Ik heb een oude pc, maar hij doet het nog prima. Nu wil ik om hem te versnellen een SSD inzetten maar deze wordt niet gezien in de verkenner. Wel in de BIOS, en als ik hem aansluit op een USB poort via en verloopstukje zie ik hem ook maar als ik hem aansluit op het moederbord is hij niet te vinden. Ik heb de andere topics in het forum hier gelezen maar kan er niet echt wijs uit. Het is een Crucial MX100 2.5 SSD, ik heb een ASUS PSE de luxe moederbord. Ik heb de voeding en de kabel gecontroleerd en die zijn in orde.
Waarschijnlijk moet ie nog geformatteerd worden. Dus inderdaad even kijken bij schijfbeheer.
Los van dat, als je er niet Windows op installeert wordt je PC er niet sneller van. Hooguit bij een spel wat je laad vanaf de SSD. Wil je dat alles sneller loopt zal je Windows en je programma's er op moeten zetten door een herinstallatie of door je oude schijf er naar toe te klonen.
Los van dat, als je er niet Windows op installeert wordt je PC er niet sneller van. Hooguit bij een spel wat je laad vanaf de SSD. Wil je dat alles sneller loopt zal je Windows en je programma's er op moeten zetten door een herinstallatie of door je oude schijf er naar toe te klonen.
@PilatuS Dat was de bedoeling, om mijn C schijf te klonen, maar dan moet ik hem wel eerst zien.
In Schijfbeheer is hij niet te zien, dat is het nu juist. Hij is afkomstig uit een andere PC en ik heb hem gewist om bij mij in te bouwen dus ik neem aan dat hij nog steeds geformatteerd is.Als ik hem aansluit op een USB poort krijg ik de volgende info:
SSD (G)
238,46 GB NTFS
In orde (Primaire Partitie).
Zoals ik het lees is hij ok en NTFS geformatteerd.
In Schijfbeheer is hij niet te zien, dat is het nu juist. Hij is afkomstig uit een andere PC en ik heb hem gewist om bij mij in te bouwen dus ik neem aan dat hij nog steeds geformatteerd is.Als ik hem aansluit op een USB poort krijg ik de volgende info:
SSD (G)
238,46 GB NTFS
In orde (Primaire Partitie).
Zoals ik het lees is hij ok en NTFS geformatteerd.
Op welke poort sluit je de SSD aan ? Vaak heeft een moederbord 2 SATA controllers, mogelijk heeft 1 controller geen drivers waardoor ie het niet doet.
Hij was ooit gesplitst in twee partities, daar heb ik er weer één van gemaakt. Er staat nu alleen nog een mapje op Merge_E2018612143.
BTW nooit hardware intern aanpassen als je PC nog aanstaat, als je ergens kortsluiting maakt kan je moederboard (en meer) weggooien.
Probeer https://www.macrium.com/reflectfree
Hier mee kan je een clone maken van je harddisk en als je hard disk bestaat is er een kans dat Macrium hem wel ziet.
Het kan zijn dat de format of het terug draaien van de partities iets overhoop heeft gegooid.
Probeer https://www.macrium.com/reflectfree
Hier mee kan je een clone maken van je harddisk en als je hard disk bestaat is er een kans dat Macrium hem wel ziet.
Het kan zijn dat de format of het terug draaien van de partities iets overhoop heeft gegooid.
[ Voor 13% gewijzigd door REDSD op 25-06-2018 22:07 ]
Dat doe ik ook niet.
Daarmee kan ik dus een kloon maken van mijn harddisk en deze op de SSDC zetten terwijl hij aan een USB poort hangt. Daarna deze in bouwen, de harde schijf loskoppelen de pc opstarten en dan zou het moeten werken? Begrijp ik het zo goed?
Daarmee kan ik dus een kloon maken van mijn harddisk en deze op de SSDC zetten terwijl hij aan een USB poort hangt. Daarna deze in bouwen, de harde schijf loskoppelen de pc opstarten en dan zou het moeten werken? Begrijp ik het zo goed?
Misschien de SATA poorten nog op AHCI zetten en/of niet op RAID?
En je zegt dus dat de BIOS de SSD wel ziet..?
In welk Operating systeem kijk je nu met Verkenner? Windows 10? 8? 7?
En je zegt dus dat de BIOS de SSD wel ziet..?
