Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met het maken van monitoring Dashboards

Pagina: 1
Acties:

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 15:12
Beste Tweakers,

Om te beginnen weet ik niet of dit de juiste gedeelte is om deze post te maken.

Ik start deze topic omdat ik wat help zoek met het maken van dashboards, voornamelijk om te monitoren.
De afgelopen 3 weken ben ik zelf op zoek gegaan naar enkele open source opties, en momenteel gebruik ik influxdb, telegraf en grafana.

Het maken van dashboards is iets wat ik nog nooit gedaan hebt. Na dagen van inlezen trial en error werkt het zo een beetje. Echter heb ik er nog steeds ontzettend veel moeite mee.
Ik hoopte dat iemand hier wat ervaring heeft en mij een beetje op weg zou kunnen helpen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je monitoren en waar loop je nu precies tegenaan?

Oftewel: wat is nu precies je vraag?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sakurakilla
Mijn vraag is als volg:

Binnen ons bedrijf hebben wij geen dashboards. We hebben wel solarwinds. Maar alle alerts gaan via email.
Nu wil ik dus op de muur wat schermen hangen.

Wat ik dus hoop te bereiken is:
Traffic in / out router via snmp
cpu usage
disk usage

En dan als het onder threshold is dat er ook een alert komt.

Het is mij geluk om cpu usage en disk usage uit te lezen op window server. Echter kom ik geen meter verder met snmp uit te lezen. Ik heb moeite OID en Mibs te begrijpen en deze correct te configureren

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gewoon Server Manager tonen? Ik weet niet hoe interessant jouw servers zijn maar de hele dag een scherm aan de muur wat mij de CPU load van een server toont... Zie ik nog liever Telsell oid :+

Fixing things to the breaking point...

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
https://www.poshud.com/Home

werkt super gemakkelijk

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-11 11:53
Iets als PRTG? Eerste 400 sensors gratis. Werkt zeer goed en overzichtelijk naar mijn idee!

• sakurakilla
RADRIGUZ schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:21:
Iets als PRTG? Eerste 400 sensors gratis. Werkt zeer goed en overzichtelijk naar mijn idee!
Dankjewel hier zocht ik naar. En ik ben ook vergeten te melden dat ik Grafana met een PRTG plugin gebruikt.
Ik moet nog uitzoeken hoe PRTG precies werkt, ik krijg alleen ping gegevens.

Als ik traffic will monitoren kan ik daar geen snmp sensor voor gebruiken. Krijg een error, of ik doe het verkeerd.
Dit is geheel nieuwe gebied voor mij

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Grafana heeft zelf zat dashboards waar je de boel vanaf kan kijken. Als jij de data al in influxdb hebt staan is het lastigste het bepalen van wat je nou eigenlijk wil zien :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je het erg 'foolproof' wilt maken dan kan je ook gaan kijken naar Telegraf + InfluxDB + Chronograf. Laatste zal dan je dashboards verzorgen, waarbij er standaard behoorlijk wat staat geconfigureerd. Het is allemaal ook van dezelfde producent, dus sluit naadloos op elkaar aan.

• sakurakilla
Chiron schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:22:
Grafana heeft zelf zat dashboards waar je de boel vanaf kan kijken. Als jij de data al in influxdb hebt staan is het lastigste het bepalen van wat je nou eigenlijk wil zien :)
Ja klopt ik heb hier naar gekeken, ik loop echter vast bij het stukje configureren met telegraf.
En ik denk dat ik uit wanhoop hier een topic voor aanmaak omdat ik even niet meer weet waar ik naar toe moet gaan.

