Kilometerstandteller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-03 14:07
Voor woon-werk (5x per week Amsterdam Noord - Amstelveen Zuid; 46 km retour volgens Google) + privegebruik (200 km per week) verkeer heb ik een auto van de zaak (Passat Variant) geregeld waar ik een eigen bijdrage voor moet afstaan (naast de bijtelling natuurlijk). Deze eigen bijdrage is gebaseerd op de uiteindelijke kosten, dus speelt de oplopende kilometerstand van de auto een rol hierin.

Nu blijkt de km stand wel erg hard omhoog te gaan, bijna 1/3 meer dan waar ik rekening mee hield.

Een van de dingen die mij opvielen is dat de snelheidsmeter de ‘bekende’ afwijking kent van rond of boven de 5%.
1) Klopt mijn aanname dat dit ook terug te vinden is in de kilometerstand?
2) En zo ja, kan ik dmv ijken hier vanaf komen?
3) En zo ja, waar zou zoiets kunnen?
4) Verder vroeg ik me af of hier ook mee gesjoemeld kan zijn door leasemaatschappijen, al dan niet in samenwerking met autodealers of fabrikanten.

Ik hoor graag jullie ervaringen en ideeën.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Begin gewoon eerst eens met een stuk van 5km te rijden waar er hectometerpaaltjes staan. Of meet het na op google maps, of meet het na op de fiets.

Als je dán een afwijking vindt, kan je gaan kijken hoe je dat moet oplossen.

In de regel wijkt de kilometerstand niet af en zeker niet als complot tussen dealer/fabrikant/leasemaatschappij...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
1) nee
2) nee
3) nee
4) nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
30% afwijking kun je natuurlijk zo testen. Kijk op de hectometerpaaltjes en je teller en doe 10km verder hetzelfde. Ben je dan 10km verder volgens de paaltjes en 13 volgens de teller kun je gaan klagen bij de dealer/leasemaatschappij.
Kans is echter wel groot dat je simpelweg meer kms maakt dan je denkt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

33% meer/sneller dan waar je op gerekend had? Dan rij je dus omgerekend 270km prive per week ipv 200km. Dat moet je toch ergens vandaan halen? Heb je met je smartphone + GPS al eens een route gemeten/gereden?

Dat een snelheidsmeter afwijkt is algemeen bekend maar die staat niet direct in contact met je afstandsmeter. Dan nog, als je 2 uur lang 100km/h zou rijden, is je voorspelde afstand maximaal 210km aan afstand terwijl je zelf uitkomt op 266km.

Voor enkele tientjes kan je bij de ANWB een "smart dongle" bestellen; die is volgens de kleine lettertjes nauwkeurig genoeg voor fiscale berekeningen en "dus" nauwkeurig genoeg voor jouw afstanden. Hou er wel rekening mee dat er iets/iemand meekijkt maar dan heb je wel "onafhankelijk" gemeten.

FYI; ik heb ook een VAG (grote Audi) en die heeft naar Turijn een verschil gemeten tussen Google Maps en gereden afstand van slechts 19km. En dat is inclusief tanken, parkeren, etc. waardoor ik op minder dan 1.3% afwijking komt tov van de directe route.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Elke auto heeft een afwijking. Die zie je ook terug in de snelheid aanduiding.
Houd er maar eens een GPS bij en houdt een zo constant mogelijke snelheid aan op een mooi recht stuk weg.

Maargoed, dat heeft verder geen verbinding met de ijking. Een kilometerteller is simpelweg een pulsteller die omwentelingen van de aandrijf-as meet. Het aantal pulsen per kilometer wordt gedaan aan de hand van een referentie wiel+band combinatie bij X luchtdruk, Y omgevingsdruk en volledig nieuw rubber (dus geen slijtage).
Elke band wijkt echter een beetje af, elke band verslijt, niet elke band staat hetzelfde opgepompt en niet elke dag heb je dezelfde omgevinga luchtdruk.
Daarbij zet het rubber ook nog eens een beetje uit naarmate je de banden warm rijdt (want frictie met asfalt produceert warmte).

Dus nee, er is niet mee gesjoemeld. Je banden zijn gewoon niet kneiterhard opgepompt, spiksplinternieuw, kokend heet, in extreem ijle lucht bovenop de kilimanjaro, etc.
Dit is totaal normaal.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
@MAX3400 Nee, niet 33% sneller. Maar 5% sneller, volgens de snelheidsmeter. De vraag dan ook of dit in verbinding staat met de afstandsmeter. Volgens jou niet dus. Thanks.

