Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop advies onderdelen nieuwe PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 21:40
Nieuwe PC

Hallo Tweakers naar aanleiding van het kopen/uitproberen van mijn nieuwe videokaart (Gigabyte GTX 1070 TI Gaming 8G) ben ik erachter gekomen dat mijn huidige systeem niet meer voldoende is om de videokaart volledig te benutten. Dit probleem is nog een stukje erger als ik via de SteamLink beneden op mijn TV aan het gamen ben. (CPU 100%, GPU 60-70%, FPS schommelt tussen de 50-60)

Ik heb de nieuwe PC gebaseerd op de oude PC die ik al heb (pak en beet dezelfde onderdelen maar dan van de huidige generatie) .

Ik neem overigens alleen de 2TB en erbij gekochte 4TB hardeschijven mee uit de oude PC. De Oude PC blijft operationeel.

== Oude PC (overzicht) ==
#Product
1Intel Core i5-3570K Boxed
1ASRock Z77 Extreme4
1Gigabyte GV-N670OC-2GD
1Seagate Desktop HDD, 2TB
1CM Storm Trooper (Closed)
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9
1Samsung 830 series SSD 256GB

=== Nieuwe PC (overzicht) ===
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1Gigabyte Z370 AORUS Gaming K3€ 127,90€ 127,90
1Fractal Design Define C€ 74,90€ 74,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 165,-€ 165,-
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
1Samsung 860 EVO 500GB€ 109,24€ 109,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 967,93

* Videokaart ontbreekt: Heb al eerder de Gigabyte GTX 1070 TI Gaming 8G aangeschaft

=== Video kaart ===
Deze staat vast omdat ik hem al heb aangeschaft: Gigabyte GTX 1070 TI Gaming 8G

=== CPU ===
Wederom weer een i5 (i5-8600k), volgends mij maakt het nog steeds niet zoveel voor het gamen of je nou een I5 of een I7 neemt. Hoewel mijn huidige I5 (3570K met een OC naar 4.4GHZ) wel constant op 100% load staat terwijl de GTX 1070TI lekker op de 65% load zit, weet ik niet zeker of het hebben van een I7 van dezelfde generatie veel meer uit de video kaart heeft kunnen halen. Ik denk wel dat de 2 extra cores die de 8600K heeft wel meerwaarde zal hebben omdat games tegenwoorden meer gebruik maken van multithreading.

Ik heb nog wel een blik naar de AMD kan van de heg gekeken namelijk de Ryzen 5 2600x maar volgends deze [url="https://nl.hardware.info/reviews/8379/amd-ryzen-5-2600x-vs-intel-core-i5-8600k-de-beste-gaming-cpu-anno-2018 “]bron[/url] kom hij iets minder goed uit de veren in combinatie met de Geforce GTX 1070 TI die ik al heb

=== CPU Koeler ===
Dit keer wil ik weer voor een Scythe Mugen gaan namelijk de [url=" https://tweakers.net/pricewatch/752609/scythe-mugen-5-pcgh-edition.html“]Scythe Mugen 5[/url], ik was zeer tevreden over de Scythe Mugen 2 die in mijn oude PC zit. De Scythe mugen 2 is dan wel 10 euro duurder wat dan weer wat minder is. Wellicht overwegen om de goedkopere versie te nemen. De Videokaart maakt onder load toch genoeg herrie om over de CPU fan uit te komen.

== RAM ==
Vorige PC had er 16GB van, nooit echt in de buurt van de 16GB gekomen maar merk dat ik de 8GB zo nu en dan wel passeer, dus opnieuw 16GB nemen lijkt mij een goede keus. Wel liever een Lowprofile variant omdat ik niet het risico wil lopen dat de CPU koeler er niet oppast

Ik zat eens naar de Best Buy Guide van mei en daar raden ze het volgende aan:

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 Moet zeggen dat ik 186 euro voor RAM wel aan de prijzige kant vindt. Ik zit te twijfelen om af te zwakken naar een wat langzamer/goedkoper RAM
G.Skill Ripjaws heeft ook een snelheid van 3.2GHZ en is iets goedkoper maar weet niet of dit “low profile" is.

Volgends dit artikel maakt de kloksnelheid van het RAM niet heel veel uit tijdens het gamen. Of mis ik iets? Dus misschien kom ik ook wel weg met RAM met een lagere kloksnelheid? Bijvoorbeeld: Corsair Vengeance LPX 2,666GHz

== Moederbord ==
Deze vindt ik erg lastig, er is voor mij iets teveel keus:

Mijn zoekopdracht
Mijn vergelijking

Chipset Z370: omwille van CoffeLake CPU en als ik het goed begrijp kan je met de Z chipset ook overklokken bron

FormFactor ATX: Het komt allemaal in een grote kast dus de formfactor hoeft niet kleiner. (EATX kan opzich ook, alleen daar was er maar 1 van die ik te duur vindt)
PCI x16 sloten 1 of 2 is meer dan zat, ben eigenlijk toch maar van plan om het bij 1 videokaart te laten.

