Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 15:30
Hallo allemaal,

Ik zit in een lastige situatie met school.

Ik ben nu momenteel 21 jaar en ik zit nu al 3 jaar op de HBO opleiding logistiek en economie, waarvan ik nu het 2e jaar voor de 2e keer aan het doen ben. Dit komt omdat mijn cijfers niet zo goed zijn, ik merk zelf dat ik moeite heb met de opleiding en vaak toetsen niet in en keer haal en met de herkansing vaak maar een 5.5.

Nou merk ik dat mijn motivatie flink achteruit is gegaan en ik de opleiding niet echt meer leuk vind. Ook heb ik nog best wat toetsen nog steeds openstaan van het 2e jaar.
Nou heb ik op school gesprek gehad en kwam het er eigenlijk op neer dat ik nu erg aan het tobben ben met de opleiding, zij stelde als alternatief eventueel een Associate Degree voor als mij dat wat lijkt.

De optie is ook nog om over te gaan naar het 3e jaar mits ik 3-4/5 toetsen haal (momenteel 2/4 gehaald die ik terug heb gekregen), anders moet ik weer het 2e jaar overnieuw doen voor de 3e keer dat zie ik dus al helemaal niet meer zitten.

Bachelor logistiek en Economie is vooral gericht op distributie/supply chain waar ik eigenlijk niks om geef.
Associate degree sprak mij wel meer aan, aangezien ik juist in de transportsector later kom en de opleiding zich focust op transport leidinggevende/transport planner.

Wat ook meespeelt: Na de opleiding kom ik 100% zeker in de transportsector terecht, eventueel zelfs als directeur aangezien wij een familie transportbedrijf hebben.

Ik vind dit een zeer lastige keuze, ook voor later kwa kennis ben ik bang dat ik misschien onderdoe als ik nu ga stoppen met de bachelor opleiding en start met Associate degree. Ik heb wel alle theorie van de bacherlor (jaar 1 en 2) onder de knie en heb al wat projecten gehad en heb mijn propedeuse papiertje op zak.

Wat zou een verstandige keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:43
timetje100 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:49:
Hallo allemaal,

Ik zit in een lastige situatie met school.

Ik ben nu momenteel 21 jaar en ik zit nu al 3 jaar op de HBO opleiding logistiek en economie, waarvan ik nu het 2e jaar voor de 2e keer aan het doen ben. Dit komt omdat mijn cijfers niet zo goed zijn, ik merk zelf dat ik moeite heb met de opleiding en vaak toetsen niet in en keer haal en met de herkansing vaak maar een 5.5.

Nou merk ik dat mijn motivatie flink achteruit is gegaan en ik de opleiding niet echt meer leuk vind. Ook heb ik nog best wat toetsen nog steeds openstaan van het 2e jaar.
Nou heb ik op school gesprek gehad en kwam het er eigenlijk op neer dat ik nu erg aan het tobben ben met de opleiding, zij stelde als alternatief eventueel een Associate Degree voor als mij dat wat lijkt.

De optie is ook nog om over te gaan naar het 3e jaar mits ik 3-4/5 toetsen haal (momenteel 2/4 gehaald die ik terug heb gekregen), anders moet ik weer het 2e jaar overnieuw doen voor de 3e keer dat zie ik dus al helemaal niet meer zitten.

Bachelor logistiek en Economie is vooral gericht op distributie/supply chain waar ik eigenlijk niks om geef.
Associate degree sprak mij wel meer aan, aangezien ik juist in de transportsector later kom en de opleiding zich focust op transport leidinggevende/transport planner.

Wat ook meespeelt: Na de opleiding kom ik 100% zeker in de transportsector terecht, eventueel zelfs als directeur aangezien wij een familie transportbedrijf hebben.

Ik vind dit een zeer lastige keuze, ook voor later kwa kennis ben ik bang dat ik misschien onderdoe als ik nu ga stoppen met de bachelor opleiding en start met Associate degree. Ik heb wel alle theorie van de bacherlor (jaar 1 en 2) onder de knie en heb al wat projecten gehad en heb mijn propedeuse papiertje op zak.

Wat zou een verstandige keuze zijn?
Het is een lastige keuze waar je voor staat.

1. Geef jezelf een schop onder je hol :X. Stoppen met school is zonde geweest van de 3 jaar die je er al in hebt geïnvesteerd en van het geld dat het (heeft) (ge)kost. Gewoon nu voor 100% voor je school gaan in plaats van gamen, tv kijken of andere dingen die je doet die veel tijd kosten :X

2. Kennis doe je deels op school op, maar uiteindelijk is het werk de belangrijkste bijdrage aan je kennis. Een boek doorlezen of een cursus volgen kan je later ook doen om eventuele kennis op te doen. Wat de waarde van een Associate degree uiteindelijk is in het bedrijfsleven: geen idee!