@redwing Ga ik doen. Het had me niet verbaasd als ik meer reed dan berekend. Maar nooit gedacht 33% meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@nl-x dat snap ik. Maar je zegt zelf in de startpost dat je tellerstand 33% sneller gaat dan verwacht. Ik begrijp ook wel dat je geen 160 rijdt (ongemerkt) als je wijzertje op 120 staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
McKaamos schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:09:
Maargoed, dat heeft verder geen verbinding met de ijking.
Bedoel je hiermee dat de afwijking in de snelheidsmeter niet in verbinding staat met de kilometerstand teller?
Wordt de snelheid met een andere techniek gemeten dan de kilometerstand? Ofwel dezelfde ‘pulsen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

nl-x schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:20:
[...]

Bedoel je hiermee dat de afwijking in de snelheidsmeter niet in verbinding staat met de kilometerstand teller?
Wordt de snelheid met een andere techniek gemeten dan de kilometerstand? Ofwel dezelfde ‘pulsen’
Nee ik bedoel dat het ijken niet verbonden is met de afwijking. De ijking is gewoon goed.
De ijking stelt dat X omwentelingen in de ideale situatie gelijk staat aan 1 kilometer.
Dat het afwijkt is omdat je banden niet ideaal zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de teller 5% meer aangeeft gaat je kilometerstand ook 5% sneller omhoog. Maar goed, dat is maar 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
McKaamos schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:25:
[...]

Nee ik bedoel dat het ijken niet verbonden is met de afwijking. De ijking is gewoon goed.
De ijking stelt dat X omwentelingen in de ideale situatie gelijk staat aan 1 kilometer.
Dat het afwijkt is omdat je banden niet ideaal zijn.
De auto is nu een maand oud en de banden zouden dan splinternieuw geweest moeten zijn. Dus die 5% afwijking zal dan zijn als er geijkt was met andere banden er onder.

Als dit zo is, moet ik er maar snel de grootste banden onder laten zetten die er zijn. ... Of ergens die X laten aanpassen waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@McKaamos daar is juist de "snelheidscorrectie" voor. Op optimale bandendruk ligt de gereden snelheid dichter bij het instrumentarium. Wordt de band zachter (normaal gebruik), wordt de radius marginaal kleiner, zal je per afstand meer omwentelingen hebben en daardoor "harder" rijden.

En die snelheidstoename wordt gecompenseerd door de "wettelijke" marge van ~3% die weer overeenkomt met de meetcorrectie van de KLPD. Krijg je dus een snelheidsboete, kan je je niet beroepen op harde/zachte banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
nl-x schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:56:
2) En zo ja, kan ik dmv ijken hier vanaf komen?
3) En zo ja, waar zou zoiets kunnen?
4) Verder vroeg ik me af of hier ook mee gesjoemeld kan zijn door leasemaatschappijen, al dan niet in samenwerking met autodealers of fabrikanten.
Zeg je ook dat auto's te vaak voor onderhoud moeten, tweedehands exemplaren teveel kilometers aangeven, en het verbruik wat je zelf kan uitrekenen lager ligt dan de werkelijkheid? Dit is allemaal normaal.
Ik zou zelfs zeggen dat het "laten ijken" van een teller door de leasemaatschappij als gesjoemel kan worden opgevat. Tenslotte is de leaseprijs gebaseerd op de kilometerstanden zoals de teller aangeeft met fabrieksinstellingen.

Is het niet vreemd om de eigen bijdrage achteraf aan te passen, i.p.v. een vast bedrag te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
@@RemcoDelft Het verbruik?! Nee, daar heb je me :). Die is inderdaad niet gunstiger door die hogere snelheid. Want die zou volgens dealer en leasemaatschappij ruim(!) 1 op 20 moeten doen. Maar in werkelijkheid is deze onder de 1 op 15. Schiet mij maar lek.
Zie ook werkelijkverbruik.nl ... Ik hoop dat de mensen achter die site niet ook sjoemelaars worden uitgemaakt omdat ze de cijfertjes controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 19:32
Vergeet niet dat op auto's vaak meerdere types wielen/banden kunnen, en dat de snelheidsmeter vaak geijkt is op de grootste combinatie die toegestaan wordt. Ook dit kan al een paar procent afwijking verklaren. Snelheidsmeter hangt direct met de km-teller samen, da's natuurlijk gewoon een pulsteller.

