Laptop voor HBO-ICT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb de laptop nodig voor mijn vervolgopleiding HBO-ICT. Ik ga er voornamelijk dus mee programmeren.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Eerst ga ik aan de slag met Java, daarna met Python etc. Programmeertalen dus. Ik wil daarom dat de laptop snel genoeg is om dit soepel te laten verlopen.
Ik ben niet van plan er mee te gamen, het is leuk meegenomen maar verreweg van een must.
Video's bewerken doe ik wel af en toe in het dagelijkse leven, het zou fijn zijn als dit soepel kan lopen.

Wat is je budget?
Mijn budget is maximaal €850, hoe minder hoe beter natuurlijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dag in dag uit. Ik heb de laptop nodig voor mijn studie, daarom moet ik hem makkelijk mee kunnen nemen in de trein en op de fiets.
Het moet dus geen zware laptop zijn.

Ik wil een goede accu hebben, minimaal 8 uur tijdens het programmeren zou fijn zijn.

De laptop moet een grootte hebben van maximaal 15,6" en minimaal 15''. 14'' vind ik te klein en 17'' te groot.

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik wil het liefst geen laptop met een ''game'' uiterlijk. Een laptop met een zakelijke uitstraling is mijn voorkeur.

Specificaties
Ik wil minimaal intel i7 op de laptop hebben.
Minimaal 8GB aan werkgeheugen is ook een must.
Graag ook een laptop met SSD geheugen, het liefst minimaal 256GB, desnoods 128GB.

Ik heb de andere topics gezien over een laptop voor een ICT opleiding, maar het budget van hen ligt meestal hoger en ze moeten bijna allemaal er op gamen. Hopelijk kunnen jullie me helpen hiermee.

Als ik iets heb gemist hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens, ik heb de PriceWatch even voor je ingevuld:

categorie: Laptops

Mijn tip voor dat bedrag; refurb business laptop (Lenovo ThinkPad, Dell Latitude of HP Pro-/Elitebook).
Vele malen degelijker dan alle consumenten laptops voor dat bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Dronium,

Ik heb er naar gekeken en daar kom ik weer het probleem tegen dat de ene een hoger budget heeft en een goede grafische kaart wil en de andere een 17 inch scherm wil hebben etc.
Toch bedankt voor je reactie, zoals je al zei: raad is altijd fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt EnGee,
Heb er naar gekeken en de HP pavilion 15-ck094nd gevonden. Qua specificaties wel wat ik zoek. SSD aan de lage kant maar daar kan ik mee leven.
Wat vinden jullie van de HP pavilion 15-ck094nd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Voor het programmeren dat je op die opleiding gaat doen, heb je absoluut geen zware laptop nodig.
Neem er lekker een met goede accuduur en een toetsenbord dat je lekker vindt typen.
HP pavilion 15-ck094nd
Een glansend scherm lijkt me niet fijn voor het programmeerwerk :?

[ Voor 23% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi CyberMania,

Ik wil de laptop ook na de studie volop gebruiken voor mijn werk als programmeur. Dus liever dat ik nu iets meer neerleg voor een krachtige laptop zodat die lang mee kan, dan dat ik een iets minder krachtige neem die het na mijn studie misschien niet volhoud of trager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh dus als ik het goed begrijp moet ik een Mat scherm halen en niet glanzend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:02:
Hoi CyberMania,

Ik wil de laptop ook na de studie volop gebruiken voor mijn werk als programmeur. Dus liever dat ik nu iets meer neerleg voor een krachtige laptop zodat die lang mee kan, dan dat ik een iets minder krachtige neem die het na mijn studie misschien niet volhoud of trager wordt.
Programmeren is 99% van de tijd het toetsenbord gebruiken en naar het scherm staren. Dus je kan je beter daar op focussen (goed scherm en fijn toetsenbord) dan op harde specs. Als je na je studie gaat werken heb je sowieso al vaak een laptop van de zaak.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2018 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:57:

Wat vinden jullie van de HP pavilion 15-ck094nd?
Weinig, als ik de reviews van anderen zo lees hier op Tweakers.

De SSD is een SATA-modelletje en, zoals je al aangeeft, niet zo heel groot. Daarnaast lijkt het beeldscherm niet helemaal de correcte kleuren te geven. Ook is het scherm raar gescharnierd; als je de laptop op schoot zet, zal je dus een randje van enkele mm breed hebben wat het volledige gewicht "in je benen duwt". Ik tik dit nu op een Probook 440 G5; kost wel ietsjes meer dan je budget maar op "enige economische instelling", gaat dat ding rustig 6 uur mee op een acculading, weegt niks en is net zo rap als de Pavilion die je uitkiest.

