Vloerverwarming: wel of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hallo,

WIj hebben een huis gekocht met in de woonkamer een plavuizen vloer met vloerverwarming. Wij laten die eruit halen want dat is niet ons model vloer en we willen PVC vloer of laminaat. De vloerverwarming die daaronder ligt is ook kapot (ligt al 30 jaar, lekt ergens) en dus gaat die er ook gelijk uit.

Nu twijfelen we enorm of we een nieuwe vloerwarming moeten aanleggen. Het zal best lekker warm zijn en misschien ook wel een goede investering voor in het huis. Maar aan de andere kant de woonkamer heeft ook radiatoren.

Dit is natuurlijk het moment om te belissen (want de vloer gaat eruit) alleen we komen er niet uit om het wel of niet te doen. Wat zijn jullie ervaringen, voor- en nadelen met vloerverwarmingen (met name in de woonkamer).

(Btw, het gaat hier ook om de keuken die in verlengde ligt met de woonkamer en hal bij de voordeur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Persoonlijke keuze lijkt me. Zou het zelf wel doen. Heb nu vloerverwarming in huis, is toch heerlijk in de winter..... Maar is dus wat je maar gewend bent.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Denk ook vooruit aan gasloos wonen. Veel warmtepompen hebben een lage watertemperatuur die bij vloerverwarming beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met het oog op de toekomst alleen al eruit halen. Als je het nu niet doet wordt het een veel grotere uitdaging om die verdieping leeg te krijgen.
Kun je gelijk van die radiatoren af ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
MikeyMan schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:19:
Met het oog op de toekomst alleen al eruit halen. Als je het nu niet doet wordt het een veel grotere uitdaging om die verdieping leeg te krijgen.
Kun je gelijk van die radiatoren af ook.
Dus alles moet eruit? Dan krijg je je huis niet meer warm hoor. Het duurt nog wel even voordat global warming geen winters meer geeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Nieuwe vloerverwarming als hoofdverwarming installeren. Voorbereid op de toekomst, stukje comfort en die radiatoren kunnen dan ook de deur uit. Je hebt (denk ik) net je huis gekocht dus je moet nu toch al wat klussen doen zoals de vloer, als je dit later nog eens wil doen is de drempel veel hoger want dan moet je weer plek gaan regelen voor je meubels etc.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rdfeij schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:24:
[...]

Dus alles moet eruit? Dan krijg je je huis niet meer warm hoor. Het duurt nog wel even voordat global warming geen winters meer geeft 8)7
Ja de oude vloerverwarming bedoelde ik. En nieuwe monteren natuurlijk.

Pas wel op wie je aan de slag laat gaat. Hart op hart 10cm en 16mm slangen, en niks anders...

'15cm en 10mm is genoeg meneertje' heb ik helaas maar al te vaak langs horen komen...

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 03-07-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:16
Zoek ook uit waar het lek is... Stel dat de aanvoer of de retour vanaf cv naar warmtewisselaar lek zijn, dan laat je eventueel voor niets nieuwe vloerverwarming leggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:50
ybos schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:43:
Zoek ook uit waar het lek is... Stel dat de aanvoer of de retour vanaf cv naar warmtewisselaar lek zijn, dan laat je eventueel voor niets nieuwe vloerverwarming leggen :X
Als de huidige installatie 30 jaar oud is dan zullen het geen zuurstofdichte slangen zijn en is het sowieso aan te raden om het te vervangen als je toch gaat breken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 21:32
Zeker aanleggen, gasloze woningen, warmtepompen.. genoeg redenen voor vloerverwarming (naast de warme voeten ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 16:48

MAZZA

Barbie is er weer!

Als je overweegt om PVC te nemen moet je zeer zeker vloerverwarming nemen. Dat PVC plak je direct op de dekvloer en zal net zo koud worden als die dekvloer is. Ik heb PVC gehad op zolder zonder vloerverwarming en dat is retekoud aan je voeten in de winter. Moet je beneden niet willen.

Sowieso is vloerverwarming naar mijn mening fijnere verwarming, maar zoals hierboven is gezegd: dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Vloerverwarming altijd doen als je toch alles open hebt liggen. Al leg je alleen de slangen erin. Als je na verbouwing klaar bent ga je niet weer alles slopen om alsnog die verwarming erin te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57

Nullifiel

╞═══════╡

Voorsorteren op de toekomst, dus vloerverwarming leggen! (Gasloos wonen)

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:49
rdfeij schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:24:
[...]

Mijn nieuwbouw huis heeft geen radiatoren. Enkel vloerverwarming en dat verwarmd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Wij hebben sinds afgelopen winter ook vloerverwarming en zou niet meer zonder willen. Daarnaast inderdaad direct op de toekomst voorbereid met een eventuele warmtepomp (wel 10 cm hoh). Als je toch aan de klus gaat direct meenemen!

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie input. Wij gaan vloer verwarming aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Werkt een vloerverwarming als enige verwarmingsbron goed genoeg als je een houten/parket vloer (dus geen laminaat) hebt? Er van uitgaande dat de ruimte voldoende is geïsoleerd.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 13:17
Breek de bende eruit en gooi er speciale noppenplaat in waarop je heel makkelijk de vv in legt, zit al en beetje isolatie direct onder dus alle warmte gaat naar boven.
zorg dat je vv-verdeler geschikt is voor lage aanvoertemperaturen (lager dan 40) dan ben je iig klaar voor een warmtepomp

en als je toch bezig bent, isoleren, isoleren en isoleren: vooral met goede materialen zoals pir/pur/resol en geen 4cm glaswol.... echt richting rc5 (12 cm pir) dat maakt je huis zoveel comfortabeler om in te wonen.

