Switch huren voor LAN-Party

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UndahCovah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Na ruim 10 jaar wilde ik weer een keer een LAN-party organiseren. Binnen de kerk waar ik lid van ben geworden was er heel veel animo. Zowel de jeugd als alle 30'ers die 15 jaar geleden nog LANden (zoals ik) zagen het wel zitten.

Vroeger waren er veel websites waar je voor een weekend of voor een dag een gigabit switch met 24 of 48 poorten kon huren en was je zo klaar. Na een zoektochtje op het internet kwam ik tot de conclusie dat ik niet zo makkelijk een goede switch kan vinden die kortdurend te huur is (voor niet veel geld). Vandaar mijn vraag of er iemand is die een goede tip heeft?

- De LAN-party wordt gehouden in de kerk waar veel ruimte en stroom is.
- Het internet in de kerk is vrij goed en kan gebruikt worden (MBits weet ik op dit moment niet)
- Ik verwacht ergens tussen de 20 en 30 man
- Gamen zal vooral Fortnite, COD 2, AOE II HD en evt CSGO / UT worden.

Ik vroeg me ook af of er een mogelijkheid is om naast het gewone (bekablede) netwerk via de switch ook gebruik te maken van een wifi switch. Ik verwacht namelijk wel dat er enkele jongeren zijn die alleen een (brak) laptopje hebben zonder LAN port. Is er voor die categorie ook iets te bieden over Wifi of kan ik beter als vereiste stellen dat je een pc/laptop hebt met netwerkport?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is niet veel geld? Er staan meerdere switches in V&A voor enkele tientjes per stuk. En die zijn te hergebruiken voor een volgende keer dus het is ook geen weggegooid geld.

Wired of wireless; hoe ga je je routing doen? En eventuele firewalling / portforwards voor online games? Niet dat 1 iemand loopt te "klooien" en de ISP na 2 uur gamen de stekker eruit trekt want virus / malware / spam source.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:49
voor enkele tientjes vind je wel is een 48port gigabit switch ...
grootste reden is dat ze afgeschreven zijn,vervangen zijn en dat ze te lawaaierig zijn voor residentiele klanten en niemand ze aldus wil kopen

bv ik zie een 3COM superstack 3 Switch 3870 op marktplaats voor nog geen 5 tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Of in onze eigen V&A €75 V&A aangeboden: Zyxel GS2200-48

Wifi wordt wellicht vervelend als er veel devices op een klein oppervlak zijn wegens het gesharede medium.
Zowel 2.4Ghz en 5Ghz om die te kunnen scheiden
Persoonlijk ben ik gecharmeerd van Ubiquiti spul, maar zie die momenteel niet staan tegen een schappelijk prijs (imo voor deze (1 of?) use-case)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Heb je gigabit nodig voor een lan party? Lijkt me dat latency het enige echte criterium is. Natuurlijk is het leuker als je gigabit kan aanbieden, maar hoe groot is het verschil? Iemand?

Wifi is een kwestie van een (htk-"router" als) AP optuigen en op een centraal punt in de kerk neerplanten voor zolang het evenement duurt. Eventueel meerdere voor meerdere kanalen. Van dik hout, etc.

Oh ja, waar zit je ongeveer in het land? (DM als je dat liever wil.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zou niet 1 grote switch nemen, je hebt dan namelijk ook een hoop lange kabels nodig. Liever een stapel 8/16 poorts switches en dan een switch per tafel. Deze switches dan met een ster topologie naar een centrale switch.

[ Voor 17% gewijzigd door TommyboyNL op 25-06-2018 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:34
Ik zou in dit geval inderdaad een geschikte switch via V&A kopen voor een nette prijs.
Deze kun je dan bewaren voor eventuele toekomstige LAN parties of na de LAN party via dezelfde V&A categorie weer doorverkopen.
Met een beetje slim handelen hoef je er dan nog geen tientje op toe te leggen. Dat is zeker goedkoper dan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We kunnen je eventueel wel iets uitlenen tegen een kleine vergoeding (als Scouting Woerden) doen we al bijna 25 jaar lan parties. Zijn begonnen met 10 man en een 33k6 modem sharen :-) ook dat was leuk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

* Falcon ziet de games en leest kerkgebouw, "Dat vinden wij niet raar, maar heel bijzonder" :D

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-05 13:02

WCA

https://x-life.nl/

Zij verhuren switches, hier heb ik ook 2 lans gehuurd en dat ging prima.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 00:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zou gewoon contact opnemen met een fabrikant van netwerkproducten om te vragen of ze de LAN party willen "sponsoren" in de vorm van het uitlenen van wat apparatuur. Ik gok dat daar best wat in te regelen is als het om een wat grotere (meer dan 20 man) lanparty gaat. Stel gewoon de vraag via facebook aan een Linksys, TP-Link, Ubiquiti, Netgear etc. De meeste fabrikanten hebben producten beschikbaar voor uitleen op evenementen etc. en als het voor hen interessant genoeg is sturen ze het naar je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51
Voor zo'n 70 euro koop je een 24 poorts 1Gbps netwerkswitch,
pricewatch: D-Link GO-SW-24G Gigabit Easy Desktop Switch
pricewatch: TP-Link TL-SG1024D-24-Port Gigabit Desktop Switch

Het huren van switches zal niet veel goedkoper zijn vermoed ik.
Falcon schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:55:
* Falcon ziet de games en leest kerkgebouw, "Dat vinden wij niet raar, maar heel bijzonder" :D
Veel kerken gaan gelukkig ook met de tijd mee :) .

