nu voor dat bedrag ook een 1TB-schijf in zetten. Deze uitstekende Crucial bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

M.2 80mm formaat, wel een SATA-ssd. Het verschil in snelheid is voor dagelijkse toepassingen verwaarloosbaar en je hebt dan dubbel de opslagcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Balance gedeeltelijk met je eens; veel SATA SSD's zijn kosteneffectiever afgezet tegen burst I/O.

Dat gezegd hebbende: https://nl.hardware.info/...nt-komt-naar-de-consument heeft een aantal metingen gedaan waarin ik (persoonlijk) niet eens meer een Samsung zou aanschaffen. Het lastige is dat de Intels niet beschikbaar zijn in het formaat/prijsklasse van @kuwerti

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@MAX3400 Optane zit nu nog boven de €1,00 per GB. PCIe SSD's zitten nu rond de €0,30 tot €0,35, terwijl SATA SSD's zelfs maar €0,20 per GB kosten.

PCIe SSD's zijn dus 3x zo goedkoop en SATA SSD's 5x. Optane is een hele mooie techniek maar als vervanger van SSD's nog lang niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Balance Ja, dat zeg ik; ben nog steeds voorstander voor SATA-600 voor "normale gebruikers" ;) Optane is trouwens "gewoon" een SSD alleen is het geheugen anders gestapeld. Ik zou het wel weten in mijn desktopje boven; lekker een WDC Black als bootdisk en een 900-serie voor VM-storage en/of video-editing.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 26-06-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Balance schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:10:
@kuwerti Je kan er nu voor dat bedrag ook een 1TB-schijf in zetten. Deze uitstekende Crucial bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

M.2 80mm formaat, wel een SATA-ssd. Het verschil in snelheid is voor dagelijkse toepassingen verwaarloosbaar en je hebt dan dubbel de opslagcapaciteit.
@Balance dank je wel voor deze aanvulling. Op zich een goed advies, maar als ik naar de aansluiting kijk van de EVO (pci-e) en die van de Crucial (sata) dan zie ik dat deze verschillend zijn (https://tweakers.net/pricewatch/compare/1169469;1126249/)
Die Crucial gaat dan toch niet passen in het PCI-express slot van mijn dell XPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@kuwerti je hebt sowieso geen PCI-Express aansluiting in je laptop maar een M.2 aansluiting op de PCI-E bus. En ja, de Crucial gaat niet passen want die heeft een SATA-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@kuwerti @MAX3400 De meeste M.2 sloten ondersteunen zowel SATA als PCIe. Volgens mij is dat in de XPS 13 ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Balance schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:36:
@kuwerti @MAX3400 De meeste M.2 sloten ondersteunen zowel SATA als PCIe. Volgens mij is dat in de XPS 13 ook het geval.
klopt. heb ff gekeken. maar wat is nu wijsheid? ik heb gelezen dat er een snelheidsbeperking zit in de xps13 (9360)
"the XPS13 (9360) run their NVMe interface in power saving mode, not max performance mode. This is not a user-configurable option; it's set that way by the firmware. As a result, your SSD sequential read/write performance will be about 1.8 GB/s max, even if you buy an SSD that can go faster. "

dus ik kan waarschijnlijk net zo goed de SATA versie (1TB) kan nemen zonder performance verlies?
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@kuwerti Een SATA-SSD is zeker wat langzamer, alleen bijna nooit de bottleneck (alle SSD's zijn snel genoeg). Dus ik denk dat je meer hebt aan 500GB extra opslagruimte dan een snellere SSD waar je niks van merkt.

Uit de XPS 13 Installatie en specificaties (PDF) lijkt het mij dat SATA-SSD's ondersteund worden. Standaard kan hij geconfigureerd worden met 128GB SATA of tot 1TB PCIe, maar als SATA werkt dan moeten grotere SSD's ook prima werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7QZn9wtX1Tls5bdhPQOPai5r/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@Balance top. wel vaag dat in die specs staat dat er een maximale SATA-schijf in kan van 128GB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@kuwerti Ik denk dus dat dat de standaardcapaciteit is. Er is geen enkele (technische) reden waarom een grotere SSD niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Beste Tweakers, ik heb dus de Samsung 970 EVO (500GB) besteld (NVMe.E2). wat ik heb gedaan:
Ik heb met twee verschillende backup programma's (backupper en Macrium Reflect) een startup-disk (UEFI) gemaakt en met de programma's een backup gemaakt van mijn huidige harde schijf (250GB) naar een andere USB-disk
Het probleem is nu als volgt:
Als ik (na het maken van de backup) de SSD wissel (de gebackupte 250GB eruit en de 970 evo erin) dan zien beide backup-programma's deze disk niet. Ik kan dus niet de target selecteren. In de BIOS van mijn Laptop (dell XPS13 9360) zie ik de nieuwe SSD wel gewoon, maar de UEFI-boot disk (de backup programma's) zien de nieuwe disk niet. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
probleem opgelost met acronis true image. slot kan erop
Pagina: 1