Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Over een paar maanden is het zover en ga ik beginnen aan de universiteit. Ik zit echter met een dilemma waarop ik van jullie wat meningen wil horen. Het zit namelijk zo: mijn reistijd is deur tot deur naar de universiteit toe ongeveer een uur met een standaarddeviatie van ~10 minuten (ligt er aan welke route ik in het OV neem). Nou zou ik heel graag op kamers willen, maar ik weet alleen niet of dat verstandig is zo direct vanaf dag een, zeker als ik relatief dichtbij de universiteit woon. Een reden is namelijk dat ik niet zeker weet of ik de studie ga halen in het eerste jaar. Stel dus dat ik op kamers zou gaan en ik haal het eerste jaar niet, dan ben ik duizenden euro's kwijt (collegegeld + alle andere kosten die komen kijken bij het wonen op kamers). Dit lijkt mij gewoon enorm zonde. Oké nu ik zo aan het typen ben realiseer ik me dat dit mijn enige echte angst is, ik wil gewoon niet bakken met geld kwijt zijn als ik de studie niet haal. Ik zou namelijk sowieso ook een paar honderd euro per maand moeten lenen.

Mijn vraag is nu dus wat jullie denken, gewoon het risico wagen of niet? De studie die ik wil gaan doen is economie & bedrijfseconomie. Denken jullie trouwens dat ik met deze studie mijn studieschuld wel zou kunnen afbetalen later of gaat dat lastig worden? Als ik bijvoorbeeld technische informatica zou studeren dan zou ik me nooit zorgen maken over een studieschuld, maar dat is volgens mij wel anders bij deze studie.

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij ben je er al zeker van dat het beter is (nog even) thuis te blijven wonen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tja, op zich zijn er legio mensen die een uur enkele reistijd hebben. Aan de andere kant is het leuk om als student op kamers te gaan. Doen waar je je zelf t lekkerst bij voelt.

Gezien je post zou ik zeggen, reizen en besteed die tijd in het OV nuttig.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Met ^^
Als je nu eerst je propedeuse haalt kan je daarna alsnog besluiten om op kamers te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54
Kijk het anders eerst eens aan tot de kerst. Dan heb je een idee van hoe de studie en het reizen je bevallen en kun je alsnog beslissen om op kamers te gaan, of niet.

Of een jaartje, zoals hierboven wordt gezegd :)

[ Voor 13% gewijzigd door migchiell op 24-06-2018 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hackus schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:08:
Volgens mij ben je er al zeker van dat het beter is (nog even) thuis te blijven wonen
Eens. De keuze heb je eigenlijk al gemaakt, maar nu moet je 'm nog onderbouwen. Lekker thuis blijven wonen als je nog niet klaar bent om op jezelf te gaan. Dan kan je mooi bekijken hoe je studie is qua druk en complexiteit, en of het is wat je wil, zonder te veel financieel risico. Als je nou echt zeker van je zaak was, dan was het een optie geweest, maar met zoveel twijfel zou ik het niet doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Wacht een paar maanden, nu wil iedereen op kamers en is er heel veel vraag omdat heel veel mensen snel op kamers willen, terwijl als je een paar maanden/jaartje wacht, je achter die groep aan komt, en heb je langer om te kiezen.

Wel zou ik je adviseren om je al in te schrijven bij de studentenhuisvester, zeker als je in latere studiejaren een zelfstandige kamer wilt. Dan heb je de inschrijftijd alvast als het zover is. Zelf heb ik gehad dat ik in een duurdere kamer kwam omdat ik de inschrijfduur niet had voor de goedkopere kamers, maar kon dat via de huurtoeslag toch betalen omdat het alleen voor de laatste jaren was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlof92
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04 22:39
Als je er nu al over twijfelt zou ik even wachten. Ik raad je aan om het eerste half jaar af te wachten. Er komen in februari ook weer kamers vrij van mensen die hun studie niet halen en dus hun kamer ook uit gaan. Op die manier heb je langer de tijd rond te kijken, de stad te leren kennen en nieuwe mensen ontmoeten.

Betreft je studie, een aantal vrienden van mij hebben deze studie afgerond. De financiele sector blijft een erg grote, het is dan ook prima te doen om hier werk in te vinden en je studieschuld af te betalen.

Als laatste toevoeging: ga inderdaad op kamers, nu of later. Dit is een van de beste stappen die je kunt maken tijdens je studententijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:24:
Wel zou ik je adviseren om je al in te schrijven bij de studentenhuisvester, zeker als je in latere studiejaren een zelfstandige kamer wilt. Dan heb je de inschrijftijd alvast als het zover is. Zelf heb ik gehad dat ik in een duurdere kamer kwam omdat ik de inschrijfduur niet had voor de goedkopere kamers, maar kon dat via de huurtoeslag toch betalen omdat het alleen voor de laatste jaren was.
Goeie tip dit.

Heb je ook nagedacht over het risico dat je je studie niet haalt doordat je elke dag 2 uur in het OV zit? Ik zou meteen op kamers gaan als ik jou was. Voor een tentameninzage van een half uurtje of voor een college dat niet door gaat 2 uur onderweg moeten zijn... Daarnaast spreek je ook makkelijker met je studiegenoten af als je bij hen in de buurt woont om aan (groeps)opdrachten te werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
wimjongil schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:21:
Heb je ook nagedacht over het risico dat je je studie niet haalt doordat je elke dag 2 uur in het OV zit? Ik zou meteen op kamers gaan als ik jou was. Voor een tentameninzage van een half uurtje of voor een college dat niet door gaat 2 uur onderweg moeten zijn... Daarnaast spreek je ook makkelijker met je studiegenoten af als je bij hen in de buurt woont om aan (groeps)opdrachten te werken bijvoorbeeld.
Persoonlijk heb ik zelf het nooit als beperking ervaren, maar ik had nooit een enkel college of alleen maar een tentameninzage, ik had altijd wel meerdere dingen op een dag en kon dus nuttig bezig zijn zelfs als er iets uitviel. Met groepsopdrachten en dergelijke heb ik het ook nooit als beperking ervaren, ook daarvoor spreek je niet voor een uurtje af, maar altijd wel voor meerdere uren.

