Foto's kopiëren naar iCloud foto's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanadio
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-03 16:55
Ik heb mappen gemaakt in mijn iCloud. Onder andere een afbeeldingen map. Maar ik wil deze afbeeldingen die bestaat uit vele mappen, plaatsen in het programma foto's ! Zodat ik sneller toegang heb tot mijn foto's. Tenslotte maakt de opslag niet uit, want die staan dan ook gewoon in de iCloud en niet om mijn kleine harddisk. Maar dacht een map aan te maken in Foto's en hier dan de desbetreffende foto's in de kopiëren uit de iCloud afbeeldingen kom je bedrogen uit. Je mag wel met CMD A en CMD C werken, maar ze in de juiste map kopiëren kan niet. Plakken is geen keus . . . Hoe krijg ik nu die foto's in het standaard fotoprogramma op mijn Macbook air ?? Tuurlijk ben ik een ex Windows gebruiker die denkt even heen en weer te kopiëren en het zal wel weer niet zo werken, maar hoe werkt het dan wel ?? Wie weet het ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet het Foto's programma gebruiken, niet losse bestanden. Het kan vast wel, maar zo is de dienst niet bedacht en je workflow sluit er niet op aan. In plaats van tegen te stroom in je eigen ding te doen kan je misschien beter eerst de standaard workflow zoals hij aangeboden wordt hanteren.
https://support.apple.com/nl-nl/ht204264

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 25-06-2018 03:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
De foto's app is met een andere mindset dan 'mappen' bedacht: alle foto's staan in Apple's eigen structuur op je schijf en dus in jouw geval ook in iCloud. Omdat het losse files zijn en blijven, kan Time Machine ze bijvoorbeeld ook heel makkelijk (met versiebeheer) back-uppen en kun je snel zoeken dmv sire of spotlight (cmd+spatiebalk).

Tip: zoek als je foto's allemaal in de foto's app staan ín die app eens op 'hond' o.i.d.: krijg je alle foto's waar de app denkt dat een hond op staat te zien :-) (werkt via machine learning)

Toen ik ooit van Windows afkwam schrok ik me dood: waar zijn al mijn foto-bestanden?!
Als je van die gedacht afstapt zul je (hopelijk) merken dat het veel makkelijker kan dan de werkwijze in Windows. Ik ben geen fanboy noch blind, maar ík vind het persoonlijk veel fijner werken.

Je sleept je foto's vanuit de finder of de desktop (of mail) in de foto's app. Letterlijk. Die slurpt ze vervolgens op en doet het werk voor o.a. iCloud foto's.

In de foto's app kun je foto's taggen (heeeeel handig) en ze daar alsnog in mappen ('albums') of zgn. 'slimme mappen' plaatsen of slepen. Door zo te werken kun je één foto in vele verschillende mappen laten zien (let op: binnen de foto's app, niet in de finder).

Je kunt bijv. een foto die in 2018 in kroatie op je vakantie genomen is en waarop Jan en Piet staan in de mapjes 'vakantie 2018' , 'jaar 2018' en 'kroatie' laten zien. Daarnaast kent de foto's app personen: je klikt op de naam 'Jan' en ziet diezelfde (en andere) foto's daar terug. Idem met op plaats foto's bekijken.

Mocht je je foto's weer úit de foto's app op bijv. een usb-stickje willen zetten: de bedoelde foto's in de foto's app aanklikken dmv alt+klik en dan die foto's gewoon naar het mapje in de finder (bijv.) slepen. Je kunt ze ook op die manier rechtstreeks een mail in slepen.

iTunes, alhoewel vergruist door velen, werkt op dezelfde makkelijke manier. Veel dingen zijn onhandig aan dat programma, maar dit werkt wel goed.

Het idee van Apple is dat je niet met de bestanden, maar met content werkt. De meest simpele gedachte is dat je sleept met je content, niet met je bestanden.

De foto's app heeft één verzamelplaats waar AL je foto's in staan en die staat helemaal bovenaan onder bibliotheek -> foto's. Van daaruit kun je ze bijv. naar mapjes slepen of er tags en/of personen aan koppelen waardoor je ze kunt groeperen.

