Ik heb een 4 bay Asustor Nas AS-204TE en nu geeft 1 van de harde schijven aan dat er wat slechte sectors in zitten. Nu vraag ik me af is het echt nodig om deze schijf te vervangen. Het is een 2TB grote WD schijf en die kostte indertijd ruim €50,-. Ik vind het nogal zonde geld om een compleet nieuwe schijf te kopen. Tweede vraag is, als ik hem moet vervangen, kan ik hem gewoon wisselen? In de computer!totaal van afgelopen maand stond van wel, maar voor de zekerheid leg ik de vraag hier nog maar even voor. Ik heb de NAS RAID 5 geconfigureerd.
Vraag
Alle reacties
Een paar slechte sectoren maakt niet uit. Dat gebeurt. Je harde schijf heeft daarom ook maar 1.89TB (voorbeeld) in plaats van 2TB. Dit is voor reserve sectoren. Als het goed is kan je ook in het OS van de NAS zien hoeveel slechte sectoren je hebt en hoeveel je er nog over hebt.
Correct me if I am wrong.
Correct me if I am wrong.
@tedjejones als het echt RAID5 is, kan je 1 disk zonder issues verwisselen. De controller & software zal dan de nieuwe disk "vullen" op basis van de parity & data op de overgebleven disks. Afhankelijk van de CPU, kan dit rustig uren/dagen duren.
@Jeanke117 you're wrong...
De "aftrek" zit in de filesystem overhead, niet in overprovisioning van allocatable sectors.
@Jeanke117 you're wrong...
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
@MAX3400 Bedankt voor je reactie dat het eventueel dagen kan duren.
@Jeanke117 In het OS zie ik dat de capaciteit van elke schijf 1,82 TB is, en dat schijf 3 een beschadigd blok HDD heeft. De NAS werkt verder ook nog prima, updates ed gaan vlotjes. Ik ben alleen bang dat de hele schijf kan crashen, Daarom had ik al de NAS in het begin op RAID 5 geconfigureerd, alleen is die angst terecht. Ik laat het dus voorlopig maar even zo.
Bedankt voor jullie reacties.
@Jeanke117 In het OS zie ik dat de capaciteit van elke schijf 1,82 TB is, en dat schijf 3 een beschadigd blok HDD heeft. De NAS werkt verder ook nog prima, updates ed gaan vlotjes. Ik ben alleen bang dat de hele schijf kan crashen, Daarom had ik al de NAS in het begin op RAID 5 geconfigureerd, alleen is die angst terecht. Ik laat het dus voorlopig maar even zo.
Bedankt voor jullie reacties.
Als die sectoren plotseling zijn opgedoken is er iets gaande op je schijf. Dat komt niet vanzelf. Wil je echt risico lopen voor een bijna afgeschreven schijf van 50 euro?
En je weet het, er zijn twee soorten mensen
1 ) Mensen die ooit bij een crash al hun data verloren zijn.
2 ) Mensen waar dat binnenkort gaat gebeuren.
Bij jou gaat dat natuurlijk niet gebeuren. Want als je hele systeem crasht dan zet je gewoon je back-up terug. Want die heb je natuurlijk...toch?
En je weet het, er zijn twee soorten mensen
1 ) Mensen die ooit bij een crash al hun data verloren zijn.
2 ) Mensen waar dat binnenkort gaat gebeuren.
Bij jou gaat dat natuurlijk niet gebeuren. Want als je hele systeem crasht dan zet je gewoon je back-up terug. Want die heb je natuurlijk...toch?
[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 25-06-2018 23:19 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Dus je koopt een NAS van €400, stopt er €200 aan disks in, en gaat nu om €50 te besparen Russisch roulette spelen met je data!? Schiet mij maar lek.
Mijn advies: Als de sodemieter vervangen die disk.
Mijn advies: Als de sodemieter vervangen die disk.
Ik heb een NAS van zes jaar oud, met 4 x 2TB disks. Één van deze disks heeft al een jaar of 5 wat bad sectors. In de tussentijd is daar één keer een extra melding geweest dat het er ineens wat meer waren... Verder nooit last gehad, maar in hindsight had ik die disk natuurlijk moeten vervangen.
Het is dat het plukje écht kritische data nog op twee andere plaatsen staat, en mijn films en series niet belangrijk zijn.
Dus hoe belangrijk is de data die er op staat? Als een crash écht problemen op gaat leveren zou ik de disk vervangen. En nog een extra backup locatie regelen
Edit: Met een raid5 config kun je inderdaad de 'defecte' disk vervangen. Bij het plaatsen van de nieuwe disk zal de setup gaan 'rebuilden'. Dat kan wel flink wat uurtjes duren overigens. Dat je het weet.
