Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37
Op dit moment werk ik binnen het onderwijs als inkoper / beleidsmedewerker. Vorig jaar ben ik afgestudeerd en kreeg ik redelijk veel aanbiedingen binnen mijn vakgebied.
Toen der tijd heb ik een contract voor bepaalde tijd gekregen (12 maanden). Het contract loopt as. 3 september af.

We hebben een klein team van 5 collega's. Twee van mijn collega's zijn recentelijk uitgevallen door ziekte voor een lange tijd. Daardoor heb ik (tijdelijk) extra taken gekregen en heb ik mijn zomervakantie opgeofferd (5 weken) door te gaan werken. De scholen zijn straks dicht, maar er komen altijd genoeg aannemers voor werkzaamheden, en er moet wel iemand het pand beheren. Dit zijn normaal niet mijn werkzaamheden, maar in goed overleg heb ik mijn hulp aangeboden. Anders moest mijn manager zijn vakantie naar Griekenland annuleren.

Tot dusver de introductie. Mijn manager is erg tevreden met mij en ik heb het hier ook naar mijn zin. Hij is erg tevreden met mijn prestaties en wil graag een langdurige samenwerking opbouwen.

Nu heb ik meerdere goede aanbiedingen gehad waarbij de (secundaire) voorwaarden en salaris veel beter zijn dat dat ik nu krijg. Daarnaast zitten er aanbiedingen bij met 'bij goed functioneren uitzicht op vast..'.
Nu snap ik dat een 'vast contract' niet alles is, maar het maakt het leven wel makkelijker, zeker aangezien ik op den duur graag een hypotheek wil aanvragen en evt. wil gaan samenwonen.

Ik heb open kaart met mijn manager gespeeld en eerlijk aangegeven dat ik graag wil blijven, maar wel een aantrekkelijk aanbod kreeg en het e.e.a. overbrugd moet gaan worden. Dit begreep hij.
Recentelijk had ik mijn functioneringsgesprek en een onderhandeling voor een nieuw contract. Mijn manager wil mij weer een contract voor 12 maanden aanbieden. Het schijnt standaard beleid te zijn van de organisatie dat je een vast contract krijgt na 2 x 12 maanden.

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd gevraagd en beargumenteerd. Mijn manager heeft bij HR informatie aangevraagd en zij gaven aan dat het in principe niet gebruikelijk is om na 1 x 12 maanden direct een contract voor onbepaalde tijd te geven. De directeur moet hier expliciet toestemming voor geven, en hij verwacht dat dit niet zal gebeuren. Er is 1x eerder een direct vast contract gegeven na 12 maanden en dat was bij een collega die nu inmiddels weer weg is.

Als alternatief kan hij mij wel een 1,0fte dienstverband geven ipv 0,8fte en een extra periodieke salarisverhoging van ~€120 bruto.

De vraag:
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik toch proberen een vast contract eruit te slepen omdat ik een goed alternatief heb of moet ik niet zo moeilijk doen en gewoon weer een jaarcontract tekenen onder mom van, we zien dan wel weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Cheezborger schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:36:
De vraag:
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik toch proberen een vast contract eruit te slepen omdat ik een goed alternatief heb of moet ik niet zo moeilijk doen en gewoon weer een jaarcontract tekenen onder mom van, we zien dan wel weer?
Het onderwijs is baanzekerheid, maar een lager salaris dan in het bedrijfsleven (en weinig secundaire voorwaarden.

Als je een beter aanbod hebt, dan zou ik er in deze fase van je leven voor gaan. Mocht het niks worden daar dan kan je altijd nog terug naar het onderwijs en zal je gewoon het maandsalaris van je vorige baan aangeboden krijgen.

Een jaartje buiten het onderwijs werken is alleen maar verstandig salaristechnisch gezien en de enige manier voor een grote salarisverhoging in het onderwijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:08

BLACKfm

o_O

Het schijnt standaard beleid te zijn van de organisatie dat je een vast contract krijgt na 2 x 12 maanden.
Pfff "standaard beleid", typische manager praat. Je wilt de medewerker aan je binden of niet, door zulk beleid stappen ze wel over op groener gras. Dit is een gok die je als bedrijf niet moet willen maken als blijkbaar de markt vrij is om over te stappen.
'bij goed functioneren een uitzicht op vast..'.
Dit is net zo'n dooddoener. Wat overigens 'beleid' is in de eerste quote is gewoon wettelijk vastgelegd. Na 3 tijdelijke contracten binnen 2 jaar krijg je vast (of ontslag) of bij 2 jaarcontracten gaat het 3e over in vast (of ontslag).