Een laptop wordt niet "zomaar" trager; JAVA en Python worden ook niet "zomaar" zwaarder. Je moet het wel heel bont maken wil je aan 8GB RAM niet voldoende hebben om een beetje te kunnen programmeren. Tegen de tijd dat je aan het eind van je studie bent (of afgestudeerd), is je laptop alweer 4 tot 6 jaar oud en dat is een redelijk normale leeftijd om toch al te vervangen (of een laptop van de zaak te krijgen tzt).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
i7, minimaal 8GB RAM, SSD, goede batterij en 15"-15,6". Zijn dat te harde specs? En zo ja, welke zou ik evt kunnen verlagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:08:
i7, minimaal 8GB RAM, SSD, goede batterij en 15"-15,6". Zijn dat te harde specs? En zo ja, welke zou ik evt kunnen verlagen?
Focus je eerst op een model met een goed scherm, een prettig toetsenbord en een behoorlijke accuduur. Daarna ga je vergelijken welke de beste cpu, mem etc heeft - want die zijn natuurlijk ook belangrijk. Maar je kiest nu het verkeerde uitgangspunt. Daarnaast zou ik letten op garantieservice: je wit een laptop voor school niet graag 8 weken kwijt zijn voor reparatie, dus ik zou eerder minder uitgeven en een i5 nemen met 24uur on-site support / swap, dan een i7 met opsturen voor garantie en 4 weken wachten (of iets dergelijks).

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goede uitleggen Max en CyberMania,

Heb naar die Probook gekeken en heb gezien dat die 14" inch is, wil echt liever niet minder dan 15". Weet er nu wel een stuk meer over.

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus naar een goed scherm (mat, minimaal full hd?), goed toetsenbord en een behoorlijke accuduur kijken?

Bij de vereisten van een laptop voor de opleiding staat wel:

Minimaal i5, 8GB RAM en SSD. Maar ik neem aan dat ik die vanzelf tref bij het zoeken naar de eerder genoemde punten?

Bedankt voor jullie snelle antwoorden en goede uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Verwijderd een i7 is overkill. Je weet nog niet hoeveel / wat je moet programmeren. Realiseer je je dat Python ook kan compileren/draaien op een Raspberry Pi van 3 tientjes?

Als je een i5-8xxx CPU kan vinden, bespaar je mogelijk al 150 Euro op hetzelfde model/merk. SSD (voor welk OS trouwens) hoeft niet veel groter te zijn dan 128GB maar eventueel zou 256GB aan te raden zijn.

Ter vergelijking; mijn PC boven heeft een i5-4xxxx CPU, 16GB RAM en een 128GB SSD. Dat ding draait sinds dag 1 van Windows 10 al op dezelfde installatie (dus bijna 3 jaar) non-stop. Heb er regelmatig 3 tot 5 VM's op draaien (wel tegen iSCSI-storage) maar mijn Windows-installatie, paar browsers en wat ander klein spul neemt nog geen 50GB in op de (toen) dure SSD.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wordt een i5 niet te oud over een paar jaar? Zoals de i3 nu bijvoorbeeld? Of gaat dat niets uitmaken voor later? Ben daar een beetje bang voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Acer Aspire 5 A515-51G-515C

Kreeg de hardware.info excellent award. Misschien dat wat voor je?

https://nl.hardware.info/...lezier-met-vier-conclusie

[ Voor 37% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2018 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 22:27
Ik zou lekker een simpele laptop met een goede accu kiezen. Lekker rdpen of teamvieweren naar huis voor de zwaardere taken en daar een leuke PC neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 16:17
15" lijkt me juist klote voor school. 14"is een betere optie hoor, en met de huidige bezels is hij lekker compact.
pricewatch: Lenovo Yoga 520-14IKBR 81C80065MH is dit niks?

en deze: i5 : V&A aangeboden: Xiaomi | Notebook Pro | i5+8GB+256GB| Windows NL | !nieuw!

