Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:34
Niet zeker of dit het juiste topic is maar anders hoor ik het graag

Ik ben ZZP'er en ben aan het kijken of een zakelijk leae constructie wat is. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Ik wil voornamelijk weten met welke lasten ik maandelijks te maken ga hebben.

De auto gaat voornamelijk prive worden gebruikt (+- 10/15.000 km per jaar) en voor zover ik heb kunnen achterhalen is operational lease gebruikelijk. Ik zie op lease website bedragen langskomen van € 400,- ex btw per maand voor het type auto wat ik zoek (Kia Niro (heb 2 kinderen). maar mij is niet duidelijk welke kosten ik maandelijks als aftrekpost kan opgeven.

Daarnaast vraag ik mij af of ik vervolgens nog privé bijtelling heb van € 200,-. Waarmee het dus 400+200=600 per maand (tegenover private lease 379).

Is er iemand die mij hierin wat duidelijkheid kan verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 16:29

Myedvyed

Ofzo

Ik weet niet zeker of dit voor een eenmanszaak ook geldt, maar onderstaand is voor een BV:

Je zult inderdaad privé nog bijtelling moeten betalen.

Je optelsom van 400+200 is niet helemaal 'eerlijk'. Die 400 is namelijk vóór loonheffing, en die 200 erná.
Kort door de bocht gezien zeg je dat 400 bruto + 200 netto samen 600 netto is, dat klopt niet.

Verder heb je natuurlijk nog brandstof, bij een zakelijke auto kun je dat 'bruto' betalen, bij private lease wordt dat 'netto', dus effectief duurder.

B.v.:
Stel uitgangspunt is max. 1000 EUR/maand voor loon + lease.

Optie A: Private lease
Brutoloon is 1000, loonheffing daarop is 400. Dan hou je 600 netto over.
Daar zou je dan 379 EUR private lease van moeten betalen en 100 brandstof.
Dan hou je nog 121 EUR netto over.
Verder heeft private lease impact op de maximale hypotheek die je kunt nemen, mocht dat relevant zijn voor je.

Optie B: Zakelijk lease
Stel autokosten zakelijk zijn 400 (lease) + 100 (brandstof), dan blijft er 500 over voor bruto salaris.
Daar loonheffing op is 200. Dan bijtelling 200. Hou je 100 EUR netto over.
Bij een BV heeft dit geen invloed op je privéhypotheek, voor een eenmanszaak weet ik het niet.

Het verschil is dus uiteindelijk maar 21 EUR in dit voorbeeld.

Uitgangsgetallen en percentages kloppen natuurlijk niet, maar ik ben je accountant niet :+

[ Voor 46% gewijzigd door Myedvyed op 24-06-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 19:49
Je moet kiezen:
1. Auto privé
2. Auto zakelijk

Ad 1
Alle kosten voor jezelf incl btw, geen bijtelling, alle zakelijke km mag je 0,19 euro de km voor rekenen als aftrekpost (scheelt belasting betalen)

Ad 2
Alle kosten mag je aftrekken, btw krijg je terug, maar wel bijtelling

Iets complexere berekening dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 16:29

Myedvyed

Ofzo

Ah, inderdaad, die 19 cent ben ik nog vergeten.
Dat is vooral nuttig als je veel rijdt, wat bij mij helaas niet het geval was (maar dan nog kon ik mezelf onbelast iets van 20-40 EUR/maand extra uitkeren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Haal je wel structureel >10% zakelijk gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@t_captain ik rij maandelijks minder dan 10% zakelijk.

@Myedvyed ik keer mijzelf maandelijks niet een vast bedrag uit. Ligt er ook een beetje aan hoe de omzet van die maand is en of er eventueel privé meevallers zijn geweest.

Als ik het goed begrijp als ik voor zakelijk lease kies dan heb ik het leasebedrag à € 400, - excl btw en kan ik de btw vervolgens aftrekken. De btw over de benzine die ik tank (ook al rij ik privé) kan ik vervolgens ook nog aftrekken. Aan het eind van het boekjaar zijn dat bedragen die ik van mijn winst kan aftrekken, klopt dat?