Ik verwacht dat er ook maar weinig mensen zijn die hun studie niet halen door die 2 uur OV per dag, want die 2 uur verlies je ook wel als je op kamers dichtbij woont. Je woont bijna nooit direct naast de onderwijsinstelling, dus er blijft altijd wel wat reistijd over, je hebt een woning die schoon moet blijven, je zal je eigen eten moeten koken, de kans op afleiding is groter. Dan ben je ook al snel die 2 uur per dag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 22:45
Voor het sociale aspect zou ik zeker wel meteen op kamers gaan. Ik heb dat destijds niet gedaan en daar heb ik best spijt van.

Play every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke_Jay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 14:09
Zeker op kamers gaan, maakt je studententijd echt veel leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 11:18
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:05:
...met een standaarddeviatie van ~10 minuten
Hehe, je zit in ieder geval al lekker in de WO terminologie.

Uit eigen ervaring (9 jaar geleden al) kan ik je aanbevelen op kamers te gaan. Het eerste jaar is de basis voor vele vriendschappen en je gaat op dat vlak veel missen. Als je sociaal een ster bent kun je het ook nog na je eerste jaar doen.

Naar mijn idee is het toch een fase in je leven die je niet moet willen missen en het geld meer dan waard is. Mogelijk zelf te beschouwen als investering, wie weet wat het allemaal oplevert (vrienden, connecties, extra kansen (bestuurlijk actief), er een beetje op los leven of een vriendin). In ieder geval ook een hoop levenservaring, en dat moet je niet onderschatten in je verdere carriere.

In je 3e jaar, en eventueel masterjaren, weer even terug trekken bij je ouders. Die lening is zeer gunstig en ga je wel terug betalen. En wat ik al zij, misschien zelf een goede investering. Succes en veel plezier alvast!!

[ Voor 4% gewijzigd door B152 op 24-06-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 14:24
Ik raat ook ontzettend aan om op kamers te gaan.

Leer de mensen kennen, een hoop studie gebeurd buiten de klaslokelen (UB, andere plekken waar je afspreekt) en juist voor deze afspraken wil je niet elke keer 2h (heen terug) moeten reizen...

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
Ik raad het ook zeer aan om op kamers te gaan! Je wilt niet diegene zijn die niet altijd mee kan borrelen omdat je de laatste trein moet halen. En buiten het sociaal aspect is het ook een enorm goede ervaring. Leven in een andere stad, balans vinden tussen studeren en een bijbaantje(dan hoef je minder te lenen), verantwoordelijkheden, etc. etc. Het geld is dubbel en dwars waard.
Daarnaast is een bijbaantje ook wel handig om nieuwe mensen te leren kennen. Hoogstwaarschijnlijk zullen je collega's ook studenten zijn. Het hangt natuurlijk allemaal af aan wat voor een persoon jij bent/wil worden.

[ Voor 22% gewijzigd door FrostNixon op 24-06-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B152 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:11:
[...]
Uit eigen ervaring (9 jaar geleden al) kan ik je aanbevelen op kamers te gaan. Het eerste jaar is de basis voor vele vriendschappen en je gaat op dat vlak veel missen. Als je sociaal een ster bent kun je het ook nog na je eerste jaar doen.
Dit. Zeker doen, bij voorkeur direct al. De studentenwereld is een kleine samenleving op zich (je kan jezelf ontwikkelen zoals je wilt, zonder de 'historie' en de bubbels van je oude woonplaats, ouders en middelbare school), die enorm leerzaam is voor je leven daarna (nee, echt niet alleen voor corpsballen die 'ons kent ons' netwerkjes opbouwen om z.s.m. CEO te worden).
Hoe langer je hiermee wacht, hoe lastiger het is om hier in te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Goeie tip dit.

Dit is wel erg overdreven zeg. Ik had ook een reistijd van een uur naar de Universiteit en dat was echt geen probleem. Lekker uurtje slapen in de trein, op de terugweg vaak met vrienden gezellig, of krantje lezen, puzzeltje maken, nog ff studieboek lezen. Best prima.

En afspreken is ook nooit een probleem geweest. Ik heb mijn hele studietijd thuis gewoond en dit nooit als een probleem ervaren. Ik ging ook gewoon naar de borrels en alle gezellige dingen. Ben nooit zo'n feestbeest geweest dus had echt geen behoefte om tot diep in de nacht te gaan stappen, maar dan heb je altijd nog de eerste trein weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Even een tegengeluid, je kan ook nog prima van het studentenleven genieten als je niet op kamers woont, maar dat hangt ook een beetje af van wat voor persoon je zelf bent en wat voor contact je met anderen wilt. Ben je echt van het iedere week feesten tot laat in de avond, dan is op kamers gaan wel logisch i.v.m. de laatste trein, maar anders kan je ook prima van je studententijd genieten als je niet (meteen) op kamers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:00
Ik zou je absoluut willen aanraden om op kamers te gaan, maar misschien een paar maanden wachten zoals al eerder gesuggereerd omdat je dan wat meer keus hebt en misschien goedkoper een kamer kunt vinden. Het studentenleven is zonder meer de leukste periode uit je leven en zelfstandig wonen draagt daar behoorlijk aan bij. Denk bijvoorbeeld aan uitleggen waarom je laat thuis was, dronken was of $vriend|vriendin bij je had. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de relatie met je ouders.

En als we toch bezig zijn, zoek meteen een bijbaan. Hoeft niet veel uren, maar je wilt gewoon echt die studieschuld zoveel mogelijk beperken. Als je 4 dagen per week 2 uurtjes schoonmaakt (kan meestal 's morgens vroeg of 's avonds, dus geen conflicten met colleges etc) dan heb je die kamer alvast weer afbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ga je in Rotterdam studeren?

