Dat is pertinent onjuist. Het reparatieprogramma is er voor alle MB's sinds 2015 en alle MBP's sinds 2016. De reden daarvoor is vrij simpel: muv de MacBook 2015 hebben alle modellen hetzelfde toetsenbord. De huidige modellen hebben echter alleen een andere opdruk op de key cap staan maar technisch zijn ze verder hetzelfde. Daarom geldt het reparatie programma ook voor alle modellen met het butterfly switchje.
Het toetsenbord van de MBP 2017 is dus geen haar beter of slechter dan die van de MBP 2016. Er is dan ook nergens technische/wetenschappelijke informatie te vinden die dat wel aantoont (de CEO van iFixit zegt zelf ook dat er geen verschil is en dat zegt ie niet voor niets). De reden dat mensen dit zeggen komt omdat ze veelal hun defecte toetsenbord vergelijken met het toetsenbord na reparatie. Alles gaat op basis van gevoel en niets op basis van een teardown en een sample groter dan 1.
Rechtszaken zeggen hier niets, die zijn in de USA waar ze iemand voor ieder zuchtje voor de rechter proberen te slepen (met nadruk op proberen want de rechter moet nog altijd goedkeuring geven om de zaak door te laten gaan). Zoals we bij vele eerdere rechtszaken hebben gezien houden er maar heel weinig stand.
Het reparatieprogramma dient ook niet als zilveren kogel te worden gepresenteerd. Ze gaan eerst kijken of je het probleem überhaupt hebt en daarna gaan ze het repareren. Schoonmaken is daar net zo hard onderdeel van als een vervanging. Dit laatste is iets wat ze in uiterste gevallen zullen doen (if all else fails).
Wat ik hier echter mis is het feit dat dit butterfly keyboard dusdanig anders is dat je een groep hebt die het dusdanig haat dat ze de laptop terugbrengen en een groep die het verder wel prima vindt. Het is dan ook raadzaam om eerst even op zo'n toetsenbord te tikken om te checken in welke groep jij je bevindt. Let wel, het toetsenbord went wel, er zijn al diverse mensen die na een paar weken/maanden gebruik van het toetsenbord zijn gaan houden terwijl ze er in het begin nogal sceptisch over waren.
Qua performance maakt het in de praktijk denk ik niet zo heel erg veel uit of je nou een model 2015 of een model 2017 neemt. Ik denk dat voor een fotograaf alleen al vanwege het scherm (een P3 geval) de 2017 de betere keus is. Die heeft gewoon een veel betere en juistere kleurweergave dan het scherm van een model 2015 (niet dat die een slecht scherm heeft).