Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb een satteliet airco systeem waarmee ik twee zone's wil bedienen namelijk begane grond en 1e verdieping. Het gaat om een Mitsubishi 140VD satteliet met voldoende capaciteit.
Nu het volgende, het plenum van de satteliet unit bestaat uit vier uitblaasopeningen van 200 mm die ik alle vier zou willen kunnen schakelen tussen boven en beneden. dit kan volgens mij met vier y kleppen die ik aansluit op de boven en benedenverdieping afhankelijk van de koude en of warmte vraag. Nu heb ik even zitten zoeken maar kom eigenlijk geen geschikte kleppen tegen? Wie helpt me uit de droom/brand? 8)7
Mvg Roderik

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:26
Die 4 uitblaasopeningen, komen die alle 4 uit dezelfde kamer in de unit?
Is het misschien niet handiger om dan 4 200mm kleppen hierop te zetten, 2 voor boven 2 voor beneden.
Ik snap dat je dan misschien iets minder capaciteit hebt dan ten alle tijden de 4 uitblaasopeningen te gebruiken maar een driewegklep is niet veel voorkomend nmw.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Jim,

Nee in principe zijn de uitblaas openingen voor 3 slaapkamers aanzuig via overloop. De thermostaat hangt boven.Ja dat zou kunnen alleen kan je de zone's niet apart regelen ik zou graag of boven of beneden willen koelen en of verwarmen. En idd de capaciteit per zone halveert dan ook zegge 2880 m3 delen door twee voor 275 m3 beneden en 170m3 boven.
Raar toch dat er geen driewegklep voor gebruikt word? snap niet waarom dat zo weinig voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik bedoel dus niet de kamers in de woning even voor de duidelijkheid, maar of de 4 uitblaasopeningen dezelfde functie hebben vanuit de unit gezien. Als dat zo is, dan zou je dus 2x uitblaas aansluiten op de buizen naar beneden toe. 2x uitblaas aansluiten op de buizen naar boven (3 slaapkamers). Door de 2 setjes kleppen (4 totaal, 1 per uitblaas) 2 kanaals aan te sturen kun je boven en beneden apart open en dicht zetten. Misschien heb je even foto van de buizen en de unit of een luchtzijdig schema zodat het iets duidelijker wordt voor ons, volgens mij komt zo'n soort systeem niet heel veel voor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de firma Schilt eens bellen, die doen niet anders dan dit soort dingen. https://www.schilt-luchttechniek.nl

Met een paar goede Trox kleppen heb je dat zo opgelost. Soms moet je alleen niet te moeilijk denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
4 Trox kleppen wordt anders een aardig duur grapje, dus misschien is het toch wijzer om eerst even te kijken hoe het systeem is opgebouwd. Bovendien zie ik in de Trox catalogus ook geen Y broekstukken staan met klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem bestaat nog niet, we hebben een satteliet unit met een plenum met vier uitgangen that's it.
Jim wat betreft je systeem met twee om twee kleppen zou eventueel kunnen alleen vernauw je je systeem nogal dus wat normaal door 4 x 200mm zou gaan gaat nu door 2 x 200 met het druk en geluidsoverlast daarbij. Dan zou je eigenlijk acht kleppen op een broekstuk moeten zetten maar dat lijkt me best overkill.
Firma schilt zal daar vast een oplossing voor hebben maar dan wordt het a een duur en b waarschijnlijk een grote registerklep met een extra plenum waar ik dan ineens een extra technische ruimte voor moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je hebt eventueel (4x) 1M geluidsdempers flexibel welke je op de uitgangen kan plaatsen. Debiet zal mogelijk iets teruglopen, zal wel minimaal zijn denk ik. Het is immers maar een klein stukje 2x 200mm waarna het overloopt naar 4x 200?mm. Je kan bij Schilt vragen of ze custom broekstukken met motorstoel kunnen bouwen voor je. Ben alleen bang dat het enorm veel duurder wordt dan mijn optie. Het voordeel van 8 kleppen is wel weer dat je nog meer zones dan 2 kan maken, als elke buis naar een vertrek loopt. Bijvoorbeeld een slaapkamer op het zuiden wil je meer koelen dan de slaapkamer op het noorden. (bv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is waar maar we zijn het er dus over eens dat een broekstuk of drieweg klep op een 200 mm aansluiting niet te koop is? Dat is volgens mij nog steeds de beste/ lees prijsbewuste oplossing.
Het naregelen van het debiet wil ik eigenlijk met regelkleppen doen voor de slaapkamers miss wel met een eigen thermostaat. Gaat eigenlijk alleen om dat mocht ik willen ik de unit ook voor beneden kan gebruiken omdat we toch al aan het installeren zijn kunnen we hier nu nog rekening mee houden.
Pagina: 1