Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479609

Topicstarter
Sinds kort biedt ik via het platform TripAdvisor een aantal tours aan die kunnen worden besteld door toeristen.

Nu houdt TripAdvisor 25% in als commissie. Mijn tours staan op de site voor bijvoorbeeld 100 euro en ik krijg van TripAdvisor 75 euro uitbetaald. In de overzichten die ik van TripAdvisor krijg staan alleen de uitbetalingen aan mij. Dus het aantal gekochte tours x 75 euro.

Nu vroeg ik me af wat ik als omzet moet opgeven voor de BTW. Is dat de 100 euro die TripAdvisor in rekening brengt aan mijn gasten of de 75 euro die ik er zelf aan over houdt? Ik neem daarbij aan dat het platform zelf ook BTW afdraagt. Ik krijg in de overzichten van TripAdvisor ook niet meer te zien wat de daadwerkelijke omzet was, ze laten me alleen zien dat ik x keer 75 heb verdiend.

Wie weet hoe dit werkt?

Beste antwoord (via Anoniem: 479609 op 25-06-2018 14:41)

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
@Anoniem: 479609 Dan is het duidelijk.

Jij hebt een omzet van € 100, daarover draag je BTW af, je kunt dan over het bedrag van 25 euro BTW in vooraftrek nemen (voorzver dat in rekening is gebracht!). Check even of TA aan self billing doet (en jij daar mee akkoord bent gegaan) Dan sturen ze henzelf een factuur van 25 euro... En die ontvang jij ook. Zodat je de BTW in vooraftrek kan nemen.

BTW afdracht is beide gevallen niet hetzelfde!! Onderaan de streep betaal je wel hetzelfde maar vanuit fiscaal perspectief is er wezenlijk verschil tussen: BTW over 100 aangeven en BTW over 25 in aftrek brengen dan BTW over 75 aangeven...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:37

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Als jij 75 euro krijgt, dan is jouw omzet toch 75 euro?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:08
Jij ontvangt 75 of je ontvangt 100 en draagt 25 af?

Als ik het goed lees krijg je 75 dus is dat je omzet.

In geval 2 was je omzet 100 en je kosten 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Mirved Ik ontvang 75 euro. Die 25 euro houdt het platform zelf in, dus die zie ik nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jij ontvangt de €75,- niets meer of minder, dus dat is je inkomen van hun.
Net hoe de facturatie gaat, kan BTW verlegd zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 25-06-2018 11:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:06
Als ik het goed begrijp betalen de toeristen aan Tripadvisor. Hun omzet is 100 euro. Tripadvisor betaalt jou 75 euro. Jouw omzet is 75 euro.

Overigens maakt het voor de BTW-opgave niet uit of jij 100 euro ontvangt en 25 euro aan Tripadvisor afdraagt, of dat Tripadvisor 100 euro ontvangt en aan jou 75 euro afdraagt: De BTW afdracht is in beide gevallen gelijk:
Ontvangen BTW- betaalde BTW.

[ Voor 47% gewijzigd door bszz op 25-06-2018 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
Anoniem: 479609 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:53:
Sinds kort biedt ik via het platform TripAdvisor een aantal tours aan die kunnen worden besteld door toeristen.

Nu houdt TripAdvisor 25% in als commissie. Mijn tours staan op de site voor bijvoorbeeld 100 euro en ik krijg van TripAdvisor 75 euro uitbetaald. In de overzichten die ik van TripAdvisor krijg staan alleen de uitbetalingen aan mij. Dus het aantal gekochte tours x 75 euro.

Nu vroeg ik me af wat ik als omzet moet opgeven voor de BTW. Is dat de 100 euro die TripAdvisor in rekening brengt aan mijn gasten of de 75 euro die ik er zelf aan over houdt? Ik neem daarbij aan dat het platform zelf ook BTW afdraagt. Ik krijg in de overzichten van TripAdvisor ook niet meer te zien wat de daadwerkelijke omzet was, ze laten me alleen zien dat ik x keer 75 heb verdiend.

Wie weet hoe dit werkt?
Hangt er helemaal vanaf wat de juridische vorm is. Sluiten de toeristen een overeenkomst met jou of met Tripadvisor, oftewel huurt Tripadvisor jou in of huur jij tripadvisor in?
(ik schat in het laatste...)
Maar afhankelijk daarvan kun je dus bepalen wat de BTW positie van jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@BB-One Het is dat laatste, ik bied mijn tours aan via TripAdvisor. Daarvoor vragen zij 25% commissie.

@bszz De BTW afdracht is in beide gevallen gelijk: Ontvangen BTW- betaalde BTW. Helaas krijg ik alleen niet te zien hoeveel btw zij afdragen, dus dat is lastig er weer af te trekken. Ik krijg alleen overzicht van datgene dat ik verdien, geen uitsplitsingen.

En verder als toevoeging. Mijn administratiekantoor zegt A, mijn belastingadviseur zegt B. Blijkbaar is de platformeconomie nog te nieuw en weten ze het gewoon niet. Kan het aan de belastingdienst zelf voorleggen, maar dacht wie weet zijn er hier meer mensen die hier mee te maken hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 479609 op 25-06-2018 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:25

P_Tingen

omdat het KAN

Tripadvisor rekent €100, maar de "TW" in BTW betekent "Toegevoegde Waarde", je betaalt dus belasting over de waarde die je toevoegt. En Tripadvisor voegt €25 aan waarde toe want zij kopen het in bij jou voor €75. Zij zullen dus uiteindelijk BTW afdragen over €25 omzet.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
@Anoniem: 479609 Dan is het duidelijk.

Jij hebt een omzet van € 100, daarover draag je BTW af, je kunt dan over het bedrag van 25 euro BTW in vooraftrek nemen (voorzver dat in rekening is gebracht!). Check even of TA aan self billing doet (en jij daar mee akkoord bent gegaan) Dan sturen ze henzelf een factuur van 25 euro... En die ontvang jij ook. Zodat je de BTW in vooraftrek kan nemen.

BTW afdracht is beide gevallen niet hetzelfde!! Onderaan de streep betaal je wel hetzelfde maar vanuit fiscaal perspectief is er wezenlijk verschil tussen: BTW over 100 aangeven en BTW over 25 in aftrek brengen dan BTW over 75 aangeven...
Pagina: 1