Nieuwe NAS ter vervanging van oude synology

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:06
Hi,

Momenteel heb ik een Synology DS712+ staan met 12TB opslag. De laatste tijd vertoont deze unit aardig wat problemen.
  • Traag - op alle vlakken, share toegang, Docker images, WebUI.
  • iSCSI performance - ESXI heeft echt problemen met VM's die op de LUN van de syno draaien waardoor VM's enorm traag reageren, services die vooral via RAM werken reageren een stuk beter maar zodra disk access nodig is, is het huilen..... 4K film afspelen (met en zonder transcoding) via Plex werkt niet goed en moet vaak bufferen op intern gigabit lan, ook als ik direct via de SMB share afspeel zonder transcoding.
  • Valt vaak uit - eens per maand ongeveer, reageert dan nog wel op ping maar telnet/ssh en WebUI werken dan niet meer, VM's die op de LUN draaien zijn dan zo goed als niet meer bruikbaar maar ESXI zegt nog wel dat de storage online is. Harde reset is dan de enige manier om de syno weer draaiend te krijgen en daarna staat er werkelijk niks in het log dat aangeeft dat hij problemen heeft (had) of wat dan ook, alsof er niks gebeurd is en de enige log rond het tijdstip is dat hij opnieuw opgestart is na een ongebruikelijke shutdown.
Goed, dat is het overzicht van de problemen en gezien de DS712+ al even oud is, wil ik deze graag vervangen voor iets nieuws maar ik weet nog niet zo goed wat ik wil. Ik ben eigenlijk altijd blij geweest met Synology maar heb ook andere servers draaien om meer te kunnen doen. ESXI voor Plex, Server 2016 als DC en een Linux VM om mee te klooien in Linux. Raspberry Pi voor Homeassistant, PiHole en Unifi Controller.

Ik wil eigenlijk kijken of er een soort all-in-one oplossing is en daarnaast heb ik nog een andere aanvullende eis namelijk het kunnen transcoden van 4K HDR content. Nu kan ik via Infuse 4K HDR content afspelen via een andere server aangezien dit niet via de syno goed werkt maar voor buiten mijn netwerk en andere familieleden die Plex gebruiken zou het ook fijn zijn als transcoding mogelijk zou zijn.

Daarom zoek ik een NAS die eventueel VM's zou kunnen draaien, Docker images en 4K HDR transcoding aan zou kunnen maar zoek ook eventueel vervangers voor de volgense synology services:
  • Photo Station
  • Cloud Station
  • Download Station
Ik had ook een DS918+ op het oog als vervanger welke wel 4K kan transcoden maar geen HDR dus vandaar dat ik wat advies zoek.

Budget is rond de 500/750 euro en heb geen merk voorkeuren.

Zelf had ik al een setje bij elkaar gezet waarvan ik denk dat dit alles zou kunnen maar ik vind dit nog te duur. Hier zou dan Unraid op gaan met de volgende services:
  • NFS
  • Server 2016 & Linux VM's
  • Unifi Controller (Docker)
  • MariaDB (Docker)
  • Gitlab (Docker)
  • Nextcloud (Docker) - [vervangt Cloud Station]
  • Plex (Docker)
  • Photo Station?
  • Download Station?
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z270M ITX Motherboard€ 109,-€ 109,-
1Intel Core i5 8500 CPU€ 189,-€ 189,-
1Fractal Design Node 804 Case€ 109,-€ 109,-
1Be-Quiet! Straight Power 10 400W PSU€ 71,90€ 71,90
1Crucial 16 GB DDR4-2133€ 157,90€ 157,90
2Seagate Barracude 4TB HDD€ 95,90€ 191,80
Totaal€ 912,95

*Note: De 4x 4TB schijven in de huidige synology gaan mee naar de nieuwe build.

Ik sta open voor alle adviezen en ben ook niet gebonden aan Unraid. Gezien ik nu iets nieuws ga opzetten kan ik alle kanten op dus mochten er andere (betere?) oplossingen zijn dan hoor ik die ook graag. Ik wil hiermee in ieder geval een flink aantal jaren vooruit kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Ik zou eens in het ZFS topic gaan neuzen.

Ik heb niet echt een idee hoe het werkt (Kok horen fluiten maar niet weten waar de lepel vliegt) maar iets met KVM's en freenas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik heb ook de DS712+. Tijdje geleden er een Dimmetje uit een oude laptop ingeprikt zodat ik van 1GB naar 2GB RAM ben gegaan. Flink verschil, dus misschien kun je zo het leven nog even rekken.

