Wat is nu mijn daadwerkelijke CPU load?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 23:57
Hallo Tweakers

Achtergrond:

Ik had een Geforce GTX 670 maar deze bleek niet meer voldoende te zijn om games op een hoog detail niveau te kunnen spelen, dus ik heb een Geforce GTX 1070TI gekocht om dit probleem te verhelpen.

Voordat ik de kaart geplaats heb ik wel mijn CPU (I5 3570K) overclocked van 3.4GHZ naar 4.4GHZ (een hogere clock kon ik niet stabiel krijgen helaas) omdat ik ervanuit ging dat ik de extra performance wel zou kunnen gebruiken. De overclock heeft de CPU ruwweg een performance gain van 23% gegeven als ik de scores van de 3DMark en Cinebench mag geloven.

Daadwerkelijke vraag:

Nu wil ik de CPU usage bekijken tijdens het gamen om te zien of de CPU ook daadwerkelijk nog instaat is om de videokaart bij te benen.
Ik zit momenteel naar 3 venstertjes te staren:

1: Windows Task Manager
2: RealTemp
3: Gigabye AORUS Engine

Echter de CPU Load metrics lopen nogal uiteen (zie afbeelding)
Het verschil is vooral op te merken aan de grafieken die AORUS en de taskmanager tonen.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fwzXC8/cpu_load_thumb.png
(klik voor grote versie)

Welk van deze tools spreekt nou de waarheid? Of mis ik zelf iets? Of berekend de task manager de load alsof er geen overlock heeft plaats gevonden?

Ik zit namelijk te overwegen om dan maar gelijk een nieuwe PC aan te schaffen (minus de videokaart dan)

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Dennis

Beste antwoord (via ManiakNL op 24-06-2018 17:34)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Task Manager houd rekening met extra factoren waardoor de CPU niet meer aan kan.
Denk aan een volle cache, bus bandbreedte, overlap tussen losse CPU units waardoor bepaalde delen niet in gebruik kunnen worden genomen voor andere taken en dus effectief vol belast zijn zonder belast te zijn.

Andere tools meten soms puur de exacte CPU load in de zin van hoeveel van de CPU zelf wordt gebruikt, waardoor je een andere waarde krijgt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Task Manager houd rekening met extra factoren waardoor de CPU niet meer aan kan.
Denk aan een volle cache, bus bandbreedte, overlap tussen losse CPU units waardoor bepaalde delen niet in gebruik kunnen worden genomen voor andere taken en dus effectief vol belast zijn zonder belast te zijn.

Andere tools meten soms puur de exacte CPU load in de zin van hoeveel van de CPU zelf wordt gebruikt, waardoor je een andere waarde krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
McKaamos schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:57:

Dus als ik het goed begrijp is de Task manager leidend en is mijn CPU aan zijn tax. Betekend dit dat ik bij het uitzoeken van een nieuwe CPU extra aandacht moet besteden hoeveel L1,L2,L3 caches deze heeft?

Want het is jammer dat de CPU niet volledig kan performen omdat de caches te klein lijken te zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door ManiakNL op 24-06-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
een i5 8600k zal je een merkvare boost geven in jouw geval ;)
wat zijn je settings van de overclock die je nu draait je temps zijn heel netjes dus daar moet vast nog meer in zitten in die cpu :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ManiakNL schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:24:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is de Task manager leidend en is mijn CPU aan zijn tax. Betekend dit dat ik bij het uitzoeken van een nieuwe CPU extra aandacht moet besteden hoeveel L1,L2,L3 caches deze heeft?

Want het is jammer dat de CPU niet volledig kan performen omdat de caches te klein lijken te zijn.
Je gaat dit nooit oplossen, met geen enkele CPU.
Dit is iets wat inherent is aan de techniek en belasting die je toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
maks11223344 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:06:
een i5 8600k zal je een merkvare boost geven in jouw geval ;)
wat zijn je settings van de overclock die je nu draait je temps zijn heel netjes dus daar moet vast nog meer in zitten in die cpu :p
Momenteel staat alleen de multiplier op 44 (was 34)

Was aan het spelen met een multiplier van 45/46 met een verhoogde turbo boost VCore maar kreeg steeds een BSOD met meldingen dat de voltage van mijn ram wellicht ook omhoog moest. Daar zag ik niet zoveel heil in dus hem maar op 44 gelaten.