Privé gezien heb ik dan alleen iets van €219,- incl. Btw die ik moet betalen. Maandelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb hier ook eens naar zitten kijken en kwam tot de conclusie dat privé leasen goedkoper was dan zakelijk leasen voor een éénmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Minder dan 10% zakelijk (eenmanszaak): dan is het niet mogelijk om een auto tot het zakelijk vermogen te laten behoren.

In het verlengde van deze regeling gok ik dat een leaseauto die vrijwel uitsluitend privé wordt gereden ook als privé-uitgave zal worden gezien en je niet meer dan 19 cent/zakelijke km ten laste van de winst kunt brengen.

Kort samengevat: om een auto van de zaak te rijden, moet je ook zakelijk autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat....en als de 10% wel gehaald wordt, vergeet dan niet, buiten de leasekosten en bijtelling, de BTW correctie mee te nemen in de berekening.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@Oogje @t_captain als de 10% wel gehaald word dan klopt het zoals ik schets?
Als ik het goed begrijp als ik voor zakelijk lease kies dan heb ik het leasebedrag à € 400, - excl btw en kan ik de btw vervolgens aftrekken. De btw over de benzine die ik tank (ook al rij ik privé) kan ik vervolgens ook nog aftrekken. Aan het eind van het boekjaar zijn dat bedragen die ik van mijn winst kan aftrekken, klopt dat?

Privé gezien heb ik dan alleen iets van €219,- incl. Btw die ik moet betalen. Maandelijks?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Ik zal de berekening even maken, parameters kun je zelf aanpassen.

Leaseprijs 400,- (plus de toeslag die je als zzp-er misschien op die messcherpe aanbiedingsprijs krijgt)? En brandstof, 15.000km = 1000 liter = 1350 euro per jaar. Zakelijk kost je dat pakweg 520 a 600 euro excl BTW. Ten laste van de winst, netto kost je dat ~210-280 euro.

Daarbovenop komt de BTW correctie voor privégebruik. De auto is BTW (nieuw of alleen zakelijke eigenaars) —> 2.7%. Als de auto een consumentenprijs van 25k heeft, is dat 675 per jaar = 55 per maand.

Tenslotte de bijtelling. 22% over 25k is 5500 = een belastingheffing van pakweg 200 per maand.

Totale netto kosten dus in de orde van 500 a 550 per maand.

Overigens is 10% zakelijk gebruik wel heel mager. Eigenlijk moet er sprake zijn van een (primair) zakelijk gebruik, met daarnaast privégebruik. De fiscus is heel soepel en left de grenzen voor eigen auto’s op 10% en 90%. Minder dan 10% zakelijk: auto is verplicht privé. Meer dan 90% zakelijk: auto is verplicht zakelijk. Daartussen: keuze, 1x per auto. De ruime grenzen faciliteren dat je gebruiksmix kan variëren van jaar tot jaar.

Ik heb de vrijheid genomen om deze ruime grenzen ook toe te passen op een geleasde auto. Die redenering is bepleitbaar, maar garanties kan ik er niet op geven. Maar het zakelijk belang van de auto moet je in ieder geval wel aannemelijk kunnen maken.

Privé zou je een Kona waarschijnlijk ook voor zo’n 450 a 480 kunnen leasen. Plus benzine van 140 of 150 euro is pakweg 600 totaal. Voor je 1500 zakelijke kilometers krijg je een winstlast van 285 euro = 130 netto. En je krijgt BTW compensatie over 10% van je verbruikskosten (vooral benzine). Waarmee het totale plaatje zakt tot iets onder de 600.