Zoals John hierboven zegt doe je dus zelf niets met iCloud en maak je er ook geen map voor aan. Dat regelt foto's app allemaal voor je. Tenzij je dat fijn vindt om ook te hebben, maar dan heb je elke foto dan wel dubbel in de cloud staan.

Foto's is niet walhalla, maar als je je workflow een beetje aanpast, zul je merken dat het best goed werkt. Ik persoonlijk, voor mijn usecase, vindt het prima werken. Op alle apparaten dezelfde foto's in dezelfde structuur. Heerlijk.

Oh en vergeet niet 'optimize' aan te zetten! Anders loopt je harddisk snel vol. Alle foto's en video's worden automatisch (als je cloud storage aan hebt staan) naar de cloud geüpload en met optimize (ook op iPhone/ipad) staan ze in lagere resolutie (en dus kleinere bestandsgrootte) op je device waardoor ze minder ruimte nodig hebben. Zodra je ze dan bekijkt, worden ze gedownload en ziet alles er prima uit.

Succes! Als je nog vragen hebt, dan horen we het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Zonnetje83 op 25-06-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanadio
Oeps ok, zelfs de tekst moet ik nog een paar keer lezen, maar denk dat ik het ga snappen. Het 'windows-systeem' zit nog teveel in mijn hoofd. Ben er nog maar kort mee bezig. Wel wil ik je natuurlijk bedanken voor je beknopte antwoord. En in de laatste alinea krijg ik volgens mij ook al antwoord met de volgende vraag waar ik mee rondliep. Ik heb net een video van 24 minuten uit mijn camera kunnen halen met iMovie. Ik vroeg mij af waar hij die dan neerzette. Gewoon in de cloud dus. Ik ga kijken je reactie uitprinten eens goed nalopen. Ik kom er wel, maar de stap Windows - Mac is soms best wel heavy. :? Groetjes Lana _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar je mee moet stoppen is het zelf willen beheren van je bestanden. Foto’s zet je in foto's, muziek in iTunes. Makkelijker kan het niet worden.

Binnen Foto's kun je mappen maken voor je overzicht. Deze mappen ga je in Finder niet terug zien. Foto's plakt er een etiketje op, niks meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanadio
Ik probeerde dus vanuit mijn iCloud (mapje) afbeeldingen foto's met CMD A direct naar de foto app te slepen zonder in te delen in mappen zoals mij werd geadviseerd. Ik moet ze zelf wel uit diverse mappen halen, maar dat moet niet uitmaken, anders krijg ik ze nooit naar foto's. Maar hij doet dit wel en ze staan dan ook in foto's maar hij (ik zal het woord kopiëren niet gebruiken) verplaatst er een boel niet, dat geeft hij dan ook aan. Het zijn gewoon jpg bestanden. Dan heb ik mijn foto's niet compleet. Dan heeft het geen zin om ze in de foto app te zetten vind ik. Wat doe ik nu (weer) fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat jouw Mac ingelogd op iCloud? In dat geval moet je in Systeemvoorkeuren -> Internet accounts -> iCloud aangeven dat je foto's wilt ynchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanadio
Ja volgens mij wel. Helaas kan ik de foto er niet van uploaden . . Hij slaat er dus gewoon een aantal over. Zeg maar dat hij 3/4 wel doet, helaas geen melding waarom hij de rest niet in foto's wil zetten. Ik snap jullie allemaal zo langzamerhand dat je dat indelen etc zelf moet overlaten aan het 'apple systeem', maar dan moet het wel goed werken. Sta open voor alle opbouwende, opmerkingen. Graag kom ik uit dit 'probleempje' ! Thanks !

-vervolg- De bestandsstructuur wordt niet herkent of omdat het bestand ongeldige gegevens bevat. Het betreft hier alleen maar doodgewone .jpg bestanden, gewoon foto's dus. Begrijp er niets van. Als je zoiets doms nu krijgt te zien op een Microsoft apparaat, maar op een gloednieuwe Macbook . . . snap er niets van. Not amused ! :(

[ Voor 27% gewijzigd door Lanadio op 01-07-2018 12:06 ]

Pagina: 1