Geen geluid over HDMI met Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:31
Ik heb weer eens audioproblemen met Windows *O*
Gisteravond heb ik Vice City gespeeld en daarna was het weer over. Bij de afspeelapparaten staan de ingebouwde laptopspeakers nu dubbel en staat er dat er niks is aangesloten op HDMI. De ingebouwde speakers werken overigens, maar ik wil weer audio over HDMI zodat de Onkyo TX-NR717 weer wat knaps kan aansturen.

De probleemoplosser van Windows kan niks voor me betekenen, aangezien die denkt dat HDMI niet is aangesloten. Kabel er uit en er weer in, rebooten, de audio-service stoppen en weer starten helpt allemaal niet. Ook Vice City starten en daar de verschillende audio-instellingen proberen heeft het probleem niet verholpen. Met Linux heb ik wel gewoon geluid over HDMI, maar daar werken m'n games en streamingdiensten niet.

Wie weet wat hier fout gaat? Het gaat om een 64-bits Windows 10 Pro trouwens. Overigens heeft AC3 nooit gewerkt met deze installatie.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Beste antwoord (via Ample Energy op 20-08-2018 09:29)

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Maak je toevallig gebruik van hyper-V op die laptop?
Ik heb eerder wel met windows 7 installaties gehad dat het geluid niet meer werkte op moment dat ik hyper-v op de laptop geïnstalleerd had staan. op moment dat ik hyper-v weer ging verwijderen werkte het geluid weer perfect via hdmi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Iemand? Het gebeurt ondertussen af en toe ook na uit slaapstand komen, maar volgens mij wel exclusief na het installeren van DirectPlay. Dat heb je voor Vice City nodig. Misschien dat dat het geluid in Windows 10 sloopt?

Als ik dit probleem heb kan ik soms een enkele seconde geluid van YouTube afspelen. Daarna stopt het weer en speelt YouTube geluidloos verder in slowmotion.

Enige workaround blijft elke keer terug naar een herstelpunt.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Misschien is dit iets ?

https://answers.microsoft...e6-4281-ae5b-dd5d8e5d5e16

Gevonden door de volgende zoekwoorden in google te typen : vice city windows 10 directx

Suc6

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:48
Hoe doet een YouTube of Spotify het?

Met andere woorden: is dit een Windows-probleem, of een GTA Vice City probleem? Dat is immers een vrij oude game en anno 2018 is er nogal wat veranderd qua API's die dit soort dingen mogelijk maken. Ik lees hier dingen over DirectX 8 en tegenwoordig is DirectX12 wat de klok slaat :P

Als je dat soort oudere games wil spelen; kijk eens naar de compatibiliteitsmodus. Overweeg een dual-boot met een oudere versie van Windows. En wellicht is het spelen van een game die is uitgebracht voordat HDMI audio een ding was, over HDMI audio, iets wat niet mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 04-07-2018 00:02 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
@Luppie, bedankt voor het meedenken, maar Vice City werkt prima. Het probleem is dat audio over HDMI bij gebruik van Windows Russisch roulette is.
Ik weet niet of het correlatie of causaliteit is, maar ik heb voor de volledigheid maar vermeld dat ik Vice City heb gespeeld. Is immers toch een oud spel en misschien sloopt dat iets in Windows.

@Richh, het is een probleem met Windows. Spotify heb ik niet, maar alle audio over HDMI stopt met werken. YouTube werkt meestal niet, maar soms heb ik 1 seconde geluid en daarna speelt YouTube geluidloos en in slowmotion verder. Vice City kan ik ook prima spelen, alleen heb ik binnen een paar dagen gegarandeerd weer hetzelfde probleem. Ik heb geen idee of Vice City of DirectPlay er iets mee te maken heeft, maar als het wel van belang is had het stom geweest als ik niks had gezegd.

Voor de duidelijkheid: Vice City werkt prima. Emotion 98.3 en Vrock op m'n B&W's dus ook O+ Maar wat er in de uren tot dagen na het spelen gebeurt durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk heeft Vice City hier ook niks mee te maken, maar dat is het enige dat er is veranderd aan mijn systeem; ik heb geen andere programma's geïnstalleerd of gewijzigd.

Edit: Overigens is directX heel iets anders dan DirectPlay. Het eerste heeft te maken met API's ter aansturing van de videokaart en de tweede is een netwerk-API.

[ Voor 6% gewijzigd door Ample Energy op 04-07-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:48
@Ample Energy Om welke laptop gaat het, en ik neem aan een legitieme versie van Windows, afkomstig van een schijfje of van de Microsoft-site?

Al je drivers zijn up-to-date, en afkomstig van de site van de fabrikant?

