Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Games sluiten af nadat videokaart (vol) wordt belast

Pagina: 1
Acties:

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 12:53
Beste leden,

Nadat een aantal games zomaar afsloten, ben ik een onderzoek gaan starten. Eerst dacht ik dat het aan de videodriver lag. Nadat ik via een tool de driver helemaal had verwijderd en opnieuw de nieuwste driver had geïnstalleerd, speelde het probleem nog steeds. Daarnaast heb ik ook een oudere driver geïnstalleerd maar ook weer zonder resultaat.

Toen heb ik het probleem wat beter geanalyseerd middels msi afterburner en hwinfo om zo de stats naar voren te halen. Wat bleek, als de videokaart boven de 70% van het vermogen wordt belast dan schakelt het spel zich uit. Soms is dat meteen soms is dat na 1 minuut.

Via msi afterburner ervoor gezorgd dat het vermogen niet boven de 70% mag komen; voila het spel sluit zichzelf niet meer af.

Ik dacht dat het aan mijn videokaart (defect) of aan aan mijn voeding ligt. Heb de voeding en videokaart al ruim 3,5 jaar. Dit is nooit eerder gebeurd. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

# Voeding CoolerMaster 600W 80+ Gecertificeerd ultra stil, gtx, gtx 770 msi twinfrozr 2 gb, asus x370 pro moederbord, Ryzen 1700 cpu.

# Alles is up to date; windows en de videodriver en de bios

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:16

HugoBoss1985

Xenotech

Misschien eens een andere voeding testen?

Het kan ook nog een temperatuur probleem zijn aangezien de boel warmer wordt bij hogere belasting.
Werken de fans van de videokaart goed en zit deze niet verstopt met stof?

[ Voor 126% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-06-2018 20:03 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding heb je exact, en is het nieuw gekocht 3.5j geleden ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• pannalicour
De fans draaien goed en het systeem voelt niet warm aan en de temperaturen zijn ook gewoon goed. Het kan ook idd liggen aan de temperatuur van de videokaart. Die voelt wel warm aan maar dat was altijd zo. Omdat ik het vermogen omlaag kan zetten van de videokaart gaat de temperatuur ook mee omlaag ( aan elkaar gekoppeld door msi afterburner)

De voeding heb ik beschreven of wil je nog meer info? Ja hij is nieuw gekocht 3.5 jaar geleden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk type is het ?
600W is de capaciteit
CoolerMaster is het merk en 80plus zgn certificering. (dat zegt weinig)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• pannalicour
.

[ Voor 95% gewijzigd door pannalicour op 24-06-2018 20:32 ]

• pannalicour
Hackus schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:20:
Welk type is het ?
600W is de capaciteit
CoolerMaster is het merk en 80plus zgn certificering. (dat zegt weinig)
https://www.mupload.nl/img/kzrzwbprhpvqt.jpg

zo goed?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Cooler Master GX-Lite Black 600W

Deze waarschijnlijk. Maar goed, ik zou eens een goede voeding proberen.
In de zin van zeker goed werkend

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 24-06-2018 20:36 ]

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je de temperatuur hebt uitgesloten (ik zie geen temperaturen staan in je posts?), zou ik ook als eerste de voeding verdenken.

• pannalicour
Hackus schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:35:
pricewatch: Cooler Master GX-Lite Black 600W

Deze waarschijnlijk. Maar goed, ik zou eens een goede voeding proberen.
In de zin van zeker goed werkend
Hmm het lijkt idd die te zijn. Maar is dat een goed product? Kan hij wel die compenenten aan?

Ik heb nog een hele oude videokaart GT variant. Ik ga die proberen en als hij het dan niet uitvalt dan moet het die voeding zijn.

Of zou het het moederbord zijn met name het pci-slot?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@pannalicour indien je netjes en de gpu er goed hebt ingedrukt, gaat dat niet zo ineens kapot. Lijkt mij eerder de voeding die niet(voldoende) de power kan lever onder prestatie

• pannalicour
Hackus schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:47:
@pannalicour indien je netjes en de gpu er goed hebt ingedrukt, gaat dat niet zo ineens kapot. Lijkt mij eerder de voeding die niet(voldoende) de power kan lever onder prestatie
https://www.mupload.nl/img/7nd4capc38t.jpg

Dit is wat ik uitgerekend heb via website coolermaster. Je moet alleen de liquid cooler van cooleemaster vervangen met corsair h60 (2018 model)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Sowieso zou ik die voeding niet gebruiken icm nieuwe hardware als Ryzen. De kwaliteit van de voeding is matig en de prestaties zijn ronduit slecht. Daarbij mist de voeding DC-DC wat toch wel een voorwaarde is in een nieuw systeem.