Het huidige aanbod is dus 20% meer werk (en dus 20% meer loon) + 120 euro bruto extra per maand.
De vraag is dan of dit opweegt tegen de aanbiedingen die je hebt gehad. En of je die extra dag wel wilt werken (uitgaande van 4x8u).

Kijk ook naar je financiële totaal plaatje. Als je nu bijvoorbeeld nog toeslagen krijgt kan het zijn dat je door meer loon geen toeslagen meer krijgt en effectief er netto op achteruit gaat. Dit moet echter geen drempel zijn om die stap niet te nemen (op eigen benen staan heeft ook zo zijn morele voordelen :P).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
HR is toch niet je partner, dat is de afdelingsmanager. Hoe hij/zij dat uitzoekt met HR, hun probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:00
Je eigen vakantie opofferen voor de manager die jou geen vast contract wil geven :)

Ik zou het anders brengen. Ik een vast contract dan kun jij op vakantie :P

Het hele onderwijs en zorg zit vol met mensen die te veel denken aan anderen.
Het is een goede eigenschap maar hierdoor krijg je hele scheve verhoudingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
BLACKfm schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:55:
[...]

Pfff "standaard beleid", typische manager praat. Je wilt de medewerker aan je binden of niet, door zulk beleid stappen ze wel over op groener gras. Dit is een gok die je als bedrijf niet moet willen maken als blijkbaar de markt vrij is om over te stappen.

[...]

Kijk ook naar je financiële totaal plaatje. Als je nu bijvoorbeeld nog toeslagen krijgt kan het zijn dat je door meer loon geen toeslagen meer krijgt en effectief er netto op achteruit gaat. Dit moet echter geen drempel zijn om die stap niet te nemen (op eigen benen staan heeft ook zo zijn morele voordelen :P).
Daar heb ik helaas geen last van. Die zure appel had ik al toen ik deze baan nam. Dus ik ga er gelukkig vanaf nu alleen maar op vooruit.
tlpeter schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:03:
Je eigen vakantie opofferen voor de manager die jou geen vast contract wil geven :)

Ik zou het anders brengen. Ik een vast contract dan kun jij op vakantie :P

Het hele onderwijs en zorg zit vol met mensen die te veel denken aan anderen.
Het is een goede eigenschap maar hierdoor krijg je hele scheve verhoudingen.
Daar heb je gelijk in.

Zojuist een gesprek gehad met mijn manager. Hij geeft aan dat de directeur een vast contract weigert want regel is regel. Dat was letterlijk de argumentatie. Geen sterk argument, dat heb ik ook eerlijk aangegeven. Mensen die goed functioneren en de kar trekken hoor je vast proberen te houden, in plaats van af te stoten.
Ik mocht nu 1,0 fte werken, maar ik moest er sterk rekening mee houden dat dat volgend jaar weer geavaleerd moet worden. Dat vond ik ook zo raar.

Tot vrijdag zou ik erover nadenken over wat ik ga doen, maar eigenlijk weet ik het al. Ik kreeg nog wel een steek onderwater toen hij ineens begon over dat ik niet flexibel ben en dat dingen soms anders gaan dan dat je zelf zou willen. Dat interpreteerde ikzelf op dat moment in de zin dat ik niet blindelings voor een jaarcontract wil gaan. Hij probeerde het toen goed te praten door dat ik het groter geheel moest zien.

Uiteindelijk toch wel een beetje een zure nasmaak, terwijl ik vele leuke dingen heb mogen doen hier.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:02

vectormatic

Warlock of the doorlock

Cheezborger schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:45:
Ik kreeg nog wel een steek onderwater toen hij ineens begon over dat ik niet flexibel ben en dat dingen soms anders gaan dan dat je zelf zou willen.
Nadat je voor de beste man je zomer opoffert, buiten je takenpakket om?

Nu ben ik in een wat recalcitrante bui vandaag, maar je zou toch spontaan gaan uitzoeken of als je nu opzegt, je nog weg bent voor dat die eikel op vakantie gaat 8)7 Mag ie mooi zelf flexibel zijn....