Ik nijg naar de Gigabyte Z370 AORUS Gaming K3. Dit is goedkopere uit de reeks die wel een de Realtek ALC1220 audio chip kent die beter zou moeten zijn dan de ALC892 bron (weet niet met 100% zeker of dit van toepassing voor mij, ik gebruik een USB headset (HyperX cloud2) en soms mijn 2.1 setje). De moederboard is overigens ook van dezelfde leverancier dan de videokaart die ik al gekocht heb (Gigabyte GTX 1070TI Gaming 8G), dit lijkt mij een positief iets.

Voorderest zou ik het eigenlijk niet weten welke moederboard nou “beter" is.

=== Voeding ===
Voorheen altijd een Corsair 650W 80PLUS voeding gehad en hier ben ik zeer tevreden over. Dit keer ga ik voor de Corsair RM650X 80 PLUS Gold variant omdat ik de PC toch nog best vaak gebruik dus dat die wat efficiënter is met zijn stroomvoorziening, dan is dat zeker wenselijk. Dat deze modulair is zal ook meehelpen met het managen van de kabels :)

=== SSD ===
De SSD uit mijn oude PC neem ik niet mee zodat mijn oude PC bruikbaar blijft. Dus bij deze ook een nieuwe SSD. Dit keer ga ik wel voor de 500GB model i.p.v. de 250GB. Ik zat nog te twijfelen om de 1TB versie te nemen, maar dat was me iets te prijzig.

=== Hardeschrijven ===
Oude PC heeft inmiddels een 2TB en een 4TB schrijf, deze neem ik mee naar de nieuwe PC.

=== De kast ===
Op aanraden van Uszka, deze kast gekozen omdat deze de coilwhine van de GPU wat meer dempt dan mijn oude kast. Ook is de cable management best goed geregeld in deze kast. Volgends specificatie CPU Koeler zou in deze kast moeten passen

============= Budget ==========
Iets langer met mijn oude PC gedaan dan verwacht, dus heb rond de 2000 opgespaard voor de nieuwe.
Daar gaat 489 vanaf die ik al aan de videokaart heb uitgegeven.

Er is dus nog 1511 over. Het restant gaat weer in het potje voor de volgende PC of andere onderdelen dus het hoeft niet op.

Ik hoop rond de 1000 te blijven, maar iets eroverheen om toch langer met de PC te kunnen doen is mogelijk.

============= Overclocken ==========
Yes, maar wel binnen de veilige marges

============= Doeleind ==========
1: Normaal gebruik: (daar heb ik eigenlijk geen nieuwe PC voor nodig)
2: Gamen: de power van de GTX 1070TI volledig kunnen benutten.
3: Als het even kan voldoende overhead dat een toekomstig videokaart er ook in kan en benut worden (bijvoorbeeld 2-3 generaties verder). Ik snap overigens wel dat jullie niet beschikken over een magische glazen bol maar een indicatie zou wel fijn zijn :)

============= Mijn verwachting =========
In het bovenstaande staat mijn mening. Graag hoor ik ook jullie mening zodat ik of een confirmatie krijg dat de gekozen onderdelen OK zijn OF dat ik misschien # van de gekozen onderdelen beter kan vervangen voor iets wat beter in het geheel past.

Ook merk ik dat ik over het één en ander nog aan het twijfelen. Ik hoop door jullie mening bepaalde knopen door te kunnen hakken. Bijvoorbeeld het definitief kiezen van een moederboard, het kiezen van de kast, meningen over het RAM.

Mochten er nog vragen / onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat graag :)

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Dennis

EDIT:

Andere kast gekozen
Andere geheugen gekozen
Andere CPU gekozen

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
Waarom geen i7-8700 op B360 en 2666 MT/s ram? Hoger geklokt dan de i5 en 6 threads extra. Vooral dat laatste ga je in de toekomst veel plezier aan beleven. Meer dan een OC op een kale 6 core.

650w is overkill. Je gaat niet eens de helft daarvan gebruiken. Ik zou het bij 550w houden.

De Mugen 5 PCGH is off center gebouwd en valt daardoor niet over geheugensloten.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Goeie post!
Kijk voor het moederbord ook naar aantal RAM sloten, USB headers, USB 3.1 Gen 2 headers, en aantal fan headers.
Die Storm Trooper ziet er wel heel erg duur uit, heb je echt al die features nodig?
Ik weet niet of low-profile RAM echt nodig is, die CPU-koeler is vrij populair, er zijn vast voldoende reviews over te vinden.