[ Voor 27% gewijzigd door Punkbuster op 25-06-2018 22:32 ]

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst heel erg bedankt voor het zoeken.
Heb naar de Acer Aspire 5 A515-51G-515C gekeken, maar deze voldoet niet aan de i5 eis die de opleiding stelt, ook heeft de laptop maar 128GB, zou dit genoeg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:31:
Allereerst heel erg bedankt voor het zoeken.
Heb naar de Acer Aspire 5 A515-51G-515C gekeken, maar deze voldoet niet aan de i5 eis die de opleiding
Vreemd: op de site van hardware.info staat: "De Acer Aspire 5 A515-51G-515C is een 15.6 inch laptop gebaseerd op een Intel Core i5 8250U" met een 256GB SSD + 1TB HD.

Zelf zou ik 15" ook te groot vinden maar bij full hd schermen aan de andere kant ook wel weer lekker.

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het zoeken punkbuster.
Mijn voorkeur gaat naar 15,6" omdat ik dat fijner vind om naar te kijken, vind 14" net iets te klein. De Lenevo die je mij adviseerd is een goede optie, helaas heeft die ook een glanzend scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:34:
Bedankt voor het zoeken punkbuster.
Mijn voorkeur gaat naar 15" omdat ik dat fijner vind om naar te kijken, vind 14" net iets te klein. De Lenevo die je mij adviseerd is een goede optie, helaas heeft die ook een glanzend scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry die quote ging per ongeluk, beetje moeilijk op de telefoon. 15" is natuurlijk perfect. Maar als ik die niet vind ga ik voor de 15,6" denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
Je kan nog eens kijken naar de V&A aangeboden: Xiaomi | Notebook Pro | i5+8GB+256GB| Windows NL | !nieuw!

dit model is alles wat jij wilt voor de 850,- ;)

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Hier heb je misschien ook nog iets aan:

https://dev.to/rupertsmithers/my-beginners-guide-to-choosing-a-laptop-for-programming

Maar let op: voor het programmeerwerk wat jij gaat leren is veel snel al overkill

[ Voor 42% gewijzigd door CyberMania op 25-06-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, mooie laptop met goede specs Punkbuster. Moet de batterij nog even nakijken. Is Xiaomi wel een goed merk dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:42:
Wauw, mooie laptop met goede specs Punkbuster. Moet de batterij nog even nakijken. Is Xiaomi wel een goed merk dan?
lees maar eens wat reviews, ik vind ze zelf veel bang for buck, en ze zien er super slick uit. :P

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het bekeken CyberMania, maar stelt hij niet te hoge eisen aan een laptop? Bijvoorbeeld wil hij veel SSD, het liefst 16GB RAM. Wel goede tips voor het kopen van een laptop voor het programmeren. Bedankt voor het meedenken allen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PunkBuster,

Heb naar de specificaties gekeken, weer een glanzend scherm. Volgens mij moet ik dat echt proberen te vermijden 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd

Zo'n pavillion is speelgoed als je deze dagelijks mee gaat zeulen, te veel plastic. Haalt het einde van het schooljaar niet. Ook een waardeloze voedingsadapter, die er makkelijk uitvalt als je de laptop op je schoot gebruikt.

Mijn advies;

i5, 8 GB RAM, FullHD mat IPS scherm en ik zou toch kijken voor 14". 15,6" is behoorlijk lomp voor onderweg.

Wellicht kun je het budget iets oprekken:

15,6" i7, 8 GB RAM € 1049,00

Volg je mijn advies:

14" i5, 8 GB RAM € 974,00

Nog steeds iets boven budget, maar wellicht haalbaar en dan heb je een laptop voor jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die Probook i7 ziet er goed uit voor mij, alleen jammer van de prijs.. €1049 vind ik net iets te veel, met €950 max zou ik het nog overwegen. Dit is helaas te veel voor mij. Wel heel erg bedankt voor de suggesties, nu weet ik ook dat ik geen Pavillion moet nemen.

De i5 zou ik in dat geval kunnen overwegen. Heeft wel een 14" scherm, maar dan zou dat maar moeten. Is die i5 de prijs wel waard dan? Of zijn er betere opties voor die prijs denk je? Leek mij een beetje duur voor €979

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2018 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als we de Pavilion even vergelijken met de Probook dan heb je weliswaar zo goed als vergelijkbare specs, maar de bouwkwaliteit van een Probook is vele malen hoger, waardoor je er gewoon echt veel langer mee doet. Ook word de één met W10 Home geleverd en de Probook met W10 Pro.

Ook valt de Probook onder de zakelijke laptops en krijgt daarmee ook een veel betere service dan de consumentenlaptops van HP.