Overigens, als je nu met "regels zijn regels" als enige argument geen vast krijgt, durf ik er geld op te zetten dat je over een jaar ook geen vast krijgt en gewoon mag vertrekken. Dit soort (wan)beleid leeft bij veel organisaties, en helaas komen ze er mee weg omdat de arbeidsmarkt het momenteel toestaat, en niemand vragen stelt als "is het niet gruwelijk ineffcient om elke twee jaar iedereen onder het MT te vervangen?"

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:08

BLACKfm

o_O

Ik mocht nu 1,0 fte werken, maar ik moest er sterk rekening mee houden dat dat volgend jaar weer geavaleerd moet worden. Dat vond ik ook zo raar.
Oh, zou mijn werkgever best mogen doen, zolang ze maar van het geld afblijven. Je mag niet zomaar terug gezet worden in loon (uren zal niemand over klagen). Dus prima als ze het over een jaartje weer even bekijken, maar eenmaal toegezegd kom je daar als werkgever niet zomaar onderuit (tenzij je als werknemer daarmee akkoord gaat). Gezien het nog om een tijdelijk contract gaat kan het zijn dat ze tegen die tijd dreigen met ontslag als je niet akkoord gaat met een verslechtering (minder uren, dus minder loon).
Tot vrijdag zou ik erover nadenken over wat ik ga doen, maar eigenlijk weet ik het al. Ik kreeg nog wel een steek onderwater toen hij ineens begon over dat ik niet flexibel ben en dat dingen soms anders gaan dan dat je zelf zou willen. Dat interpreteerde ikzelf op dat moment in de zin dat ik niet blindelings voor een jaarcontract wil gaan. Hij probeerde het toen goed te praten door dat ik het groter geheel moest zien.
Ik weet niet wat voor functie die persoon bekleed, maar praat goed naar de mond van de directeur denk ik.
Als je toch niks te verliezen hebt (je kan zo ergens anders aan het werk) kun je het ook hogerop spelen. Alsin direct met de directeur om tafel. Zal mij niks verbazen als de directeur van niks weet, of heeft die gisteravond nog even overleg gehad?

Gewoon een ultimatum stellen. Je wensen inwilligen of gewoon aan het einde van de rit de sleutel inleveren.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Uiteindelijk toch wel een beetje een zure nasmaak, terwijl ik vele leuke dingen heb mogen doen hier.
om een beetje advocat van de duivel te spelen... je Manager heeft niet zomaar een hoop speelruimte om grote beloften te doen.
Een vast contract aanbieden is dat ook, daarvoor moet die ook gewoon toestemming krijgen van diegenen die darover gaan (en dat is hij niet) en als er bepaalde regels zijn is het wel degelijk niet bepaald 'standaard' dat hij dat dan zomaar erdoorheen kan drukken.

Ik kan begrijpen dat jij dat wel wilt, en je misschien vanuit eigen initiatief allemaal extra toezeggingen gedaan hebt om een goede indruk te wekken, maar dat veranderd er niet zo heel veel aan dat als je manager van HR geen toestemng krijgt, hij je ook geen vast contract kàn geven.

Uit je verhaal haal ik niet dat je manager je proberde te dwingen je vakantie op te geven, of dat hij gesuggereerd zou hebben dat als je dat deed dat je wél een vast contract kreeg (als dat wel gedaan zou zijn, zou het inderdaad heel fout zijn en je héél terecht daarover boos kunnen zijn)..
In dat geval is het dus altijd jouw eigen vrije keuze om extra dingen te doen, maar daaruit an sich kun je geen extra rechten halen.

Ik denk niet dat je hier al te 'zuur' over moet denken, je hebt gewoon ok een lesje in Realiteit gekregen en dat je nooit garanties hebt dat extra inzet tonen ok altijd je opeens extra rechten geeft, of uitbetaald, zeker als je toezeggingen doet zonder dat daar direkt iets tegenover staat (wat overigens niet betekent dat je dat dan nooit zoiets meer moet doen, hooguit moet je vooraf weten wat je er wel of niet ervoor terugverwacht).
daarin is overigens deze baan in het onderwijs an sich niet zo heel anders dan het gewone bedrijfsleven (integendeel denk ik eerder, bepaalde zekerheden zijn volgens in het onderwijs veel betrouwbaarder dan in het bedrijfsleven, zelfs een vast contract is daar niet zo erg 'heilig').

