Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is een snel en stabiel xDSL modem (geen router)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:54
Tegenwoordig zijn er nog maar weinig xDSL modems/routers die in bridge-mode gezet kunnen worden die door de provider worden meegeleverd.

Zelf gebruiken we regelmatig de Zyxel SBG3300, maar dat is onnodig duur en vervelende ervaringen mee (onstabiel).

Wat is voor de huidige ontwikkelingen op VDSL-gebied, inclusief backwards compatibiliteit met ADSL, een goed modem? Wat gebruiken jullie en hebben jullie goede ervaringen mee?

Alle reacties

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 12:09

Ravefiend

Carpe diem!

Destijds stond Draytek erg goed aangeschreven en ik had toen een Vigor 2820 ADSL modem in gebruik. Heel stabiel en nooit geen problemen mee gehad. Wel ietwat aan de prijzige kant dat dan weer wel.

https://www.draytek.co.uk/products/comparison
https://www.draytek.nl/producten/vdsl2-bonding

Dan zou je dus eventueel de nieuwe Vigor 2862B serie kunnen overwegen.
https://www.draytek.nl/pr...onding/vigor-2862b-serie/
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=draytek+2862

• rookie no. 1
Ravefiend schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:52:
Destijds stond Draytek erg goed aangeschreven …
Klopt, ook ervaring mee, maar dat zijn dus weer routers. Ik bedoel eigenlijk meer iets meer basic met alleen de modem functionaliteit. Of is dat er gewoonweg niet meer?

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb goede ervaringen met de TP-Link TD-W9970 (v1) in bridge mode aan XS4ALL VDSL2. Het was even puzzelen om het op te zetten met de benodigde VLANs, en het apparaat ondersteunt helaas geen mini-jumbo's (1508-byte Ethernet MTU), maar de linesync is stabiel. Max 100 Mbps, geen bonding.

Linespeed maand

Hiervoor had ik een iets duurdere Draytek Vigor 130 maar die leek regelmatig signaaldegradatie te ondervinden op VDSL2.

[ Voor 15% gewijzigd door LanTao op 25-06-2018 21:39 . Reden: Pricewatch toegevoegd ]

• rookie no. 1
LanTao schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:36:
Hiervoor had ik een iets duurdere Draytek Vigor 130 maar die leek regelmatig signaaldegradatie te ondervinden op VDSL2.
Die Draytek Vigor 130 lijkt me perfect.

Iets aan de prijs voor alleen modem die in 'bridge mode' gezet gaat worden, maar als hij het dan goed doet en dat is dus maar de vraag als ik jouw verhaal zo lees. Van hoe lang geleden is jouw ervaring? Mogelijk opgelost met firmware update?

• LanTao
  • Niet online
Jaartje of anderhalf, en het kan mogelijk ook aan XS4ALL gelegen hebben; er waren rond die tijd problemen met een bepaalde BRAS waar ik toevallig op zat.

Ik geloof niet dat er sindsdien een significante software-upgrade beschikbaar gekomen is voor de Vigor, maar ze hebben iets van drie firmware-versies op hun FTP-site staan die mogelijk werken met DSLAMs in Nederland, dus je zou het kunnen proberen.

ADSL-sync
Dit gebeurde toen met regelmaat, met elke reset een storing van een paar minuten. Deze lijn heeft weinig upstream marge, mogelijk (waarschijnlijk) is de jouwe beter.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 18:30
rookie no. 1 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:50:
[...]

Die Draytek Vigor 130 lijkt me perfect.

Iets aan de prijs voor alleen modem die in 'bridge mode' gezet gaat worden, maar als hij het dan goed doet en dat is dus maar de vraag als ik jouw verhaal zo lees. Van hoe lang geleden is jouw ervaring? Mogelijk opgelost met firmware update?
Hier tot voor kort de DrayTek Vigor 130 gebruikt op Telfort. Prima modem. Van de 40Mbps haalde ik er 37 Mbps bekabeld. Helemaal niet slecht dus.

Is uiteindelijk weggegaan omdat ik ben overgestapt op Ziggo Zakelijk en dat dus breedband is. DrayTek maakt prima spul. :)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ook ik gebruikte de Draytek Vigor 130, zowel met KPN als T-mobile, maar tegenwoordig ingeruild voor een Fritz!Box 3490, die heeft wat meer features en een paar extra LAN-poorten. Qua modem-performance is het lood om oud ijzer. Bij die Draytek heb je wat meer mogelijheden om met drivers te spelen.

Heb ze alleen bij abonnementen (of eigenlijk vooral: lijnen) tot max 40 Mbps gebruikt. Dat kunnen ze makkelijk en stabiel aan.

• rookie no. 1
Toevallig vorige week op de frontpage over users die een router met SFP poort rechtstreeks op VDSL aansluiten met (bijvoorbeeld) zoiets: http://www.proscend.com/en-gb/product/vdsl2/180t.html.

Mensen met ervaring hiermee? Deze specifieke module lijkt me dan weer een beetje 'mooi als het werkt', maar dat kan schijn zijn natuurlijk.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-11 21:25

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

rookie no. 1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:55:
Toevallig vorige week op de frontpage over users die een router met SFP poort rechtstreeks op VDSL aansluiten met (bijvoorbeeld) zoiets: http://www.proscend.com/en-gb/product/vdsl2/180t.html.