• ManiakNL
Uszka schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:34:
Waarom geen i7-8700 op B360 en 2666 MT/s ram? Hoger geklokt dan de i5 en 6 threads extra. Vooral dat laatste ga je in de toekomst veel plezier aan beleven. Meer dan een OC op een kale 6 core.

650w is overkill. Je gaat niet eens de helft daarvan gebruiken. Ik zou het bij 550w houden.

De Mugen 5 PCGH is off center gebouwd en valt daardoor niet over geheugensloten.
Ik twijfel idd om nou een I5 of een I7 te nemen, wat ik ervan heb vernomen is dat het voor de game performance niet gek veel uitmaakt. Of is dat tegenwoordig niet meer zo? Voorderest doe ik geen CPU intensieve handelingen op mijn PC.

Van 650W naar 550W, misschien wel een goed idee! Ik ga er vanavond even naar kijken.

RAM ik was idd al van plan om wat trager ram te kiezen, ik weet alleen niet zo goed of je het verschil gaat merken.
SpeedQber schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:03:
Goeie post!
Kijk voor het moederbord ook naar aantal RAM sloten, USB headers, USB 3.1 Gen 2 headers, en aantal fan headers.
Die Storm Trooper ziet er wel heel erg duur uit, heb je echt al die features nodig?
Ik weet niet of low-profile RAM echt nodig is, die CPU-koeler is vrij populair, er zijn vast voldoende reviews over te vinden.
Moederboard: Deze heeft idd 4 RAM sloten wat voldoende is.

Kwa fan headers:

Case fan headers 3x 4-pins
CPU fan headers 2x 4-pins

Ik neem aan dat dat voldoende is?

Lowprofile RAM: Kwam erop neer dat mijn Mugen 2 wel vlak op het RAM kwam, misschien is het idd met de Mugen 5 niet zo (als ik naar de post van Uszka kijk). Dus dan valt de low profile requirement weg.

Kast: Zelfde kast als de vorige PC, zit er idd om te twijfelen om een andere kiezen. 1 die de coilwhine van de GPU kan dempen. Hier moet ik nog verder onderzoek naar doen. Wellicht dat jullie hier een goede tip voor hebben?

• SpeedQber
De CPU-koeler heeft 2 fans, de Storm Trooper 4, dus je hebt een y-splitter nodig, of je moet hem met een molex-naar-4pin converter direct in de voeding steken (of 1 fan gewoon niet gebruiken).
Je kan ook nog uitgebreider gaan en een fan-controller kopen, maar dat zal wel duurder zijn.
Met kasten kan ik je niet helpen. Maar een search op 'silent pc case' zal wel helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedQber op 25-06-2018 11:37 ]

• Uszka
Als je een pricewatch: Fractal Design Define C neemt heb je een heel goed koelende en goed geluiddempende behuizing. Stuk goedkoper dan de CM.

• ManiakNL
SpeedQber schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:37:
De CPU-koeler heeft 2 fans, de Storm Trooper 4, dus je hebt een y-splitter nodig, of je moet hem met een molex-naar-4pin converter direct in de voeding steken (of 1 fan gewoon niet gebruiken).
Je kan ook nog uitgebreider gaan en een fan-controller kopen, maar dat zal wel duurder zijn.
Met kasten kan ik je niet helpen. Maar een search op 'silent pc case' zal wel helpen.
Wat is wijsheid, een andere moederboard uitkiezen of toch voor een splitter/converter gaan?
Uszka schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:40:
Als je een pricewatch: Fractal Design Define C neemt heb je een heel goed koelende en goed geluiddempende behuizing. Stuk goedkoper dan de CM.
Die kast ziet er best goed uit! Ik zet hem op 't lijstje. Mag ik er vanuit gaan als de kast aangeeft dat de maximale CPU koeler 168mm betreft dat dan de Scythe mugen 5 met een hoogte van 154,5mm gewoon past? of zijn er meerdere factoren?

• SpeedQber
Een splitter is niet zo duur:
categorie: Kabels
Je kan de fans dan niet apart aansturen, maar dat is niet erg. Als je de kabeltjes netjes wegwerkt, lijkt dit me de beste optie.
De ruimte voor de CPU koeler gaat ervanuit dat je het moederbord vastmaakt zoals de behuizingfabrikant dat verwacht, dus de Mugen 5 moet lukken. Maar ik zou toch even echte ervaringen bekijken.

• Uszka
ManiakNL schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:26:
[...]