Gezien je gewenste toepassingen ligt een servertje inderdaad voor de hand maar dan verlies je wel de Synology gemak & Apps, lage stroomverbruik en fijne meterkastformaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
JPS schreef op maandag 25 juni 2018 @ 00:35:
Ik heb ook de DS712+. Tijdje geleden er een Dimmetje uit een oude laptop ingeprikt zodat ik van 1GB naar 2GB RAM ben gegaan. Flink verschil, dus misschien kun je zo het leven nog even rekken.
Ik heb er al 4GB inzitten ook omdat ik meerdere dockers heb draaien op het apparaat dus ik denk dat ik zijn leven alreeds gerekt hebt ;) (RAM gebruik is overigens gemiddeld rond de 60%)
Gezien je gewenste toepassingen ligt een servertje inderdaad voor de hand maar dan verlies je wel de Synology gemak & Apps, lage stroomverbruik en fijne meterkastformaatje.
Dat dacht ik dus ook vandaar dat ik die richting op aan het zoeken ben maar die DS918+ zit nog wel in mijn hoofd.... Ik heb niet zo'n probleem met het formaat, de case die ik uitgezocht had en ook veelal geadviseerd word is niet heel erg groot. Het stroomverbruik is misschien wel een dingetje... :?

Freenas is ook nog een optie maar dan moet ik de build aanpassen zodat ik ECC memory gebruik en ook gelijk 32GB erin zetten wat de kosten voor de hardware weer hoger maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

colinator schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Ik heb er al 4GB inzitten ook omdat ik meerdere dockers heb draaien op het apparaat dus ik denk dat ik zijn leven alreeds gerekt hebt ;) (RAM gebruik is overigens gemiddeld rond de 60%)
Oeh, haal die 4GB er uit en ruil 'm voor 2GB. Die grotere Dimm is een bron van onverklaarbare issues en is onder de streep niet sneller dan een 2GB. Die instabiliteit laat zich vooral zien als je allerlei toepassingen gaat gebruiken zoals jij beschrijft. Zie het internationale Syno forum voor meer info, oa dit topic (DS712+ en 412+ hebben dezelfde hardware architectuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@JPS probleem is alleen, als je voldoende applicaties hebt draaien kom je gewoon niet uit met 4GB. Ik heb o.a. Crashplan draaien in Docker welke vrolijk 6GB ramgeheugen pakt (van mijn 16GB)......

@colinator
Als je echt (veel meer) processor power nodig hebt zijn de Synology's helaas erg duur. Je kom dan op een DS3617xs bijvoorbeeld (welke ~dual core i3 performance heeft). Windows draait virtueel op een DS1817+ bij mij (voor wat testdoeleinden) maar de performance is matig op zijn best. Heb eea zelfs op een SSD draaiende welke dedicated is voor virtuele machines. CPU prestaties van een 918+ verschillen nauwelijks.

AMD is het overwegen waard als je FreeNAS wilt draaien, ECC support en net geprijsde hardware (en upgrade mogelijkheden).

[ Voor 22% gewijzigd door Tortelli op 25-06-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Tortelli schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:33:
@JPS probleem is alleen, als je voldoende applicaties hebt draaien kom je gewoon niet uit met 4GB. Ik heb o.a. Crashplan draaien in Docker welke vrolijk 6GB ramgeheugen pakt (van mijn 16GB)......
Oorzaak is dacht ik dat die Atom D425 CPU theoretisch maar maximaal 3GB adress space kan aanwenden. Het gaat dus mis als je er 4GB in stopt, dat leidt tot instabiliteit.
Maar goed, dit is wat offtopic, voor wat TS wil is er wel meer dan 2GB nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
@JPS Zover ik weet moet deze CPU 4GB aankunnen, ook volgens Intel website maar los daarvan zijn de problemen pas echt een aantal maanden aanwezig terwijl ik al ruim 3 jaar met 4GB draai met ongeveer dezelfde load.

@Tortelli Ik vind het product van Synology geweldig maar zoals je al zei, CPU power is wel matig qua performance, vandaar de reden dat ik breder kijk en dus naar Unraid. Ik heb inmiddels wat meer info over zowel Unraid en Freenas gevonden en denk toch dat Freenas de betere optie is alhoewel ik dan nog wel 2x moet nadenken over de hoeveelheid en grootte van de schijven omdat Unraid makkelijker is met uitbreiden dan Freenas.