• pannalicour
Uszka schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:57:
Sowieso zou ik die voeding niet gebruiken icm nieuwe hardware als Ryzen. De kwaliteit van de voeding is matig en de prestaties zijn ronduit slecht. Daarbij mist de voeding DC-DC wat toch wel een voorwaarde is in een nieuw systeem.
Hmm ok. Had jaren fx 8320 en die videokaart probleemloos mee gedraaid. Zelfs de cpu overklokt naar 4.3 ghz. Verbruikt meer dan de ryzen. Dus zou toch wel aan moeten kunnen lijk me.

• Uszka
Het gaat niet alleen om het vermogen, des te meer om de kwaliteit van de geleverde stroom. Die is gewoon slecht bij deze voeding. De voeding zal >5 jaar oud zijn en de slechte prestaties toen die nieuw was zijn alleen maar nog slechter geworden. De ripple zal hoog zijn en daarmee sloop je langzaam je nieuwe onderdelen of krijg je stabiliteitsproblemen zoals je nu hebt. Zelfs als dit probleem niet veroorzaakt wordt door de voeding is het aan te raden de voeding te vervangen.

• pannalicour
Ahh ok bedankt, hoopte eigenlijk een beetje dat het de videokaart was want die is niet meer zo efficient qua verbruik en wordt heel warm.

Hebben jullie suggesties welke voeding ik moet nemen. Wil eventueel een nieuwe grafische kaart in de toekomst.

• Uszka
Wat is je budget voor een voeding?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

450w is voldoende voor je setje. Kijk wel voor goede kwaliteit Als
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

• pannalicour
Ja dat is lastig om te zeggen nu. Weet je wat, als iemand mij kan uitleggen waar ik moet opletten voor een kwalitatief goede voeding(merk/fucties) dan ga ik zelf op zoek.

• Uszka
pannalicour schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:16:
Weet je wat, als iemand mij kan uitleggen waar ik moet opletten voor een kwalitatief goede voeding(merk/fucties) dan ga ik zelf op zoek.
Dat is lastiger uit te leggen dan wanneer jij een bedrag noemt.

• pannalicour
Meer dan 70 a 80 euro wil ik niet uitgeven.

Trouwens voor ik het vergeet het schoot me net binnen: als ik het vermogen verlaag naar onder de 70 procent van de gpu maar de fps niet capped dan sluit het spel ook. Als ik het vastzet op 60 fps en het vermogen onder de 70% dan is er geen probleem.

Verandert er nu iets aan jullie antwoorden?

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

pannalicour schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:24:

Trouwens voor ik het vergeet het schoot me net binnen: als ik het vermogen verlaag naar onder de 70 procent van de gpu maar de fps niet capped dan sluit het spel ook. Als ik het vastzet op 60 fps en het vermogen onder de 70% dan is er geen probleem.

Vermogen in wat, qua powerlimit ofzo?
Want als je een game capped op x fps dan hoeft ie minder hard te werken, daarom lijkt het echt wel op een hele slechte voeding waardoor dit alles gebeurt...

Bij een slechte gpu zul je volgensmij eerder texture bugs of artefacts zien?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Uszka

Wat ik al zei: ook als blijkt dat de voeding niet de oorzaak is van dit probleem is het toch verstandig deze te vervangen. De kwaliteit en prestaties zijn niet zodanig dat het verantwoord is daar nieuwe onderdelen aan te hangen.

Binnen je budget vallen goede voedingen als
Bitfenix Formula Gold
Bitfenix Whisper
Corsair TX-M V2
Cougar GX-F
Corsair Vengeance
450w heb je in principe genoeg aan, 550w is heel ruim.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51

Wat zijn de temperaturen nou eigenlijk?
Idle, en onder load. Het liefst even kijken hoe warm hij word zonder vast te lopen, en misschien ook nog een keer gewoon helemaal op laten lopen.

Want eigenlijk kunnen het maar een paar dingen zijn. Videokaart is kapot, en word instabiel bij een bepaalde kloksnelheid, of load. (of zelfs temperatuur)
Voeding heeft niet genoeg power meer om die kaart van stroom te voorzien. (zou bij mij ook de 1e verdachte zijn, dit is geen geweldige voeding)
Of de boel word te heet, en sluit af door oververhitting. En dat hoeft niet alleen gpu temperatuur te zijn, maar het zou ook kunnen dat de VRM (stroomvoorziening) te warm word.
Heb je een sensor voor de VRM? Zie je dat er ergens bij staan?

