Thermostaatkraan douche in chalet werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Veroni1977
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-11-2021
Mijn vraag
Afgelopen winter leidingen kapotgevroren in een chalet, ook de geiser moeten vervangen en de thermostaatkraan in de douche. Nu werkt de kraan niet, wordt heel erg warm of heel erg koud. Niemand die weet waar het aan ligt. Ook installateur niet. Wie heeft een idee?
Andere mengkranen werken wel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
En als je bij de bouwmarkt nou een nieuwe thermostaat kraan haalt en uitprobeert? Dus in ieder geval uitsluit dat het aan de mengkraan bij de douche ligt?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

Reptile209

- gers -

Beetje vuil (metaalbraampjes?) in de filtertjes bij de inlaten van de kraan of in het binnenwerk gekomen? Schroef hem eens van de muur, kijk of het binnenwerk los kan en spoel de boel even door. Protip: vul een emmer schoon water voordat je de hoofdkraan sluit en de kraan van de muur trekt ;).

En wat meer vergezocht: kunnen de warme en koude leiding omgewisseld zijn bij het herstel?
Normaal zit warm links op de muur (je hebt een speciaal binnenwerk nodig als warm rechts zit).

Zo scherp als een voetbal!

• Veroni1977
President schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:20:
En als je bij de bouwmarkt nou een nieuwe thermostaat kraan haalt en uitprobeert? Dus in ieder geval uitsluit dat het aan de mengkraan bij de douche ligt?
We hebben een nieuwe gekocht na het herstellen van de leidingen en een paar weken geleden nog eens een keer. Heeft niet geholpen

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-12 09:54

SpamLame

niks

Veroni1977 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:06:
[...]

We hebben een nieuwe gekocht na het herstellen van de leidingen en een paar weken geleden nog eens een keer. Heeft niet geholpen
En schoonmaken van de thermostaatkraan heeft iets opgeleverd?

Heb je ook een simpele gewone mengkraan? Kan je daarmee wel bruikbare temperatuur mengen/tappen?

• Veroni1977
SpamLame schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:14:
[...]

En schoonmaken van de thermostaatkraan heeft iets opgeleverd?

Heb je ook een simpele gewone mengkraan? Kan je daarmee wel bruikbare temperatuur mengen/tappen?
We hebben 2 nieuwe thermostaatkranen gekocht, beide hetzelfde probleem. Nee we hebben overal thermostaatkranen en die werken wel

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heb je warm/koud goed aangesloten? Is de druk van zowel warm/koud in orde?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als leek op dit gebied lijkt mij logische antwoord inderdaad warm en koud water verkeerd om aangesloten, vooral als bij meerdere kranen een identiek probleem is.

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-12 11:49

Audi-Arjan

★★★★★

Is en blijft het systeem op druk?
m.a.w. geen lekkage op een andere plek?
Bij de geiser leidingen verkeerd om aangesloten?

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-12 13:26
Sissors schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 07:36:
Als leek op dit gebied lijkt mij logische antwoord inderdaad warm en koud water verkeerd om aangesloten, vooral als bij meerdere kranen een identiek probleem is.
Dat kan ik als leek bevestigen. Ik had een tijd geleden exact hetzelfde probleem, nieuwe mengkraan (eerste keer mijn leven!) aangesloten en kreeg enkel heel erg warm en heel erg koud water. Bleek dat ik de kraan verkeerd om aangesloten had en warm en koud gewisseld had 8)7 ... Kraan gewoon andersom aansluiten loste het probleem op ;)

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-12 23:40
Draai de kraan eens om zodat warm en koud andersom zitten, blijft dan het probleem dan?

Blijft de geiser branden als de douche aanzet. Het kan zijn dat de kraan regelt op warm water en als dan de vraag klein wordt schakelt deze uit.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
Inderdaad, het verkeerd om aangesloten hebben van de warme en koude leiding is de meest waarschijnlijke oorzaak. Als de kraan de temperatuur naar beneden of boven probeert bij te stellen met respectievelijk heet of koud water, dan krijg je exact dit probleem.
Kan de beste overkomen overigens, weet ik uit ervaring... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jorizzz op 26-06-2018 13:54 ]

Pagina: 1