[ Voor 22% gewijzigd door My-life op 26-06-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 14:59
Welke plaats zou dit moeten plaatsvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

HKS-Skyline schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:01:
Ik zou gewoon contact opnemen met een fabrikant van netwerkproducten om te vragen of ze de LAN party willen "sponsoren" in de vorm van het uitlenen van wat apparatuur. Ik gok dat daar best wat in te regelen is als het om een wat grotere (meer dan 20 man) lanparty gaat. Stel gewoon de vraag via facebook aan een Linksys, TP-Link, Ubiquiti, Netgear etc. De meeste fabrikanten hebben producten beschikbaar voor uitleen op evenementen etc. en als het voor hen interessant genoeg is sturen ze het naar je op.
Ik zou eerder gewoon wat lokale lanparties aanschrijven.
Die hebben vaak zelf wat switches die ze evt uit willen lenen.
Denk ook meteen aan verleng kabels, wat sfeer verlichting etc.

Gameparty, nu Duh-events.nl leende vroeger gratis netwerk apparatuur uit aan lanparties.
Mogelijke die even bellen ?

Je hebt ook nog http://www.rent-a-lan.com/
Hoewel die meestal voor wat grotere dingen worden ingehuurd, kun je het daar ook navragen natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 26-06-2018 13:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

heuveltje schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:06:
[...]

Ik zou eerder gewoon wat lokale lanparties aanschrijven.
Die hebben vaak zelf wat switches die ze evt uit willen lenen.
Denk ook meteen aan verleng kabels, wat sfeer verlichting etc.

Gameparty, nu Duh-events.nl leende vroeger gratis netwerk apparatuur uit aan lanparties.
Mogelijke die even bellen ?

Je hebt ook nog http://www.rent-a-lan.com/
Hoewel die meestal voor wat grotere dingen worden ingehuurd, kun je het daar ook navragen natuurlijk
Rent A Lan is helaas gestopt met het grootschalig verhuren van apparatuur, die apparatuur is ondertussen naar onze zuiderburen van Sugarlan gegaan.

DUH Events kan je mogelijk verder helpen, maar daar is op dit moment geen grote hoeveelheid apparatuur aanwezig omdat de laatste events gedaan worden met gesponsorde apparatuur.

Mogelijk kun je Eventinfra.org contacteren, zij leveren puur apparatuur, geen configs, geen handjes.

Bron: ik doe nog wel eens iets met grote lans in nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 13:43
Eenmalig lappen en een serieuze switch kopen is toch veel makkelijker? Toevallig zelf gekeken voor een 24 poort unifi switch en dan betaal je 220 euro. Maar er is zoveel goedkoops te krijgen wat ongetwijfeld prima voldoet.

(toevoeging)

Vraag of de kerk wat wil bijleggen en leg gelijk een solide ubiquiti netwerk aan, dan heb je en een 24 poorts switch, een solide router en state of the art wifi (en bereik)

Ben je voor 500 euro klaar.

[ Voor 33% gewijzigd door jantje112 op 27-06-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jantje112 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:36:
Eenmalig lappen en een serieuze switch kopen is toch veel makkelijker? Toevallig zelf gekeken voor een 24 poort unifi switch en dan betaal je 220 euro. Maar er is zoveel goedkoops te krijgen wat ongetwijfeld prima voldoet.

(toevoeging)

Vraag of de kerk wat wil bijleggen en leg gelijk een solide ubiquiti netwerk aan, dan heb je en een 24 poorts switch, een solide router en state of the art wifi (en bereik)

Ben je voor 500 euro klaar.
Ja want die dominee vindt ook dat iedereen moet appen tijdens de preek? Alhoewel het opties geeft voor interactieve kerkdienst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:40 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 13:43
Frogmen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:43:
[...]

Ja want die dominee vindt ook dat iedereen moet appen tijdens de preek? Alhoewel het opties geeft voor interactieve kerkdienst.
Vaak hebben de kerken groepsruimtes of zijn ze ingericht voor activiteiten.. Ik neem toch aan dat ze niet met de computerkasten op de kerkbankjes worden gestapeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
Even een advertentie hier op tweakers plaatsen of iemand wil verhuren ? Genoeg tweakers hier die stapels met netwerk apparatuur hebben liggen wat je vast wel kan lenen.

2 of 3 x een 24 poorts switch en een core switch van 24 poorten zodat je tussen de switches gbit kan trunken is meer dan voldoende.

Met 30 man is een simpele router ook meer dan voldoende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37
Frogmen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:43:
[...]

Allemaal op Kahoot in de mis.
Het vierde gebod in de 10 geboden is:
a) Gij zult niet stelen.
b) Eer uw vader en uw moeder.
c) Gij zet uw mobiele telefoon uit in de bioscoop.
d) Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UndahCovah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-12-2024
Allen hartelijk dank voor de vele opties en mogelijkheden. Na wat navragen blijkt dat er al professionele netwerkapparatuur is in de kerk met veel poorten, alleen de locatie is niet heel handig (niet nabij de plek waar veel ruimte is om te kunnen zitten). Wellicht dus toch overgaan op aanschaf/huren van een 24 poorts switch.

Overigens zal dit plaats vinden in de buurt van de enige stad in het noorden waar niets boven gaat. Verder hebben we Ziggo zakelijk en WifI in de hele kerk om inderdaad o.a. interactieve kerkdiensten te ondersteunen.
Pagina: 1