Het is dat het plukje écht kritische data nog op twee andere plaatsen staat, en mijn films en series niet belangrijk zijn.
Dus hoe belangrijk is de data die er op staat? Als een crash écht problemen op gaat leveren zou ik de disk vervangen. En nog een extra backup locatie regelen
Edit: Met een raid5 config kun je inderdaad de 'defecte' disk vervangen. Bij het plaatsen van de nieuwe disk zal de setup gaan 'rebuilden'. Dat kan wel flink wat uurtjes duren overigens. Dat je het weet.
[ Voor 15% gewijzigd door Nyarlathotep op 26-06-2018 15:41 ]
Vervangen kan altijd. Wil niet zeggen dat de reparatie van de Raid set goed gaat.
Een Bad sector hoeft geen issue te zijn. Hdd's kunnen dat prima (deels) opvangen.
Wat wel belangrijk is:
- hoeveel is de data op je RAID set je waard
- Raid is geen backup
Er kan altijd iets gebeuren met je RAID set. 2 disks die falen.
De voeding kan defect raken. Of de NAS wordt geraakt door bliksem etc, etc
Met andere woorden. Fysiek kan er iets gebeuren waardoor je data niet meer toegankelijk is.
Op basis van de belangrijkheid van je data ga je de nodige acties ondernemen.
Dat kan zijn nieuwe HDD en Backups etc.
Een Bad sector hoeft geen issue te zijn. Hdd's kunnen dat prima (deels) opvangen.
Wat wel belangrijk is:
- hoeveel is de data op je RAID set je waard
- Raid is geen backup
Er kan altijd iets gebeuren met je RAID set. 2 disks die falen.
De voeding kan defect raken. Of de NAS wordt geraakt door bliksem etc, etc
Met andere woorden. Fysiek kan er iets gebeuren waardoor je data niet meer toegankelijk is.
Op basis van de belangrijkheid van je data ga je de nodige acties ondernemen.
Dat kan zijn nieuwe HDD en Backups etc.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
NAS = beschikbaarheid data voor gebruik.
Backup = zekerheid data bij ongelukjes.
Met een goed backupregime en jouw eigen idee van hoe lang je zonder NAS kan doen (= tijdsduur reparen en backup terugzetten samen) loop je weinig risico.
Mits je natuurlijk wel je backups op orde hebt én de restore al eens hebt uitgetest.
Backup = zekerheid data bij ongelukjes.
Met een goed backupregime en jouw eigen idee van hoe lang je zonder NAS kan doen (= tijdsduur reparen en backup terugzetten samen) loop je weinig risico.
Mits je natuurlijk wel je backups op orde hebt én de restore al eens hebt uitgetest.
Neuh, gewoon wachten tot de schijf helemaal over zn nek gaat, een 2e schijf meeneemt met zn crash, je hele raid set verkloot en dan een nieuw topic openen.
@tedjejones
Begin eerst een met een backup te maken van de data die op je NAS staat op iets wat los van je NAS staat.
USB disk, systeem met genoeg capaciteit, iets.
Begin met je meest waardevolle data, fotos van kinderen etc, films en muziek kan je altijd weer opnieuw vinden.
Dan heb je (ten dele) iets, voordat je overgaat op andere acties.
Wil je een gezonde RAID config dan vervang je de disk!
Dezelfde capaciteit of beter.
De handleiding van je NAS zal vast vertellen hoe je tot vervanging moet overgaan, maar zal iets in de trend zijn van;
Begin eerst een met een backup te maken van de data die op je NAS staat op iets wat los van je NAS staat.
USB disk, systeem met genoeg capaciteit, iets.
Begin met je meest waardevolle data, fotos van kinderen etc, films en muziek kan je altijd weer opnieuw vinden.
Dan heb je (ten dele) iets, voordat je overgaat op andere acties.
Wil je een gezonde RAID config dan vervang je de disk!
Dezelfde capaciteit of beter.
De handleiding van je NAS zal vast vertellen hoe je tot vervanging moet overgaan, maar zal iets in de trend zijn van;
- Plaats foute disk bepalen
- NAS uitzetten
- foute disk verwijderen
- nieuwe disk plaatsen
- NAS aanzetten
- Acties in de SW doen (misschien)
- NAS gaat rebuilden
- Klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door SpamLame op 26-06-2018 18:59 ]
En aanvullend: maak een extra backup van alle data op het Raid5 volume voor vervanging van de schijf, want bij Raid5 is voor het rebuilden van belang dat de overgebleven schijven uit het volume geen enkel foutje bevatten, óók geen "nog-niet-ontdekt" foutje. Wél een foutje is (in principe) het hele volume kwijt.
Pagina: 1