[ Voor 17% gewijzigd door SkiFan op 25-06-2018 21:06 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@nl-x geen idee hoe bekend je bent met auto's maar verbruik is heeeel subjectief. Zoals weal schetsen, is je band net te zacht, kan je dat zomaar een paar procent schelen. Heb je zijwind, weer een paar procent. Etc...

Pas als jij de auto op cruisecontrol zet en dan je verbruik reset, zal je MOGELIJK pas in de buurt van de opgaven komen die door mensen worden verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00
PFSL->VV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:21

Yucon

*broem*

Wat een rare constructie.

Als eerste zou ik even kijken of de bandenmaat origineel is. Als dat zou is klopt het waarschijnlijk gewoon en als je toch twijfelt regel je zo'n dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Yucon schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:13:

Als eerste zou ik even kijken of de bandenmaat origineel is. Als dat zou is klopt het waarschijnlijk gewoon en als je toch twijfelt regel je zo'n dongle.
Alternatief is "el cheapo" OBD dongle, smartphone met Torque App erop en een smartphone met GPS en Google Maps. Heb je drie "aparte" metingen en klaar.

Ja, die ANWB-dongle heeft ook voordelen; zo kan je beter bewijzen wat er wel/niet gereden is en dus de eigen bijdrage correct met werkgever afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Yucon schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:13:

Dat lijkt mij de meest logische.
Je km-teller en snelheidsmeter gaan uit van een bepaalde maat band. Als er iets onder zit met een afwijkende omtrek dan klopt er niets meer van.
Bij bijvoorbeeld autoweek kun je opzoeken welke maat banden je volgens de fabriek moet hebben. En op de wang van je banden staat welk type ze zijn.

rekentooltje

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 25-06-2018 21:17 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
MAX3400 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:09:
@nl-x geen idee hoe bekend je bent met auto's maar verbruik is heeeel subjectief. Zoals weal schetsen, is je band net te zacht, kan je dat zomaar een paar procent schelen. Heb je zijwind, weer een paar procent. Etc...

Pas als jij de auto op cruisecontrol zet en dan je verbruik reset, zal je MOGELIJK pas in de buurt van de opgaven komen die door mensen worden verteld.
Natuurlijk ben ik ‘r bekend mee. Het was enkel een reactie op een eerdere reactie, til daar maar niet zwaar aan. Maar is het niet RAAR dat wij het normaal vinden om met onhaalbare cijfertjes verleid te worden? Realiteit is gewoon 1:13 in de stad en en 1 op 16 op de snelweg (mét cruise control), toch presteren zij 1 op 20 te hebben gemeten. Ja, vast down hill met wind mee terwijl alle accessoires er uit zijn gesloopt en de auto bestuurd wordt door een anorexia-patient met niet meer brandstof in de tank dan strikt nodig is voor de proef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

nl-x schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:18:
[...]

Natuurlijk ben ik ‘r bekend mee. Het was enkel een reactie op een eerdere reactie, til daar maar niet zwaar aan. Maar is het niet RAAR dat wij het normaal vinden om met onhaalbare cijfertjes verleid te worden? Realiteit is gewoon 1:13 in de stad en en 1 op 16 op de snelweg (mét cruise control), toch presteren zij 1 op 20 te hebben gemeten. Ja, vast down hill met wind mee terwijl alle accessoires er uit zijn gesloopt en de auto bestuurd wordt door een anorexia-patient met niet meer brandstof in de tank dan strikt nodig is voor de proef.
Als je 80 a 90 doet op de snelweg kun je flink wat efficiënter rijden. Met 130 kom ik zelf rond de 1 op 20 en met 80 a 90 makkelijk richting 1 op 25 bijvoorbeeld.

Ontopic: Overigens is je km-stand idd onafhankelijk van je snelheidsmeter die hoger dan werkelijk aangeeft.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2018 21:34 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Nee, ik vind het niet raar. Verbruik wordt getest in bijna klinische omstandigheden. Optrekken van 0 naar 100 in 2 minuten om "snelwegverbruik" te meten. Met voorverwarmde motor. Op wrijvingsloze rollenbank. Zonder verlichting, airco, belading, banden opgepompt tot 3.4bar, 4 liter in de tank, etc.