Ik denk dat het gewoon goed is als je ook gewoon zelf je vleugels uitslaat en als je bewezen hebt hier goed te functioneren, en als je had gewilt je prima kon blijven, maar ook een goede grond had om toch een andere keuze te maken, is dat overall juist positief te zien voor jezelf...
hiervan leer je gewoon veel.

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 26-06-2018 11:20 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou niet teveel vasthouden aan een vast contract. Een jaarcontract met intentieverklaring is ook een optie voor een hypotheekaanvraag en je geeft zelf al aan dat je eenvoudig ergens anders aan de slag komt als je contract toch niet verlengt wordt. Dus de extra zekerheid van een vast contract lijk je niet nodig te hebben. Dan moet je puur kijken naar de werkzaamheden en de bijbehorende beloning, ben je daar tevreden over of niet?

Ander punt om in ogenschouw te nemen is dat dit de onderwijs sector is. Die is gewend alles volgens vaste procedures en regeltjes te laten lopen mbt beloning. Leraren salarissen zitten ook rechtstreeks gekoppeld aan schalen, daar is ook geen onderhandeling over.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:17
op basis van de info in dit topic is de situatie redelijk simpel:
- je hebt aangeboden je hele zomervakantie op te offeren voor een collega, wat fijn is maar je krijgt er niet zoveel voor terug
- vast contract past blijkbaar niet binnen de regels.
- manager lijkt het niet te waarderen dat je je zomerplannen omgegooid hebt.

ik zou per z.s.m. informeren bij anderen aanbiedingen of je daar per 1 september kunt beginnen en dan ook overwegen of je de zomer nog wel door wilt werken. Je kan waarschijnlijk je jaarcontract niet eerder beindigen, maar je hebt nog wel een stapel vrije dagen etc.

succes met de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Cheezborger schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:36:
Nu heb ik meerdere goede aanbiedingen gehad waarbij de (secundaire) voorwaarden en salaris veel beter zijn dat dat ik nu krijg. Daarnaast zitten er aanbiedingen bij met 'bij goed functioneren uitzicht op vast..'.
Nu snap ik dat een 'vast contract' niet alles is, maar het maakt het leven wel makkelijker, zeker aangezien ik op den duur graag een hypotheek wil aanvragen en evt. wil gaan samenwonen.
Binnen een jaar? Een vast contract is leuk maar betere voorwaarden elders zijn nog leuker, toch?
Waarom ga je niet op het andere aanbod in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben als starter ook in een staffunctie in het onderwijs terecht gekomen, en op basis van eigen ervaring zeg ik: wegwezen nu het nog kan.
Redenen:
- je persoonlijke ontwikkeling staat daar gewoon relatief stil. Als je geluk hebt mag je een cursus doen en that's it
- Er gaan veel geld over de balk door mismanagement
- het is semi-overheid met bijkomende mentaliteit. Echt gewerkt wordt er niet, dealines kennen ze niet en als de werkuren er op zitten is dat jammer als er nog iets moet gebeuren, dat is dan volgende week.

Ik stapte na 5 jaar op een IT positie in het (MBO) onderwijs over naar detachering / consultancy. In het eerste jaar leerde ik daar al 3x zoveel als in die 5 bij mijn eerste werkgever. Daar moest ineens echt gewerkt worden. Was er ff inkomen maar dan heb je ook een drive om dingen goed te doen, ipv (komt morgen wel" en muren waar je tegen op loopt als je iets voor elkaar wit krijgen.

Tenzij mijn priveleven het vereist, ga ik nooit meer overheid of semi-overheid werken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Heel erg fijn, alle input. Daar kan ik zeker wat mee. :)
Ik moet alles voor mezelf ook op een rijtje zetten en de volgende vraag stellen en dan een keuze maken: Waar ik over 5 jaar wil staan en hoe dat ik wil bereiken en wat ik daar bij nodig heb?

