Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinBency
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 22:25
Mijn vraag:

Ik wil thuis een zo goed mogelijk wifi netwerk voor een betaalbare prijs. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk op de 5 GHZ werken maar het huis hoeft niet geheel dekkend te zijn met 5 GHZ. Door het lezen op internet ben ik bij Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro en Zyxel Nebula nap102 uitgekomen.

De wifishop.nl adviseert mij de Nebula Nap102 te nemen vanwege de enterprise componenten en kwalitatief betere wifi. Maar mijn vraag is dit ook zo? En wat adviseren jullie mij?

Mijn woning:

600M3
Vrij nieuwe woning uit 2005
Zowel op de begane grond als eerste en tweede verdieping ligt een utp kabel.

Router:
Fritzbox 7581

Budget:
300 euro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor zover ik kan nagaan kun je die Nebula alleen 'via de cloud' managen. Dat zou voor mij voldoende reden zijn om hem van mijn lijstje te schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinBency
De cloud is gratis en als de cloud tijdelijk niet beschikbaar is gaat hij door met de huidige instellingen las ik. Unifi zou op mijn raspberry kunnen.

Tis mij om het even denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het gaat mij niet om de kosten, maar om de veiligheid. Blijkbaar kan een externe server zomaar bij jouw AP komen, door je router/firewall heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wat is voor jou "een zo goed mogelijk wifi netwerk"? Welke clients ga je gebruiken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 14:40
Ik zou voor de Ubiquiti gaan... Naar mijn mening zijn ze robuust genoeg, worden ze goed ondersteund en heb je de controller, en daarmee een deel van je privacy in eigen handen.

Je zou ze ook allebei kunnen aanschaffen, en dan twee weken testen, en degene waar je het meest tevreden over bent houden, en de andere terug sturen. Nadeel is dat je hiermee extra kosten hebt.

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VinBency schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:12:
De cloud is gratis en als de cloud tijdelijk niet beschikbaar is gaat hij door met de huidige instellingen las ik.
En wat als de cloud permanent niet beschikbaar is? Geen idee of Zyxel al langer zo'n productlijn heeft en dus zo'n cloud based oplossing biedt. Maar als het product niet aanslaat en ze trekken de stekker eruit heb je alsnog een probleem. Bij Ubiquiti draai je tenminste alles lokaal en dus maakt het niet uit als Ubiquiti ermee stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
In jouw geval ga je het sowieso niet redden met 1 accespoint, beter pak je er wat meer, maar dan wel goed ingesteld!

Wellicht kun je beter op elke verdieping een AC Lite of Longe range pakken.

Vervolgens pak je er een simpele POE switch bij en draai je, je controller op pc of Pi.

Zorg ervoor dat je de juiste kanalen kiest (1-6-11) en eventueel 2,4ghz vermogen op low, en 5ghz op high.
Vervolgens stel je in dat je 5Ghz prefereert is en hoogstwaarschijnlijk ben je er dan al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinBency
We weten van de apparatuur die geschikt is voor Nebula dat er out-of-band communicatie plaatsvindt met de cloud. Dit betekent dat de communicatie met het cloudplatform niet via hetzelfde ‘lijntje’ loopt als al het andere verkeer. Je hoeft er dus niet bang voor te zijn dat al je verzonden en ontvangen data geanalyseerd wordt of kan worden door de fabrikant, in dit geval Zyxel. Ook als er bij AWS een storing is, zoals recent het geval was, blijft de apparatuur op deze manier gewoon werken. Je kunt dan alleen tijdelijk niets managen, wat over het algemeen te overzien is. Deze scheiding is uiteraard erg prettig om te hebben en cruciaal voor om het even welk cloud-management platform. Het is niet de reden voor het feit dat alleen specifiek voor Nebula ontwikkelde producten compatibel zijn met het platform. Zyxel laat ons desgevraagd weten dat het verschil tussen Nebula-producten en niet-Nebula-producten met name zit in de complexiteit van de firmware.