Maar denk dat dat een andere discussie is dan waar je hier het topic voor opende; meten is weten dus allicht kan je onze adviezen qua "afstanden" eens in uitvoerong brengen. Weet je allicht of de teller echt teveel afwijkt of dat je (ongemerkt) meer afstand aflegt dan je zelf denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]

Wat moeten ze dan opgeven dan ? Het verbruik van iemand die er alles voor doet om 1 minuut eerder thuis te zijn ? Of het verbruik van opa en oma die met 90 op de snelweg rijden en het verder ook enorm rustig doen ?

Ze geven de meest optimale manier op. Dat is maar goed ook, want omdat alle fabrikanten dat doen zijn auto's onderling te vergelijken ook al is de praktijk anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:05
Ik zou het niet voor elke auto kunnen zeggen. Wel voor de recentere BMW's.

Bij BMW is de snelheid die op de kilometerteller wordt aangegeven hoger dan de gemeten snelheid. Als jouw snelheidsmeter op 109km/h staat, meet de boordcomputer een snelheid van 104-105km/h. Snelheid uit de boordcomputer maal tijd is afstand, en die zie je op de odometer. Als je zelf de snelheid en tijd die je rijdt zou bijhouden, dan zou je gemiddeld 5% hoger uitkomen dan dat de boordcomputer aangeeft.

Wat jij aangeeft, dat bestaat niet. Leg eens een schrift in de auto en schrijf na elke rit op waarvoor de rit was, wat de kmstand was bij vertrek en bij aankomst. Waarschijnlijk kom je er dan achter dat je gewoonweg 70km extra rijd per week waar je geen rekening mee hebt gehouden. De kilometertjes op en neer naar de supermarkt/sportschool/kinderen naar de sport brengen telt gauw op zonder dat je er erg in hebt. Of dat de gaten van "ff snel, deze één à twee kilometers maken niet zoveel uit dus neit nodig om op te schrijven" tellen op. Misschien rijd je een snellere route ipv de kortste die je had uitgedacht... Waarschijnlijk rijd je ze echt wel maar weet je niet waar ze in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Tegenwoordig zie je wel de trend dat auto's weer grotere standaardafwijkingen hebben vanuit de fabriek. Bij oude auto's was dit door onnauwkeurigheid, toen werden de systemen steeds beter, en toen werd zuinigheid en range opeens het sellingpoint waardoor de afwijking weer omhoog ging. Want niks mooiers dan dat je kan vertellen dat je auto toch mooi 55km op de accu heeft kunnen rijden terwijl het er in werkelijkheid maar 50 waren. Of dat je 1 op 25 gehaald hebt volgens je dashboard terwijl je eigenlijk gewoon 5-10% afwijking hebt.

Dat zal echter niet voor 33% verschil zorgen, maar hooguit voor ongeveer 5-10% (eerder richting de 5 dan 10).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

Tomatoman

Fulltime prutser

PilatuS schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:29:
Als de teller 5% meer aangeeft gaat je kilometerstand ook 5% sneller omhoog. Maar goed, dat is maar 5%.
Nee, dat is niet waar. Autofabrikanten zijn wettelijk verplicht om de snelheidsmeter een snelheid te laten weergeven die 0 tot 10% hoger ligt dan de werkelijke snelheid. Negatieve afwijkingen zijn verboden, omdat je dan ongemerkt te hard kunt rijden. Iedere autofabrikant zorgt er daarom voor dat de snelheidsmeter een ietwat te hoge snelheid aangeeft.

De kilometerteller staat daar helemaal los van. Die geeft zo nauwkeurig mogelijk de afgelegde afstand aan, zonder enige relatie met de snelheidsmeter.

Mocht zowel de snelheidsmeter als de kilometerteller fors afwijken, dan kan dat worden veroorzaakt door een verkeerde wielmaat/bandenmaat. Die heeft tot gevolg dat een omwenteling van het wiel resulteert in meer of minder afgelegde meters dan de auto ‘verwacht’. Dat kan echter nog steeds geen 33% afwijking verklaren, tenzij dit jouw auto is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomatoman op 26-06-2018 00:01 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Tomatoman schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:58:
[...]

Nee, dat is niet waar. Autofabrikanten zijn wettelijk verplicht om de snelheidsmeter een snelheid te laten weergeven die 0 tot 10% hoger ligt dan de werkelijke snelheid. Negatieve afwijkingen zijn verboden, omdat je dan ongemerkt te hard kunt rijden. Iedere autofabrikant zorgt er daarom voor dat de snelheidsmeter een ietwat te hoge snelheid aangeeft.