Ik woon ook een uur van Rotterdam en ga er volgend jaar ook studeren (bedrijfskunde). Ik ga sowieso wel op kamers omdat ik bij een vereniging wil en als je dan de hele tijd heen en weer moet reizen gaat dat 'm niet worden. Daarbij heb ik het geluk dat m'n ouders m'n huur betalen dus dat scheelt ook in hoeveel ik moet lenen.

zou het sowieso wel aanraden want je mist gewoon veel als je niet op kamers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
  • Laatst online: 20-09 10:27
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met B152. Ik ben zelf overigens heel bijna klaar en heb voor mijn master nog een switch gemaakt waardoor ook nog een premaster moest doen. Waarom dus op kamers: Al mijn ‘’vrienden’’ zijn bijna alleen maar contacten die ik heb opgedaan in de eerste twee jaar van de studie. De meeste zelfs in de introductie week / kamp van de studie vereniging en alle borrels in het eerst en tweede jaar. Later zie je dat er allemaal groepen zijn, ook bij mij master merk ik dat mensen weinig behoefte hebben aan echt nieuwe contacten op een paar internationals na.

Ik zelf ben pas naar 4 maanden op kamers gegaan en gelukkig kon ik tot die tijd bij mensen slapen, maar anders had ik veel minder makkelijk zulke leuke ervaringen, evenementen, etentjes met mensen kunnen hebben. En dus uiteindelijk misschien ook veel van die vriendschappen niet gehad. Zie ik ze nog dagelijks? zeker niet, maar het zijn wel allemaal nuttige contacten.

Daarnaast zie je ook altijd heel duidelijk dat mensen die zich niet echt committeren en er alleen zijn voor het zakelijke deel, dat die buiten de opleidings groep vallen of juist stoppen met de studie ‘’omdat het net niet voor hun is’’. (Ik was in jaar 1 ook gestopt als het niet voor de mensen was). Dit komt onder andere doordat ze niet in whatsapp groepen belanden, Facebook groepen, even praatje maken etc. Ik merk dat bij deze master ook, er zijn gewoon heel veel momenten waarop het eigenlijk nuttig is even iemand. Iets voor te kunnen leggen of te kunnen klagen. Studeren is met vlagen best zwaar en sociale elementen zijn daarin gewoon heel belangrijk, leuk en nuttig. En dus ook het waard om tijd en geld in te steken.

Wat B152 ook zegt, misschien ben je sociaal super sterk, dan kan je dat ook wel regelen in de college uren. Maar ik weet nog Zo goed het verschil in jaar 1 tussen de mensen die wel mee waren op kamp en die dat niet waren. Je hebt meteen een moment gedeelt, je kent mensen en stapt dus ook weer makkelijk op ze af. IK zou dat dus in ieder geval wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 11:18
Transportman schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:34:
Even een tegengeluid, je kan ook nog prima van het studentenleven genieten als je niet op kamers woont, maar dat hangt ook een beetje af van wat voor persoon je zelf bent en wat voor contact je met anderen wilt. Ben je echt van het iedere week feesten tot laat in de avond, dan is op kamers gaan wel logisch i.v.m. de laatste trein, maar anders kan je ook prima van je studententijd genieten als je niet (meteen) op kamers gaat.
Toch is het anders als je thuis woont. In het kort, je mist de aansluiting met het studentenleven. Studenten spreken vaak ook over 'studenten' (op kamers) en 'scholieren' (thuis wonend). Thuisblijven is sowieso heel wat sterke verhalen missen. enne... studentenverenigingen lekker links liggen. Beter sluit je aan bij je studievereniging!

Nog even over de kosten, die studie ga je wel halen, en anders wel een andere WO. Geen probleem dus. Ben je afgestudeerd ga je goed verdienen en kun je die schuld extra snel aflossen. Maar met al die bedrijfseconomische inzichten laat je dat wel uit je hoofd. Gewoon lekker maandelijks terug betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
B152 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 00:33:
[...]

Toch is het anders als je thuis woont. In het kort, je mist de aansluiting met het studentenleven. Studenten spreken vaak ook over 'studenten' (op kamers) en 'scholieren' (thuis wonend). Thuisblijven is sowieso heel wat sterke verhalen missen. enne... studentenverenigingen lekker links liggen. Beter sluit je aan bij je studievereniging!

Nog even over de kosten, die studie ga je wel halen, en anders wel een andere WO. Geen probleem dus. Ben je afgestudeerd ga je goed verdienen en kun je die schuld extra snel aflossen. Maar met al die bedrijfseconomische inzichten laat je dat wel uit je hoofd. Gewoon lekker maandelijks terug betalen.
Wat is er dan zo anders? Want al die dingen die jij beschrijft heb ik ook gewoon gedaan en meegemaakt, terwijl ik gewoon thuis woonde en net als de TS 1 uurtje reistijd had... Ik vind het persoonlijk echt schromelijk overdreven dat iedereen hier claimt dat je zoveel mist, veel meer moeite zou hebben met de sociale contacten en borrels en alles, terwijl dat gewoon ronduit niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Mijn vraag is nu dus wat jullie denken, gewoon het risico wagen of niet? De studie die ik wil gaan doen is economie & bedrijfseconomie. Denken jullie trouwens dat ik met deze studie mijn studieschuld wel zou kunnen afbetalen later of gaat dat lastig worden? Als ik bijvoorbeeld technische informatica zou studeren dan zou ik me nooit zorgen maken over een studieschuld, maar dat is volgens mij wel anders bij deze studie.
Zou je niet eerst goed nadenken om de keuze voor de juiste studie maken?
Er zit nogal wat verschil tussen Economie en Informatica.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
De studie die ik wil gaan doen is economie & bedrijfseconomie. Denken jullie trouwens dat ik met deze studie mijn studieschuld wel zou kunnen afbetalen later of gaat dat lastig worden?
Moet makkelijk lukken, daar vind je echt wel werk in. Dus afbetalen van je studieschuld moet wel lukken. Zeker als je net een baan hebt en nog bij je ouders woont. Ik zou er ook niet al te druk over nadenken, kijk het moet geen 40.000 euro worden, maar je studieperiode kan echt de leukste tijd uit je leven worden.