Wanneer heb je voor het laatst de koeler van de 770 schoongemaakt?

• pannalicour
Ik maak een video dan moet dat al je vragen beantwoorden als het goed is

• pannalicour
Ok dit is de video: https://vimeo.com/276767567

Het is het spel dying light, zodra ik het vermogen van de gpu onder de 70% zet dan is er op zich geen probleem (1ste gedeelte van de video) zodra ik het op 100% zet dan loopt het spel meteen vast (2de gedeelte van de video). Bij dit spel is het meteen maar bij battlefield 1 kan het miss ietsjes langer duren.

ac origin, watch dogs, need for speed vertonen allemaal hetzelfde probleem. Soms sluit het spel zelf uit soms moet ik dat handmatig doen.

Als jullie vragen hebben welke stats van de msi afterburner waar hoort dan hoor ik het.

Opmerking, ik heb ook een spel (db fighterz) maar die werkt perfect ongeacht of ik het vermogen op 100% zet of niet. Maar dat kan komen omdat het spel niet veel gpu power vergt en locked is op 60fps zodat ie altijd onder die 70% blijft.

Update: zodra ik fighterz de grafische isntellingen op maximaal zet dan sluit dat spel ook.

[ Voor 23% gewijzigd door pannalicour op 24-06-2018 23:08 ]

• pannalicour
WEBGAMING schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:00:
[...]

Wat zijn de temperaturen nou eigenlijk?
Idle, en onder load. Het liefst even kijken hoe warm hij word zonder vast te lopen, en misschien ook nog een keer gewoon helemaal op laten lopen.

Want eigenlijk kunnen het maar een paar dingen zijn. Videokaart is kapot, en word instabiel bij een bepaalde kloksnelheid, of load. (of zelfs temperatuur)
Voeding heeft niet genoeg power meer om die kaart van stroom te voorzien. (zou bij mij ook de 1e verdachte zijn, dit is geen geweldige voeding)
Of de boel word te heet, en sluit af door oververhitting. En dat hoeft niet alleen gpu temperatuur te zijn, maar het zou ook kunnen dat de VRM (stroomvoorziening) te warm word.
Heb je een sensor voor de VRM? Zie je dat er ergens bij staan?

Wanneer heb je voor het laatst de koeler van de 770 schoongemaakt?
Geen flauw idee over die VRM

Ik heb de koeler van de 770 nooit schoongemaakt (3,5 jaar in bezit nieuw gekocht)

zie trouwens mijn vorige post met video.

• WEBGAMING
Het crashen is wel heel direct! Je zet hem om, en het spel zit vast. Best vreemd eigenlijk, meestal duurt het even.
Ik vind hem toch ook wel behoorlijk warm worden. 70c, en dan heb je nog gezorgd dat hij maar een lage load heeft. Met een hogere load, gaat dat snel oplopen.
Maak de koeler eens schoon! 3,5 jaar is echt veeeeeel te lang ;) Busje lucht van de action doet wonderen.
Ik denk dat je kaart vol stof zit, daar door vooral de VRM (stroomvoorziening) erg heet word, en hij daardoor vastloopt.
70C op de core is prima, maar wel bij 100% load. Als je bij 70% load al aan de 70C zit, gaat hij bij 100% over de 85 heen, en waarschijnlijk nog wel meer. Vrm kan je meestal niet zien met sensoren, maar die worden dan nog veel warmer.
Kaart eens grondig schoonmaken dus! Wil je ook best wat tips geven, als je dat nog nooit gedaan hebt.

Over het algemeen, als het de voeding is, loop hij niet op zo'n manier vast. Bij voeding problemen klapt de boel er gewoon uit, en heb je een zwart scherm.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 24-06-2018 23:21 ]

• pannalicour
WEBGAMING schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:10:
Het crashen is wel heel direct! Je zet hem om, en het spel zit vast. Best vreemd eigenlijk, meestal duurt het even.
Ik vind hem toch ook wel behoorlijk warm worden. 70c, en dan heb je nog gezorgd dat hij maar een lage load heeft. Met een hogere load, gaat dat snel oplopen.
Maak de koeler eens schoon! 3,5 jaar is echt veeeeeel te lang ;) Busje lucht van de action doet wonderen.
Ik denk dat je kaart vol stof zit, daar door vooral de VRM (stroomvoorziening) erg heet word, en hij daardoor vastloopt.
70C op de core is prima, maar wel bij 100% load. Als je bij 70% load al aan de 70C zit, gaat hij bij 100% over de 85 heen, en waarschijnlijk nog wel meer. Vrm kan je meestal niet zien met sensoren, maar die worden dan nog veel warmer.
Kaart eens grondig schoonmaken dus! Wil je ook best wat tips geven, als je dat nog nooit gedaan hebt.