3. Je wilt later de familiezaak in? Ga eens bij de huidige directeur/leiding na in hoeverre je opleiding belangrijk is voor je gewenste functie? Misschien dat je hier motivatie uit kunt halen?

Mijn tip: als je een HBO opleiding aan zou kunnen probeer dan alles op alles te zetten om dit te halen. Motivatie is inderdaad moeilijk op te brengen als het tegen zit, maar wees dan eerlijk naar jezelf en bedenk waardoor dit komt. Is dit puur motivatie omdat de opleiding niet bij je past, is dit het niveau wat je blijkbaar niet aan kan (dus ben je 'dommer' dan je van tevoren dacht) of of zijn er andere factoren die mee spelen (verslaving aan een hobby, privé problemen, etc)

offtopic:
Natuurlijk slaat het 'dommer' nergens op, dat was meer om je even te triggeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:10

Zenix

BOE!

Ik zou ook een andere opleiding overwegen, simpelweg omdat je aangeeft dat het niks voor je is. Je zou zelf kunnen uitzoeken of een andere richting misschien goed is voor je familiebedrijf en toekomstige carrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 11:31
Zenix schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:39:
Ik zou ook een andere opleiding overwegen, simpelweg omdat je aangeeft dat het niks voor je is. Je zou zelf kunnen uitzoeken of een andere richting misschien goed is voor je familiebedrijf en toekomstige carrière.
Dit is geen slecht idee. Laat je iets meer informeren over de mogelijkheden. Als je een andere bedrijfskundige studie vindt, heb je best kans dat je vrijstelling krijgt voor een aantal vakken, waardoor je niet helemaal van nul af aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
President schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:59:
[...]

Het is een lastige keuze waar je voor staat.

1. Geef jezelf een schop onder je hol :X. Stoppen met school is zonde geweest van de 3 jaar die je er al in hebt geïnvesteerd en van het geld dat het (heeft) (ge)kost. Gewoon nu voor 100% voor je school gaan in plaats van gamen, tv kijken of andere dingen die je doet die veel tijd kosten :X

2. Kennis doe je deels op school op, maar uiteindelijk is het werk de belangrijkste bijdrage aan je kennis. Een boek doorlezen of een cursus volgen kan je later ook doen om eventuele kennis op te doen. Wat de waarde van een Associate degree uiteindelijk is in het bedrijfsleven: geen idee!

3. Je wilt later de familiezaak in? Ga eens bij de huidige directeur/leiding na in hoeverre je opleiding belangrijk is voor je gewenste functie? Misschien dat je hier motivatie uit kunt halen?

Mijn tip: als je een HBO opleiding aan zou kunnen probeer dan alles op alles te zetten om dit te halen. Motivatie is inderdaad moeilijk op te brengen als het tegen zit, maar wees dan eerlijk naar jezelf en bedenk waardoor dit komt. Is dit puur motivatie omdat de opleiding niet bij je past, is dit het niveau wat je blijkbaar niet aan kan (dus ben je 'dommer' dan je van tevoren dacht) of of zijn er andere factoren die mee spelen (verslaving aan een hobby, privé problemen, etc)

offtopic:
Natuurlijk slaat het 'dommer' nergens op, dat was meer om je even te triggeren
1. motivatie is gewoon lastig als ik het geen leuke opleiding vind, dit is dus een probleem.
2. waarde in bedrijfsleven is misschien zelfs meer als HBO omdat je al relevante werkervaring hebt opgedaan tijdens de studie.
3. Zat te denken om Associate degree bedrijfskunde erbij te doen, die is meer gericht op bedrijfsmanagement. Logistiek en Economie van nu heeft weinig meerwaarde voor later in een speciaal transportbedrijf.

Kreeg vandaag te horen dat ik eventueel in het 2e jaar van Associate degree logistiek en economie kan instromen! Zit er nu zelfs aan te denken om een 2e associate degree erbij te doen en dan richting bedrijfskunde, dat ik 2 papiertjes krijg met AD die gericht zijn op bedrijfsleven.
KoningsGap schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:58:
[...]

