Macbook pro 15 inch 2015 vs 2017?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1088333

Topicstarter
Hoi allemaal,
Nu ben ik aan het kijken naar een macbook pro en heb ik 2 keuzes.
Waar doe ik verstandig aan?
Ik ben fotograaf dus draai photoshop en lightroom eigenlijk altijd naast elkaar.

Ik heb de keuze tussen de macbook pro uit 2017
Apple MacBook Pro Retina 15,4'' 16/256SSD - 2,5GHz

& de macbook pro uit 2015
Apple MacBook Pro Retina 15,4'' 16/256SSD - 2,8GHz

Wat is de beste keuze?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
De 2017 model is sneller, krachtiger en heeft een veel betere display. Echter zijn er wel wat problemen met het toetsenbord, ook ik heb er last van met mijn 2016 model.

De 2015 model zou ik eigenlijk niet meer naar kijken, tenzij je echt fan bent van de aansluitmogelijkheden. Die zou je alleen moeten kopen als het de prijs ook echt waard is met bijvoorbeeld een hogere opslag capaciteit en met de dGPU.

Persoonlijk is het advies om even te wachten indien dat mogelijk is voor het 2018 model. Niemand weet wanneer die uitkomt, maar het zal wss in september / oktober zijn. Indien je echt niet kan wachten, zou ik kijken naar de 2017 model.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar waarin is het 2017 model sneller, krachtiger en heeft een betere display?
Aangezien de specificaties van beide laptops gewoon hetzelfde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 11:36

Fab1Man

Live life to the fullest

Eigenlijk is de beste keuze om even te wachten tot september/oktober. Apple zal zeer waarschijnlijk de MacBook Pro's updaten rond die tijd, wellicht met een nieuw design en wellicht ook met een verbeterde versie (v3) van hun toetsenbord. De Mac Buyers Guide raadt dit ook aan.

Het toetsenbord van de 2017 serie is al wel wat beter dan die van de 2016 serie, de rechtzaken liegen er immers niet om, maar er zijn toch nog wel klachten over de 2017 serie. Ze hebben niet voor niets ook al een repair program aangekondigd voor de 2016 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is dat ik echt niet kan wachten tot september/oktober en ik de laptop zsm wil bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 1088333 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:11:
Maar waarin is het 2017 model sneller, krachtiger en heeft een betere display?
Aangezien de specificaties van beide laptops gewoon hetzelfde zijn?
De specs zijn niet hetzelfde, waar heb je dat vandaan? :)

De 2017 model is sneller en krachtiger omdat;

- de 2017 model Kaby Lake processors van de 7e generatie t.o.v de Haswell processors van de 4de generatie heeft
- Deze iets sneller geclockte ram geheugen heeft
- Standaard voorzien van een dGPU (RX 555 of 560 vergeleken met de Intel Iris Pro)
- Voorzien van Thunderbolt 3 (aansluiten voor externe GPU en andere i/o toepassingen)
- TouchID

Het display heeft een betere kleurweergave en heeft een helderheid van 500 nits.

Maar zoals eerder is gezegd, is het verstandiger om even te wachten. Indien je echt een nodig heb, zou ik even V&A checken. Daar kan je een veel betere deal maken.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit dan naar deze 2 te kijken. Deze zijn allebei zonder TouchID

https://www.coolblue.nl/p...5-4-16-256ssd-2-8ghz.html
&
https://www.coolblue.nl/p...5-4-16-256ssd-2-5ghz.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Ah, dit zijn beide 2015 modellen. Qua specs zijn ze gelijk, behalve dat de eerste een iets snellere processor heeft. Deze modellen hebben alleen een interne videokaart.

Persoonlijk zou ik hem echt niet halen, dit zijn gewoon specs van 2013..