Ik denk op zich dat op kamers wonen niet cruciaal is, maar zorg iig dat je sociale contacten op doet tijdens je studie. Waarschijnlijk krijg je groepsopdrachten die je met elkaar moet uitwerken. Dat gaat zoveel makkelijker als je elkaar buiten de vaste lestijden ook spreekt. En als je opdrachten hebt waar je alleen aan mag werken, is feedback van medestudenten erg belangrijk. Soms werk je zó lang aan iets dat het is alsof je naar een witte muur kijkt, je ziet nauwelijks meer wat je eigenlijk geschreven hebt. Een ander kan daar heel anders naar kijken, en fouten zien die jij er anders in had gelaten.

Dus begin lekker aan je studie, wacht gewoon ff tot kerst of je de studie leuk vind en de reistijd acceptabel, werk in de tussentijd aan sociale contacten en go with the flow :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 16:18
Goeie tip dit.

Ik heb zelfs een periode 2 uur reistijd enkele reis gehad en dat was voor mij de beste tijd om te lezen/studeren. Als je niet te vaak overstapt en meestal kan zitten is die tijd juist hartstikke nuttig.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Ik sluit me aan bij het blijf-nog-even-thuis-kamp. Het is voor mij alweer meer dan tien jaar geleden dat ik begon met studeren, en met 2,5 uur enkele reis had ik geen keuze. En op kamers zitten is me ook erg goed bevallen. Maar.. dit kan ook prima in het tweede jaar. Ik heb ook na het eerste jaar nog gewoon vrienden gemaakt, via studie, sporten, studievereniging.. dat is echt geen enkel probleem. En wil je een keer gaan stappen, dan blijf je toch bij iemand slapen.

Bovendien denk ik ook dat je meer kans hebt om je eerste jaar te halen als je thuis woont. Er zit meer druk op om gewoon naar college te gaan, en anders kan de verleiding wel eens groot zijn om iets over te slaan (zeg ik uit eigen ervaring ;)). Bevalt de studie en gaat het goed, kijk dan inderdaad tegen het einde van volgend jaar voor een kamer, en dan heb je alsnog een paar jaar waarin je op jezelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
B152 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:11:
[...]

Hehe, je zit in ieder geval al lekker in de WO terminologie.

Naar mijn idee is het toch een fase in je leven die je niet moet willen missen en het geld meer dan waard is. Mogelijk zelf te beschouwen als investering, wie weet wat het allemaal oplevert (vrienden, connecties, extra kansen (bestuurlijk actief), er een beetje op los leven of een vriendin). In ieder geval ook een hoop levenservaring, en dat moet je niet onderschatten in je verdere carriere.

In je 3e jaar, en eventueel masterjaren, weer even terug trekken bij je ouders. Die lening is zeer gunstig en ga je wel terug betalen. En wat ik al zij, misschien zelf een goede investering. Succes en veel plezier alvast!!
Ik ben ook voorstander van het op kamers gaan, maar als TS nog twijfels heeft over de studie (en het behalen daarvan), dan zou ik zeker even wachten.
Vriendschappen kan je prima maken als je niet op kamers woont. Of je nu op kamers woont in wijk X of Y van de stad waarin je studeert, of in een dorp 1 uur verderop maakt echt vrij weinig uit. Tussen wijk X en Y kan ook makkelijk een half uur fietsen zitten. En je kan prima blijven eten bij iemand die wel op kamers woont, of in de stad met je nieuwe vrienden als je niet op kamers woont.
En tenzij je bij een studentenvereniging gaat zullen er in het weekend heus niet zo veel activiteiten zijn die je gaat missen als je niet op kamers woont (zelfs bij studentenverenigingen is het aantal activiteiten in het weekend een stuk lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
[...]

. enne... studentenverenigingen lekker links liggen. Beter sluit je aan bij je studievereniging!
Waarom dit als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:44
Arthur-M. schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:20:
[...]

Waarom dit als ik vragen mag?
Laten we die discussie aub niet starten in dit topic. :X

Verder kan ik je alleen maar aanraden om in je eerste jaar op kamers te gaan! Zelf ook gedaan en heb er geen moment spijt van gehad. Maar ga er wel bij na dat het een hoop discipline kost om het studentenleven op kamers in je 1e jaar en je studie goed te combineren (zelf aan de lijve ondervonden).

Tegenwoordig hanteren veel studies ook de 'nominaal = normaal' :r regel op de universiteit. Wat betekent dat je direct de 60 punten moet halen of je mag je studie niet voortzetten. Het eerste jaar stelt vaak nog niet zoveel vol dus met redelijk weinig inspanning is dat wel te doen, maar als je elke week 2-3x naar de studentvereniging gaat om te drinken en feesten dan wordt het wel wat lastiger. ;)

Mocht je trouwens bij een studentvereniging willen dan kan ik je aanraden om in je 2e studiejaar erbij te gaan. Dan is de druk er wel wat van af met je studie en kan je daar meer van genieten. Tot die tijd lekker vermaken met huisgenoten en eventueel je studievereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 17:14
Panini schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:30:
[...]

Laten we die discussie aub niet starten in dit topic. :X

Verder kan ik je alleen maar aanraden om in je eerste jaar op kamers te gaan! Zelf ook gedaan en heb er geen moment spijt van gehad. Maar ga er wel bij na dat het een hoop discipline kost om het studentenleven op kamers in je 1e jaar en je studie goed te combineren (zelf aan de lijve ondervonden).