Dit was mijn melding initiële melding 0x50 = RAM timings/Frequency or uncore multi unstable, increase RAM voltage or adjust QPI/VTT, or lower uncore if you're higher than 2x

Maar kreeg ook andere error codes 50, 139, 1e, ef, 164, 9c

Dit ging mij een beetje boven de pet dus ik heb genoegen genomen met 4.4GHZ

Temperaturen die je ziet zijn tijdens het gamen, tijdens het draaien van prime is de temperatuur wel eens boven de 80 graden uitgekomen.

Het overclocken van een CPU is/was nieuw voor mij en ik had deze guide gevold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
McKaamos schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:08:
[...]

Je gaat dit nooit oplossen, met geen enkele CPU.
Dit is iets wat inherent is aan de techniek en belasting die je toepast.
Houdt dit in dat, ook al zou ik een nieuw PC aanschaffen met een nieuwere CPU dat ik er kwa performance er nouwelijks opvooruitga?

Ik zit nu naar de volgende vergelijking te kijken:

i5 3570k / i5 8600k / i7 8700k
https://tweakers.net/pric...e/305922;1051073;1047643/

De 8600 heeft 3MB meer L3 cache maar geen L1,L2 caches?

De I7 heeft daarin tegen 6MB meer L3 cache dan mijn huidige CPU (en dus 3MB meer dan de i5). Zou het een reden kunnen zijn om alleen voor de extra L3 cache een I7 boven de I5 te kiezen? Ik merk wel dat er vaak een i5 wordt aangeraden i.p.v. een i7 puur voor het gamen. Ik vermoed dat je dan niet zoveel aan HT hebt, maar misschien wel weer aan de extra cache?

Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
ManiakNL schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:31:
[...]

Houdt dit in dat, ook al zou ik een nieuw PC aanschaffen met een nieuwere CPU dat ik er kwa performance er nouwelijks opvooruitga?

De I7 heeft daarin tegen 6MB meer L3 cache dan mijn huidige CPU (en dus 3MB meer dan de i5). Zou het een reden kunnen zijn om alleen voor de extra L3 cache een I7 boven de I5 te kiezen? Ik merk wel dat er vaak een i5 wordt aangeraden i.p.v. een i7 puur voor het gamen. Ik vermoed dat je dan niet zoveel aan HT hebt, maar misschien wel weer aan de extra cache?

Of mis ik iets?
je ben behoorlijk hard ge bottlenecked dus reken je er maar op dat je andere cpu wel gaat merken ;)
zitten niet voor niks oo tweakers dus
* welke versie van prime heb je mee getest
*vcore onder load
*system agent voltage
*vt voltage?

mogelijk kun je ditzien in hwmonitor en anders moet je eens in bios kijken wat het bord ze nu voerd over het algemeen zetten borden deze debielig hoog als je ze niet aanpast en gaat ocen dus zou het checken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door maks11223344 op 24-06-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
maks11223344 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:23:
[...]

je ben behoorlijk hard ge bottlenecked dus reken je er maar op dat je andere cpu wel gaat merken ;)
* welke versie van prime heb je mee getest
*vcore onder load
*system agent voltage
*vt voltage?

mogelijk kun je ditzien in hwmonitor en anders moet je eens in bios kijken wat het bord ze nu voerd
Yes, daar ben ik nu ook achter. Ik denk dat ik een nieuw PC ga samen stellen en maar afscheid ga nemen van mijn oude systeem.