Wat ik nu wel voor mezelf duidelijk heb: het gaat niet puur om het vaste contract maar ook om de de hele situatie, de collega's die uitvallen en het gebrek aan ontwikkeling en uitdaging. Maar ook zeker een gebrek aan waardering vanuit de organisatie.
The Eagle schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:09:
Ik ben als starter ook in een staffunctie in het onderwijs terecht gekomen, en op basis van eigen ervaring zeg ik: wegwezen nu het nog kan.
Redenen:
- je persoonlijke ontwikkeling staat daar gewoon relatief stil. Als je geluk hebt mag je een cursus doen en that's it
- het is semi-overheid met bijkomende mentaliteit. Echt gewerkt wordt er niet, dealines kennen ze niet en als de werkuren er op zitten is dat jammer als er nog iets moet gebeuren, dat is dan volgende week.

Ik stapte na 5 jaar op een IT positie in het (MBO) onderwijs over naar detachering / consultancy. In het eerste jaar leerde ik daar al 3x zoveel als in die 5 bij mijn eerste werkgever. Daar moest ineens echt gewerkt worden. Was er ff inkomen maar dan heb je ook een drive om dingen goed te doen, ipv (komt morgen wel" en muren waar je tegen op loopt als je iets voor elkaar wit krijgen.

Tenzij mijn priveleven het vereist, ga ik nooit meer overheid of semi-overheid werken.
Wat jij aangeeft heb ik nu dus ook precies qua gevoel. Dus bedankt voor je waarschuwing.

Ik vraag me af:

Ik heb 5 weken zomervakantie op mijn verlofkaart staan vanaf 23-07. Daarnaast heb ik nog 2 weken aan overuren staan. Ik hoop alleen dat mijn manager begrijpt dat ik alleen de zomer voor hem wilde werken als we eruit zouden komen qua contract.
Zou hij onder het mom van bedrijfseconomische belangen kunnen vereisen van mij dat ik de hele zomer kom werken? Vanaf januari kreeg ik mijn verlof kaart waarop netjes staat dat ik de hele zomer vrij ben, maar omdat ik natuurlijk afgelopen maandag aangaf voor hem te willen invallen in de zomer. Maar dat was onder de veronderstelling dat we het dienstverband zouden voortzetten.

Ik maak liever mijn vakantie-uren op dan dat ik 7 weken lang vervelende klussen moet doen, en ze betaald krijg en 50% belasting betaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheezborger op 26-06-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cheezborger schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:13:
Ik maak liever mijn vakantie-uren op dan dat ik ze betaald krijg en 50% belasting betaal.
Dat wordt bij de eerstvolgende aangifte gewoon gecorrigeerd. De reden dat die uren in eerste instantie een speciaal tarief krijgen is om te voorkomen dat je anders later moet bijbetalen als blijkt dat je door de extra uitbetalingen in een hogere schaal zou vallen of minder algemene heffingskorting krijgt.
Als je uiteindelijk de aangifte gaat doen wordt dit keurig verrekend en krijg je het verschil weer terug.

Verder zou ik met je manager in discussie gaan. Je hebt al aangegeven in je willen vallen zonder hier voorwaarden aan te hangen en dan is het niet heel chique om daar nu alsnog voorwaarden aan te koppelen, dat lijkt op chantage. Gelijk een goede les, verwacht nooit achteraf nog voorwaarden aan een aanbod te kunnen hangen zonder dat daar gevolgen aan vast zitten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:49

Metalfreak

Hoije woh!

The Eagle schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:09:
Redenen:

Grappig, ik heb het namelijk andersom. Ben van het bedrijfsleven nu het onderwijs ingerold als systeembeheerder en vind het heerlijk. Heb zelf al zoiets van: nooit meer het reguliere bedrijfsleven in. De privé-werkbalans is zoveel beter en er wordt toch echt wel op een hoog niveau werk afgeleverd. Geen gezeur meer in de weekenden of na werktijd, heerlijk. Het gebrek aan opleidingen is wel een nadeel, maar dat was bij mijn vorige werkgevers in het bedrijfsleven eigenlijk niet anders.

Maar wat betreft die contracten herken ik het wel. Het is gewoon beleid om niet na 1x een vast contract aan te bieden en daar zullen ze eigenlijk nooit van afwijken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:36

Fustje

Koel bewaren

HR en beleid. De rillingen lopen me over de rug.

Ik zou zo snel mogelijk wegwezen als ik jou was. Ze hebben je niets te bieden en ze verdienen je goedheid niet.