Tegenwoordig hanteren veel studies ook de 'nominaal = normaal' :r regel op de universiteit. Wat betekent dat je direct de 60 punten moet halen of je mag je studie niet voortzetten. Het eerste jaar stelt vaak nog niet zoveel vol dus met redelijk weinig inspanning is dat wel te doen, maar als je elke week 2-3x naar de studentvereniging gaat om te drinken en feesten dan wordt het wel wat lastiger. ;)

Mocht je trouwens bij een studentvereniging willen dan kan ik je aanraden om in je 2e studiejaar erbij te gaan. Dan is de druk er wel wat van af met je studie en kan je daar meer van genieten. Tot die tijd lekker vermaken met huisgenoten en eventueel je studievereniging.
Pak hem toch even door gezien het mijn inziens in het verlengde ligt van het het wel of niet in je eerste jaar op kamers gaan. :+

Mijn advies, grijp die kansen juist aan in je eerste jaar en leg die (sociale) basis. Ik heb te veel verhalen gehoord van zij die spijt hebben dat niet gedaan te hebben en/of een halfslachtige poging om er later nog tussen te komen. Niet dat het onmogelijk is, maar zoals hier ook al eerder werd vermeld kost dat heel wat meer inzet en energie die je er vaak dan niet meer voor over hebt door wel ''tevreden'' te zijn.

Denk ook dat je je moet realiseren dat er meer is dan alleen op je geld zitten. Ja, hotel mama is lekker makkelijk en goedkoop, maar de levenservaring die je op doet door op jezelf te wonen en midden in het studentenleven te staan is voor mij terugkijkend onbetaalbaar. Daarnaast zijn de extra kosten die je maakt ook peanuts als je eenmaal een baan hebt.

Besef dat je het zelf allemaal in de hand hebt en het een stuk makkelijker is om een stapje terug te doen. Niemand anders behalve jij bepaalt hoe veel tijd je ergens in steekt. Bevalt het niet, is het een stuk makkelijker om weer thuis te gaan wonen en/of te stoppen met extra activiteiten dan juist later weer ergens tussen te komen.

Oh, en leuk weetje nog om Panini tegen te spreken. De gemiddelde prestaties van studenten die aangesloten zijn bij een vereniging zijn over het algemeen hoger en tevens is er minder uitval onder deze studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:56

Ryan1981

Je ne sais pas

Hallo Tweakers,

Over een paar maanden is het zover en ga ik beginnen aan de universiteit. Ik zit echter met een dilemma waarop ik van jullie wat meningen wil horen. Het zit namelijk zo: mijn reistijd is deur tot deur naar de universiteit toe ongeveer een uur met een standaarddeviatie van ~10 minuten (ligt er aan welke route ik in het OV neem). Nou zou ik heel graag op kamers willen, maar ik weet alleen niet of dat verstandig is zo direct vanaf dag een, zeker als ik relatief dichtbij de universiteit woon. Een reden is namelijk dat ik niet zeker weet of ik de studie ga halen in het eerste jaar. Stel dus dat ik op kamers zou gaan en ik haal het eerste jaar niet, dan ben ik duizenden euro's kwijt (collegegeld + alle andere kosten die komen kijken bij het wonen op kamers). Dit lijkt mij gewoon enorm zonde. Oké nu ik zo aan het typen ben realiseer ik me dat dit mijn enige echte angst is, ik wil gewoon niet bakken met geld kwijt zijn als ik de studie niet haal. Ik zou namelijk sowieso ook een paar honderd euro per maand moeten lenen.

Bedankt voor de hulp.
Als je ooit ene huis wil (kunnen) kopen --> Zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Huizenprijzen zijn absurd hoog en al die jaren dat je geen schuld opbouwd/weinig woonkosten hebt kun je sparen voor je huis. Maargoed ik ben iemand die niet van risico's nemen houd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:44
Tuttel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:38:
[...]

Pak hem toch even door gezien het mijn inziens in het verlengde ligt van het het wel of niet in je eerste jaar op kamers gaan. :+

Oh, en leuk weetje nog om Panini tegen te spreken. De gemiddelde prestaties van studenten die aangesloten zijn bij een vereniging zijn over het algemeen hoger en tevens is er minder uitval onder deze studenten.
Kan mij het artikel wat dat beweert vaag herinneren,maar kan het niet terug vinden. Heb je daar een bron van?

Hoe spreekt dit mij tegen? Ik beweer niet dat een studentenvereniging ervoor zorgt dat je prestaties verminderen en zorgt voor een grotere kans op uitval. Ben er daarnaast ook helemaal voor dat iemand lid wordt. Het gaat erom dat de druk voor een verse student die net op kamers woont en 60 punten moet halen + een studentenvereniging die erg veel van je vraagt het eerste jaar soms te veel kan zijn.

Heb het vaak in de eigen omgeving gezien dat mensen zich daar in verkijken. Mensen worden lid, gaan volledig op in het studentenleven, halen het bindend studieadvies niet en zijn vervolgens genoodzaakt om een andere studie te doen die een 2e keuze is. Of om te gaan studeren in een stad die niet hun voorkeur heeft.

Toen de 'nominaal = normaal' regel werd geïmplementeerd merkte in dat er een toename was in studenten die pas in hun 2e collegejaar lid werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 16:13
SmurfLink schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:20:
[...]

Wat is er dan zo anders? Want al die dingen die jij beschrijft heb ik ook gewoon gedaan en meegemaakt, terwijl ik gewoon thuis woonde en net als de TS 1 uurtje reistijd had... Ik vind het persoonlijk echt schromelijk overdreven dat iedereen hier claimt dat je zoveel mist, veel meer moeite zou hebben met de sociale contacten en borrels en alles, terwijl dat gewoon ronduit niet waar is.
Wat ik zelf heel erg vond is dat het allemaal 'makkelijker' gaat. Ik ben vooral in mijn eerste jaar bijvoorbeeld ontzettend vaak bij mede-studenten gaan eten. Lekker makkelijk, veel gezelliger. Alleen moet je dan wel even je moeder bellen dat je niet mee-eet thuis. Dit maakt de drempel toch hoger. Hetzelfde met feestjes, en hetzelfde met een nacht spenderen bij een date.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wel dat het extra moeite kost.

Daarnaast vind ik de levenslessen die je leert als je op jezelf woont (oh, ik ben vergeten avondeten te halen omdat ik aan het gamen was, nu is het 22:00, heb ik honger, en is geen enkele supermarkt meer open) best veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
Ik zat met hetzelfde dilemma als waar jij nu mee zit.
Mijn reistijd was weliswaar langer: anderhalf uur. maar wat als ik mijn Propedeuse niet haal?

