IPS-scherm heeft een gele tint t.o.v. TN-scherm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:34
Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe laptop (HP- envy 13) met een IPS-beeldscherm. Ik merk dat dit beeldscherm een stuk geler is dan mijn oude laptop (een Lenovo z50-70) met een TN-beeldscherm. Ik vind het verschil dusdanig groot dat ik mij afvraag of de gele tint wel correct is.

Mijn oude laptop kent een wat 'koelere' weergave, waarbij het beeldscherm blauwig is. Mijn huidige laptop is in dat opzicht 'warmer'.

Klopt het dat een IPS-beeldscherm over het algemeen geliger is dan een TN-beeldscherm?

De HP laptop:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/f7hy8kqvkm.jpg

De Lenovo laptop:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fj9ixhn.jpg

Hopelijk zijn deze foto's een beetje duidelijk.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zoek eens op kleurtemperatuur, en beeldschermkalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 22:43
Ps3gamer91 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:30:

Klopt het dat een IPS-beeldscherm over het algemeen geliger is dan een TN-beeldscherm?
Naar mijn weten niet, lijkt me eerder slechte kalibraite. Wat hierboven ook al wordt aangehaald, zoek eens op kleurtemperatuur en kalibreren. (Hint Spyder kalibratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
TommyboyNL schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:37:
Zoek eens op kleurtemperatuur, en beeldschermkalibratie.
Bij de beeldschermkalibratie staan de parameters RGB allemaal op maximaal (waarbij voor de gele tint blauw het belangrijkste is)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ps3gamer91 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:39:
[...]

Bij de beeldschermkalibratie staan de parameters RGB allemaal op maximaal (waarbij voor de gele tint blauw het belangrijkste is)...
Maar de in-monitor kalibratie is vrij waardeloos. Zelfs tussen dezelfde panelen zit onderling al verschil, laat staan als je compleet verschillende panelen met elkaar gaat vergelijken.

Met goed instellen hoort IPS een stuk betere kleur te geven dan TN. En het beste doe je dat met een Spyder of een soortgelijk apparatski, op het oog is nogal moeilijk namelijk :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
Helaas ontbreekt bij mij dergelijke kalibratieapparatuur :( Ik heb de rode parameter wat omlaag gezet en de gammawaarden wat omhoog gegooid. Het 'lijkt' nu een stuk minder geel).

Wellicht een idee om naar de videokabel te kijken (dat doe ik niet zelf ivm garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:?

In een laptop van de laatste pakweg 25 jaar is alle gegevensoverdracht digitaal. Als er iets mis is met de kabel krijg je blokken en lijnen die fout zijn, niet een kleurtint.

Ga gewoon calibreren, idealiter gebruik je dure hardware, maar er is zat software om het best redelijk op het oog te doen.

Overigens: het is niet uitgesloten dat je oude scherm 'fout' is, niet de nieuwe :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
dion_b schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:45:
:?

In een laptop van de laatste pakweg 25 jaar is alle gegevensoverdracht digitaal. Als er iets mis is met de kabel krijg je blokken en lijnen die fout zijn, niet een kleurtint.

Ga gewoon calibreren, idealiter gebruik je dure hardware, maar er is zat software om het best redelijk op het oog te doen.

Overigens: het is niet uitgesloten dat je oude scherm 'fout' is, niet de nieuwe :o
Ik wist niet dat een kleurtint niet het resultaat zou kunnen zijn van een foutieve kabel. ;)

Tot nu toe heb ik het beeldscherm gekalibreerd, zodat het wat meer naar mijn wensen voldoet. Je hebt inderdaad gelijk dat mijn oude laptop wellicht ook niet helemaal een lekker beeld vertoonde. Bedankt in elk geval voor de hulp allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviT
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-12-2019
Ps3gamer91 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:30:
Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe laptop (HP- envy 13) met een IPS-beeldscherm. Ik merk dat dit beeldscherm een stuk geler is dan mijn oude laptop (een Lenovo z50-70) met een TN-beeldscherm. Ik vind het verschil dusdanig groot dat ik mij afvraag of de gele tint wel correct is.

Mijn oude laptop kent een wat 'koelere' weergave, waarbij het beeldscherm blauwig is. Mijn huidige laptop is in dat opzicht 'warmer'.

De HP laptop:
[afbeelding]

De Lenovo laptop:
[afbeelding]

Hopelijk zijn deze foto's een beetje duidelijk.
Hoi, druk eens op de windows toets en daarna gelijk de letter i op je toetsenbord. Ga dan naar systeem en klik dan op beeldscherm. Kijk of de nachtlamp aan staat. Zo ja, zet deze uit.
Pagina: 1