Over het algemeen, als het de voeding is, loop hij niet op zo'n manier vast. Bij voeding problemen klapt de boel er gewoon uit, en heb je een zwart scherm.
hmm ja idd mijn gevoel zegt ook videokaart. Echter heb net een spel getest (vermogen onder de 70%) maar nu via msi afterburner geregeld dat de temperatuur gescheiden is van het vermogen. Dus heb de temperatuur geen limiet opgezet en tijdens het spelen werd het 76 graden maar het spel crashte niet. Zodra ik het vermogen hoger doe dan stopt het het spel

Opmerking: de pc gaat in principe nooit uit, het spel stopt er alleen mee.

• pannalicour
LOLL

Zette het gpu vermogen naar 80% opeens werd het scherm zwart, het geluid van het spel werkte wel gewoon EN de fans van de videokaart begonnen beide op 100% te spinnen. Moest de pc (hard) herstarten

• WEBGAMING
Daarom heb ik het ook over de VRM, de stroomvoorziening van de kaart zelf. Als je meer stroom gaat trekken, word dat warmer, en naar mijn idee, is dat wat er voor zorgt dat het vast loopt.
De temperatuur van de core is niet echt het probleem, die kan in principe gewoon tot 100 hebben.
VRM kan ook behoorlijke hoge temperaturen hebben, maar ze zijn een stuk moeilijker te koelen, helemaal als ze onder een laagje stof zitten. Op een gegeven moment hebben ze er genoeg van ;)

Edit, vastlopen zou ook kunnen komen door de temperaturen hoor. Helemaal als het geluid door gaat. Met een slechte voeding stopt het geluid ook, dan is het gewoon helemaal dood.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 24-06-2018 23:31 ]

• pannalicour
WEBGAMING schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:29:
Daarom heb ik het ook over de VRM, de stroomvoorziening van de kaart zelf. Als je meer stroom gaat trekken, word dat warmer, en naar mijn idee, is dat wat er voor zorgt dat het vast loopt.
De temperatuur van de core is niet echt het probleem, die kan in principe gewoon tot 100 hebben.
VRM kan ook behoorlijke hoge temperaturen hebben, maar ze zijn een stuk moeilijker te koelen, helemaal als ze onder een laagje stof zitten. Op een gegeven moment hebben ze er genoeg van ;)
Ok thx ik ga morgen proberen om de videokaart stofvrij te maken. Moet ik trouwens ook alles open maken en thermal past aanbrengen etc? Of stel je voor alleen het stof?

• WEBGAMING
pannalicour schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:31:
[...]

Ok thx ik ga morgen proberen om de videokaart stofvrij te maken. Moet ik trouwens ook alles open maken en thermal past aanbrengen etc? Of stel je voor alleen het stof?
Nee, gewoon de stof er uit halen, hoeft niet helemaal uit elkaar.
Busje lucht van de action de ergste stof er uit spuiten, dan met een schoon kwastje, of tandenborstel, alle vastere stof even losmaken, en weer even busje lucht er door heen. Kaart er weer in, klaar.
Is nog praktisch gratis ook ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Af en toe je systeem stofvrij maken is gewoon onderhoud ( doe ik elke 2 mnd +-)

• WEBGAMING
Bij mij is het wel wat langer, ongeveer elke 6 maanden. Maar inderdaad, moet gewoon regelmatig gebeuren.

• pannalicour

• WEBGAMING
Ja precies. Zoals ik zei, kwastje kan helpen, het wil wel eens een beetje aangekoekt zitten. Helemaal na zo'n tijd. Uit jou kaart zal ook wel wat meer stof komen denk ik zo ;) Zijn kaart was praktisch schoon.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 24-06-2018 23:44 ]

• pannalicour
Ok jongens bedankt, als het goed is ga ik morgen ermee aan de slag. Ik hou jullie nog op de hoogte

• pannalicour
Ik betwijfel of het het stof is want de kaart is al best schoon:

https://ibb.co/bS2bN8
https://ibb.co/dHbgpo

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
eh voordat je nieuwe componenten koopt misschien eerst handig om precies te weten wat je moet vervangen?

Heb je een reserve voeding/videokaart, probeer die eerst eens en kijk dan of het probleem niet meer voorkomt.