Iemand toevallig nog advies rondom de hardware? Ik heb inmiddels ook een Ryzen build gemaakt wat een optie zou kunnen zijn dus hieronder beide opties:

Intel Build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z270M ITX Motherboard€ 109,-€ 109,-
1Intel Core i5 8500 CPU€ 189,-€ 189,-
Totaal€ 912,95

AMD Ryzen Build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus TUF B350M Plus Motherboard€ 99,-€ 99,-
1AMD Ryzen 5 2400g CPU Incl. Vega 11 iGPU€ 159,-€ 159,-
Totaal€ 872,95

*Note: voor beide builds geldt dat er al 4x 4TB schijven aanwezig zijn en mee gaan naar deze build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

colinator schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:41:
@JPS Zover ik weet moet deze CPU 4GB aankunnen, ook volgens Intel website maar los daarvan zijn de problemen pas echt een aantal maanden aanwezig terwijl ik al ruim 3 jaar met 4GB draai met ongeveer dezelfde load.
Misschien de cpu dan wel maar de chipset weer niet. Ik heb een tijd geleden flink wat topics gelezen om voor 2 danwel 4GB te kiezen en 4GB bleek tot problemen te leiden, juist bij gebruik van VM's dockers etc. Ik weet niet of je dat ook al jaren gebruikt? Als je alleen wat basisapps gebruikt dan wordt het geheugen ook minder/anders aangesproken waardoor de problemen zich niet laten zien. Anyway, het was maar even een gedachte die je misschien verder kon helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Is een build met xpenology een optie? Al dan niet gevirtualiseerd. Wel het gebruikersgemak van je synology maar dan op zelfgekozen hardware. Ik zou dan overigens wel voor intel gaan ivm de betere ondersteuning daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:02

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

colinator schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:41:
Iemand toevallig nog advies rondom de hardware? Ik heb inmiddels ook een Ryzen build gemaakt wat een optie zou kunnen zijn dus hieronder beide opties:
Bij Freenas stellen ze dat AMD niet geschikt is. Ik weet niet precies waarom maar intel wordt aangeraden. Ik heb wel mijn eigen freenas maar heb verder vrij weinig verstand van de materie.

Wellicht heb je hier wat aan (als je het al niet had gevonden)?:
http://www.freenas.org/bl...rpose-and-best-practices/
(er zijn nog 3 delen)

En dit: ;)
jbhc schreef op maandag 25 juni 2018 @ 00:26:
Ik zou eens in het ZFS topic gaan neuzen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dwarlorf op 28-06-2018 00:37 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Waarom overweeg je niet

Case incl PSU : pricewatch: Supermicro CSE-721TQ-250B +/- 162
Mobo incl CPU + 10GbE: pricewatch: Supermicro X10SDV-2C-TLN2F +/-370
Ram ECC: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16 +/- 174
2 x TB: pricewatch: Seagate Barracuda, 4TB +/-140 stuk

Totaal +/- 900€

Maar je hebt dan wel een mobo met een speciale IPMI poort (KVM-achtig). Daarnaast een CASE met 4xhotswap backplane eventueel is de Chenbro ook te overwegen pricewatch: Chenbro SR30169T3

Supermicro maakt natuurlijk voor servers mobo die echt goed zijn zowel technisch als softwarematig.
Ze maken eventueel ook soortgelijke mobo's zonder 10GbE en die zijn een stuk goedkoper.

[ Voor 90% gewijzigd door leonbong op 28-06-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Prestaties van die pentium D vallen in het niet bij een Ryzen 2400, laatstaan de u5 octacore cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Klopt maar gezien de dockers die hij draait is hij denk meer gebaat bij ram dan cpu-power. Het genoemde mobo kan wel 128 GB aan.

