Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:09
Ik werd afgelopen weekend spontaan gevraagd als bruiloftsfotograaf. Niet een beetje spontaan, maar -echt- spontaan, namelijk op de ochtend van de bruiloft O-). Had nog zitten twijfelen of ik überhaupt mijn camera mee zou nemen maar uiteindelijk was het dus wel zinvol. Had mijn Sony A7 II + 24-70mm/4.0 en 55mm/1.8 bij me, dus qua materieel op zich allemaal prima.

Nu heb ik bij de burgerlijke stand blijkbaar per ongeluk het ISO-knopje aangetikt waardoor de ISO van Auto (100-6400) naar 25600 is gesprongen. Ik heb het gelukkig vrij snel gemerkt en gecorrigeerd (was nogal verbaasd over de sluitertijden die opeens enorm kort waren). Een aantal in mijn ogen belangrijke foto's heb ik echter dus per ongeluk op ISO 25600 gemaakt, en daar zit nogal wat kleurruis in. In mijn pogingen dat op te poetsen in Lightroom was ik niet heel erg succesvol, dus wilde ik hier vragen of er iemand misschien tips & tricks heeft hoe daar het beste mee om te gaan? Het moment waar de bruid binnenkomt aan de hand van haar vader is anderes helaas niet fatsoenlijk op de foto gekomen :(, als er iemand nog tips heeft die ik misschicen zou kunnen gebruiken, zou dat super fijn zijn!

Ik heb dit zo'n beetje gevolgd en geexperimenteerd met verschillende settings, maar kwam er niet echt uit:
https://digital-photograp...gital-noise-in-lightroom/ :X, maar ik vrees dat er ook niet echt een cure-it-all bestaat?

Rest van de bruiloft eigenlijk zonder problemen gegaan gelukkig, maar dit was wel effe een oeps momentje :(.

[ Voor 12% gewijzigd door Garyu op 25-06-2018 13:37 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben zelf geen hele grote fan van de native noise reduction in Lightroom. Als je het beste van het beste wil hebben is DxO Optics Pro en hun Lightroom plugin aan te raden. Daarmee krijg je kwalitatief de beste resultaten. Met name omdat DxO voor een groot aantal camera's een noise profiel heeft, specifiek toegespitst op het cameramodel. Verwacht echter geen wonderen, de resolutie en scherpte die je door de ruis mist kun je nooit volledig herstellen. Zeker niet op zo'n enorme ISO stand.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:34
De pragmatische benadering: Is het een optie om een (deel van) de foto's in zwart/wit af te leveren? Ik doe dat ook vaak als ik gedwongen wordt naar hoge iso-waardes te gaan. Het is nog steeds ruisig, maar lijkt veelmeer op 'acceptabele' filmruis in plaats van vieze kleurruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Afleveren in zwartwit, of schaduwen naar beneden trekken, noise reduction wat verder opschroeven, niet te agressief verscherpen, niet te groot exporteren. Dat zijn in Lightroom zelf (dus zonder plugins) de dingen die ik zelf altijd doe!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:09
DexterDee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:41:
Ik ben zelf geen hele grote fan van de native noise reduction in Lightroom. Als je het beste van het beste wil hebben is DxO Optics Pro en hun Lightroom plugin aan te raden. Daarmee krijg je kwalitatief de beste resultaten. Met name omdat DxO voor een groot aantal camera's een noise profiel heeft, specifiek toegespitst op het cameramodel. Verwacht echter geen wonderen, de resolutie en scherpte die je door de ruis mist kun je nooit volledig herstellen. Zeker niet op zo'n enorme ISO stand.
Oef, €100 is best pittig. Misschien voor de toekomst wel een interessante investering. Maar ik kan in ieder geval in de trial-tijd van 30 dagen eens het een en ander gaan proberen. Dat is misschien wel de makkelijkste oplossing.

Zwart-wit is helaas geen optie. Het was een hele mooie dag, met spetterende kleuren. Om dan alleen deze foto's in zwartwit af te leveren valt misschien nog wel meer op dan een beetje over-the-top ruisreductie ;).

Nadeel is dat 70mm zelfs nog wat kort was net op dit moment, dus ik moet hier en daar ook nog aardig croppen, dan blijft er qua pixels al niet zo veel meer over en als daar dan nog veel ruis in zit, nja, goeiedag :X.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 15:38
YouTube: How to use the DETAIL PANEL in LIGHTROOM het laatste filmpje wat ik er over gekeken heb. Niet super maar wel duidelijk.
Pagina: 1