Dit is geen slecht idee. Laat je iets meer informeren over de mogelijkheden. Als je een andere bedrijfskundige studie vindt, heb je best kans dat je vrijstelling krijgt voor een aantal vakken, waardoor je niet helemaal van nul af aan begint.
Dacht er zelf aan om 2 associate degree's tegelijk te doen, Logistiek en Economie 1 jaartje nog en dan Bedrijfskunde omdat ik dan ook veel vrijstellingen krijg en misschien maar 1 jaar hoef te doen.
Zijn toch weer 2 papiertjes en bedrijfskunde is altijd handig voor later in het bedrijfsmanagement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55
Ik zou eerder 1 HBO opleiding afmaken dan voor 2 associate degree's gaan. Dat lijkt mij in potentie waardevoller in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met een associate degree toon je in mijn ogen aan dat je geen HBO niveau aan kan. Als een bedrijf iemand zoekt op HBO niveau zullen ze eerder een echte HBO'er nemen dan iemand met een associate degree.
Dat is geen probleem als HBO echt te hoog gegrepen is maar als je op HBO niveau kan afstuderen heeft dat echt de voorkeur.

Ik zou gewoon jezelf een schop onder de kont geven en die opleiding afmaken. Als je toch in het familiebedrijf terecht komt moet je gewoon zo snel mogelijk dat HBO papiertje halen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
Tsurany schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:41:
Met een associate degree toon je in mijn ogen aan dat je geen HBO niveau aan kan. Als een bedrijf iemand zoekt op HBO niveau zullen ze eerder een echte HBO'er nemen dan iemand met een associate degree.
Dat is geen probleem als HBO echt te hoog gegrepen is maar als je op HBO niveau kan afstuderen heeft dat echt de voorkeur.

Ik zou gewoon jezelf een schop onder de kont geven en die opleiding afmaken. Als je toch in het familiebedrijf terecht komt moet je gewoon zo snel mogelijk dat HBO papiertje halen.
Probleem is dat ik gewoon boven mijm niveau zit. Heb alle cijfers nu terug, en kan met deze cijfers geen stage lopen. Oftewel, voor de 3e keer 2e jaar in. 3e keer 2e jaar in zie ik helemaal niet meer zitten, als ik een jaar 3 keer moet doen houd ook wel in dat ik het niet aankan.

De keuze is eigenlijk associate degree dan, eventueel zelfs 2 om toch wat kennis te hebben van bedrijfsmamagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

timetje100 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:13:
[...]

Probleem is dat ik gewoon boven mijm niveau zit. Heb alle cijfers nu terug, en kan met deze cijfers geen stage lopen. Oftewel, voor de 3e keer 2e jaar in. 3e keer 2e jaar in zie ik helemaal niet meer zitten, als ik een jaar 3 keer moet doen houd ook wel in dat ik het niet aankan.

De keuze is eigenlijk associate degree dan, eventueel zelfs 2 om toch wat kennis te hebben van bedrijfsmamagement.
Daarom zei ik ook dat een associate degree een prima optie is als HBO te hoog gegrepen is. Zoals je het schetst is het HBO geen optie en is de kans op slagen minimaal, dan lijkt een associate degree mij een goed alternatief. Als je met veel moeite wel kan slagen op het HBO dan zou ik daar wel blijven en die opleiding afmaken, een HBO titel is (ook internationaal) beter aangeschreven dan een associate degree.

Maar ik als buitenstaander kan niet goed beoordelen of het niveau het probleem is of dat het de ontbrekende motivatie is. Je zult voor jezelf de keuze moeten maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
Wat is de reden dat je de toetsen niet haalt? Is dit een motivatie c.q. interesse probleem of is het niveau echt te hoog gegrepen? Doe je genoeg voor je studie? Ik zou heel goed orienteren naar je mogelijkheden met een associate degree. Ook al ga je voor je familiebedrijf werken, het is altijd fijn om een goed diploma op zak te hebben als backup.

[ Voor 38% gewijzigd door FrostNixon op 26-06-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
timetje100 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:49:
Dus even er van uitgaande dat je het papiertje niet nodig hebt om werk te vinden, en dat je die functie de rest van je leven leuk vindt. Je zal dan wel de koers moeten uitzetten voor het bedrijf. En laat de transportsector nou een sector zijn waar de concurrentie vrij heftig is. Hoe zorg jij dat het bedrijf blijft lopen? Welk probleem van je klanten los je op, waar zit de meerwaarde die je levert? Welke producten/diensten moet je leveren aan welke segmenten? Waar liggen kansen in de markt? Wat gaat robotisering voor de sector betekenen?

Kijk, nu zitten we in een hoogconjunctuur, dus nu zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Maar wat als we straks in een laagconjunctuur komen, en je zit met een hoop concurrenten in het schuitje die er ook allemaal last van hebben. Ik snap dat je het papiertje dan niet nodig hebt voor de functie, maar zou het misschien zo kunnen zijn dat je dat wel nodig hebt om voordeel te behalen t.o.v. je concurrenten, waardoor je een laagconjunctuur kan overleven?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
Widow schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:16:
[...]