Ik heb toen der tijd wel besloten om op kamers te gaan. Maar helaas heb ik mijn Propedeuse niet gehaald en heb ik een beste studieschuld momenteel.

Maar als ik wist wat ik nu weet en ik zou weer voor dezelfde keuze staan zou ik dezelfde keuze maken.
Ik heb in die tijd veel over mezelf geleerd, ben zelfstandiger geworden omdat ik alles zelf moest doen en ik heb heel veel nieuwe vrienden in het complex gemaakt met wie ik ook nu nog contact heb.

Al met al is je studieperiode waar je ook van moet genieten en op kamers zitten is een hele leuke en leerzame ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
kruimel0 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:01:
[...]

Wat ik zelf heel erg vond is dat het allemaal 'makkelijker' gaat. Ik ben vooral in mijn eerste jaar bijvoorbeeld ontzettend vaak bij mede-studenten gaan eten. Lekker makkelijk, veel gezelliger. Alleen moet je dan wel even je moeder bellen dat je niet mee-eet thuis. Dit maakt de drempel toch hoger. Hetzelfde met feestjes, en hetzelfde met een nacht spenderen bij een date.

Daarnaast vind ik de levenslessen die je leert als je op jezelf woont (oh, ik ben vergeten avondeten te halen omdat ik aan het gamen was, nu is het 22:00, heb ik honger, en is geen enkele supermarkt meer open) best veel waard.
Dan leer je die lessen toch een paar jaar later? En al die mensen die niet gaan studeren weten ook nog dat als je geen eten koopt je honger krijgt. (En ja, ik heb uit huis gewoont tijdens studie. En als je ziet wat sommige studenten doen, en dat die dan het slimste zijn wat Nederland te bieden heeft, dan wordt je heel verdrietig).

Als ik met de kennis van nu, de keuze had om thuis te blijven wonen (kon niet vanwege de reistijd), dan had ik dat gedaan. Ook zat studenten die thuis woonde deden veel meer met sociale gebeuren als wat ik deed ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

coredalae schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:16:

Leer de mensen kennen, een hoop studie gebeurd buiten de klaslokelen (UB, andere plekken waar je afspreekt) en juist voor deze afspraken wil je niet elke keer 2h (heen terug) moeten reizen...
Ook dat is relatief.

Ik ben zelf nooit op kamers gegaan, ik had 45 minuten reistijd enkele reis. Gewoon een studieboek erbij pakken tijdens de reis en nuttig gebruiken. Dan moet je uiteraard wel kunnen leren in een drukke omgeving, want anders wordt het wel lastig. Ik stond op het perron al met een open boek, ik kan lopend leren als het moet. Kijk voor jezelf hoe nuttig je die tijd denkt te gaan gebruiken.

Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar koken en schoonmaken (of ga je in zo'n zwijnenstal wonen?) kost ook tijd. Terwijl ik zat te studeren terwijl er voor mij gekookt werd, met eeuwige dank aan mijn moeder!

Ik heb inderdaad weinig afgesproken met mijn studiegenoten, omdat ik minder vaak op de universiteit was. Daar staat tegenover dat ik ging stappen met mijn middelbareschool vrienden en dat zij tot op de dag van vandaag mijn vrienden zijn.
Tehh schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:19:
[...]
En tenzij je bij een studentenvereniging gaat zullen er in het weekend heus niet zo veel activiteiten zijn die je gaat missen als je niet op kamers woont (zelfs bij studentenverenigingen is het aantal activiteiten in het weekend een stuk lager).
En dan nu wat waarschijnlijk mijn controversieelste uitspraak wordt: ga niet bij een studenten vereniging! Je geeft aan nu al te twijfelen of je de propedeuse haalt. De studiegenoten indertijd die bij een studentenvereniging gingen hadden de meeste moeite met het halen van examens, omdat er zoveel tijd verloren ging aan de vereniging, de ontgroening en weet ik wat voor feesten nog meer. Verschillende haakten al af voordat het eerste jaar uberhaupt voorbij was!

VWO naar WO is een serieuse omschakeling, dat was het toen ik het deed en helaas heb ik n.a.v. bijles geven kunnen constateren dat het VWO achteruit is gegaan en het WO (terecht) heeft geweigerd zich daaraan aan te passen. Het zal dus sowieso al flink schakelen worden! Als ik zie wat er in de afgelopen jaren allemaal vervallen is in VWO wiskunde dan wordt ik triest ;(

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
kruimel0 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:01:
[...]

Makkelijker, tja, ik gaf inderdaad thuis even door dat ik niet mee at. Dat was de moeite ook niet. Heb genoeg bij mensen gegeten, gefeest en 's nachts elders geslapen. Enige wat ik deed was doorgeven dat ik niet thuis kwam zodat mn ouders de deur op de knip konden doen.

Tuurlijk leer je die levenslessen, maar dat kan ook in het 2e jaar, of 3e. Uiteindelijk gaat iedereen die les moeten leren wanneer ze op zichzelf gaan. Dat hoeft nou niet per se gelijk in je eerste jaar.

Daarnaast sluit ik me ook aan bij @Verwijderd , in het eerste jaar lekker ff wennen, pak de feestjes van de Studievereniging mee, maar laat die Studentenvereniging lekker links liggen! Later kan je er altijd nog bij, maar je eerste jaar is punten halen gewoonweg het belangrijkste. Je P halen, daarna kan je de eeuwige student uithangen met feestjes en studentenverenigingen als jou dat trekt, maar in het eerste jaar zou ik lekker focussen op je studie en je studiegenoten.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 25-06-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:21:
[...]

En dan nu wat waarschijnlijk mijn controversieelste uitspraak wordt: ga niet bij een studenten vereniging! Je geeft aan nu al te twijfelen of je de propedeuse haalt. De studiegenoten indertijd die bij een studentenvereniging gingen hadden de meeste moeite met het halen van examens, omdat er zoveel tijd verloren ging aan de vereniging, de ontgroening en weet ik wat voor feesten nog meer. Verschillende haakten al af voordat het eerste jaar uberhaupt voorbij was!