Als de prijs een drempel blijft, dan zou ik gaan voor een refurb, maar beslist niet voor een consumentenlaptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus 15" of meer moet ik niet nemen bedoel je? 14" is inderdaad wel zakelijker. Moet er dan denk ik maar aan wennen, omdat ik nu al 3 jaar thuis een 17,3" laptop gebruik.

Iedereen heel erg bedankt voor jullie hulp!! Nu kan ik weer makkelijker verder zoeken zonder niet te weten waar ik naar moet zoeken. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry nog 1 klein vraagje. Asus Zenbooks zijn ook gemaakt van dat slechte kwaliteit als HP Pavillion toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De ervaringen met Asus zijn sterk afhankelijk wie je het vraagt.

Ik heb er geen geluk me gehad. Veel driver issues na Windows updates en en service die om te schieten was. Ik heb ook een Asus ROG als portable demo voor onze VR and AI/deeplearning oplossingen, maar ook hier weer driver issues. Ook hier na 4 maanden een defecte HDD waar Asus niks mee wilde, omdat ik een dual boot Ubuntu/W10 had.

Ik heb persoonlijk een voorkeur voor de zakelijke modellen van HP en Lenovo, al heeft BTO nu ook wel een fraaie alu 14" laptop die ik graag eens zou willen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:13
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:31:
Dus 15" of meer moet ik niet nemen bedoel je? 14" is inderdaad wel zakelijker. Moet er dan denk ik maar aan wennen, omdat ik nu al 3 jaar thuis een 17,3" laptop gebruik.

Iedereen heel erg bedankt voor jullie hulp!! Nu kan ik weer makkelijker verder zoeken zonder niet te weten waar ik naar moet zoeken. Bedankt!!
Wat Engee bedoelt is dat de zakelijke series een stuk degelijker zijn dan consumentenlaptops. Dat is niet gebonden aan het schermformaat. Er zijn ook prima zakelijke 15,6" laptops. Met name de zakelijke workstations zijn vaak 15,6". Dan heb je de echte werkpaarden.

Nieuw zijn die zakelijke laptops erg duur (€1000+). Refurbished modellen zijn een prima optie. Je kunt even door de Vraag&Aanbod sectie heen kijken. Er is erg veel aanbod, vaak met mogelijkheden om de laptop naar wens aan te passen en met garantie e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:46
Ik heb zelf de HBO I opleiding afgerond met een simpele Acer destijds met echt veel en veel mindere specs. Het programmeren op school stelt (kan ik nu achteraf zeggen) echt niet veel voor en zal nooit veel van je laptop vragen. (vaak veel 'Hello world' troep of een voortborduursel met een SQL database erachter)

Zelf werk ik nu een jaar of 10 in de IT als software ontwikkelaar en werk dagelijks op een Lenovo Ideapad 700 series met i7 6700HQ, 16GB (gekocht met 8gb en zelf 8 erbij geprikt voor een paar euro) en 256 GB SSD. (eventueel via m2 uitbreidbaar)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder gezocht en heb deze laptop gevonden: https://www.coolblue.nl/p...pire-5-a515-51g-88ye.html
Het is een 15,6'' met i7 8th generation, 256GB SSD en een IPS paneel. Lijkt mij een goede laptop, toch? Alleen ben ik een beetje bang voor de batterijduur, wil toch echt wel minstens 6 uur zonder lader kunnen..

Dit lijkt mij ook een goede: https://www.coolblue.nl/p...wift-3-sf314-54-80qn.html
Wel een plastic behuizing volgens mij, bij elk voordeel hoort een nadeel met mijn budget denk ik

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2018 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjkv
De bouwkwaliteit van dat soort laptops (Acer, Asus e.d.) is gewoon beroerd. Bij zwaar gebruik is dat gewoon onvoldoende. Ik zit al jaren in de verkoop en reparatie van laptops en zie dit soort machines vaak na een jaar of twee verslijten. De scharnieren scheuren gewoon uit de behuizing, hoekjes van de behuizing breken open, schermen breken door de brakke schermbehuizing etc etc...

De technische universiteiten bieden ook alleen zakelijke modellen aan hun studenten aan. Dat zijn dan HP EliteBooks (of ZBooks), Lenovo ThinkPads of Dell Latitudes. Ik zou voor zo'n model gaan. Nieuw is dat voor ongeveer €1200 wel te regelen, refurbished zit je voor ongeveer de helft wel goed.