Om een klein voorbeeld te geven:

https://community.influxd...egraf-at-a-lost-here/5651

Ik heb geprobeerd uit te zoeken en ik heb geleerd dat ik de Mibs moet downloaden en ergens op moet slaan.
“snmptranslate”: executable file not found in %PATH%, wat is de path waar mijn config file naar toe moet gaan voor de Mibs. Dit stukje snap ik niet en de snmp documentation die ik doorgenomen hebt maakt mij er niet wijzer op

• sakurakilla
eXtink schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:25:
Als je het erg 'foolproof' wilt maken dan kan je ook gaan kijken naar Telegraf + InfluxDB + Chronograf. Laatste zal dan je dashboards verzorgen, waarbij er standaard behoorlijk wat staat geconfigureerd. Het is allemaal ook van dezelfde producent, dus sluit naadloos op elkaar aan.
Heb jij hier ervaring mee? voornamelijk Chronograf? Maar ik denk ook voordat ik chronograf kan gebruiken moet ik mijn telegraf config in orde hebben daar loopt het mis

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
sakurakilla schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:28:
[...]

Heb jij hier ervaring mee? voornamelijk Chronograf? Maar ik denk ook voordat ik chronograf kan gebruiken moet ik mijn telegraf config in orde hebben daar loopt het mis
Ja ik heb er inderdaad ervaring mee. Verbaas me wel dat je problemen hebt met de configuratie van je telegraf. De config is namelijk goed gedocumenteerd naar mijn weten, waarbij goed wordt beschreven wat welke functie doet en de standaard config is best compleet. Waar loop je zoals tegen aan?

PS: gebruik de wijzig knop om je laatste bericht te wijzigen in plaats van de dubbel posten

[ Voor 7% gewijzigd door eXtink op 25-06-2018 14:30 ]

• sakurakilla
eXtink schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:30:
[...]

Ja ik heb er inderdaad ervaring mee. Verbaas me wel dat je problemen hebt met de configuratie van je telegraf. De config is namelijk goed gedocumenteerd naar mijn weten, waarbij goed wordt beschreven wat welke functie doet en de standaard config is best compleet. Waar loop je zoals tegen aan?

PS: gebruik de wijzig knop om je laatste bericht te wijzigen in plaats van de dubbel posten
Voordat ik verder ga wil ik even aangeven dat ik ontzettend blij en dankbaar ben dat je de tijd neemt om terug te reageren.
Zoals ik heb aangegeven is dit helemaal nieuw voor mij en ik leer er ontzettend veel van. Ik zit nu alleen bij het Om een voorbeeld te geven, ik heb nooit eerder met ubuntu gewerkt. Maar nu heb ik mijn grafana en influxdb erop draaiend. Hier heb ik van geleerd.

wat betreft telegraf.

Zie hier mijn config
[[inputs.snmp]]
agents = [ "10.46.4.1:161" , "10.40.4.6:161" ]
version = 2
community = "SNMPread"

name = "system"
[[inputs.snmp.field]]
name = "AMST-3850.ent"
oid = ".1.0.8802.1.1.2.1.3.3.0"

[[inputs.snmp.field]]
name = "CORE-3850.ent"
oid = ".1.0.8802.1.1.2.1.3.3.0"

[[inputs.snmp.field]]
name = "ARUBA AP1"
oid = ".1.3.6.1.2.1.31.1.1.1.18.46"
Dit is nu wat er in my log komt:
2018-06-25T11:33:20Z E! Error in plugin [inputs.snmp]: agent 10.46.4.1:161: performing get on field AMST-3850.ent: Request timeout (after 3 retries)
2018-06-25T11:37:20Z E! Error in plugin [inputs.snmp]: took longer to collect than collection interval (10s)
2018-06-25T11:37:20Z E! Error in plugin [inputs.snmp]: agent 10.46.4.1:161: performing get on field AMST-3850.en: Request timeout (after 3 retries)
Wat ik probeer te doen is dit:
https://www.dev-eth0.de/blog/2016/12/06/grafana_snmp.html

Ik weet dat ik issues heb met Mibs maar wat weet ik niet.