Plex is misschien wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
lithoijen schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 00:15:
Is een build met xpenology een optie?
Dat zou ik dan virtueel kunnen doen eventueel voor photostation en downloadstation. CloudStation kan ik ook nog regelen met Nextcloud in docker. Ik dacht overigens dat xpenology achterliep in versies maar zal dat nog eens bekijken hoe dat vandaag zit.
Dwarlorf schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 00:35:
Bij Freenas stellen ze dat AMD niet geschikt is.
Heb ik ook gezien alhoewel Freenas 11.1 gewoon Ryzen sypport en ik ook goede verhalen lees over Ryzen builds. Misschien is het nog te vroeg om het echt goed te kunnen zeggen. Voordeel van Intel is dat je vaak ook over Intel NIC en Sata controller beschikt die vaak goed aangeschreven staan.
leonbong schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:20:
Waarom overweeg je niet

Case incl PSU : pricewatch: Supermicro CSE-721TQ-250B +/- 162
Mobo incl CPU + 10GbE: pricewatch: Supermicro X10SDV-2C-TLN2F +/-370
Ram ECC: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21E15D8/16 +/- 174
2 x TB: pricewatch: Seagate Barracuda, 4TB +/-140 stuk

Totaal +/- 900€

Maar je hebt dan wel een mobo met een speciale IPMI poort (KVM-achtig). Daarnaast een CASE met 4xhotswap backplane eventueel is de Chenbro ook te overwegen pricewatch: Chenbro SR30169T3

Supermicro maakt natuurlijk voor servers mobo die echt goed zijn zowel technisch als softwarematig.
Ze maken eventueel ook soortgelijke mobo's zonder 10GbE en die zijn een stuk goedkoper.
Ik heb momenteel niks aan een 10GbE, ik heb verder geen 10GbE switch of PC o.i.d., misschien in de toekomst maar zie dat voor de komende tijd echt nog niet gebeuren binnen mijn netwerk. Ik kan altijd nog een PCIe NIC voor 10GbE toevoegen.

Het setje is opzich niet verkeerd maar de Ryzen CPU (en volgens mij ook de Intel uit mijn voorstel build) is volgens mij een heel stuk krachtiger dan deze. Gezien ik meerdere VM's en vooral veel Dockers zal gaan draaien + 4K HDR transcoding mogelijkheden wil proberen te hebben, is RAM belangrijk maar een krachtige CPU toch echt nodig lijkt me. In de Ryzen build kan ik naar 64GB gaan wat meer dan voldoende is.

De case gaat sowieso niet werken aangezien ik 6x 3.5" disks heb en hier maar 4 in kunnen. Case is op zich niet mijn zorg, daar zijn gelukkig voldoende opties voor :)
leonbong schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:40:
Klopt maar gezien de dockers die hij draait is hij denk meer gebaat bij ram dan cpu-power. Het genoemde mobo kan wel 128 GB aan.

Plex is misschien wel een probleem.
Klopt inderdaad, Ik zal meer baat hebben bij RAM alhoewel de meeste dockers niet extreem veel RAM in nemen maar het gaat om het aantal dockers. Zeker met Freenas is RAM belangrijk overigens.

Voor Plex (Transcoding) en Photostation (indien xpenology virtueel) maar ook de optie om eventueel mijn bluray's om te zetten naar H.265 MP4 files is ook de CPU belangrijk en dan vraag ik me inderdaad af of de Intel Pentium D1508 voldoende is.

Om ook een beetje rekening te houden met de toekomst heb ik met deze build niet veel upgrade mogelijkheden met betrekking tot de CPU en is deze redelijk hetzelfde geprijst als de Intel/Ryzen build. Bij beide zijn nog krachtigere CPU's beschikbaar (zeker bij Ryzen op de AM4 socket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Misschien kan goedkope GPU-kaart transcoding introduceren voor plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
Dwarlorf schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 00:35:
[...]
Bij Freenas stellen ze dat AMD niet geschikt is. Ik weet niet precies waarom maar intel wordt aangeraden.
Dat zou te maken kunnen hebben met de vage berichtgeving van AMD over ECC ondersteuning. In het begin leek er officieel geen ECC ondersteuning te zijn, maar in de praktijk zou het wel werken met het juiste moederbord. De Freenas community speelt nogal op zekerheid, dus het gebrek aan officiële ondersteuning zou een reden kunnen zijn om AMD af te raden.

Al heb ik het de laatste tijd niet meer gevolgd, en weet ik niet of er andere redenen zouden zijn.

Misschien hebben de compatibiliteitsproblemen met geheugen er ook mee te maken. Ik kan mij precies herinneren dat Ryzen nogal kieskeurig was/is met de combinatie van merken/snelheden/timings van geheugen.
Pagina: 1