[ Voor 42% gewijzigd door t_captain op 24-06-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Crabro schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:46:
Je moet kiezen:
1. Auto privé
2. Auto zakelijk

Ad 1
Alle kosten voor jezelf incl btw, geen bijtelling, alle zakelijke km mag je 0,19 euro de km voor rekenen als aftrekpost (scheelt belasting betalen)

Ad 2
Alle kosten mag je aftrekken, btw krijg je terug, maar wel bijtelling

Iets complexere berekening dus...
Bij 1) mag (in iedergeval als je zzp bent) de btw van de (prive) autokosten naar rato van de zakelijke kilometers (tov de totle kilometers) terug vorderen.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 19:49
jeanj schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:46:
[...]

Bij 1) mag (in iedergeval als je zzp bent) de btw van de (prive) autokosten naar rato van de zakelijke kilometers (tov de totle kilometers) terug vorderen.
En zoals t_captain nog noemt: bij 2 moet je ook nog btw privégebruik corrigeren voor 2,7% over de catalogusprijs. (Toch lastig al die punten uit je hoofd er bij zetten, want die zitten ergens wel in een excelsheet ;-) )

Maar zoals ook al genoemd: rekenen heeft geen zin, want er is sprake van te weinig zakelijke kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
t_captain schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:07:
Ik zal de berekening even maken, parameters kun je zelf aanpassen.

Leaseprijs 400,- (plus de toeslag die je als zzp-er misschien op die messcherpe aanbiedingsprijs krijgt)? En brandstof, 15.000km = 1000 liter = 1350 euro per jaar. Zakelijk kost je dat pakweg 520 a 600 euro excl BTW. Ten laste van de winst, netto kost je dat ~210-280 euro.

Daarbovenop komt de BTW correctie voor privégebruik. De auto is BTW (nieuw of alleen zakelijke eigenaars) —> 2.7%. Als de auto een consumentenprijs van 25k heeft, is dat 675 per jaar = 55 per maand.

Tenslotte de bijtelling. 22% over 25k is 5500 = een belastingheffing van pakweg 200 per maand.

Totale netto kosten dus in de orde van 500 a 550 per maand.

Overigens is 10% zakelijk gebruik wel heel mager. Eigenlijk moet er sprake zijn van een (primair) zakelijk gebruik, met daarnaast privégebruik. De fiscus is heel soepel en left de grenzen voor eigen auto’s op 10% en 90%. Minder dan 10% zakelijk: auto is verplicht privé. Meer dan 90% zakelijk: auto is verplicht zakelijk. Daartussen: keuze, 1x per auto. De ruime grenzen faciliteren dat je gebruiksmix kan variëren van jaar tot jaar.

Ik heb de vrijheid genomen om deze ruime grenzen ook toe te passen op een geleasde auto. Die redenering is bepleitbaar, maar garanties kan ik er niet op geven. Maar het zakelijk belang van de auto moet je in ieder geval wel aannemelijk kunnen maken.

Privé zou je een Kona waarschijnlijk ook voor zo’n 450 a 480 kunnen leasen. Plus benzine van 140 of 150 euro is pakweg 600 totaal. Voor je 1500 zakelijke kilometers krijg je een winstlast van 285 euro = 130 netto. En je krijgt BTW compensatie over 10% van je verbruikskosten (vooral benzine). Waarmee het totale plaatje zakt tot iets onder de 600.
Dank voor de uitgebreide toelichting :-). Ik ben een heel stuk wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1234540

Volgens de site van de belastingdienst, hoeft een auto alleen tot bedrijfvermogen gerekend te worden wanneer het om financial lease gaat. Bij operational lease is dit niet het geval, waardoor je volgens mij geen btw verrekening van 2,7% hoeft te doen.

Klopt mijn aanname?

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

https://www.belastingdien..._auto_voor_uw_onderneming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 1234540 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:30:
Volgens de site van de belastingdienst, hoeft een auto alleen tot bedrijfvermogen gerekend te worden wanneer het om financial lease gaat. Bij operational lease is dit niet het geval, waardoor je volgens mij geen btw verrekening van 2,7% hoeft te doen.

Klopt mijn aanname?

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

https://www.belastingdien..._auto_voor_uw_onderneming
In de eerste link die je haalt staat het volgende:
Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.
Dus je zult alsnog BTW correctie voor prive gebruik moeten toepassen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1