Maar ter informatie:

Prime 95 V29.4 build 8
Vcore was volgends mij ergens tussen de 1.2 en de 1.25
System Agent voltage: Geen idee wat het is, ook niet aan gezeten
VT voltage: Ik heb alleen mijn VTT voltage eens verhoogd om te kijken of het systeem er wat stabieler van werd.

Merkte dat de hitte best snel omhoog ging toen ik mijn Vcore en VTT voltages omhoog gooide en daarom ook besloot om genoegen te nemen met de 4.4 waar ik nu op draai.

Maar goed, ik ben er nu ook achter dat ook al zou ik een 4.6 of 4.# halen dat het bij lange na niet genoeg zal zijn. Dus vandaar dat ik het ook opgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ManiakNL schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:31:
[...]

Dat is absoluut mogelijk ja. Afgaande op je testresultaat, is de CPU nooit voor de volle 100% bezet. Dat betekent dat hij niet de bottleneck is in deze synthetische benchmark.

Ediut: nevermind, in Taskmanager issie wel pinned op 100%, maar de exacte waarde op screenshot moment was 88%. Maar algeheel wel praktisch altijd 100%

Puur specs met elkaar vergelijk tussen totaal verschillende microachitecturen heeft sowieso weinig nut om te doen.
Dus laat die vergelijking maar voor wat het is.
Dat de ene chip meer cache heeft dan de ander zegt vrij weinig. Het is maar één aspect die mogelijk effect zou kunnen hebben. Dat is totaal afhankelijk van wat er van gevraagd wordt door de software.
Gezien je het niet kan meten, is het niet te zeggen of het nuttig is om meer cache te hebben. Of snellere cache, of een andere verdeling tussen L1/L2/L3, bijvoorbeeld.

Of HT zinnig is voor jouw toepassing is ook weer zoiets wat totaal afhankelijk is van de gekozen software. Spel X heeft b.v. niks aan meer dan 4 threads, maar Spel Y vind het heerlijk om 16 threads te kunnen gebruiken.
Of mis ik iets?
Ja, eigenlijk wel.
Je focust je op een paar benchmarks,maar vergeet om te kijken naar de daadwerkelijke games die je wil spelen.
Als je je test herhaalt met alle games die jij graag speelt, heb je een beter beeld.
Mocht in een van de games de CPU tegen de 100% aan gepinned zitten, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een bottleneck en kan het zinvol zijn om te gaan kijken naar een vervanger.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 24-06-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
ManiakNL schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:34:
[...]

Yes, daar ben ik nu ook achter. Ik denk dat ik een nieuw PC ga samen stellen en maar afscheid ga nemen van mijn oude systeem.

Maar ter informatie:

Prime 95 V29.4 build 8
Vcore was volgends mij ergens tussen de 1.2 en de 1.25
System Agent voltage: Geen idee wat het is, ook niet aan gezeten
VT voltage: Ik heb alleen mijn VTT voltage eens verhoogd om te kijken of het systeem er wat stabieler van werd.

Merkte dat de hitte best snel omhoog ging toen ik mijn Vcore en VTT voltages omhoog gooide en daarom ook besloot om genoegen te nemen met de 4.4 waar ik nu op draai.

Maar goed, ik ben er nu ook achter dat ook al zou ik een 4.6 of 4.# halen dat het bij lange na niet genoeg zal zijn. Dus vandaar dat ik het ook opgeef.
voordat je upgrade kan je mooi ervaring opdoen met ocen kan je het daarns in praktijk brengen op je niewe cpu? :p
je moet prime95 27.7 gebruiken alles hierboven stressed met avx 2 en loopt cpu zomaar 10/15 graden warmer dus dan heb je nog wel wat ruimte over vtt gaat niet helpen als je mem controler het begint optegeven op hoge cpu speeds daarvoor heb je system agent/sa/vccsa voor nodig en heeel mogelijk een combo van vtt en sa voltage (deze settings hebben minimaal effect op temps en je draait dus 10 graden koeler dat je denkt dus je ben nog niet klaar :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
McKaamos schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:35:
[...]