VWO naar WO is een serieuse omschakeling, dat was het toen ik heet deed en helaas heb ik nav bijles geven kunnen constateren dat het VWO achteruit is gegaan en het WO (terecht) heeft geweigerd zich daaraan aan te passen. Het zal dus sowieso al flink schakelen worden! Als ik zie wat er in de afgelopen jaren allemaal vervallen is in VWO wiskunde dan wordt ik triest ;(
Ik ben ook niet direct een voorstander van een studentenvereniging, maar enige nuancering is op zijn plaats. Ontgroening vind plaats voordat de studie begint, kost je dus alleen een stukje vakantie. Feesten kan ook met vrienden van de middelbare school, net als dat je anders misschien nog naar sportschool o.i.d. blijft gaan. Doseren moet je leren, of je nu op een studentenvereniging zit of in je eigen dorp/stad blijft wonen.
Ik ben wel gelijk op kamers & studentenvereniging gegaan. Na een jaar heb ik de opleiding in een andere stad afgemaakt, wederom op kamers maar zonder studentenvereniging. I.p.v. activiteiten met studentenvereniging ging ik gamen...
I.p.v. een studentenvereniging kan je ook op een studievereniging gaan, het voordeel daarvan is dat je met mensen van je eigen studie zit waardoor je elkaar ook kan helpen. Vaak zijn de activiteiten dan gericht op je studie (samen leren voor tentamens, opdrachten maken, elkaar feedback geven e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tehh schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Ik ben ook niet direct een voorstander van een studentenvereniging, maar enige nuancering is op zijn plaats. Ontgroening vind plaats voordat de studie begint, kost je dus alleen een stukje vakantie. Feesten kan ook met vrienden van de middelbare school, net als dat je anders misschien nog naar sportschool o.i.d. blijft gaan. Doseren moet je leren, of je nu op een studentenvereniging zit of in je eigen dorp/stad blijft wonen.
Ik ben wel gelijk op kamers & studentenvereniging gegaan. Na een jaar heb ik de opleiding in een andere stad afgemaakt, wederom op kamers maar zonder studentenvereniging. I.p.v. activiteiten met studentenvereniging ging ik gamen...
I.p.v. een studentenvereniging kan je ook op een studievereniging gaan, het voordeel daarvan is dat je met mensen van je eigen studie zit waardoor je elkaar ook kan helpen. Vaak zijn de activiteiten dan gericht op je studie (samen leren voor tentamens, opdrachten maken, elkaar feedback geven e.d.)
Het verschilde per vereniging, maar bij de grootste verenigingen liep de ontgroening door tot de eerste tentamen periode. regelmatig gedurende de eerste maanden! brakke studenten naast me, omdat ze midden in de nacht voor een activiteit moesten opdraven.

Wellicht dat dat iets minder is tegenwoordig na alle negatieve berichtgeving over de ontgroening.

Het voordeel voor mij voor stappen met vrienden van de middelbare school was dat we allemaal door de week ergens anders studeerden en het stappen daardoor automatisch tot het weekend beperkt werd. Door de week kwam ik dus prima aan studeren toe. Bij mijn studiegenoten werd het niet erg gewaardeerd als ze te veel 'sociale' bijeenkomsten met als grootste gemeenschappelijke deler 'bier' voorbij lieten gaan.

Iets genuanceerd zou ik dus zeggen: let goed op als je bij een studenten vereniging gaat welke je kiest en dat deze niet je propedeuse kost.

Wel goed punt van de studievereniging trouwens, daar zou ik zeker lid van worden als ik de nu weer een studie moest doen. (Maar na twee verschillende masters wordt dat een beetje prijzig)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2018 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Ik zou er vol voor gaan. Terugkijkend op mijn studietijd (ik ben ook op kamers gegaan terwijl ik nog geen 45 minuten reistijd had met de auto/motor) was dat de mooiste tijd ooit. Weinig feesten gemist in die tijd, terwijl veel klasgenoten het moesten laten afweten omdat ze nog naar huis moesten.

Overigens hadden wij snel een aardige vriendengroep opgebouwd buiten de verenigingen om, dus daar heb ik nooit echt aan mee gedaan. Dit liep overigens dwars door elkaar wat studiejaar of zelfs studie betreft. Wij hadden ook duitse psychologiestudentes in ons huis, die werden in dezelfde groep opgenomen als wij informatica studenten.
Wat dat betreft kun je wellicht het tweede jaar ook nog prima instappen.

Buiten de fun om ga ik nog steeds met veel van deze mensen om en kom ze professioneel ook nog wel eens tegen. Dat is ook wel eens een voordeel.

in short: best time ever. Met name de sociale kant.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
VWO naar WO is een serieuse omschakeling, dat was het toen ik het deed en helaas heb ik n.a.v. bijles geven kunnen constateren dat het VWO achteruit is gegaan en het WO (terecht) heeft geweigerd zich daaraan aan te passen. Het zal dus sowieso al flink schakelen worden! Als ik zie wat er in de afgelopen jaren allemaal vervallen is in VWO wiskunde dan wordt ik triest ;(
Niet alleen wiskunde.. ;)
Wel eens met de rest van je verhaal. Ook later kan je nog prima bij een studie- en/of studentenvereniging aansluiten, eerst maar zorgen dat je het eerste jaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik zou je vooral afvragen wat je eruit wil halen, welke stad ga je studeren? Ik denk persoonlijk dat op jezelf wonen hoort bij jezelf ontwikkelen/ontplooien/opgroeien. Dat kan ook op een hele leuke manier. Ik woonde zelf in een huis met 10 andere heren (hoef je niet elke dag te koken en wordt schoonmaken gerouleerd) en heb daar de leukste herinneringen aan overgehouden. Ook bij studentenvereniging gezeten, destijds niet het BSA en daardoor (ook bewuste keuze geweest, had het prima nominaal kunnen doen achteraf) iets vertraging. Besef je ook dat er een legio aan verschillende verenigingen is en dat niet elke vereniging standaard een ontgroening heeft bijvoorbeeld. Wat ik wel wil aanraden, ga bij een studentensportvereniging, niet eerder genoemd hier. Hier heb je 'gratis' de sociale contacten als je gaat sporten en hoef je hier doordeweeks niet tot laat te blijven (zijn wel feesten, maar is af en toe). Kan ook prima als je thuis woont, maar zoals eerder gezegd meer reizen, eerder weg e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door chevaid op 25-06-2018 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:19

