[Win10] Mysterieuze extra partitie met Winre.wim bestand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:43
Het viel me de afgelopen weken opeens op dat er een extra partitie in de verkenner van mijn Windows 10 laptop zichtbaar is. In verkenner kan ik niet zien wat er in zit (ondanks dat ik verborgen bestanden zichtbaar heb gemaakt), maar wel dat de partitie (499 MB) bijna vol zit (462 MB).

Via een omweggetje heb ik achterhaald dat er 3 bestanden op deze schijf staan in een (voor mij) totaal onzichtbare map \Recovery\WindowsRE:
Winre.wim
boot.sdi
ReAgent.xml

Ik vermoed dat dit een soort recoverybestand is, maar ik heb geen flauw idee hoe dit hier terecht is gekomen (ik denk dat de map er ook pas is sinds de laatste grote update bij is gekomen).
Ik gebruik Windows 10 Home, versie 1803

Ik heb verder nog niks ondernomen; het bestand verwijderen kan ik niet, en ik heb het nog niet aangedurfd om de partitie helemaal te wissen of partities samen te voegen oid. Ik krijg wel steeds meldingen dat de schijf bijna vol is.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen? Dank in ieder geval.

scintillating

Beste antwoord (via Tc99m op 25-06-2018 19:21)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:47
Tc99m schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:06:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie.

Driveletter weghalen zal vast lukken, maar hoe los ik de terugkerende melding op dat de schijf vol zit? Of moet ik daar mee leren leven totdat Microsoft dit in een update repareert?
Als je de letter weghaald zullen de meldingen ook stoppen omdat de drive dan niet meer in verkenner staat.

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Tc99m schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:03:
Het viel me de afgelopen weken opeens op dat er een extra partitie in de verkenner van mijn Windows 10 laptop zichtbaar is. In verkenner kan ik niet zien wat er in zit (ondanks dat ik verborgen bestanden zichtbaar heb gemaakt), maar wel dat de partitie (499 MB) bijna vol zit (462 MB).

Via een omweggetje heb ik achterhaald dat er 3 bestanden op deze schijf staan in een (voor mij) totaal onzichtbare map \Recovery\WindowsRE:
Winre.wim
boot.sdi
ReAgent.xml

Ik vermoed dat dit een soort recoverybestand is, maar ik heb geen flauw idee hoe dit hier terecht is gekomen (ik denk dat de map er ook pas is sinds de laatste grote update bij is gekomen).
Ik gebruik Windows 10 Home, versie 1803

Ik heb verder nog niks ondernomen; het bestand verwijderen kan ik niet, en ik heb het nog niet aangedurfd om de partitie helemaal te wissen of partities samen te voegen oid. Ik krijg wel steeds meldingen dat de schijf bijna vol is.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen? Dank in ieder geval.
Dit is gewoon de recovery partitie die bij windows 10 hoort. Door de 1803 update heeft die een driveletter gekregen (foutje van microsoft) volgens mij kan je die driveletter zonder issues weghalen via diskmanager.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Komt door een recente Windows update. Partitie moet je niet verwijderen, je kunt wel de driveletter toewijzing weghalen waardoor je de melding niet meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
HKLM_ schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:04:
[...]

Dit is gewoon de partitie die bij windows 10 hoort. Door de 1803 update heeft die een driveletter gekregen (foutje van microsoft) volgens mij kan je die driveletter zonder issues weghalen via diskmanager.

Driveletter weghalen zal vast lukken, maar hoe los ik de terugkerende melding op dat de schijf vol zit? Of moet ik daar mee leren leven totdat Microsoft dit in een update repareert?

scintillating

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Tc99m schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:06:
[...]

Als je de letter weghaald zullen de meldingen ook stoppen omdat de drive dan niet meer in verkenner staat.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Exact wat @HKLM_ en @Nielson zeggen. Als je de driveletter weer weghaalt is het als vanouds. Dit even ter bevestiging ;)

Ben wel benieuwd waar je naar gezocht hebt, dat je dit niet terug hebt gevonden op Google en GoT. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 25-06-2018 19:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tc99m
Dank allen. Via de diskmanager lukte het niet (die gaf als ik met rechts op de betreffende letter klikte alleen 'help' weer, zelfs geen andere opties die waren uitgegrijsd); maar via de commandprompt is het wel gelukt.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
[b][message=55648513,noline]
Ben wel benieuwd waar je naar gezocht hebt, dat je dit niet terug hebt gevonden op Google en GoT. :D
Voornamelijk naar de zoekterm winre.wim; ik zocht in eerste instantie ook niet naar een manier om de schijf te verbergen (daar heb ik geen Google voor nodig :P ), maar naar de reden waarom deze opeens zichtbaar was en wat hetgene was bestand er op stond.

scintillating

Pagina: 1