De kilometerteller staat daar helemaal los van. Die geeft zo nauwkeurig mogelijk de afgelegde afstand aan, zonder enige relatie met de snelheidsmeter.

Mocht zowel de snelheidsmeter als de kilometerteller fors afwijken, dan kan dat worden veroorzaakt door een verkeerde wielmaat/bandenmaat. Die heeft tot gevolg dat een omwenteling van het wiel resulteert in meer of minder afgelegde meters dan de auto ‘verwacht’.
Goed om te lezen. Wist niet dat het tegenwoordig zo ging. Ging er vanuit dat de snelheid en kilometerstand gelijk aan elkaar zouden zijn aangezien de bron, de snelheid van wiel gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voor woon-werk (5x per week Amsterdam Noord - Amstelveen Zuid; 46 km retour volgens Google) + privegebruik (200 km per week) verkeer heb ik een auto van de zaak (Passat Variant) geregeld waar ik een eigen bijdrage voor moet afstaan (naast de bijtelling natuurlijk). Deze eigen bijdrage is gebaseerd op de uiteindelijke kosten, dus speelt de oplopende kilometerstand van de auto een rol hierin.
Eigen bijdrage gebaseerd op KM's en dan ook bijtelling betalen...…. Ik zou eerst die regeling eens tegen het licht houden. Want de eigen bijdrage mag je gewoon van de bijtelling afhalen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Zet er grotere banden onder ( niet grotere velgenmaat ), probleem opgelost

edit : banden slijtage niet meegerekend :X

[ Voor 52% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 26-06-2018 07:22 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
PilatuS schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 00:03:
[...]

Goed om te lezen. Wist niet dat het tegenwoordig zo ging. Ging er vanuit dat de snelheid en kilometerstand gelijk aan elkaar zouden zijn aangezien de bron, de snelheid van wiel gelijk is.
De auto weet wel precies hoe hard je rijdt, hij laat alleen iets anders zien.

Leuk om te testen: zet je cruisecontrol vast op 80km/h op de teller. Reset dan de gemiddelde snelheid in de boordcomputer. Je zal zien dat je gemiddelde snelheid lager uitvalt dan de waarde op de snelheidsmeter.
HeAdWaVe74 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 07:20:
Zet er grotere banden onder ( niet grotere velgenmaat ), probleem opgelost

edit : banden slijtage niet meegerekend :X
Als je teller te veel aan geeft moet je juist kleinere banden plaatsen ;)

Zie hieronder O-)

[ Voor 21% gewijzigd door LordSinclair op 26-06-2018 08:54 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

LordSinclair schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:38:
[...]

Leuk om te testen: zet je cruisecontrol vast op 80km/h op de teller. Reset dan de gemiddelde snelheid in de boordcomputer. Je zal zien dat je gemiddelde snelheid lager uitvalt dan de waarde op de snelheidsmeter.

[...]

Groter toch? 1 omwenteling staat in de boordcomputer ingesteld als "x cm". 1 omwenteling gaat dan "verder" met grotere banden, dus je rijdt 100cm en de boordcomputer telt maar 99cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Laatst online: 16-06 15:24

skoozie

SCSI

[...]

[...]

Dat komt overeen met mijn bevindingen: een keer 's nachts een test gedaan in een Renault Megane. 120 op de teller, navigatie app open, horloge met secondenteller bij de hand en bij een hectometerpaaltje de tijd beginnen. 1 minuut later moet je 20 hectometerpaaltjes verder zijn. dit klopte in mijn geval niet.

Snelheid op moeten voeren naar 126 voor ik 2Km in 1 minuut reed. Dit kwam overeen met een navigatie app.
de ODO-/dagteller gaf het zelfde aan als de hectometerpaaltjes.

Conclusie de auto liegt glas hard tegen je over het aantal Km/u terwijl hij de daadwerkelijke afgelegde Km precies weet.

edit: als je 's ochtends thuis weg gaat en 's avonds weer thuis komt, is je ODO/dag teller dan ook 46 Km verder?

