Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 20:56
Beste tweakers,

Mijn partner werkt in een vast dienstverband en heeft geen CAO. Er geld enkel de wet en de arbeidsovereenkomst.

Soms treed er wel eens een griepje op of is ze een dag ziek. Er is in dit geval in Nederland sprake van een wachtdag, waarbij de werkgever een dag loon inhoud. Ik lees echter op de website van de rijksoverheid dat de werkgever 1 tot 2 wachtdagen mag inhouden mits hier afspraken over zijn gemaakt in de CAO of arbeidsovereenkomst.
Zoals vermeld geld er geen CAO en in de arbeidsovereenkomst staat geen woord over een wachtdag, enkel dat ze zich voor 10.00 uur moet ziekmelden.

Toch worden er wachtdagen ingehouden als ze bijvoorbeeld een dag of twee ziek is. De ene keer houden ze het wel in, de andere keer weer niet.
Hier zijn dus nooit echt vaste regels over afgesproken en volgens mij handelt de werkgever niet namens de wet. Ze zouden naar mijn mening geen wachtdagen mogen inhouden, immers is er niks afgesproken in de overeenkomst.

Zij wilt er niet over beginnen, maar ik zou graag de kwestie willen oppakken. Ik heb er echter niks te zoeken, want ik werk er niet. Hoe zouden jullie dit aanpakken, en zijn jullie het eens met mijn redenering?

Do more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Als je partner er niet over wilt beginnen, dan houdt het op, toch? Maar anders zou ik bij HR navragen hoe het zit met wachtdagen, zonder direct te gaan roepen dat het mogelijk niet volgens de wet is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:16
Je vriendin heeft een arbeidsovereenkomst met deze werkgever. Jij niet. Ik denk dat het daarmee ingewikkeld voor je wordt om dit bij haar werkgever aan de orde te stellen.

Overigens handelt werkgever niet conform de regelgeving:
https://werkwacht.nl/arti...n-loon-eerste-dag-ziekte/

Er, waarschijnlijk geen HR-afdeling of Ondernemingsraad? Als deze er wel zij, zou ze eea daar aan de orde kunnen stellen...

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

Ben je binnen 4 weken weer ziek (of afwezig door ziekte; Je hebt je ziek gemeld), dan geld dit in principe nog steeds als de zelfde ziekte periode. Mogelijk dat daardoor de ene keer wel en de andere keer geen wachtdagen worden ingehouden.

Als hier langer overheen gaat het het gebeurd dan nog steeds 'soms wel, soms niet' dan staat het óf niet goed in de administratie of het is willekeur.

De regels omtrent de wachtdagen moeten schriftelijk zijn overeengekomen. Één en ander moet ook worden genoemd in de Arbeidsovereenkomst, en dan zodanig dat duidelijk is waar je voor tekent.
Staat er dus niks vermeld over wachtdagen of is er geen verwijzing gemaakt naar een document waar dit in vermeld staat (zoals een CAO of document omtrent ziektebeleid), dan mogen er ook geen wachtdagen worden toegepast.

Overigens vind ik wachtdagen een dom systeem. Het is juist bedoelt als pressiemiddel om je maar minder snel ziek te melden, maar als je toch al een dag van je loon kost dan blijf je natuurlijk ook gewoon een extra dagje (of 2) uitzieken.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
BLACKfm schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:40:

Overigens vind ik wachtdagen een dom systeem. Het is juist bedoelt als pressiemiddel om je maar minder snel ziek te melden, maar als je toch al een dag van je loon kost dan blijf je natuurlijk ook gewoon een extra dagje (of 2) uitzieken.
offtopic:
Het zal dan ook meer bedoeld zijn om mensen die bijvoorbeeld een kater hebben van een nachtje feesten het lastiger te maken, niet voor mensen die echt ziek zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
Bedankt voor de reacties, weet ik in ieder geval dat het klopt wat ik dacht.

Ik ga m’n partner aansporen er iets van te zeggen. Door de jaren heen toch zo’n 6 maal voorgekomen dus bij elkaar toch wel een riant bedrag.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Je vriendin heeft niet toevallig een 0-uren contract?