Als je op een schone Windows-installatie Youtube opstart, gaat het dan al gelijk fout?
En is dit altijd zo, of alleen als je audio afspeelt over HDMI?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
HHmm..
Ik lees: "elke keer terug naar herstelpunt'.

Mijn persoonlijke mening en ervaring:
Als je herstelpunten moet gebruiken, is je windows al een beetje verneukt.
En blijft een beetje veneukt, ook als je terug gaat naar een ouder herstelpunt.

Mijn advies:
Die herstelpunten verwijderen en dat systeemherstel uitschakelen. Het werkt niet goed.

(uiteraard zullen er zat mensen zijn die het niet met me eens zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Richh schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 00:08:
@Ample Energy Om welke laptop gaat het, en ik neem aan een legitieme versie van Windows, afkomstig van een schijfje of van de Microsoft-site?

Al je drivers zijn up-to-date, en afkomstig van de site van de fabrikant?

Als je op een schone Windows-installatie Youtube opstart, gaat het dan al gelijk fout?
En is dit altijd zo, of alleen als je audio afspeelt over HDMI?
De MSI GS60 PC, uit m'n hoofd. Verder: yup.

Schone installatie durf ik niet te zeggen, want ik heb geen SSD of 2.5" HDD over. Maar alle Linux distro's op de SSD's (Kali, Debian, Ubuntu) en live OS'en werken wel gewoon, dus hardwarematig sluit ik uit.

Wat bedoel je met 'altijd zo'? Audio over HDMI werkt alleen als je het over HDMI uitstuurt. De ingebouwde laptopspeakers werken dan nog wel, maar daar heb je weinig aan :P
zetje01 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 00:50:
HHmm..
Ik lees: "elke keer terug naar herstelpunt'.

Mijn persoonlijke mening en ervaring:
Als je herstelpunten moet gebruiken, is je windows al een beetje verneukt.
En blijft een beetje veneukt, ook als je terug gaat naar een ouder herstelpunt.

Mijn advies:
Die herstelpunten verwijderen en dat systeemherstel uitschakelen. Het werkt niet goed.

(uiteraard zullen er zat mensen zijn die het niet met me eens zijn)
Ja, het hele probleem draait om dat Windows weer fucked up is :+
Maar jouw "oplossing" is het probleem intact laten en de enige workaround slopen? _O-

Weet iemand hoe je de HDMI-handshake kan resetten o.i.d.? Want op het moment dat hij geen audio uit kan sturen over HDMI denkt hij dus dat er niet eens een kabel in zit. De audioservice opnieuw starten doet dat blijkbaar niet of onvolledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik betwijfel dat Windows hier het probleem is. Waar zit je hdmi aansluiting aan? En dan bedoel ik niet de kant van de versterker. Ik heb bij nvidia redelijk wat gammelheid gemerkt bij bepaalde driver versies met bepaalde kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Ample Energy schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:42:

Ja, het hele probleem draait om dat Windows weer fucked up is :+
Maar jouw "oplossing" is het probleem intact laten en de enige workaround slopen? _O-
Ja, je windows is waarschijnlijk verneukt.
Moet ik de oplossing dat echt helemaal voor je uitspellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Umbrah schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:50:
Ik betwijfel dat Windows hier het probleem is. Waar zit je hdmi aansluiting aan? En dan bedoel ik niet de kant van de versterker. Ik heb bij nvidia redelijk wat gammelheid gemerkt bij bepaalde driver versies met bepaalde kabels.
Over het algemeen gebruik ik de HD6400, maar er zit ook een 860M in.

De volgende keer dat ik dit probleem heb zal ik wel even kijken of de 860M wel geluid kan uitsturen als ik tijd heb.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Nu online
Maak je toevallig gebruik van hyper-V op die laptop?
Ik heb eerder wel met windows 7 installaties gehad dat het geluid niet meer werkte op moment dat ik hyper-v op de laptop geïnstalleerd had staan. op moment dat ik hyper-v weer ging verwijderen werkte het geluid weer perfect via hdmi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
@nickertNL, toevallig wel. Het klinkt wel heel raar, maar Hyper-V bemoeit zich ook met je netwerkadapter en de enige wijziging aan het systeem is een netwerk-API. Ik denk dus dat jij in de goede hoek zit! Dan heb ik nu een richting om in te zoeken en wordt het leuk! :D

Werkten bij jou de ingebouwde speakers nog wel of durf je dat niet meer te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Nu online
Dat werkte toen nog wel dacht ik.
Is al weer een tijdje geleden. Op google is er wel wat te vinden over de geluidsproblemen hdmi icm hyperv
Pagina: 1