Qwerty-273

Meukposter

Waar ik wel benieuwd naar ben, voornamelijk bij de mensen die het de beste tijd van hun leven noemen, hoe sta je nu in het leven? Hoe lang geleden is jouw studietijd? En heb je nu het gevoel dat je in een sleur zit van een huis, boompje, beestje leven?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
coredalae schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:16:

Volgens mij heb jij in die tijd iets teveel bier gezopen :X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 14:24
Meh. Na de middelbare school nooit meer Nederlandse les (als in, geen lessen in het Nederlands, en hetzelfde geldt voor papers). Heeft mijn (geschreven) Nederlands sowieso geen goed gedaan.

Och. Details zijn sowieso niet mijn sterkste punt (:

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Maar is TS wel zo geïnteresseerd in dat studentenleven? Ik krijg het idee dat het alleen om de reistijd gaat.

Daarnaast, volgens mij zijn de enige studenten die het over "studenten" (op kamers) en "scholieren" (thuiswonend) hebben en het zo over die sterke verhalen hebben, juist de studenten die op kamers zitten voor het feesten. Ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb in mijn studietijd terwijl ik thuis woonde, want dat studentenleven trok mij niet, en hoewel ik heel goed op kon schieten met "studenten", het zouden niet mijn vrienden worden omdat we gewoon teveel verschilden wat instelling betreft. Mijn vrienden zaten ook veel meer met dat idee, die gingen vooral voor hun studie en niet voor het feesten.

Het enige waar ik eigenlijk spijt van heb op het vlak van wel of niet op kamers gaan, is terugkijkend dat ik het eigenlijk al eerder had moeten doen. Ik ben pas aan het begin van mijn master gegaan, en heb 2 jaar met plezier in mijn zelfstandige kamer gewoond, maar terugkijkend had ik liever al een jaartje eerder gegaan. De eerste twee jaar had ik het sowieso niet gedaan, mijn studieresultaten bleven wat achter en moest voor mijn studie regelmatig naar een andere stad voor een deel van de opleiding, pas in het laatste jaar van de bachelor werd dat echt stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 17:14
Transportman schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:21:
[...]

Daarnaast, volgens mij zijn de enige studenten die het over "studenten" (op kamers) en "scholieren" (thuiswonend) hebben en het zo over die sterke verhalen hebben, juist de studenten die op kamers zitten voor het feesten. Ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb in mijn studietijd terwijl ik thuis woonde, want dat studentenleven trok mij niet, en hoewel ik heel goed op kon schieten met "studenten", het zouden niet mijn vrienden worden omdat we gewoon teveel verschilden wat instelling betreft. Mijn vrienden zaten ook veel meer met dat idee, die gingen vooral voor hun studie en niet voor het feesten.
Nah, hbo'ers zijn scholieren. Zij die met de gele burgerrups reizen noemt men spoorknorren. :+

Je hebt overigens natuurlijk gelijk, men is snel geneigd zijn eigen keuzes te verantwoorden. Of dat nou de thuiswonende spoorknor is die heus wel het échte studentenleven heeft ervaart, of de uitwonende corpsbal die na elke avond zuipen weer fris en fruitig in al z'n ochtendcollege's zit.

De waarheid is dat je het zelf volledig in je hand hebt. De één zal bijvoorbeeld wat meer moeite moeten steken in het opbouwen en onderhouden van een sociaal leven in de stad van zijn uni, de andere zal wat meer discipline en ruggengraat moeten tonen om de benodigde tijd in zijn studie te steken. Excessen heb je aan beide kanten, maar de waarheid ligt meer in het midden.

Mijn ervaring en advies is dat je bij twijfel de kansen moet aangrijpen wanneer deze nog "warm" is. Probeer het gewoon, proef hoe het is om bijvoorbeeld op kamers te gaan en ervaar die rollercoaster tegelijk met je medestudenten die ook voor het eerst op kamers gaan. Bevalt het niet? Geen probleem, ik neem aan dat je ouders je gewoon weer verwelkomen om thuis te komen wonen.

Het is ontzettend cliché, maar ''In the end, we only regret the chances we didn't take''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:23
Ik had in mijn HBO tijd helemaal niet de behoefte om op kamers te gaan. Ten eerste was Groningen een uithoek van het land waardoor mijn andere activiteiten door het land allemaal erg ver weg waren. Ten tweede had ik niet de behoefte in een uitgeleefd pand tussen de rommel van andere te gaan wonen. Ook had ik niet de behoefte om wekelijks nachten lang mij klem te zuipen. Ik nam de +/- 1.5 uur reistijd voor lief en ik heb in die tijd heel wat films & series kunnen kijken onderweg (gelukkig wel 1e klas). Het enige nadeel was de bus van het station naar Zernike, dat was altijd drama (overvol en standaard te weinig bussen).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:24
Als langstudeerder en ongeveer even lang uit huis wonende student zeg ik: blijf nog even thuis wonen. Dan kun je eerst kijken of dit de juiste studie voor je is. Als het bevalt en je haalt je vakken, ga dan eens kijken voor een kamer. Kijken voor een kamer is ook een stuk makkelijker als je wat vrienden hebt gemaakt binnen je studie o.i.d. Dan kun je via hen hopelijk aan een kamer komen. Daarnaast kom je uiteindelijk uit met een lagere studieschuld. Je studieschuld heeft invloed op de hoogte van je hypotheek. Dat wil je niet. Daarom raad ik ook aan om ergens te werken naast je studie.
Pagina: 1