Audio uit portable optische drive

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09-2024
Beste tweakers, ik heb al flink zitten zoeken maar nog geen oplossing gevonden. Ik wil graag hardwarematig audio signaal halen uit een portable usb powered optische drive. Ik heb eerst gezocht naar een kant en klare drive met audio uitgang, maar dat lijkt niet te bestaan. Enig idee of wat ik wil kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat dit technisch kan. Laptop drives (wat usb powered drives feitelijk zijn), hebben enkel een digitale (data-) uitgang in de hoedanigheid van ATA of SATA. Daar zit geen analoog audiosignaal in verstopt. Vervolgens wordt via een klein printje hier een USB uitvoer van gemaakt. Nog altijd digitaal. Voor een audio signaal heb je een analoge versie van dat digitale signaal nodig (via een DAC) en die zitten in laptopdrives niet.

Op reguliere 5,25" drives (desktop) is er wel specifieke elektronica en bijbehorende connectors om deze vorm van uitvoer mogelijk te maken. Alleen zijn die dan weer niet via USB te voeden...

[ Voor 25% gewijzigd door spone op 24-06-2018 11:54 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-10 10:23
Eigenlijk ben je dus gewoon op zoek naar een Discman? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
Klopt, een drive is wel mijn voorkeur, maar een usb powered discman zou ook prima zijn. Maar ook die nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dan hobby je dat toch zelf in elkaar? Koop voor €5 op marktplaats een discman die op 2 penlites draait, haal voor €1 een DC-DC convertor uit China, en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Vroegah hadden de cr-rom drives een eigen 3,5 jack audio uitgang, praat nog over de IDE tijd......
Nu is dat niet meer.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:57
keur0000 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:52:
Vroegah hadden de cr-rom drives een eigen 3,5 jack audio uitgang, praat nog over de IDE tijd......
Nu is dat niet meer.
Klopt, had vroeger zelf een exemplaar wat zelfs een play/next track knop had. En idd 3,5mm met volumeregelaar 8)
Dus zoek een oude drive, regel een voeding en dat is het ? Ik denk vast veel te simpel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
TommyboyNL schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:49:
Dan hobby je dat toch zelf in elkaar? Koop voor €5 op marktplaats een discman die op 2 penlites draait, haal voor €1 een DC-DC convertor uit China, en klaar ben je.
Dat is een goede suggestie. Hier ga ik mee aan de slag! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Tommy-D dat is precies hoe het werkt. Voeding van 12 volt en je hebt analoog en spdif (meestal) output. Verder alleen spelen en vooruit. Meer valt er niet te bedienen.
Pagina: 1