In welk Operating systeem kijk je nu met Verkenner? Windows 10? 8? 7?
Ik heb laatst een nieuwe ssd erin gezet en die was er wel in bios maar niet bij diskmanager.
Na wat googlen vond ik de suggestie om de geheugenscan 1x te laten lopen
, daarna was de ssd wonderwel gevonden
(hoe dat gewerkt heeft weet ik ook niet).
Dus de tip draai windows memory diagnostic.
Succes ermee!
Na wat googlen vond ik de suggestie om de geheugenscan 1x te laten lopen

Dus de tip draai windows memory diagnostic.
Succes ermee!
Windows 10 en als administrator aangelogd.
@Raketje Ik heb geprobeerd wat je aanraadde maar helaas geen succes.
@kh65 Ik zit naar de SATA poorten te kijken maar zie niets staan wat ik kan veranderen van RAID naar AHCI of terug. Ik zie een boodschap dat het BIOS auto IDE devices detect en geeft dan ook aan op poort 6 dat daar de Crucial SSD zit. Als ik de poort selecteer en onder type kijk heb ik de keuze uit AUTO, CDROM en ARMD(geen idee wat dat is) maar ik heb hem op auto staan dus dat zou goed moeten gaan. Verder heb ik nog een aantal opties, die staan allemaal op auto.
Wellicht nog een andere tip?
@kh65 Ik zit naar de SATA poorten te kijken maar zie niets staan wat ik kan veranderen van RAID naar AHCI of terug. Ik zie een boodschap dat het BIOS auto IDE devices detect en geeft dan ook aan op poort 6 dat daar de Crucial SSD zit. Als ik de poort selecteer en onder type kijk heb ik de keuze uit AUTO, CDROM en ARMD(geen idee wat dat is) maar ik heb hem op auto staan dus dat zou goed moeten gaan. Verder heb ik nog een aantal opties, die staan allemaal op auto.
Wellicht nog een andere tip?
Wat ik wel zie is dat er drie poorten altijd ingesteld zijn in de enhanced mode en drie andere niet. Op deze drie andere heb ik mijn harde schijf, blue ray speler en de SSD aangesloten, dus niet in Enhanced. Als ik de SSD hierop aansluit overigens is hij ook niet zichtbaar in de verkenner.
@kh65 Ik ben nog een keer opnieuw in het BIOS gaan kijken en nu zag een instelling die ik steeds over het hoofd had gezien, nl waar ik de SATA kon configureren. Ik heb hem eerst op RAID gezet maar daardoor ging hij steeds weer opnieuwe opstarten, daarna zette ik hem op AHCI een kreeg een windows scherm dat aangeeft dat windows problemen aan het vaststellen is op de computer, waarna de pc zich opnieuw opstartte maar dit blijft terugkomen maar de pc start niet meer op en krijg de melding dat ik een inacessable boot device heb. Moet ik de volgorde van de aansluitingen in de SATA veranderen? Er zijn 6 aansluitingen. Als ik in het BIOS kijk zie ik de SATA aansluitingen niet meer. Zowel niet in RAID als in AHCI.
Ik heb hem teruggezet op IDE en nu start hij gelukkig wel weer op en zijn de SATA aansluitingen weer zichtbaar in het BIOS. Pfffft.
Ik heb hem teruggezet op IDE en nu start hij gelukkig wel weer op en zijn de SATA aansluitingen weer zichtbaar in het BIOS. Pfffft.
Als ik in apparaatbeheer kijk staat de SSD er gewoon tussen bij schijfbeheer. Raarrrrrr.
ik heb hem via apparaatbeheer in- en uitgeschakeld en nu geeft hij aan door systeem gereserveerd, 29.81 GF NTFS, maar 208,67 GB is niet toegewezen. Dus nog steeds twee partities. Nu even gaan uitvogelen hoe ik daar 1 partitie van krijg.
Opgelost
Allemaal bedankt voor het meedenken.
ik heb hem via apparaatbeheer in- en uitgeschakeld en nu geeft hij aan door systeem gereserveerd, 29.81 GF NTFS, maar 208,67 GB is niet toegewezen. Dus nog steeds twee partities. Nu even gaan uitvogelen hoe ik daar 1 partitie van krijg.
Opgelost
Allemaal bedankt voor het meedenken.

[ Voor 80% gewijzigd door tedjejones op 27-06-2018 21:29 ]
Pagina: 1