Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een laptop staan van een kennis met de vraag of deze een tikkeltje sneller kan. Leeggemaakt, schone W10 installatie erop en het helpt, maar als je bijv. een folder opent duurt dit net een seconde langer dan prettig werkt. Het gaat puur om wat mailen en marktplaats, maar er is net wat meer power nodig.

Het gaat om de HP DM3-1010ed. Ik zag dat er 2GB ram in zit (SODIMM DDR2), dus mijn gevoelt zegt dat een upgrade naar 4GB een makkelijke upgrade is. De vraag waar ik alleen mee zit, heeft het zin?

Er zit een AMD Athlon Neo Processor MV-40 op 1.60Ghz in. Heeft het daarmee zin om er 2GB bij te pluggen of wordt het daar 0,0 sneller van.

Ik heb gezocht op de performance van deze processor en dan vind je veel vergelijkingen met andere processors, maar de conclusie trekken of het zin heeft om 2GB RAM bij te prikken vind ik lastig te bepalen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-06-2018 12:59)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:04

SpamLame

niks

Athlon Neo staat nu niet echt bekend om zijn geweldige performance.
Als je ziet dat je memory nagenoeg vol geraakt is en je hebt niet de optie resources vrij te maken, ja dan kan je RAM bijprikken.

Dat gezegd, wat voor een opslag zit er in, traditionele spinning disk? If true dan is een SSD ook het overwegen waard.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:21
Ik denk dat je hier beter een upgrade van de harde schijf kan uitvoeren. Het ram upgraden zou in deze niet super noodzakelijk zijn. Test de harde schijf eens met Crystal Disk Info o.i.d.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Athlon Neo staat nu niet echt bekend om zijn geweldige performance.
Als je ziet dat je memory nagenoeg vol geraakt is en je hebt niet de optie resources vrij te maken, ja dan kan je RAM bijprikken.

Dat gezegd, wat voor een opslag zit er in, traditionele spinning disk? If true dan is een SSD ook het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 02:00

HKS-Skyline

Vroooom ?

2gb voor windows 10 is niet erg veel, als je het voor een schappelijke prijs kan vinden zou ik er 2gb bij zetten. Ik weet niet wat voor laptop het is, het kan natuurlijk zijn dat er maar 1 geheugenslot in zit en je dus de module van 2gb er uit moet halen om te vervangen voor een 4gb module.

Zoals hier boven ook al word aangegeven is een upgrade naar een ssd ook zeker de moeite waard. Een 120 gb ssd is niet duur en geeft een veel beter merkbare boost in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel de CPU die naar de 100% spiked als ik wat dingen opstart. De RAM zit continue op de 60% en spiked ook wel, maar haalt vaak de 100% niet. Schijf lijkt niet boven de 50% uit te komen.

On Idle gebruiken de CPU en HDD een magere 6 en 2%, maar de RAM komt niet onder de 50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:14
Zie vaker laptops met zulke CPU's, of AMD E1'tjes, en het is gewoon heel erg onderbemeten voor W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
234FaTaLiTy schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:26:
Zie vaker laptops met zulke CPU's, of AMD E1'tjes, en het is gewoon heel erg onderbemeten voor W10.
Er zat oorspronkelijk W7 op, zou dat beter gaan dan? Als ik Google dan lijkt het overal zo te zijn dat W10 toch beter eruit komt;
http://www.tomshardware.c...dows-windows-low-end.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Tja je kan altijd W7 proberen, verwacht niet echt verbetering over W10.
Los daarvan zit je met de updates van W7 die stoppen formeel op 14/01/2020, maar onlangs nog werd de support voor de P3 gedropped. Onbekend of en wanneer de Athlon Neo gedropped word.

Ik zou lekker bij W10 blijven

Waar ik je nog niet op zie antwoorden is of dat de laptop een SSD of HDD heeft.
De specspage in de pricewatch meld een HDD.
Indien dit nog steeds het geval is dan kan je hier een 80GB intel drive bij een tweaker met veel goede response vandaan halen voor 27.50 ex verzending

80 GB is ruim voldoende voor W10.
Mogelijk kan je met 60GB ook uit de voeten of zijn er prijstechnisch gezien betere advertenties.

En over prijstechnisch, er zijn zat laptops in V&A die een betere CPU hebben voor relatief weinig geld soms met SSD.

[ Voor 25% gewijzigd door SpamLame op 25-06-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat inderdaad om een HDD. Ik heb volgens mij nog een SSD liggen die ik in mijn oude PC heb omgewisseld voor een groter model toen. Ik zal eens even gaan zoeken en vanavond daar Windows eens op installeren. Als ik YouTube bezoek dan zit de CPU constant te pieken op 100%, terwijl het RAM en de HDD daar geen last van lijken te hebben.

Bedankt voor alle input, hier kan ik wat mee! Ik ga aan de slag met een extra 2GB RAM (er zijn 2 sloten waarvan er 1 is gevuld met 2GB ram), en een SSD, en als dat niet helpt moeten we de laptop maar gaan afschrijven.
Pagina: 1