Dan heb je inderdaad minder bang for buck als het op specificaties aankomt. Je betaalt voor de bouwkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:23:
[..] wil toch echt wel minstens 6 uur zonder lader kunnen..
Dat is toch wel afhankelijk van wat je aan het doen bent natuurlijk.
Kijk je 6 uur passief naar een Word document (of Visual Studio for that matter) of zit je 6 uur games te spelen en/of films te kijken.

6 uur is overigens wel aan de lange kant, wat is precies de reden dat je dat wilt? Kom je in die 6 uur nergens een stopcontact tegen?
Als je bang bent dat je 6 uur lang achter elkaar op school in de les op je laptop zit zonder stroom.. dan kan ik je nu alvast vertellen dat dit nooit gaat gebeuren. Er zijn altijd lessen (zelfs in de IT) waarbij je de laptop niet eens aan mag hebben (leraren he.. net mensen)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hjkv schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:28:
De bouwkwaliteit van dat soort laptops (Acer, Asus e.d.) is gewoon beroerd. Bij zwaar gebruik is dat gewoon onvoldoende. Ik zit al jaren in de verkoop en reparatie van laptops en zie dit soort machines vaak na een jaar of twee verslijten. De scharnieren scheuren gewoon uit de behuizing, hoekjes van de behuizing breken open, schermen breken door de brakke schermbehuizing etc etc...

De technische universiteiten bieden ook alleen zakelijke modellen aan hun studenten aan. Dat zijn dan HP EliteBooks (of ZBooks), Lenovo ThinkPads of Dell Latitudes. Ik zou voor zo'n model gaan. Nieuw is dat voor ongeveer €1200 wel te regelen, refurbished zit je voor ongeveer de helft wel goed.

Dan heb je inderdaad minder bang for buck als het op specificaties aankomt. Je betaalt voor de bouwkwaliteit.
Ah oke. Had al naar die laptops gezocht en ze waren inderdaad boven mij budget. Ik heb liever een nieuwe laptop en niet refurbished, dan weet ik wat ik er allemaal mee heb gedaan en hoe er mee om is gegaan.
Hierdoor probeer ik dus zo min mogelijk naar de refurbished/tweedehands kant te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DonJunior schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:29:
[...]

Dat is toch wel afhankelijk van wat je aan het doen bent natuurlijk.
Kijk je 6 uur passief naar een Word document (of Visual Studio for that matter) of zit je 6 uur games te spelen en/of films te kijken.

6 uur is overigens wel aan de lange kant, wat is precies de reden dat je dat wilt? Kom je in die 6 uur nergens een stopcontact tegen?
Als je bang bent dat je 6 uur lang achter elkaar op school in de les op je laptop zit zonder stroom.. dan kan ik je nu alvast vertellen dat dit nooit gaat gebeuren. Er zijn altijd lessen (zelfs in de IT) waarbij je de laptop niet eens aan mag hebben (leraren he.. net mensen)
Zo lang mogelijk wil ik natuurlijk. Ik wil graag niet constant denken aan of er op bepaalde plekken wel stopcontacten zijn. Bijvoorbeeld als ik de laptop een keertje ergens anders naartoe breng. 6 uur is een goede batterijduur naar mijn mening, maar minder wil ik dus liever niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik zou zeker geen Plastic Fantastic model nemen, je wil er 4-5 jaar intensief mee werken.

Specs zijn over het algemeen vrij overrated. Zorg voor een goed afleesbaar scherm en een SSD, dan zit de rest wel goed. Tenzij je nu al weet dat je hardcore gaat visualiseren. Maar voor nu blijft het waarschijnlijk bij basic Java en webdevelopment... dat stelt echt niks voor.

Als je 'm veel meeneemt, overweeg dan ook 14" of 13,3" en vooral de modellen met dunne bezels en een laag gewicht. Je zegt dat dat te klein is, dat zei ik het eerste jaar ook. Ben daar helemaal van teruggekomen :P
Vergeet ook niet het gewicht van de adapter.
DonJunior schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:29:
Ik vond het toch wel prettig dat ik mijn hele reis voor 1-2 hoorcollege's kon afleggen zonder adapters mee te slepen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 26-06-2018 15:38 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat vinden jullie hiervan? https://www.coolblue.nl/p...i5-8gb-256ssd-1tbhdd.html

Enige minpunten die ik heb gevonden zijn:
De laptop is niet zo snel voor video bewerking (wat ik wel een aantal keren doe in mijn vrije tijd).
Verder vind ik de uiterlijk niet zo mooi, ziet er een beetje oud uit naar mijn mening, maar ieder zo zijn mening.