[ Voor 5% gewijzigd door skoozie op 26-06-2018 08:58 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:54
mark-k schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:22:
Tegenwoordig zie je wel de trend dat auto's weer grotere standaardafwijkingen hebben vanuit de fabriek. Bij oude auto's was dit door onnauwkeurigheid, toen werden de systemen steeds beter, en toen werd zuinigheid en range opeens het sellingpoint waardoor de afwijking weer omhoog ging. Want niks mooiers dan dat je kan vertellen dat je auto toch mooi 55km op de accu heeft kunnen rijden terwijl het er in werkelijkheid maar 50 waren. Of dat je 1 op 25 gehaald hebt volgens je dashboard terwijl je eigenlijk gewoon 5-10% afwijking hebt.

Dat zal echter niet voor 33% verschil zorgen, maar hooguit voor ongeveer 5-10% (eerder richting de 5 dan 10).
Ik heb het de eerste drie, vier jaar bij bijna elke tankbeurt zelf nagerekend. Mijn fiat Punto Evo geeft op de boordcomputer consequent een minder gunstig verbruik dan ik zelf meet. Zeg 3 tot 6 km/l minder zuinig. Natuurlijk is een volle tank niet altijd exact even vol, maar ik heb letterlijk nooit een eigen meting gehad die ongunstiger uitkwam dan de boordcomputer.
Dit is ook een auto waarbij zuinig verbruik een selling point is. En uiteraard is het gemeten verbruik wel minder gunstig dan de fabrieksopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Hoe kan het nou harder gaan dan je zelf denkt? Hou je per rit de kilometers bij? Ook je eigen bijdrage 'op nacalculatie' is denk ik niet heel gunstig in de verrekening met je bijtelling? Wel een aparte regeling.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-06 14:39
Aangezien het een moderne Volkswagen is heb je hoogstwaarschijnlijk toegang tot Mijn Volkswagen: https://www.volkswagen.nl...audio/mijn-volkswagen-app

Download de app, registreer je en scan de QR code in de deurpost aan de bestuurderskant. Alle ritten worden bijgehouden dmv GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
[...]

[...]

Zie hieronder O-)
o o o !! >:)

[ Voor 37% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 26-06-2018 10:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het meten van verbruik gaat volgens een vaste testmethode (NEDC) die alle fabrikanten moeten volgen. Deze methode is niet heel representatief en dient dan ook enkel als vergelijkingsmethode tussen auto's, niet als representatie van de werkelijkheid.

Er komt wel een nieuwe testmethode (WLTP) die beter bij de praktijk aansluit maar ook dan blijft het natuurlijk een situatie waarbij een autofabrikant zo zuinig mogelijk zal rijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik weet van een vw transporter dat je in de computer moet aangeven of je op zomer- of winterbanden rijdt. Winterbanden zijn over het algemeen net een maatje kleiner.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Brazos schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:24:
[...]

Het antwoord is ja, de km-stand loopt ook +/- 5-8% te hard op, net als dat de snelheidsmeter ook afwijkt. Ze hebben beide dezelfde bron, en die bron is naar boven afgesteld omdat er nooit een 100% betrouwbare meting te krijgen is.
Fout. De boordcomputer weet met een veel kleine foutmarge precies hoe hard je rijdt (lees deze maar eens uit met een OBD tool) en dus weet deze ook een stuk exacter hoe ver je gereden hebt.
Daar telt de boordcomputer een x % bij op en dat zie je op je teller in in je digitale display.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 26-06-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En wat is je rijstijl? Rechte lijnen en overal de binnenbocht, of ga je van links naar rechts bij het inhalen?

Voegt ook weer wat toe. En volgens mij gaan kaarten bij afstanden van het midden van de weg uit.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

Tomatoman

Fulltime prutser

pjot1 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:23:
Ik weet van een vw transporter dat je in de computer moet aangeven of je op zomer- of winterbanden rijdt. Winterbanden zijn over het algemeen net een maatje kleiner.
Vaak is de velgmaat bij winterbanden kleiner, maar de wielomtrek blijft ongeveer gelijk. Dat is eenvoudig te bereiken door de hoogte van de wang van de band wat hoger te kiezen, zodanig de omtrek van de winterband gelijk is aan de zomerband.

Voorbeeld:
• In de winter heb ik 18 inch velgen met bandenmaat 245/45R18. Deze hebben een wielomtrek van 212,9 cm. Dat wil zeggen dat de auto bij 1 wielomwenteling 212,9 cm aflegt.
• In de zomer gebruik ik 20 inch velgen met bandenmaat 245/35R20. Wielomtrek: 213,5 cm, vrijwel gelijk.
• De zomerwielen op mijn achteras zijn breder: 275/30R20. Wielomtrek: 211,4 cm.