Aldus techzine.nl
Maar nog niemand ervaring hier met Nap102?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 19:56
kijk eens naar de tp link eap 225's , dit is qua spec ongeveer dezelfde schotel als een ubiquiti lite , maar je kan deze wel gewoon met 12v voeding aansluiten

ik denk dat bijna alle ubiquiti's POE only zijn , wat maakt dat als je POE switch in de meterkast zet om ze te voeden, je de utp's voor niks anders meer kan gebruiken
enige is de ubiquiti pro, daar is een 2e poort waar je een switch achter kan hangen
reken daarbij 3x ubiq pro + poe switch zit je snel over je budget ( 3x130 + 105 volgens pricewatch = 495 minima)

reken je 3x die tp linkjes (3x70) + evt benodigde switches (ik zou voor vlan ondersteunde switches gaan a la netgear gs108e ala 40 eurie)
zit je nog sterk onder budget

toegegeven, tp linkjes zijn qua software niet geweldig,en er is geen controller ,maar wel erg veel wifi voor weinig centen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 23:57
ijske schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:00:
kijk eens naar de tp link eap 225's , dit is qua spec ongeveer dezelfde schotel als een ubiquiti lite , maar je kan deze wel gewoon met 12v voeding aansluiten

ik denk dat bijna alle ubiquiti's POE only zijn , wat maakt dat als je POE switch in de meterkast zet om ze te voeden, je de utp's voor niks anders meer kan gebruiken
enige is de ubiquiti pro, daar is een 2e poort waar je een switch achter kan hangen
reken daarbij 3x ubiq pro + poe switch zit je snel over je budget ( 3x130 + 105 volgens pricewatch = 495 minima)

reken je 3x die tp linkjes (3x70) + evt benodigde switches (ik zou voor vlan ondersteunde switches gaan a la netgear gs108e ala 40 eurie)
zit je nog sterk onder budget

toegegeven, tp linkjes zijn qua software niet geweldig,en er is geen controller ,maar wel erg veel wifi voor weinig centen
Ik heb je bericht een paar keer gelezen maar snap niet wat je probeert te zeggen met dat de utp's nergens anders meer voor te gebruiken zijn met een PoE switch?

Unifi AP's worden met een PoE injector geleverd, dus een PoE switch is niet nodig.
PoE kan trouwens ook een voordeel zijn ten opzichte van een normale voedig. Hangt een beetje af van waar je de AP plaatst en hoeveel stopcontacten je waar beschikbaar hebt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PoE switch is bij de Ubiquitis geen vereiste. De single packs worden altijd met een PoE injector geleverd. Punt m.b.t. dat je niks anders erop aan kunt sluiten blijft dan half staan. De UAP AC Lite en UAP AC LR kunnen ook al een hele tijd overweg met de standaard/het veilige 802.3af aan PoE. Echter is de PoE injector v.z.i.w. wel nog steeds van de passive variant. Ga je dus voor een PoE switch (zoals jij zegt "PoE switch in de meterkast") dan is het gewoon veilig en kun je de UTP kabel zo uittrekken en ergens anders op insteken. Gebruik je echter de bijgeleverde PoE injector is dat niet veilig en moet je altijd de PoE injector er tussenuit halen voordat je de UTP kabel ergens anders insteekt.