Dat is absoluut mogelijk ja. Afgaande op je testresultaat, is de CPU nooit voor de volle 100% bezet. Dat betekent dat hij niet de bottleneck is in deze synthetische benchmark.

Ediut: nevermind, in Taskmanager issie wel pinned op 100%, maar de exacte waarde op screenshot moment was 88%. Maar algeheel wel praktisch altijd 100%

[...]

Puur specs met elkaar vergelijk tussen totaal verschillende microachitecturen heeft sowieso weinig nut om te doen.
Dus laat die vergelijking maar voor wat het is.
Dat de ene chip meer cache heeft dan de ander zegt vrij weinig. Het is maar één aspect die mogelijk effect zou kunnen hebben. Dat is totaal afhankelijk van wat er van gevraagd wordt door de software.
Gezien je het niet kan meten, is het niet te zeggen of het nuttig is om meer cache te hebben. Of snellere cache, of een andere verdeling tussen L1/L2/L3, bijvoorbeeld.

Of HT zinnig is voor jouw toepassing is ook weer zoiets wat totaal afhankelijk is van de gekozen software. Spel X heeft b.v. niks aan meer dan 4 threads, maar Spel Y vind het heerlijk om 16 threads te kunnen gebruiken.

[...]

Ja, eigenlijk wel.
Je focust je op een paar benchmarks,maar vergeet om te kijken naar de daadwerkelijke games die je wil spelen.
Als je je test herhaalt met alle games die jij graag speelt, heb je een beter beeld.
Mocht in een van de games de CPU tegen de 100% aan gepinned zitten, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een bottleneck en kan het zinvol zijn om te gaan kijken naar een vervanger.
Net Forza Horizons en AC Origins uitgeprobeerd, CPU zit op 100% terwijl de videokaart lekker rond de 60-65 zit te schommelen. In AC Origins schommelt mijn FPS ook tussen de 50 en 60 in. Lijkt erop dat de videokaart wel wilt maar de CPU niet.

Ik denk dat ik naar een nieuwe build ga kijken. Bedankt voor jullie hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
maks11223344 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:43:
[...]

voordat je upgrade kan je mooi ervaring opdoen met ocen kan je het daarns in praktijk brengen op je niewe cpu? :p
je moet prime95 27.7 gebruiken en niet niewer dan stress je met avx 2 en loopt cpu zomaar 10/15 graden warmer dus dan heb ne nog wel wat ruimte over vtt gaat niet helpen als je mem controler het begint optegeven op hoge cpu speeds daarvoor heb je system agent/sa/vccsa voor nodig en heeel mogelijk een combo van vtt en sa voltage (deze settings hebben minimaal effect op temps en je draait dus 10 graden koeler dat je denkt dus je ben nog niet klaar :P )
Ja, zat ik ook aan te denken. Maar met een over voltage kan je wel je CPU slopen als ik het goed heb.

Dit zou erg jammer zijn want mijn vrouw wilt graag mijn huidige systeem hebben om The Sims 4 te kunnen spelen 8)7

Dus ik laat het voor zoals het nu is.

PS: Ik kwam met mijn vorige tests al tegen de 80 graden aan, dus als ik het fout deed en eigenlijk op de 90 had horen te zitten dan was mijn avonduur toch al afgelopen :) Zit namelijk op luchtkoeling en was niet van plan om extra uit te geven aan dit systeem om bijvoorbeeld voor water koeling te gaan.

Ik had 1 doel, dit systeem waardig maken voor de GTX 1070TI en dat was mij niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
nee je heb het fout je stressed overdreven hard met deze versie van prime echt totaal onnodig met andere versie zal je zien dat de boel hellemaal niet zo warm word.
max vcore 1.35
max vtt en system agent zijn overgens 0,97v
ook is 85graden bij prime niet niet zo heel raar..
dit is oc forum geen aankoop advies lets go! >:)

[ Voor 35% gewijzigd door maks11223344 op 24-06-2018 18:05 ]

Pagina: 1