• pannalicour
Heb het schoongemaakt met een airduster: games werken iets langer maar chrashen vervolgens alsnog. Heb nog een beetje gespeeld met de voltage van de videokaart maar dat mocht ook niet helpen. Ik denk echt dat het aan de videokaart ligt en niet aan de voeding. Ik ga een ander pci-slot proberen om zo alles uit te sluiten.

• WEBGAMING
Hm, uit nieuwschierigheid, welke kast gebruik je? Kaart is inderdaad nog behoorlijk schoon.

Ik zou proberen of je een voeding kan lenen ergens.

• pannalicour
Zucht net die gpu in een ander pci-slot verwisseld start de pc niet meer op. Helemaal niks, geen geluid niks. Ook terug gewisseld maar niks
Ethernet kabel geeft wel gewoon licht dus denk niet dat het aan het moederbord ligt.

• WEBGAMING
Bios al een keer gereset?

• pannalicour
Ja 5 min gewacht en terug in gedaan. Miss de power kabels daar had ik ook aanngezeten. Effe kijken.

Pff dit werkt echt niet, weet nu niet of ik die power kabels goed in heb gedaan.

Moeten deze nu horizontaal of verticaal op die pinnetjes?

https://ibb.co/fnND5T

Heb de juiste aansluiting gevonden maar hij doet nog steeds niets. Ik weet nu niet of mijn moederbord dood is ofniet. Het enige teken van leven (lijkt)is dat ethernet kabel wel brandt als die erin zit. Maar opstarten met schroevendraaier werkt ook niet.
Modbreak:Ik heb je laatste posts samengevoegd. GoT is geen chatapp, het wordt niet op prijs gesteld als je onnodig meerdere keren achter elkaar post. Als je iets toe te voegen hebt voordat een ander gereageerd heeft, gebruik de 'wijzig' knop om het in je oorspronkelijke post te zetten.

[ Voor 78% gewijzigd door dion_b op 26-06-2018 08:08 ]

• pannalicour
Voeding werkt goed heb deze getest. Moederbord doet niks meer. Ik ga deze retourneren.

Bedankt voor jullie hulp.

(Ps moest nieuwe post doen omdat wijzigen niet lukte)

• Uszka
Onmogelijk dat de voeding goed werkt. Dat deed ie namelijk al niet toen die nieuw was.
Hoe heb je de voeding getest? Spanningen van de 3,3V, 5V en 12V lijnen gemeten bij verschillende belastingen? Ripple gemeten op alle lijnen?

• pannalicour
Uszka schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:09:
Onmogelijk dat de voeding goed werkt. Dat deed ie namelijk al niet toen die nieuw was.
Hoe heb je de voeding getest? Spanningen van de 3,3V, 5V en 12V lijnen gemeten bij verschillende belastingen? Ripple gemeten op alle lijnen?
Doet er niet toe meer. Pc gaat niet meer aan. Voeding is het probleem nu niet omdat deze gewoon werkt (of die goed werkt is idd een 2de). Dus blijft moederbord alleen over. Geen licht geen peep niks.

• Uszka
Wat is de oorzaak dat het moederbord defect is? De voeding?

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 27-06-2018 19:06 ]

• pannalicour
Weet ik niet durf ik echt niet te zeggen. Het gebeurde toen ik de gpu in een ander slot wilde plaatsen. Of dat de oorzaak is. Maar waarom is mijn voeding zo dramatisch opeens? Het is geen voeding van 1999 ofzo.

• Uszka
Wilde je de videokaart in een ander slot doen terwijl het systeem aan stond?

• pannalicour
Haha nee tuurlijk niet. Dan zou ik jullie niet eens lastigvallen.

Trouwens nog iets: waarom is technologie deze dagen zo gevoelig. Ik heb een pentium 4 pc staan waar meer stof in de systeemkast zit dan onderdelen EN start gewoon op. Die voeding is al 15 jaar oud!

Een fx systeem staan waarbij het moederbord gewoon los in een doos zit maar gewoon opstart met een 3,50 euro voeding die ik apart heb gekocht.

Update: moederbord teruggestuurd idd als defect geconstateerd. Nieuw moederbord inmiddels ontvangen en precies hetzelfde probleem. Niks gaat aan. Wat is er toch aan de hand. Iemand nog een idee?

Heb ondertussen een fx 8320 systeem op een msi 760ga moederbord gedraaid met dezelfde voeding . Zonder problemen! Het kan niet aan de voeding liggen

Update 2.0: probleem gevonden. Bord start weer. Het bord lag te dicht op de syteemkast waardoor hij door beveiliging niet opstart. Houdertes onder het bord geplaatst en werkt nu.

[ Voor 39% gewijzigd door pannalicour op 12-07-2018 20:44 ]

Pagina: 1