[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 25-06-2018 19:34 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ooh oke, coolblue vertelde mij namelijk dat de tweede een 2017 model was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Heeft weinig voordeel als je 't bij CoolBlue bestelt, je kan ook rechtstreeks bij Apple kopen, bovendien krijg je dan niet met oude voorraden te maken ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 25-06-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:08
Anoniem: 1088333 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:36:
Ooh oke, coolblue vertelde mij namelijk dat de tweede een 2017 model was.
Je kan het direct zien aan de oplader, die jij aangeeft hebben allebei Magsafe 2 (oud). De nieuwe modellen hebben een usb-c aansluiting. Zoals hier al is aangegeven, bestel lekker bij Apple zelf. Bij het kopen in de Apple store mag je ook gewoon 2 jaar lang langs de Apple store voor eventuele problemen. Anders gaat het via Coolblue en wordt de Macbook vaak opgestuurd wat veel langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1036995

johnkeates schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:38:
Heeft weinig voordeel als je 't bij CoolBlue bestelt, je kan ook rechtstreeks bij Apple kopen, bovendien krijg je dan niet met oude voorraden te maken ;-)
Coolblue heeft anders betere service en betere retourvoorwaarden dan Apple. Bestel altijd mijn spul van Apple bij Coolblue vanwege de service. Dus zo zwart/wit is het niet wat je zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 1036995 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:07:
[...]

Coolblue heeft anders betere service en betere retourvoorwaarden dan Apple. Bestel altijd mijn spul van Apple bij Coolblue vanwege de service. Dus zo zwart/wit is het niet wat je zegt ;)
Direct bij Apple aanschaffen is altijd beter, tenzij je echt een goede deal kan krijgen bij een andere winkel. Als je garantie claimt bij Coolblue gaat het toch naar Apple toe. Meer dan een tussenpersoon zijn ze dus niet. Een reparatie duurt daardoor ook alleen maar langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus eigenlijk beter een macbook pro 15 inch via de apple store bestellen zonder touchID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1036995

MelvinW schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:28:
[...]

Direct bij Apple aanschaffen is altijd beter, tenzij je echt een goede deal kan krijgen bij een andere winkel. Als je garantie claimt bij Coolblue gaat het toch naar Apple toe. Meer dan een tussenpersoon zijn ze dus niet. Een reparatie duurt daardoor ook alleen maar langer.
We gaan ze even langs:
Retourvoorwaarden Apple 14 dagen en moeilijk doen over een krasje op iPhone ( zelf meegemaakt). Coolblue 30 dagen retourperiode en nooit gezeur.
Coolblue reparatie. Maximum 2 weken. Binnen eerste jaar kan je ook naar Apple Store.
Apple winkel: ook meestal minimaal week voor Macbook.
Tevens bijna 24/7 klantenservice Coolblue, Apple niet.
Kortom, is maar net wat je belangrijk vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 1088333 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:33:
Dus eigenlijk beter een macbook pro 15 inch via de apple store bestellen zonder touchID?
Dat gaat niet. Er bestaat geen 15” zonder TouchBar die nieuwer is dan de 2015.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 1036995 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:34:
[...]

We gaan ze even langs:
Retourvoorwaarden Apple 14 dagen en moeilijk doen over een krasje op iPhone ( zelf meegemaakt). Coolblue 30 dagen retourperiode en nooit gezeur.
Coolblue reparatie. Maximum 2 weken. Binnen eerste jaar kan je ook naar Apple Store.
Apple winkel: ook meestal minimaal week voor Macbook.
Tevens bijna 24/7 klantenservice Coolblue, Apple niet.
Kortom, is maar net wat je belangrijk vind ;)
Ik neem aan dat 14 dagen ruim voldoende is om te bepalen of een product aan al je eisen voldoet. De retourperiode is er niet voor bedoeld om een product uitgebreid te gaan gebruiken. Als er teveel gebruikerssporen aanwezig zijn krijg je bij Coolblue ook maar 75% van het aankoopbedrag terug. Dat staat ook op de website. Ik betwijfel of Coolblue je het volledige bedrag gaat teruggeven als blijkt dat de batterij 20+ laadcycli heeft en je het dus elke dag gebruikt hebt.