Het heeft een i5 processor, maar wel een 8th generation, wat volgens mij prima is.

Verder niet tegen een 'echt' minpunt aangelopen. Kunnen jullie er nog een minpunt uit halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:44:
..... Kunnen jullie er nog een minpunt uit halen?
Plastic troep! Niet doen.

Nog een keer betreft Refurb; bij veel refurb aanbieders heb je gewoon 1 jaar garantie en soms kun je zelfs nog 1 of 2 jaar garantie bijkopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2018 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Ik zou dan 100 euro bijsparen en zoiets nemen, al is dit eigenlijk vet te groot voor studie.

pricewatch: Lenovo ThinkPad L580 20LW000VMH

Ik zou zelf 13 - 14 inch nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat dat die heel erg stevig is en ook daarvoor is getest, waar kan ik aan zien of het plastic troep is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:57:
[...]

Er staat dat die heel erg stevig is en ook daarvoor is getest, waar kan ik aan zien of het plastic troep is of niet?
Zie deze review: reviews: Lenovo ThinkPad E580 - IdeaPad met ThinkPad-logo

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2018 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Inderdaad, bij Lenovo moet je voor de ThinkPad L- of bij voorkeur T-series gaan. Dat zijn de echte tanks.

Je kunt kijken naar de HP EliteBook 840 of 850 (G1 t/m G5), Dell Latitude E74xx of E65xx (zijn vaak wel zware laptops) of Lenovo T440 tot T470. Dat spul wordt veelvuldig aangeboden. Kost meestal niet veel en is niet te mollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Sorry maar ik vind je opmerking wat kort door de bocht. Mijn Lenovo is ook van plastic maar wel een andere kwaliteit (beter) dan de plastic Acer die ik eerst had.
Ik sleep de laptop elke dag mee en het ding ziet er nog puntgaaf uit. Misschien ligt het ook een beetje hoe je met je spullen omgaat of dingen heel blijven of niet.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
DonJunior schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:07:
[...]

Sorry maar ik vind je opmerking wat kort door de bocht. Mijn Lenovo is ook van plastic maar wel een andere kwaliteit (beter) dan de plastic Acer die ik eerst had.
Ik sleep de laptop elke dag mee en het ding ziet er nog puntgaaf uit. Misschien ligt het ook een beetje hoe je met je spullen omgaat of dingen heel blijven of niet.
Is dat toevallig een L,T,X of P-serie? Die zijn inderdaad plastic aan de buitenkant, maar hebben een magnesium subframe. De ThinkPad E-serie is altijd al een beetje het zwarte schaap onder de ThinkPads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Het zal niet de stevigste laptop zijn, maar inderdaad steviger dan menig andere machine. Ik zou het geen gekke keuze vinden. Maar ik ben het wel eens met bovenstaande: er is beter te krijgen voor dit geld op het gebied van bouwkwaliteit.

Er wordt vaak naar bedrijfshardware gekeken, maar voor consumenten is er heus ook wel keuze. Ik zou zeker de metalen unibody's niet onderschatten. Willekeurig voorbeeldje: pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV259T (Qwerty toetsenbord)
Of een tweedehands XPS15 ofzoiets...

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 26-06-2018 20:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DonJunior schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:07:
[...]

Sorry maar ik vind je opmerking wat kort door de bocht.
Ik ben ook kort door de bocht. Ook een botte hark, maar op zich geen onaardig persoon. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw ik vind die Dell XPS 15 wel echt een heel mooi ding. Ziet er heel mooi uit met goede specs zo op het oog. Die is dus aan te raden Rich?

De Asus Zenbook die je stuurde als een voorbeeld, is dat niet een laptop die snel stuk gaat? (Ik ben overigens wel voorzichtig met laptops) Want vind die ook heel mooi met goede specs op het oog.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2018 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Wat ik je zou aanbevelen is gewoon eens naar de winkel te gaan en daar een paar toetsenborden uitproberen. Natuurlijk moet je van tevoren wel een beetje weten wat je nodig hebt, maar omdat je veel bezig bent op je toetsenbord is dat echt een must.

Qua specificaties voldoen bijna alle laptops tegenwoordig. Voor het programmeren bestaat vaak het misverstand dat je een enorm zware laptop nodig hebt, maar juist verre van dat is waar.
Pagina: 1