Wat is wijsheid, een andere moederboard uitkiezen of toch voor een splitter/converter gaan?
Andere behuizing nemen met 2 casefans zoals de FD Define C. Eventueel kan je een extra casefan toevoegen maar ik verwacht niet dat het nodig is.
[...]

Die kast ziet er best goed uit! Ik zet hem op 't lijstje. Mag ik er vanuit gaan als de kast aangeeft dat de maximale CPU koeler 168mm betreft dat dan de Scythe mugen 5 met een hoogte van 154,5mm gewoon past? of zijn er meerdere factoren?
Past probleemloos.

• ManiakNL
SpeedQber schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:32:
Een splitter is niet zo duur:
categorie: Kabels
Je kan de fans dan niet apart aansturen, maar dat is niet erg. Als je de kabeltjes netjes wegwerkt, lijkt dit me de beste optie.
De ruimte voor de CPU koeler gaat ervanuit dat je het moederbord vastmaakt zoals de behuizingfabrikant dat verwacht, dus de Mugen 5 moet lukken. Maar ik zou toch even echte ervaringen bekijken.
Iemand anders nog op en/of aanmerkingen?

Ik ben momenteel nog aan het twijfelen of ik nou toch de I7 moet nemen of toch genoegen mag nemen met de I5. Misschien hang ik wat in het verleden dat een processor met HT niet veel uit maakt voor het gamen?

Als ik het internet bekijk lijkt het erop dat het tegenwoordig wel uitmaakt: bron hier is niet een heel gek groot verschil te zien maar wel iets

Echter, als ik deze bron bekijk zit er best wel veel verschil zit in sommige games.

De reactie van Uszka heeft me aan het twijfelen gebracht :)
Uszka schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:34:

Toch nog terug naar dit bericht, is het dan niet beter om dan de K versie van de I7 te pakken en zie op een z370 chip moederboard te zetten?

=== EDIT ===
Dankzij de besparing door het nemen van een goedkopere kast + ram de beslissing genomen om toch maar de 3700K te nemen, vooral in acht genomen dat ik de extra performance wel kan gebruiken als ik beneden op mijn TV via de SteamLink aan het gamen ben.

Zijn er nog overige tips die jullie hebben als je naar de huidige build kijkt?

[ Voor 8% gewijzigd door ManiakNL op 25-06-2018 21:11 ]

• ManiakNL
Nog een paar vragen over de kast:

Ik zag dat er ook een variant was met "Tempered Glass" zou deze veel luider zijn dan de standaard variant? Ik vindt deze versie wel erg mooi, maar ik weet niet echt of Tempered Glass ook de coilwhine maskeert.

Ook lees ik dat de Fractal Design Define C kast wat warmer kan worden dan een normale kast bron.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken met de 8700K en GTX 1070TI of zal het allemaal wel meevallen? Wellicht dat het plaatsen van andere/of extra fans kan helpen?

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
een glazen zijkant en stilte gaan vaak niet samen. De variant met glas zal altijd minder stil zijn dan de varian zonder glas.

De kast van Fractal wordt geleverd met 2 fans. Ik heb zelf een oudere kast van Fractal (Define R4) maar die lijkt intern redelijk op de Define C.
Ik heb de fan die standaard als exhaust gemonteerd is (achteraan, boven de PCI slots) aan de voorkant als intake geplaatst. Ik gebruik de Fan die achterop mijn Mugen 4 PCGH zit als exhaust. De afstand van deze fan naar het achterste rooster is maar 3 of 4 cm.

• ManiakNL
hanvandijk schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:25:
een glazen zijkant en stilte gaan vaak niet samen. De variant met glas zal altijd minder stil zijn dan de varian zonder glas.

De kast van Fractal wordt geleverd met 2 fans. Ik heb zelf een oudere kast van Fractal (Define R4) maar die lijkt intern redelijk op de Define C.
Ik heb de fan die standaard als exhaust gemonteerd is (achteraan, boven de PCI slots) aan de voorkant als intake geplaatst. Ik gebruik de Fan die achterop mijn Mugen 4 PCGH zit als exhaust. De afstand van deze fan naar het achterste rooster is maar 3 of 4 cm.
Oh dat is zeker geen gek idee! Bedankt voor je input.

Ik denk dat ik dan vooralsnog voor de versie ga zonder glas :)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:36
ManiakNL schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Oh dat is zeker geen gek idee! Bedankt voor je input.

Ik denk dat ik dan vooralsnog voor de versie ga zonder glas :)
Over temperatuur hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken met een 8700K en 1070TI in deze case, daar is de airflow echt wel goed genoeg voor zolang je maar een fatsoenlijke CPU cooler hebt.
Pagina: 1