Toon posts:

Is dit mogelijk met een server opstelling.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...de bedoeling is om op de zaak een netwerk server te plaatsen waar ik mijn meest gebruikte programma’s op zet.
Van op externe locatie zou ik daar dan op willen werken met mijn MacBook pro eventueel via iPad en ook met Windows laptop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...boekhoudprogramma, voorraadbeheer, webshop programma en nog enkele andere zaken deze werken allemaal op Windows.

Momenteel gebruik ik Apple (thuis) en Windows producten (zaak).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... heb al 1 van onze vaste pc’s geprobeerd om in netwerk functie te zetten maar hier kon ik niet van thuis uit alle functie’s over nemen. (Zal wel aan mij liggen aangezien ik niet echt een pc kenner ben 😔)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Remote desktop aanslingeren, VNC of Teamviewer op die computer en d.m.v. een VPN inloggen daarop ?

[ Voor 24% gewijzigd door Breezers op 24-06-2018 09:20 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het probleem dat je ondervind is dat de computers in je kantoornetwerk niet zomaar bereikbaar zijn vanaf Internet. Dat is op diverse manieren op te lossen, bijvoorbeeld:
1. Map op de router een tcp poort naar een poort op een interne computer.
2. Remote access software legt contact met de buitenwereld, en gebruikt die verbinding vervolgens om over te communiceren.
3. VPN software op je router.

De eerste optie is het eenvoudigste, maar heeft wel extra beveiliging nodig. De tweede optie is de methode die Teamviewer gebruikt.

Met de VPN optie op de router zal de router ervoor zorgen dat je verbindingen kunt leggen. Soms kost VPN extra voor licenties.

Als je router een gateway is waarop je zelf software kan installeren kun je daarop OpenSSH draaien met tunnels. Die tunnels kunnen bijvoorbeeld RDP (Remote Desktop Protocol) doorschakelen naar computers in het netwerk. Ter beveiliging kun je ervoor zorgen dat vanaf Internet alleen jouw IP erbij kan en het is beter geen standaardpoorten te gebruiken. Een goed wachtwoord dat je niet in een woordenboek kunt vinden is noodzakelijk. Het voordeel van OpenSSH is dat de software flexibel en configureerbaar is en dat je ook via een zelf gegenereerd certificaat kunt inloggen, eventueel zonder wachtwoord (via Putty Pageant).

Als je op de router geen software kunt installeren, maar wel een poort kunt mappen, dan kun je OpenSSH gebruiken op een interne computer (een server bijvoorbeeld) die altijd aanstaat. Die fungeert dan als gateway.

OpenSSH voor Windows: Microsoft, Cygwin, CopSSH. Er is ook nog andere SSH2 software verkrijgbaar.

Als je weinig systeembeheerervaring hebt kun je het beter aan een goede professional overlaten. Het is mogelijk fouten te maken waardoor je netwerk gevaar loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:09
mrmrmr schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:36:
Als je weinig systeembeheerervaring hebt kun je het beter aan een goede professional overlaten. Het is mogelijk fouten te maken waardoor je netwerk gevaar loopt.
Ik denk dat dit het allerbelangrijkste advies is uit je post. Niks mis met een beetje experimenteren met dit soort dingen, maar dat wil je niet doen in een omgeving waar fouten geld gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het hem juist.
Ik heb geen ervaring met netwerk en/of andere zaken.

Teamviewer had ik ook al geprobeerd maar dan kreeg ik van thuis uit geen bestand aangepast. ( kon bewerken, maar bleek de dag erna niet opgeslagen te zijn)

Als ik nu een synolgy ds 418 aanschaf en alle bestanden en programma’s daar op zet kan ik dan gewoon van thuis of ergens anders daar dan rechtstreeks op werken.
Of bekijk ik dit te kort door de bocht.

Voor ik zoiets aanschaf en laat installeren wil ik zeker zijn dat ik er ook op geraak via de MBP en via andere pc's Of laptops.

Ik heb dit jaar al 2x een verkoper gevolgd ivm hardware en software die uiteindelijk toch niet op de manier konden worden gebruikt die ik wilde/nodig vond.
Daarom dat ik hier de vraag al stel of dit mogelijk zou zijn, dan kan ik in de winkel al een beetje meepraten en heb ik toch al een idee of ze me iets willen aansmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:09
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:31:

Daarom dat ik hier de vraag al stel of dit mogelijk zou zijn, dan kan ik in de winkel al een beetje meepraten en heb ik toch al een idee of ze me iets willen aansmeren.
Voor wat jij wilt, heb je geen verkoper nodig (zeker niet eentje in een gemiddelde computerwinkel) maar een consultant achtig figuur die verstand heeft van beveiliging. Echt, door hier zonder enige kennis zelf mee te gaan lopen aanprutsen, zet je je hele bedrijf op het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je zou ook nog Logmein kunnen proberen ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:31:
Teamviewer had ik ook al geprobeerd maar dan kreeg ik van thuis uit geen bestand aangepast. ( kon bewerken, maar bleek de dag erna niet opgeslagen te zijn)
Het is onwaarschijnlijk dat dit aan Teamviewer ligt. Je bestuurt immers de computer op kantoor op afstand alsof je er achter zit. Heb je met hetzelfde gebruikersaccount ingelogd als je normaal achter de computer zelf gebruikt?
Als ik nu een synolgy ds 418 aanschaf en alle bestanden en programma’s daar op zet kan ik dan gewoon van thuis of ergens anders daar dan rechtstreeks op werken.
Of bekijk ik dit te kort door de bocht.
Niet alle software is multiuser geschikt. Opslag is waarschijnlijk het probleem niet, het probleem hier lijkt toegang tot de computer waarop je wilt werken.
Voor ik zoiets aanschaf en laat installeren wil ik zeker zijn dat ik er ook op geraak via de MBP en via andere pc's Of laptops.
Dus de client moet geschikt zijn voor Mac en PC. RDP kun je ook vanaf Mac's gebruiken.
Ik heb dit jaar al 2x een verkoper gevolgd ivm hardware en software die uiteindelijk toch niet op de manier konden worden gebruikt die ik wilde/nodig vond.
Dat is vaak zo bij computerwinkels. Ondermaats kennisniveau en niet gericht op dienstverlening.

Neem beter contact op met een goed IT beheerbedrijf in jouw omgeving, die factureren meestal per uur. Vaak hebben ze voor remote access een standaard werkwijze waarin ze bedreven zijn. Linux beheerders kunnen het realiseren met behulp van Open Source Software (OSS) zoals OpenSSH of een OSS VPN. Die software is gratis, maar een beheerder die dit niet dagelijks doet is misschien wel wat meer tijd kwijt aan installeren/configureren. Open source software is de standaard op Internet.

Denk ook aan onderhoud van de software. Met name beveiligingsupdates moeten snel worden geïnstalleerd.

Dus in het kort heb je nodig: beheerder, installatie/configuratie, voortdurend onderhoud.

Houd er rekening mee dat je meer geld kwijt kunt zijn aan uren dan aan software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx, voor de antwoorden.

Ik ga morgen eens wat telefoontjes plegen dan.
Pagina: 1