Hebben we het hier over een werkgever met 1 of 100 werknemers?

@ hierboven: 6 werkdagen een riant bedrag?

[ Voor 16% gewijzigd door President op 25-06-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
Ze is de enige werknemer op een administratie kantoor. Er is inderdaad geen HR, enkel haar baas.

Ze werkt gewoon 40 uur, vast contract. Hierin staat niks over wachtdagen.

[ Voor 28% gewijzigd door RetroHead op 25-06-2018 18:46 ]

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

*Dubbelpost*

[ Voor 97% gewijzigd door BLACKfm op 25-06-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Hahn schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:42:
[...]

offtopic:
Het zal dan ook meer bedoeld zijn om mensen die bijvoorbeeld een kater hebben van een nachtje feesten het lastiger te maken, niet voor mensen die echt ziek zijn.
offtopic:
Als die al zo 'slim' zijn om zich de dag voor werk helemaal klem te zuipen en de volgende dag niks waard zijn dan kan hen dat ongeplande, onbetaalde, vrije dagje ook niet zoveel boeien.
President schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:44:
@ hierboven: 6 werkdagen een riant bedrag?
Kan maar zo een half maandloon zijn. Nou ik zou het in mijn geval graag bijgeschreven zien worden. Nog een beetje wettelijke rente er overheen en het is weer een all-inclusive voor 14 dagen in een goedkoop, maar zonnig oord.

[ Voor 38% gewijzigd door BLACKfm op 25-06-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als de (wacht)ziekdagen zijn gekort, hoeft het netto niet eens slechter uit te komen. Gewoon overleggen met werkgever hoe het bij hun geregeld is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:34
BLACKfm schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:40:
Bij mij op het werk hebben ze een vergelijkbaar systeem (al gaat het daar met bonusvakantiedagen), en daar hoor ik collega's dat ook zeggen als ze die bonusdagen inmiddels opgebrand hebben. Het werkt gewoon slecht gedrag aan beide kanten in de hand. Aan de ene kant gaan mensen te snel weer beginnen of melden zich niet ziek om die dagen maar niet kwijt te raken, aan de andere kant gaan mensen juist weer te langzaam beginnen als ze toch weer beter zijn.
RetroHead schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:45:
Ze is de enige werknemer op een administratie kantoor. Er is inderdaad geen HR, enkel haar baas.

Ze werkt gewoon 40 uur, vast contract. Hierin staat niks over wachtdagen.
Dan vraag ik me af hoe slim het is om hier echt achteraan te gaan. Ze kan wel in haar recht staan, maar als ze hier moeilijk over gaat doen is het voor haar 10 anderen, en als ze de enige werknemer is, is het hartstikke makkelijk om haar weg te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Transportman schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:27:
[...]

Dan vraag ik me af hoe slim het is om hier echt achteraan te gaan. Ze kan wel in haar recht staan, maar als ze hier moeilijk over gaat doen is het voor haar 10 anderen, en als ze de enige werknemer is, is het hartstikke makkelijk om haar weg te pesten.
Het zal je enige administratieve medewerker maar zijn. Wegpesten lijkt mij niet echt slim als je een beetje goede boekhouding wilt houden }).
En gezien er over "over de jaren heen" is gesproken zal daar ook nog wel een transitievergoeding bij komen.
Brengt wel weer een hoop gezeik met zich mee, maar recht is recht :).

De kop indrukken bij die pauperwerkgevers!

Maar goed, je kunt altijd eens informeel informeren waarom de ene keer wel en de andere keer geen wachtdagen worden ingehouden. Je hoeft niet gelijk bij een eerste gesprek meteen geld te eisen. In goed overleg kom je een eind, en het is dan maar de vraag hoe graag je er nog wilt werken dat je er een 'probleem' van gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 16:59

Dhrax

Prog Lord

Ik zou er vol met gestrekt been ingaan. Wachtdagen is een typisch elitair bedenksel wat enkel uit de hoed van gefrustreerde werkgevers kan komen. Verder eens met @BLACKfm
Pagina: 1