Mensen met ervaring hiermee? Deze specifieke module lijkt me dan weer een beetje 'mooi als het werkt', maar dat kan schijn zijn natuurlijk.
Ik tag @luxan even, die heeft hier ervaring mee, zie:

luxan in "Het grote xDSL-topic"

www.google.nl

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
rookie no. 1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:55:

T ding draait nu een half jaartje en ik heb eigenlijk geen klachten. Je steekt m in een SFP poort, DSL kabel erin en gaan. Bij Mikrotik moet je de snelheid op 1GB instellen maar ik kan me niet herinneren dat dit nodig was toen ik m in mijn switch probeerde.

Het heeft idd een redelijk grote 'leuk dat het werkt' factor, het enige voordeel is dat je je MTU op 1500 kunt zetten.

Verder is de snelheid van zo'n module niet gelijk aan hardware die door je provider uitgekozen is. Afhankelijk van je afstand tot de centrale maakt dat veel of weinig uit. Zo zit ik 300 meter van de wijkkast en heb ik de snelheid waar ik voor betaal (80mbit) maar ik heb een groter verschil opgemerkt bij langere lijnlengtes.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In het verleden wel goede ervaring opgedaan met Zyxell Vigor 120 modem nooit een probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rookie no. 1
Topic had ik nog niet gezien, daar ga ik vast nog meer antwoorden vinden. Dank.

• rookie no. 1
luxan schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:17:
[...]
Verder is de snelheid van zo'n module niet gelijk aan hardware die door je provider uitgekozen is. Afhankelijk van je afstand tot de centrale maakt dat veel of weinig uit. Zo zit ik 300 meter van de wijkkast en heb ik de snelheid waar ik voor betaal (80mbit) maar ik heb een groter verschil opgemerkt bij langere lijnlengtes.
Bedoel je dat de snelheid hoger of minder hoog ligt dan een standaard modem/router van je provider? Hoe is de stabiliteit naar jouw mening?

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
rookie no. 1 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:33:
[...]

Bedoel je dat de snelheid hoger of minder hoog ligt dan een standaard modem/router van je provider? Hoe is de stabiliteit naar jouw mening?
De snelheid ligt lager dan het modem/router van je provider. De techniek in zo'n proscend ding is simpelweg niet zo goed afgestemd op de DSL techniek als het modem/router van je provider. Daarnaast is dat ding zo klein dat je niet kan verwachten dat hij beter presteert dan een modem op een PCB.

Dat gezegd hebbende, ik heb geen klachten over de stabiliteit en op de korte afstand is het met de snelheid prima gesteld. Het scheelt voornamelijk ruimte in de meterkast.

Verder heb ik ook prima ervaringen met de Draytek Vigor 130 en verschillende Fritzboxen (7390/7490/7581.) Nadeel van de Draytek is dat je de MTU lager moet zetten (1492) om TV ook te laten werken. Dit is bij de Fritzbox ook een issue in Full Bridge mode maar ik vermoed dat dat op te lossen is in de config. Die is echter niet uitvoerig gedocumenteerd dus het is lastig werkend te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door luxan op 04-07-2018 07:10 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Maar welke functionaliteit mis je dan in het modem van je ISP?
En als je het modem niet in bridge kunt laten zetten dan hebben kun je toch een eigen router erachter zetten?
De meeste ISP modems hebben wel een DMZ of anders kun je dubbele NAT gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• LanTao
  • Niet online
Nog een goedkoop alternatief voor de Vigor 130 is de Netgear DM200.
Ben(V) schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:04:
Maar welke functionaliteit mis je dan in het modem van je ISP?
Zaken als werkende WiFi, eigen applicaties kunnen draaien zonder de noodzaak voor een extra apparaat, betere controle over verkeersstromen, guest networks etc.
De meeste ISP modems hebben wel een DMZ of anders kun je dubbele NAT gebruiken.
Dubbele NAT is vies. Twee keer de port forwards, twee keer de NAT state table timeouts.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:20

franssie

Save the albatross

@rookie no. 1 wat is je vraag nu precies? Wat moet het modem kunnen? Wat jeniet leuk vind kan ik iets destilleren uit je antwoorden maar wat je wel zoekt is me een klein raadsel. Je hebt het over meerdere aansluitingen - is dat dan zakleijk?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
@LanTao
Wat heeft het voor nut dat je jouw mening geeft over iets wat aan de topic poster gevraagd wordt.

Er waarom dubbele NAT vies is snap ik niet, iets meer werk bij de eenmalige instelling en port forwarding is pas echt vies, neem een VPN als je fatsoenlijk secure van buiten bij je Lan wilt komen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rookie no. 1
Wat de vraag precies is lijkt mij niet zo moeilijk: een apparaat die alleen moduleert/demoduleert (aka modem) en niets meer dan dan, zodat je zelf een router naar keuze kunt instellen naar eigen wens. Een router achter een (ISP) router is onwenselijk.

Ik ben al geholpen door de richting van de Draytek Vigor 130 en vooral de, voor mij nieuwe inslag, van de SFP VDSL oplossing.

Wat mij betreft zoek of stel ik verdere vragen in het algemene xDSL topic.

Veel dank voor jullie tips!

• LanTao
  • Niet online
Ik heb laatst m'n Vigor 130 weer aangeslingerd. Hij synct marginaal langzamer dan de TD-W9970 maar tot dusver net zo stabiel. *klopt af*
Pagina: 1