Dus even er van uitgaande dat je het papiertje niet nodig hebt om werk te vinden, en dat je die functie de rest van je leven leuk vindt. Je zal dan wel de koers moeten uitzetten voor het bedrijf. En laat de transportsector nou een sector zijn waar de concurrentie vrij heftig is. Hoe zorg jij dat het bedrijf blijft lopen? Welk probleem van je klanten los je op, waar zit de meerwaarde die je levert? Welke producten/diensten moet je leveren aan welke segmenten? Waar liggen kansen in de markt? Wat gaat robotisering voor de sector betekenen?

Kijk, nu zitten we in een hoogconjunctuur, dus nu zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Maar wat als we straks in een laagconjunctuur komen, en je zit met een hoop concurrenten in het schuitje die er ook allemaal last van hebben. Ik snap dat je het papiertje dan niet nodig hebt voor de functie, maar zou het misschien zo kunnen zijn dat je dat wel nodig hebt om voordeel te behalen t.o.v. je concurrenten, waardoor je een laagconjunctuur kan overleven?
Zal weinig schelen leerjaar 3 is stage en leerjaar 4 vooral minor en scriptie, meerwaarde van die zijn niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-05 10:06
timetje100 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:21:
[...]

Zal weinig schelen leerjaar 3 is stage en leerjaar 4 vooral minor en scriptie, meerwaarde van die zijn niet veel.
Het laatste jaar met de minor en afstuderen leer je juist veel door bijvoorbeeld onderzoek te doen in een andere omgeving dan je eigen academie. Uiteraard is de keuze aan jou, maar HBO is nou eenmaal 4 jaar omdat je verschillende onderdelen hebt, waar ook de praktijk een belangrijk onderdeel van is. Daarom is een Associate Degree minder waard op de arbeidsmarkt. Bovendien geef je aan dat je moeite hebt met leren dus als je de eerste 2 leerjaren niet haalt op het HBO zal een Ad ook niet makkelijk worden aangezien het een kortere opleiding is op HBO niveau. Je hebt geen diploma nodig als je hard werkt kom je er ook, maar de obstakels zijn wel een stuk groter dan nog een jaar extra op het HBO leren. Succes met je keuze in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 12:49
Hi,

Ik heb precies dezelfde opleiding afgerond; logistiek en economie. De eerste 2 jaren van deze opleiding zijn het moeilijkst omdat je dan enkel focus hebt op nieuwe stof. Jaar 3 en 4 ervaarde ik een stuk makkelijker en gaat enkel over het herhalen van de stof uit jaar 1 en 2 en het in praktijk brengen van de stof.

Mijn advies: je hebt nu bijna alle theorie gehad. Knal deze laatste examens nog even door waarna de opleiding een stuk praktijkgerichter wordt.

Ten slotte, de opleiding L&E is ook een hele goede basis om nog verder te gaan na je bachelor. Een SCM master haal je met gemak met de opgedane kennis vanuit je bachelor.

Conclusie: Geef niet op en zet alles op alles om de laatste examens te halen. Het zou zonde zijn om te stoppen! Liever 2 jaar langer door dan alle jaren 'weggooien'. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door thekingmatt3 op 27-06-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 23:08
Een echte Associates Degree is een praktische opleiding op een two year (community) college, een verlengde High School, ofwel Middelbare Beroeps School (MBO),wat voor niveau is het in Nederland, MBO 3, of MBO 4? Tja, voor een eigen transport bedrijf heb je geen papieren nodig. Als je ziet wat er van Zurel is geworden nadat HBO-ers en WO-ers de macht hadden gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
Bedankt voor jullie adviezen en tips! Ik ben er nu van overtuigd om inderdaad verder te gaan met HBO, gaat me wel 3 jaar kosten maargoed als ik het dan haal is het prima.

[ Voor 25% gewijzigd door timetje100 op 15-03-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:09
donaldk schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:22:
Een echte Associates Degree is een praktische opleiding op een two year (community) college, een verlengde High School, ofwel Middelbare Beroeps School (MBO),wat voor niveau is het in Nederland, MBO 3, of MBO 4? Tja, voor een eigen transport bedrijf heb je geen papieren nodig. Als je ziet wat er van Zurel is geworden nadat HBO-ers en WO-ers de macht hadden gegrepen.
Bron hiervan graag. Ik ben docent op de Rotterdam Academy, en vind hier heel wat van.

Aan de ts : de ad eist qua motivatie meer dan een bachelor, juist omdat het twee jaar is. In jouw geval zou ik de bachelor afmaken. Kom op : drie vakken, stage lopen bij je eigen bedrijf, afstuderen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1