Toon posts:

help met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dus waterkoeling aanleggen voor mijn cyrix 150 mhz (geen id hoe snel nu)
maaar moet over een maand ook op mijn celeron 400 kunnne

wat heb ik allemaal nodig en hoe bouw ik zoiets het beste??

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Epsilon

dit is vragen naar de bekende weg. Hier moeten problemen gevraagt worden en niet hoe het precies moet. Daar heb je how-to's voor.

maar ik zal niet lullig doen:
je hebt nodig :
een waterblok (voor op je proc)
een radiator (en fan)(om het water weer af te koelen)
een pomp (met waterreservoir, waar het water inzit en de dompelpomp in hangt. Kan ook een inline pomp zijn en die heeft geen reservoir nodig.)(geen uitleg nodig HOOP IK)
een zooi slangen, en dan nog de clip om he m op je socket te bevestigen.

Verwijderd

Topicstarter
wat zou alles bij elkaar ongeveer gaan kosten??

Verwijderd

Topicstarter
dit is tog veel ingewikkelder als ik dacht met peltiers enzo

Verwijderd

je kan ook het aquacool setje bij www.oc-shop.nl bestellen, daar zit een hele berg aan aansluitstukjes bij voor alle slots en sockets die je maar kunt bedenken 8-)

en ik ben erg tevreden over de koelresultaten.

Verwijderd

daar zit alleen geen radiator bij.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Epsilon

Op dinsdag 17 juli 2001 14:09 schreef WuKen het volgende:
dit is tog veel ingewikkelder als ik dacht met peltiers enzo
ik weet niet wat jij met peltiers doet, maar als je een Thunderbird wilt koelen met een peltier, dan heb je dat in combinatie met waterkoeling omdat een luchtgekoelde peltier bij een Thunderbird niet meer voldoet.

Maar idd. Ik denk dat jij beter voor een laag vermogen (80watt) peltier kan gaan met goede heatsink+fan (alpha delta compinatie of een swiftech 370nogwa of een globalwin FOP38/WKB38)
met een celeron is dat slimmer denk ik.
Maar hou in gedachten: Die fans maken een teringherrie!! IK zou waterkoeling nemen icm een peltier. Is stil, heeft veel performance, en heeft toekomst (een zwaardere peltier en een TB).

Als je met een peltier EN waterkoeling gaat werken moet je NIET het setje van aquacool hebben. Die voldoet gewoon niet.

Ga wat rondkijken op oc-shop.
Kijk daar voor een dangerdan waterblok. (130,- en dus de 50x50mm versie) en dan de goedkoopste pomp (die voldoet al goed), en een radiator kan je bij een autosloop halen voor een geeltje--> Dat is de verwarmingsradiator en dus niet de grote koelradiator in de voorkant.
De slangen ga je bij een aquarium zaak halen en het reservoir kan je zelf we in elkaar kitten met plexiglas en sileconen kit.

Suc6

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je HOEFT geen peltier te gebruiken. Persoonlijk zou ik het niet doen met een Cyrix of een cellie 400. Veel moeite voor weinig extra.

Die Cyrix krijg je met geluk op 166 met luchtkoeling, 180 wellicht met waterkoeling. Met peltier misschien op 200, maar dan heb je HEEL veel mazzel. En nog steeds weinig snelheid. Koop dan liever een P233 voor 25,-

Later je cellie 400: Hier kan je met standaard waterkoeling zonder peltier met een beetje mazzel 600 uit halen. 580 oid is wel te halen, meestal. Sommige 400's doen 600 al met luchtkoeling.
Met peltier kom je wellicht iets verder, maar je komt dan bij de limieten van de processor als ontwerp. Ik kan mij niet herrinneren veel Cellie's op meer dan 650 te hebben gezien. (Ja, de Cellie 2, maar dat is iets heel anders)

Zou dus een gewoon setje halen, bijvoorbeeld een Maze1 van Dangerden, met een pompje, en een radiatro van de sloop, of een Aquacool setje met radiator van de sloop. Maar ik zou "licht" beginnen, en niet direct met 600 watt peltiers beginnen, dat is recept voor huilbuien.

En kijk even verder op sites, welke over waterkoeling gaan......
Links naar die sites vind je denk ik wel............:P:P
Pagina: 1