Je ziet dat de velg hoger of breder kan worden, maar dat de bandomtrek even groot blijft (1% verschil). Voor de snelheidsmeter en kilometerteller maakt het daarom niet uit welke velgmaat je kiest, zolang je maar de bijbehorende bandenmaat kiest.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Brazos schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:52:
[...]

Helaas, maar dat klopt niet. De boordcomputer vermenigvuldigd de rpm * afrolomtrek en compenseert vervolgens voor de uitzetting van de banden door de centrifugaal kracht, dit wordt naar boven afgerond zodat de resterende (verschil in compound, temperatuur/druk, slijtage) afwijking altijd omhoog is. Geldt voor beide tellers, anders zou de km-teller een nog grotere afwijking naar beneden hebben.
Dan doet Opel dat rekensommetje heel goed voor mijn (standaard) auto. De GPS en boordcomputer zijn het altijd met elkaar eens over de snelheid. Niet met de snelheidsmeter die ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tomatoman schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:45:
[...]

Vaak is de velgmaat bij winterbanden kleiner, maar de wielomtrek blijft ongeveer gelijk. Dat is eenvoudig te bereiken door de hoogte van de wang van de band wat hoger te kiezen, zodanig de omtrek van de winterband gelijk is aan de zomerband.

Voorbeeld:
• In de winter heb ik 18 inch velgen met bandenmaat 245/45R18. Deze hebben een wielomtrek van 212,9 cm. Dat wil zeggen dat de auto bij 1 wielomwenteling 212,9 cm aflegt.
• In de zomer gebruik ik 20 inch velgen met bandenmaat 245/35R20. Wielomtrek: 213,5 cm, vrijwel gelijk.
• De zomerwielen op mijn achteras zijn breder: 275/30R20. Wielomtrek: 211,4 cm.

Je ziet dat de velg hoger of breder kan worden, maar dat de bandomtrek even groot blijft (1% verschil). Voor de snelheidsmeter en kilometerteller maakt het daarom niet uit welke velgmaat je kiest, zolang je maar de bijbehorende bandenmaat kiest.
Ik weet het, zo was ik ook aardig aan het geslagen met mijn auto (BMW E46). Is aardig gelukt gelukkig.

Om nog even terug te komen op de vw transporter, de winterwielen zijn toch echt een maatje kleiner (in omtrek) precies durf ik niet te zeggen omdat het de auto van mijn werkgever is. De wielen zijn door de dealer geleverd dus het lijkt me niet dat er een verkeerde maat is toegepast. Daarom ook de optie in de boardcomputer voor zomer of winterwielen.

Ik zeg expres wielen omdat dat de band en velg is, dit wordt wel eens door elkaar gehaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:51

iichel

Gazoooo

heb je wel de goeie bandenmaat erop zitten?
@pjot1 de optie winterbanden is soms ook aanwezig om een snelheidslimiet in te kunnen stellen (harde limiter of een melding bij bepaalde snelheid)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
iichel schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:51:
heb je wel de goeie bandenmaat erop zitten?
@pjot1 de optie winterbanden is soms ook aanwezig om een snelheidslimiet in te kunnen stellen (harde limiter of een melding bij bepaalde snelheid)
Jazeker, ik wel! ;)

Dat zou best wel eens kunnen inderdaad. Omdat het niet mijn auto is kan ik daar geen antwoord op geven. Het lijkt me niet dat een officiële vwdealer wielen van een up onder een transporter schroeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

PilatuS schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:29:
Das dus niet zo, gelukkig. Want die auto weet verrekte goed hoe hard ie gaat (via OBD dongle prima in te zien), en geeft gewoon 5 km/u meer aan op de tellernaald omdat dat 'moet'.
Een uur lang 105 op de tellernaald rijden en er staat 100 km op de dagteller. Ra ra. :D

-mag niet de andere kant op afwijken van de regels
-iedereen verwacht het standaard
-is lekker zuinig als je op de teller de juiste snelheid rijd (want je rijd langzamer, en dus zuiniger.)

Als er een te kleine bandenmaat (omtrek) onder zit zullen alle tellers inderdaad (meer) afwijken.

[ Voor 6% gewijzigd door AlexanderB op 26-06-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

5) Je rijdt geen 200km per week privé, maar 340km per week.
Pagina: 1