Overigens kun je in dat geval ook gewoon voor een ander merk switch gaan en hoeft het niet verplicht eentje van Ubiquiti te zijn, dus even snel in de pricewatch kijkende ben je dan al vanaf ongeveer 50 euro klaar.
Ik heb geen ervaring met de TPLink-s, maar betekend "geen controller" dus "geen centrale beheeromgeving"? Want dat vraagt o.a. om problemen m.b.t. alle APs gelijk instellen, wat dan weer een vereiste is om roaming goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:35
VinBency schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:45:
We weten van de apparatuur die geschikt is voor Nebula dat er out-of-band communicatie plaatsvindt met de cloud. Dit betekent dat de communicatie met het cloudplatform niet via hetzelfde ‘lijntje’ loopt als al het andere verkeer.
Dat 'out-of-band' lijkt me larie. Wel mag je ervan uitgaan dat het netjes TLS encrypted is lijkt me.
Je hoeft er dus niet bang voor te zijn dat al je verzonden en ontvangen data geanalyseerd wordt of kan worden door de fabrikant, in dit geval Zyxel.
Euh, zij hebben dat platform toch gebouwd lijkt me. Dus je moet ze ook vertrouwen met je WPA-key vrees ik.
Je kunt dan alleen tijdelijk niets managen, wat over het algemeen te overzien is.
Maar eveneens totaal onnodig. Van Ubiquiti weet je zeker dat het over 5 jaar ook nog werkt, hierbij is dat allerminst zeker. Voldoende reden om er niet aan te beginnen als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 19:56
MewBie schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:25:
[...]

Ik heb je bericht een paar keer gelezen maar snap niet wat je probeert te zeggen met dat de utp's nergens anders meer voor te gebruiken zijn met een PoE switch?
als je je utp's in huis gebruikt voor je POE accespoints , kan je bv in de woonkamer niet er gewoon een switchie tussenduwen om je ps4 ook bekabeld aan te sluiten...
dan moet dat op zich ook weer een poe switch worden
ik ben al blij dat ze bij ubiquiti geen passieve 24v inverters meer meegeven, je zou je switchie nog mollen ermee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 23:57
ijske schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:54:
[...]

als je je utp's in huis gebruikt voor je POE accespoints , kan je bv in de woonkamer niet er gewoon een switchie tussenduwen om je ps4 ook bekabeld aan te sluiten...
dan moet dat op zich ook weer een poe switch worden
ik ben al blij dat ze bij ubiquiti geen passieve 24v inverters meer meegeven, je zou je switchie nog mollen ermee ;)
Nee, dat is niet hoe PoE werkt.
PoE kan per port aan en uit gezet worden, en afhankelijk van de switch kan er ook nog gekozen worden tussen 802.3AF/AT en passief. ;)

Je kan dus makkelijk in de meterkast een PoE switch hebben die je AP's van voeding voorziet, maar die ook een kabel heeft naar een normale switch (voeding gewoon van van het lichtnet) in de huiskamer waar je Smart TV, receiver en PS4 aan hangen.

De kabel uit je AP trekken om op je PS4 aan te sluiten is gewoon niet handig, dan moet je e.e.a. anders aan gaan sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 28-06-2018 20:10 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Nadeel van de Ubiquiti is wel dat hij voor aan het plafond bedoelt is. Ik heb zel fnu goede ervaring met de Aircube voordeel buiten Wifi AC ook 4 lan 1 Gb bekabeld en Poe (beperkt) ideaal voor bij de TV of andere plekken waar je beide nodig hebt (en hij is klein). Kortom bekijk het in je hele plan voor je netwerk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

De schotels zijn inderdaad bedoeld voor aan het plafond, de in-walls kan je natuurlijk "in de wall" plaatsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:08
Frogmen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:21:
Nadeel van de Ubiquiti is wel dat hij voor aan het plafond bedoelt is. Ik heb zel fnu goede ervaring met de Aircube voordeel buiten Wifi AC ook 4 lan 1 Gb bekabeld en Poe (beperkt) ideaal voor bij de TV of andere plekken waar je beide nodig hebt (en hij is klein). Kortom bekijk het in je hele plan voor je netwerk.
De schotels kunnen perfect aan de muur, is er ook op voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

ShaneV schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:48:
De schotels kunnen perfect aan de muur, is er ook op voorzien.
Een beetje afhankelijk van jouw definitie van "perfect", het afstraalgedrag is in ieder geval niet ideaal. Deze is namelijk geoptimaliseerd voor plafondbevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Beide genoemde modellen zijn veel te duur voor wat ze kunnen.
Die Nebula is zelf maar een 2x2 in plaats van een 3x3 device.

Voor veel minder geld krijg je hier ongeveer dezelfde specs als die unifi
https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1