Bij Apple duurt een reparatie gemiddeld 3 tot 5 werkdagen. Als het onderdeel niet op voorraad is krijg je de optie om de MacBook pas in te leveren wanneer het onderdeel binnen is. Coolblue zal het product opsturen naar Apple of een geautoriseerde reparateur waar het ook een aantal werkdagen zal liggen en nog langer wanneer het onderdeel besteld moet worden. Door al het opsturen duurt het altijd langer bij Coolblue. Toch fijn dus als je zowel het eerste als tweede jaar bij Apple direct terecht kan.

Als je om 22:00 op een zondagavond graag een reparatie wilt opzetten voor je MacBook, ja dan zou ik vooral voor Coolblue kiezen. Ik geef zelf de voorkeur aan de Genius Bar. Voor andere vragen kan je ook bij Apple terecht bij de Engelse support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Fab1Man schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:18:
Het toetsenbord van de 2017 serie is al wel wat beter dan die van de 2016 serie, de rechtzaken liegen er immers niet om, maar er zijn toch nog wel klachten over de 2017 serie. Ze hebben niet voor niets ook al een repair program aangekondigd voor de 2016 serie.
Dat is pertinent onjuist. Het reparatieprogramma is er voor alle MB's sinds 2015 en alle MBP's sinds 2016. De reden daarvoor is vrij simpel: muv de MacBook 2015 hebben alle modellen hetzelfde toetsenbord. De huidige modellen hebben echter alleen een andere opdruk op de key cap staan maar technisch zijn ze verder hetzelfde. Daarom geldt het reparatie programma ook voor alle modellen met het butterfly switchje.

Het toetsenbord van de MBP 2017 is dus geen haar beter of slechter dan die van de MBP 2016. Er is dan ook nergens technische/wetenschappelijke informatie te vinden die dat wel aantoont (de CEO van iFixit zegt zelf ook dat er geen verschil is en dat zegt ie niet voor niets). De reden dat mensen dit zeggen komt omdat ze veelal hun defecte toetsenbord vergelijken met het toetsenbord na reparatie. Alles gaat op basis van gevoel en niets op basis van een teardown en een sample groter dan 1.
Rechtszaken zeggen hier niets, die zijn in de USA waar ze iemand voor ieder zuchtje voor de rechter proberen te slepen (met nadruk op proberen want de rechter moet nog altijd goedkeuring geven om de zaak door te laten gaan). Zoals we bij vele eerdere rechtszaken hebben gezien houden er maar heel weinig stand.

Het reparatieprogramma dient ook niet als zilveren kogel te worden gepresenteerd. Ze gaan eerst kijken of je het probleem überhaupt hebt en daarna gaan ze het repareren. Schoonmaken is daar net zo hard onderdeel van als een vervanging. Dit laatste is iets wat ze in uiterste gevallen zullen doen (if all else fails).

Wat ik hier echter mis is het feit dat dit butterfly keyboard dusdanig anders is dat je een groep hebt die het dusdanig haat dat ze de laptop terugbrengen en een groep die het verder wel prima vindt. Het is dan ook raadzaam om eerst even op zo'n toetsenbord te tikken om te checken in welke groep jij je bevindt. Let wel, het toetsenbord went wel, er zijn al diverse mensen die na een paar weken/maanden gebruik van het toetsenbord zijn gaan houden terwijl ze er in het begin nogal sceptisch over waren.

Qua performance maakt het in de praktijk denk ik niet zo heel erg veel uit of je nou een model 2015 of een model 2017 neemt. Ik denk dat voor een fotograaf alleen al vanwege het scherm (een P3 geval) de 2017 de betere keus is. Die heeft gewoon een veel betere en juistere kleurweergave dan het scherm van een model 2015 (niet dat die een slecht scherm heeft).
Pagina: 1