Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umamiplayer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-11-2022
Beste Tweakers,

Gisteren heb ik mijn eerste computer in elkaar gezet, en toen deze het in 2x deed (eerste keer CPU power supply vergeten oeps) was ik natuurlijk extreem blij. Windows geïnstalleerd, geen problemen aldaar.
Omdat ik een overclockable CPU en Mobo heb ben ik van plan daar ook gebruik van te maken, maar voor je gaat knoeien met dingen moet je eerst zorgen dat de basis klopt, en daar ligt nou juist het probleem.
Ik heb gekeken wat mijn CPU temperaturen waren, en kwam erachter dat 1 van de cores (stabiel) 105-106 graden aangeeft in idle. Toch wel een temperatuur die je bang maken. Andere software geeft daarentegen weer compleet andere temperaturen aan, die naar mijn idee beter over komen met de werkelijkheid.

Zie hier de resultaten:
https://imgur.com/a/zOqkQDt

Mijn vraag
- Is het extreme verschil in temperaturen van 1 enkele core te wijten aan een defecte sensor in de CPU (wat niet helemaal verklaard waarom de andere programma's wel een normale waarde aangeven)?
- Is dit probleem op te lossen, of moet ik hier maar mee leren leven?
- Kan dit verdere gevolgen hebben voor de levensduur van mijn CPU?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mobo: ASRock Z370 Extreme4 (Bios/UEFI versie: 1.3)
CPU: i7-8700k
CPU fan: Cryorig H7
Case: NZXT s340

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niet zoveel, naast dat ik dus andere software heb geprobeerd om het te monitoren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 11:31

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Geen zorgen om maken, af en toe bugged hwm en geeft het dubbele aan ;)
Dus de 106=53 :9

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Dat moet wel een bug zijn, kennelijk heeft hij zo'n 80 graden te veel aan.
Heb je je CPU voorzien van een delid? Zo niet zou ik niet te veel van een overclock verwachten icm een H7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umamiplayer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-11-2022
@Wekko306
Dat is mijn vermoeden ook, maar omdat het mijn eerste build is ben ik toch benieuwd of meer ervaren Tweakers iets soortgelijks meegemaakt hadden.
Wbt de overlock wil ik hem niet extreem pushen, maar ik hoop op een stabiele 4.9 GHz. We gaan het meemaken :) (delid komt misschien over 2 jaar als de garantie eraf is, of eerder als ik de snelheid het risico waard vindt)

[ Voor 17% gewijzigd door Umamiplayer op 24-06-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:27
En bovendien is open hardware monitor beta en stamt uit november 2016

En support voor de laatste generatie hardware zit er dus niet in zoals jouw Z370

Correctie, ik zie dat ze op github verder zijn gegaan maar hun homepage is nog van 2016.
Maar toch zit er nog niet de support in voor de laatste 8th generation Core.

[ Voor 37% gewijzigd door SpiriTNL op 24-06-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Probeeer het eens met HWiNFO64 :)

GMKtec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocky28
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-04-2021
https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Deze gebruik ik altijd. Probeer eens :)
Pagina: 1