Toon posts:

Electro: spoelen opp moederbord in verzadiging?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom kunnen moederborden vaak niet hoger dan 2,13 a 2,14 Volt. Is dit omdat de spoelen in verzadiging treden?

Zelf heb ik een Aopen AK73Pro waar ik een voltage mod op heb uitgevoerd, en nu is de spanning op 500Mhz en CPU idle maximaal 2,5Volt. Precies wat ik had uitgerekend, ga je hem belasten dan zakt de spanning als een dolle in. Vanaf 600Mhz tot 1,1Ghz (hoger post hij niet) blijft het voltage belast op 2,13 hangen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Nee, op de voltage regulatorchip zit een overvoltage beveiliging die inwerking treed bij ongeveer 2.14 volt. Als je die weet te foppen (wat prima kan) kom je makkelijk bij de 2.5V / 3V uit (niet echt aan te raden tenzij je een bijzonder zware koeling hebt.)

Maar het zou best kunnen dat die spoelen die erop zitten niet bijzonder geschikt zijn voor hogere voltage icm met zwaar overgeclockte thunderbirds. Heb nooit wat getest ofzo, maar ik heb het idee dat de regulatie van de CPU voeding op het moederbord niet meer bijzonder fantasties is bij hogere stromen en hogere voltages.

Verwijderd

Wat Hielko zegt gaat echt op denk ik.

Een deel van het probleem zit in de schakeling zelf, die van 5 volt de Vcore van de CPU maakt.

Borden met een zgn. enkel fasige conversie hebben maar twee vermogens transistoren. Borden zoals de Abit KT7 serie hebben een drie fasige conversie, en gebruiken zes vermogens transistoren, en hebben daardoor minder velies.

Mijn bord (KT7-RAID) haalt dan ook 2.30 Volt bij vollast (1122 Mhz).
(Hoger wil de CPU niet helaas. 2.23 2.30 Vcore maakt niet uit, meer dan 2.23 volt levert geen hogere stabiele klok op..)

Eeen tweede probleem is mogelijk de voeding zelf, die zo zwaar belast wordt op de 5 volt dat daar ook een en ander kan instorten.....

:Y)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op dinsdag 17 juli 2001 14:41 schreef hielko het volgende:
Nee, op de voltage regulatorchip zit een overvoltage beveiliging die inwerking treed bij ongeveer 2.14 volt. Als je die weet te foppen (wat prima kan) kom je makkelijk bij de 2.5V / 3V uit (niet echt aan te raden tenzij je een bijzonder zware koeling hebt.)

In de datasheet van Semtech staat niks over en overvoltage protection. De PWM chip die op mijn moederbord zit is een sc2422a, en aangezien hij in een onbelaste toestand wel netje die hogere voltages afgeeft lijkt het me dus zeker geen voltage protection.

Daaaarom zat ik te denken aan het in verzadiging sturen van de spoelen die op het moederbord zitten.

De 5 Volt voeding zakt zelf 35 mV in, daarbij komen nog de kabel verliezen van 44mv en op het moederbord nog eens 35mv. Opzich niet eens zo heel erg veel. Stroom uit de 5 volt voeding is ongeveer 19 Amp. (En dan wordt mijn Aopen voeding al aardig warm!)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
In de datasheet van Semtech staat niks over en overvoltage protection. De PWM chip die op mijn moederbord zit is een sc2422a, en aangezien hij in een onbelaste toestand wel netje die hogere voltages afgeeft lijkt het me dus zeker geen voltage protection.
Sorry, niet goed gelezen. Moederborden zoals de KT7(A) van Abit en de meeste andere SocketA planken hebben iig wel overvoltage beveiliging zo rond de 2.15V. Wat de AK73Pro voor modederbord heb ik eigenlijk geen flauw idee, maar je hebt gelijk dat het geen overvolt beveiliging is als ie met een lagere belasting keurig 2.5V doet.

Ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van elektronica, maar als hij een veel lager voltage af geeft dan ie hoort lijkt het me duidelijk dat er componenten in de CPU voeding zitten die te weinig stroom/voltage kunnen leveren. Dus je verzadigde spoelen theorie zoubest wel eens kunnen kloppen.