ZFS raid opstelling voor LANCache machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12 23:01

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Binnenkort organiseer ik met mijn studie vereniging een lanparty en ik ben daar verantwoordelijk voor alles network related. Nu verwachten we redelijk wat bezoekers en daarom wil ik graag een serieus een keer een LANCache machine gaan neerzetten. Even ter verheldering LANCache is het principe waar je de CDN's van bijvoorbeeld steam caches zodat je sneller steam downloads kan aanbieden en niet je hele internet verbinding vol zit met game download verkeer.

Ik heb in het verleden al wel eens lancache gebruikt maar dat was slechts al test en daarvoor gebruikte ik dan 1 schijf. Nu vraag ik me af wat in dit geval de beste ZFS RAID opstelling is. op een lanparty komt de cache vaker niet voller 700gb omdat we vaak allemaal een beetje de zelfde games spelen. tegelijkertijd tijd zullen er zn 20 tot 40 man van de server willen downloaden. Nu wilde ik eerst RAID0 gebruiken omdat je dan de performance van alle disks krijgt. Echter bedacht ik me dat het slecht om een 10 a 15 tal games zal gaan en ik dan beter RAID1 zou kunnen gebruiken omdat ik dan twee copies van alle gecachde games heb wat zou moeten resulteren in een hogere snelheden.

Dus wat denken jullie dat in dit geval de beste ZFS RAID opstelling is. Kwa netwerk bandbreedte zitten we goed op deze server met een 4x1Gb bonded link.

Noah

Alle reacties

• Demogorg0N
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-12 10:09
hoeveel disks heb je ter beschikking?

Als je er 2 hebt, zou ik ook RAID1 aanraden.
Mocht je er 4 hebben, ga voor een RAID10.
want dan kan je lezen aan de snelheid van de 4 schijven samen (4x 150MB/s, dus in theorie 600MB/s)
meer dan genoeg om je 4Gbit link te satureren.
schrijven gaat iets trager, maar aangezien een cache voornamelijk leest, vermoed ik niet dat dit een probleem zal zijn.

Geef anders eens de spec's van de machine die je hiervoor wil gebruiken.
Je zou ook altijd een L2ARC cache kunnen toevoegen.
Maar ik weet niet hoe de steamcache opgebouwd is, maar als die veel 'kleine' files heeft, zou een L2ARC wel kunnen helpen om load op de HDD's te minderen.

ik trek zelf met mijn machine met een RAID10 4x1TB met een L2ARC van 64GB mijn 6Gbit link net niet vol.

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12 23:01

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
L2ARC zal niet veel helpen denk ik. De bestanden van de verschillende cdn's zijn vrijwel allemaal opgesplitst bestanden van z'n 300 MB de stuk.

Dit prjjectje is nog in een test fase dus heb er nog geen extra hardware voor aangeschaft. Dus op het moment heb ik 3x500 en 1x1000 GB schijven liggen die ik zou kunnen gebruiken.