[ Voor 27% gewijzigd door technopeuter op 25-06-2018 11:34 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Mirved schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:51:
[...]

Mijn nieuwbouw huis heeft geen radiatoren. Enkel vloerverwarming en dat verwarmd prima.
En is ook erg mooi vind ik, dat je geen radiatoren hebt staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:08
Wokschotel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:20:
Werkt een vloerverwarming als enige verwarmingsbron goed genoeg als je een houten/parket vloer (dus geen laminaat) hebt? Er van uitgaande dat de ruimte voldoende is geïsoleerd.
Werkt prima, hebben wij nu ook (multiplank visgraat). Wel is van belang om de leidingen dicht op elkaar te leggen, anders kan het nog wel eens lang gaan duren met warm krijgen van je woonkamer.
En inderdaad, goede isolatie is cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 07:43
Simonsters schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:19:
[...]

Werkt prima, hebben wij nu ook (multiplank visgraat). Wel is van belang om de leidingen dicht op elkaar te leggen, anders kan het nog wel eens lang gaan duren met warm krijgen van je woonkamer.
En inderdaad, goede isolatie is cruciaal.
En vol in de lijm zetten. Geen luchtlagen ertussen (isoleert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar dan zou ik toch lekker PVC neer laten leggen...

Iets duurder dan laminaat, maar voelt beter, werkt beter met vloerverwarming en als je een beschadiging hebt, zo gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:08
Was onze keuze juist niet omdat je altijd blijft zien, horen en voelen dat het 'nep' is. Daarnaast uit onze directe omgeving slechte ervaringen met de krasbestendigheid van PVC. Persoonlijke keuze dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Simonsters schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:44:
Was onze keuze juist niet omdat je altijd blijft zien, horen en voelen dat het 'nep' is. Daarnaast uit onze directe omgeving slechte ervaringen met de krasbestendigheid van PVC. Persoonlijke keuze dus ;)
Zien ligt echt aan het PVC. En voelen is m.i. juist prettiger bij PVC dan laminaat, maar das inderdaad persoonlijk.

Met een aanvoer op "warmtepompniveau" (<30 graden) zou ik nooit voor laminaat kiezen. Met de benodigde ondervloer hou je daar gewoon te veel warmte mee tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
Vloerverwarming als hoofdverwarming vraagt om echt goede isolatie onder de vloer. Weet je al wat er ligt onder de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou meteen het hele huis qua verwarming aanpassen zodat je over kan op warmtepomp en electrisch koken gaat toch de toekomst en als je pech hebt gaat het sneller dan we denken. Of lees gas wordt erg duur. Het schijnt hoe dan ook beter rendement te geven lage temp verwarming moet je wel de juiste radiatoren hebben in de rest van het huis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wokschotel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:20:
Het werkt, met kanttekening dat het trager is. Je moet immers eerst de houten/parket vloer opwarmen alvorens deze warmte afgeeft.

En dan moet je maar zorgen dat dat centimeter hout sneller opwarmt, dan de onderkant van de vloer...

Optimaal is dus niet. Tegels houden warmte vast, hout niet zo. PVC/gietvloer geven snel warmte af. Zelfs laminaat is beter dan hout, die is veel dunner.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-09 17:38

kgl

Wij hebben het net laten aanleggen in ons nieuwe huis. Twee radiatoren zaten op slechte plekken, en omdat de vloer er toch uit moest in laten frezen in de cementdekvloer. Zorg dat je egaliseert, de vloer wordt dan netjes geheel warm.
Als je in een cementdekvloer gaat frezen, hou er rekening mee dat er leidingen kunnen sneuvelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 16:03
2 jaar terug een huis gekocht met graniet vloer zonder vloerverwarming, die moest er dus gelijk helemaal uit tot op de beton.
Isolatiefolie op de beton, slangen hoh 100 op netten geknoopt en een geheel nieuwe dekvloer laten smeren.
2,5 dag werk voor 60 vierkante meter samen met m’n schoonvader van 70 aan de kango en ik kruien en scheppen.
Nooit meer zonder vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

technopeuter schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:32:
Breek de bende eruit en gooi er speciale noppenplaat in waarop je heel makkelijk de vv in legt, zit al en beetje isolatie direct onder dus alle warmte gaat naar boven.
Dat is dus helaas niet waar...ik heb iets van 5mm isolatie, en geloof me, het helpt helemaal niets ;) het wordt bijna net zo warm aan de onderkant. Mijn plafond in de kelderruimtes wordt bijna net zo warm als de vloer op de verdieping erboven.

Het enige wat echt werkt is echte isolatie, dat wil zeggen vanaf 10cm ofzo aan de onderkant.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 13:17
psy schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:19:
[...]

Dat is dus helaas niet waar...ik heb iets van 5mm isolatie, en geloof me, het helpt helemaal niets ;) het wordt bijna net zo warm aan de onderkant. Mijn plafond in de kelderruimtes wordt bijna net zo warm als de vloer op de verdieping erboven.

Het enige wat echt werkt is echte isolatie, dat wil zeggen vanaf 10cm ofzo aan de onderkant.
Bedankt! Dan weet ik ook wat er nog moet gebeuren...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

@technopeuter als je die extra mogelijkheid hebt, zeker doen. Zo warmt alleen de vloer/massa zelf op, zonder naar beneden uit te stralen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1