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:08
Klassiek voorbeeld van stank voor dank. Zelf lekker op vakantie gaan naar Griekenland TS en stuur de manager maar een kaartje terwijl die thuis de pandjes beheerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Ik zal donderdag mijn manager laten weten wat ik ga doen. Mocht ik besluiten weg te gaan, dan hoop ik dat we in goed overleg uit elkaar kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Fustje schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:47:
HR en beleid. De rillingen lopen me over de rug.

Ik zou zo snel mogelijk wegwezen als ik jou was. Ze hebben je niets te bieden en ze verdienen je goedheid niet.
Tijd om een mooie baan elders te scoren inderdaad.

Een tegenbod met het 'flexibiliteits'tarief van +30% zou het zakelijke alternatief zijn :+

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:33
Cheezborger schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:21:
Ik zal donderdag mijn manager laten weten wat ik ga doen. Mocht ik besluiten weg te gaan, dan hoop ik dat we in goed overleg uit elkaar kunnen gaan.
Het aanbod is niet voldoende voor jou. Logisch dus dat je een betere plek gaat zoeken. Als ze dat niet begrijpen en moeilijk gaan doen, dan weet je zeker dat je de juiste keus hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:03

LankHoar

Langharig tuig

Welk goede overleg? Tot nu toe is er alleen maar sprake van eenrichtingsverkeer, en dat gaat zo te horen ook niet veranderen. Na het horen van "je bent niet flexibel" zou ik het wel weten. Ben het helemaal eens met de aanpak van @vectormatic en ben dan ook benieuwt hoe flexibel die manager zelf is! :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind dit een erg vreemde reactie gebaseerd op dit topic. Je geeft aan het naar je zin te hebben, je geeft aan dat je gewaardeerd wordt en je wilt zelfs graag in de zomervakantie wat extra uren maken en uiteindelijk een vast contract krijgen en er dus langere tijd blijven werken.

Enkel nu blijkt dat je niet direct een vast contract krijgt maar eerst nog een jaarcontract ben je opeens erg ontevreden en wil je perse weg als je je zin niet krijgt. Ook wil je opeens niet meer in de vakantie werken terwijl je er in eerste instantie nooit hebt aangegeven dit enkel onder de voorwaarde van een vast contract te willen doen. Het lijkt alsof je opeens 180 graden gedraaid bent van standpunt. Is dat niet een erg overdreven reactie? Ik zou even wat rust nemen om te voorkomen dat je overhaast en geëmotioneerd reageert op een directiebeslissing die verder geen impact zou moeten hebben op jouw dagelijkse werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:58
Tsurany schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:56:
[...]

Ik vind dit een erg vreemde reactie gebaseerd op dit topic. Je geeft aan het naar je zin te hebben, je geeft aan dat je gewaardeerd wordt en je wilt zelfs graag in de zomervakantie wat extra uren maken en uiteindelijk een vast contract krijgen en er dus langere tijd blijven werken.

Enkel nu blijkt dat je niet direct een vast contract krijgt maar eerst nog een jaarcontract ben je opeens erg ontevreden en wil je perse weg als je je zin niet krijgt. Ook wil je opeens niet meer in de vakantie werken terwijl je er in eerste instantie nooit hebt aangegeven dit enkel onder de voorwaarde van een vast contract te willen doen. Het lijkt alsof je opeens 180 graden gedraaid bent van standpunt. Is dat niet een erg overdreven reactie? Ik zou even wat rust nemen om te voorkomen dat je overhaast en geëmotioneerd reageert op een directiebeslissing die verder geen impact zou moeten hebben op jouw dagelijkse werkzaamheden.
Als een manager geen vast contract kan regelen en vervolgens het volgende zegt tegen iemand die vrijwillig zijn vakantie opoffert zodat diezelfde manager wel lekker weg kan dan zou ik het wel weten. Die manager heeft geen interesse om het beste voor je te regelen.
Ik kreeg nog wel een steek onderwater toen hij ineens begon over dat ik niet flexibel ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Philip Ross schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:04:
[...]

Als een manager geen vast contract kan regelen en vervolgens het volgende zegt tegen iemand die vrijwillig zijn vakantie opoffert zodat diezelfde manager wel lekker weg kan dan zou ik het wel weten. Die manager heeft geen interesse om het beste voor je te regelen.