Als ik de config zo opstel:
[[inputs.snmp]]
agents = [ "10.46.4.1:161" ]
version = 2
community = "SNMPread"
name = "snmp"

[[inputs.snmp.field]]
name = "hostname"
oid = "RFC1213-MIB::sysName.0"
is_tag = true

[[inputs.snmp.table]]
name = "snmp"
inherit_tags = [ "hostname" ]
oid = "IF-MIB::ifXTable"

[[inputs.snmp.table.field]]
name = "ifName"
oid = "IF-MIB::ifName"
is_tag = true
Krijg ik de volgende error
2018-06-22T12:12:30Z E! Error in plugin [inputs.snmp]: initializing table : translating: exec: "snmptranslate": executable file not found in %PATH%
2018-06-22T12:12:40Z E! Error in plugin [inputs.snmp]: initializing table : translating: exec: "snmptranslate": executable file not found in %PATH%
2018-06-22T12:12:50Z E! Error in plugin [inputs.snmp]: initializing table : translating: exec: "snmptranslate": executable file not found in %PATH%
2018-06-22T12:13:00Z E! Error in plugin [inputs.snmp]: initializing table : translating: exec: "snmptranslate": executable file not found in %PATH%

Verwijderd

`snmptranslate` is deel van package `snmp`:
sudo apt-get install snmp

Ik maak mijn dashboards meestal zelf met JS (OSS graph libs) en de Zabbix API.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2018 17:32 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je moet in de snmp config meestal ook wel opgeven naar welke centrale monitoring hist de data gestuurd moet worden en de netwerkpoorten moeten openstaan(kun je met ncc of telnet doen)
telnet ipadres poort

Ik ben nu zelf bezig met Graylog, dat is ook echt een aanrader. Doet ook correlatie van events.

[ Voor 38% gewijzigd door Turdie op 25-06-2018 20:21 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maar...bij TS gebruiken ze al Solarwinds om de boel te monitoren en de enige vraag is hoe je dashboards kan maken bij Solarwinds?
Dan hebben andere pakketten om te monitoren toch geen zin?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:45
@Verwijderd Je kunt waarschijnlijk het beste kijken hoe het kan met het spul dat je a gebruikt, alles wat je nieuw opzet moet ook weer onderhouden worden etc. Dat gezegd hebbende:

Kijk ook eens naar Docker. Je hebt al Ubuntu draaien, met Docker kun je echt heel eenvoudig een goed geconfigde Telegraf/influxdb/chronograf opzetten (bijv. deze https://hub.docker.com/r/...-statsd-influxdb-grafana/ )

• sakurakilla
Beste Allemaal,

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, door een operatie heb ik even alles neer moeten leggen en kon ik niet eerder na nu reageren.
shadowman12 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:44:
Je moet in de snmp config meestal ook wel opgeven naar welke centrale monitoring hist de data gestuurd moet worden en de netwerkpoorten moeten openstaan(kun je met ncc of telnet doen)
telnet ipadres poort

Ik ben nu zelf bezig met Graylog, dat is ook echt een aanrader. Doet ook correlatie van events.
Hoe heb je Graylog opgzet, ik wil niet van project naar project springen, maar ik heb even gekeken naar Graylog and dit is iets dat wij ook kunnen gebruiken. Wij hebben nu niks dat events kan loggen. Zoals AD Audit.
Fr33z schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:21:
@Verwijderd Je kunt waarschijnlijk het beste kijken hoe het kan met het spul dat je a gebruikt, alles wat je nieuw opzet moet ook weer onderhouden worden etc. Dat gezegd hebbende:

Kijk ook eens naar Docker. Je hebt al Ubuntu draaien, met Docker kun je echt heel eenvoudig een goed geconfigde Telegraf/influxdb/chronograf opzetten (bijv. deze https://hub.docker.com/r/...-statsd-influxdb-grafana/ )
Dankjewel hiervoor, ik kom ook steeds meer docker tegen. Ik zal dit proberen
Pagina: 1