[...]
Op basis van een enkele opmerking vind ik dat te kort door de bocht. Je merkt vaak genoeg dat opmerkingen anders opgepakt worden dan bedoeld zijn. Zeker omdat TS nu opeens ook 180 graden lijkt te draaien, eerst geeft hij namelijk aan met veel plezier daar te werken en nu is hij opeens ontevreden en wilt hij weg.

Als die opmerking werkelijk zo aanvoelt dan zou ik daarover met de manager in gesprek aan, aangeven dat je dit een vervelende reactie vind en dat je van mening bent dat je zelf juist erg flexibel bent. Trek niet teveel conclusies uit een enkele opmerking die je misschien verkeerd opvat of die de manager erg onhandig heeft geuit.

Wellicht heeft die manager juist erg z'n best gedaan voor die salarisverhoging of het omzetten van 0,8FTE naar 1,0FTE en voelt het voor hem als ondankbaar dat de TS perse dat vaste contract wilt ook al weigert de directeur en kan de manager daar ook niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Tsurany schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:56:
[...]

Is niet zo vreemd denk ik. Ik had 2 weken geleden een onderhandelingsgesprek met mijn manager. Aanleiding was dat ik eerlijk aangaf dat ik een ander aanbod kreeg en dat ik deze overweeg. Ik gaf aan de huidige situatie hier, en mijn wensen qua ontwikkeling, mij deed twijfelen of ik wel wil blijven.

Hij gaf aan: zou ik heel jammer vinden. Wil je graag behouden en wil graag met je in gesprek. Dat gesprek is gevoerd. Ik heb de eisen op tafel gelegd en hij wil/kan geen gehoor geven aan een van de eisen (vast contract).

Dat ik aanbood om te werken in de zomer was gewoon vanuit mijzelf. En heb ik ook in de veronderstelling toegezegd dat we er wel uit zouden komen. Dat was niet slim. Die verantwoordelijk draag ik.

Maar het is niet zo dat ik zomaar iets beslis en 180 graden draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cheezborger schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:09:
[...]

Is niet zo vreemd denk ik. Ik had 2 weken geleden een onderhandelingsgesprek met mijn manager. Aanleiding was dat ik eerlijk aangaf dat ik een ander aanbod kreeg en dat ik deze overweeg. Ik gaf aan de huidige situatie hier, en mijn wensen qua ontwikkeling, mij deed twijfelen of ik wel wil blijven.

Hij gaf aan: zou ik heel jammer vinden. Wil je graag behouden en wil graag met je in gesprek. Dat gesprek is gevoerd. Ik heb de eisen op tafel gelegd en hij wil/kan geen gehoor geven aan een van de eisen (vast contract).
Als dat vaste contract een keiharde eis is dan houd het inderdaad op. Maar weet je zeker dat dit de enige reden is om te vertrekken? Een vast contract zal namelijk geen invloed hebben op je dagelijkse werkzaamheden of op je salaris.
Dat ik aanbood om te werken in de zomer was gewoon vanuit mijzelf. En heb ik ook in de veronderstelling toegezegd dat we er wel uit zouden komen. Dat was niet slim.

Maar het is niet zo dat ik zomaar iets beslis.
Het doorwerken in de zomer lijk je wel zomaar beslist te hebben. Ik zou er nog even rustig over na denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 18:22
Cheezborger schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:13:
Ik hoop alleen dat mijn manager begrijpt dat ik alleen de zomer voor hem wilde werken als we eruit zouden komen qua contract.
Cheezborger schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:09:
[...]

Dat ik aanbood om te werken in de zomer was gewoon vanuit mijzelf. En heb ik ook in de veronderstelling toegezegd dat we er wel uit zouden komen. Dat was niet slim. Die verantwoordelijk draag ik.

Maar het is niet zo dat ik zomaar iets beslis en 180 graden draai.
Achteraf bezien inderdaad jammer dat je het 'zomerwerk' al toegezegd had voordat je contract op deze manier ter sprake kwam. Anders had je er een mooie deal van kunnen maken waarbij jullie (meer) gelijkwaardige belangen hadden.

Ik zou voor je overwegingen wel mee willen geven om je niet blind te staren op dat contract. Het feit dat je meerdere (goede!) aanbiedingen hebt gekregen betekent dat je eigenlijk weinig redenen hebt om wat dat betreft op safe te spelen: je blijft wel aan de bak zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Ik laat het even rusten en ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de tips en opmerkingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheezborger op 26-06-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:36

Fustje

Koel bewaren

Cheezborger schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:28:
Ik laat het even rusten en ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de tips en opmerkingen.
En? Wat is het geworden? :)

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
Fustje schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:26:
[...]

En? Wat is het geworden? :)
Na een zorgvuldige afweging van de voor- en nadelen ben ik toch gebleven met een jaarcontract.
De aanbieding/positie die ik in eerste instantie had gekregen was niet meer beschikbaar. Tijdens de zomervakantie halsoverkop een nieuwe uitdaging zoeken (en dan maar hopen dat die ene leuke baan er tussen zit) zag ik dan ook niet zitten. Ik vond de gok te groot en onnodig.

Daarnaast zou ik het niet fijn gevonden hebben om met veel gezeur en discussie uit elkaar te gaan (wel of niet de zomer werken enz. enz.). Wellicht heb ik mijn manager nog nodig in de toekomst als referentie. Dit is immers mijn eerste fulltime baan na afstuderen.

Uiteindelijk heb ik wel als harde eis gesteld dat ik een tussentijds opzegbeding in het contract wil hebben staan van 1 maand. Zij de flexibiliteit, ik dan ook graag. :) Hier ging hij -uiteindelijk- mee akkoord. Voor mijn gevoel was dit de beste oplossing voor nu, in plaats van halsoverkop weglopen.

Ik ben nog wel steeds van mening dat het beter zou zijn voor mijn ontwikkeling om uiteindelijk het bedrijfsleven in te gaan. En mocht die kans er komende maanden komen, dan kan ik zonder gezeur de overstap maken. ;)

@Tsurany Had wel gelijk. De opmerking van mijn manager over mijn flexibiliteit viel heel erg verkeerd waardoor ik niet meer rationeel kon afwegen. Dit is inmiddels ook uitgesproken.

Al met al tevreden en geen spijt. En ik heb echt wat gehad aan de verschillende tips van jullie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Cheezborger mooi dat het naar tevredenheid opgelost is. Uiteindelijk is het onderwijs in veel gevallen funest voor je doorontwikkeling als je geen onderwijzer bent of niet in de directie zit, ondersteunend personeel krijgt vaak veel te weinig mogelijkheden en doorgroeien is door beperkte functies ook lang niet altijd mogelijk. Maar je kan nu in ieder geval rustig rondkijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisenfruitig
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-10-2021
Het is een tijd geleden en de wereld is veranderd. Zit je er nog of ben je toch in het bedrijfsleven terecht gekomen?

Lees vooral eens wat de voor- en nadelen van een jaarcontract zijn, dan zul je zien dat je met een jaarcontract niet zo heel slecht af bent, tenzij je zelf op stel en sprong weg wilt kunnen. Neem een opzegbeding van drie maanden op in een jaarcontract en je bent een jaar zeker van je zaak. In een vast contract kun je er vaak binnen een maand uit liggen met een maandsalaris extra (afhankelijk van hoe lang je werkt, maar de vergoeding stelt niet zo veel meer voor) en zie dan maar eens een baan te vinden op die termijn.

Krijg je een substantieel betere aanbieding en is het werk ook aantrekkelijk, dan zou ik zeker overstappen. Het is de beste manier om salaris hoogte op te bouwen, want bij dezelfde werkgever krijg je nooit veel meer, zelfs over langere periodes. Zoals gezegd een jaarcontract kent, mits goed afgesproken, ook voordelen en een intentieverklaring (die je werkgever niet zal weigeren en anders weet je meteen waar je aan toe bent) is voldoende voor een hypotheek.
Wees niet te emotioneel in je gedachten naar de werkgever toe, het is niet zielig of asociaal van jou als je overstapt, een werkgever knikkert jou er ook zo uit als dat beter uitkomt.
Komende van iemand met 30 jaar werkervaring bij meerdere werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:03

LankHoar

Langharig tuig

@Frisenfruitig het helpt in dit geval waarschijnlijk wel om de TS even de taggen: @Cheezborger hoe staat het er mee voor?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1