Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1087777

Topicstarter
Hallo.

Ik ben gelukkig met redelijke cijfers geslaagd in de HAVO dit jaar en was van plan om op het HBO verder te gaan. Alleen is nu door mijn school en naasten aangeraden om nog VWO te gaan doen.

Ik was van plan om de medische richting op te gaan (HBO-V, BML). Nu het VWO mij is aangeboden zit ik in een dilemma.

Er zijn een paar mooie WO-bachelors die aansluiten op mijn pakket, maar ben nog steeds best beperkt omdat ik ik geen natuurkunde heb. Heeft het dan nog veel nut en is het uberhaupt waard om nog VWO te gaan doen zonder natuurkunde als ik richting de zorg/gezondheid ga? Ik heb wel sk, bio, en wiskunde.

Ook ben ik bang dat ik het VWO onderschat, ik heb dit jaar mijn diploma behaald bijna zonder te leren en maak me zorgen dat ik bij VWO onderuit ga met deze instelling. Naast dat zit ik nog eens 2 jaar op de middelbare school terwijl ik bijna 19 wordt, dat wil ik eigenlijk niet maarja.

Zijn er studenten die hun ervaringen kunnen delen met deze overstap mij kunnen helpen? Is een propedeuse toch makkelijker en meer garandeerd dan 2 jaar vwo?

Beste antwoord (via Anoniem: 1087777 op 25-06-2018 15:26)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:48
Naar mijn ervaring is je vakkenpakket minder belangrijk dan iedereen doet blijken. Je kan enorm veel opleidingen doen zonder dat je vakkenpakket er op aan sluit. HBO-ICT zonder wiskunde? Ze zitten er tussen hoor... :') Zolang je geen lotingsstudie doet kijkt men vooral of je wel of geen diploma hebt en maakt het niet enorm veel uit.

Nee: kies ervoor wat je leuk vind; kies wat je wil doen later. HBO-V is een hele andere opleiding dan geneeskunde en de bijbehorende beroepen zijn ook anders. Als je nu al weet dat je de meer praktische kant en daarmee HBO-V wil doen, dan is dat VWO papiertje niet enorm nuttig.
Wil je nu naar het HBO omdat je daarna zo snel mogelijk wil doorstromen naar een universitaire studie? Dan zou ik voor de keuzevrijheid naar het VWO doorgaan.

Ik zou voor VWO gaan als je
- Nog niet zeker weet wat je precies wil doen
- Interesse hebt in een opleiding die je enkel met VWO kan doen
- Je nog jong bent en geniet van je middelbare school

Volgens mij is geen van allen voor jou het geval als ik je goed begrijp :P
Is een propedeuse toch makkelijker en meer garandeerd dan 2 jaar vwo?
Een propedeuse is 1 jaar en waarschijnlijk makkelijker. Maar op zich doet die stap er niet ontzettend toe. Je wil naar een diploma van een opleiding toe, de tussenstappen zijn belangrijk maar brengen nog geen geld in het laatje.
_JGC_ schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:27:
@Wok hier hetzelfde, HAVO doorlopen met 2 vingers in de neus. NL, EN, WisB, NA, SK, Economie-II. Daarna hogere informatica en eerste jaar op de bek, uiteindelijk in 6 jaar opleiding afgemaakt :X.
Dat klinkt herkenbaar :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:38

Fiber

Beaches are for storming.

Anoniem: 1087777 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:01:
[...]

Ook ben ik bang dat ik het VWO onderschat, ik heb dit jaar mijn diploma behaald bijna zonder te leren en maak me zorgen dat ik bij VWO onderuit ga met deze instelling. Naast dat zit ik nog eens 2 jaar op de middelbare school terwijl ik bijna 19 wordt, dat wil ik eigenlijk niet maarja.

Zijn er studenten die hun ervaringen kunnen delen met deze overstap mij kunnen helpen? Is een propedeuse toch makkelijker en meer garandeerd dan 2 jaar vwo?
Op het HBO ga je ook onderuit met die instelling...

Ik ga de keus niet voor je maken, maar je instelling moet wel veranderen anders ga je het sowieso niet redden.

En een goed begin zou dan een zomercursus natuurkunde kunnen zijn...:

https://www.google.nl/search?q=zomercursus+natuurkunde

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 24-06-2018 00:12 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fiber schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:08:
[...]

Ik ga de keus niet voor je maken, maar je instelling moet wel veranderen anders ga je het sowieso niet redden.

Hey.

Bedankt voor je snelle antwoord, als ik het vwo zou doen zou ik zeker mijn instelling omdraaien en ben daar ook gemotiveerd voor!!

Ik denk dat ik in de toekomst vooral toegepast/praktijkgericht wil werken, maar ik heb het gevoel dat ik me de afgelopen jaren daarop heb afgestemd omdat ik de hoop op VWO zo wat verloren had. Qua uni opleidingen zijn mijn keuzes wel heel beperkt en ik heb me onvoldoende georienteerd daarop. Vandaar dat ik de VWO ook zie als een soort van tussenjaar waarin ik mezelf beter leer kennen en mijn keuze scherper kan maken, en als ik dan zie dat het VWO me bevalt dat ik het gewoon kan afmaken.

Ik zit niet graag in boeken maar wil wel het maximale uit mezelf halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:42

Wok

Dakloos...

[..]
Ook ben ik bang dat ik het VWO onderschat, ik heb dit jaar mijn diploma behaald bijna zonder te leren en maak me zorgen dat ik bij VWO onderuit ga met deze instelling.
^^ Wat @Fiber ook zegt: je gaat hoe dan ook op je bek met die instelling :Y

First hand experience hier. Ik heb destijds het VWO met twee vingers in de neus doorlopen. Ik werd voor gek verklaard met mijn vakkenpakket (let wel: ik ben van de oude garde, dus nog geen profielen e.d.): NL, EN, WisA, WisB, Economie-I, Economie-II, NA.

Nooit een boek open gehad; ik pikte het op tijdens de lessen. Fluitend geslaagd.

Door naar het HBO (Hogere Informatica). De eerste twee trimesters doorliep ik flierefluitend. Het derde trimester kreeg ik het deksel op de neus :o Ik moest voor alle tentamens op herkansing :X

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
@Wok hier hetzelfde, HAVO doorlopen met 2 vingers in de neus. NL, EN, WisB, NA, SK, Economie-II. Daarna hogere informatica en eerste jaar op de bek, uiteindelijk in 6 jaar opleiding afgemaakt :X.

Het wordt gewoon tijd voor maatwerk op het voortgezet onderwijs. Eis bij VWO was dat je een extra taal had tov HAVO, maar eigenlijk wil je gewoon een HAVO vakkenpakket met de diepgang/moeilijkheid van VWO als je die extra taal niet kunt (ik heb totaal geen gevoel voor Frans en Duits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

offtopic:
@_JGC_ Ik heb uiteindelijk maar een half jaar vertraging opgelopen, maar dat was ook nog eens omdat ik destijds ben genaaid door mijn stagementor én door een onbekwame docent die we (= ik plus studiegenoten van een jaar verder in de opleiding) uiteindelijk ontslagen hebben weten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Het wordt gewoon tijd voor maatwerk op het voortgezet onderwijs. Eis bij VWO was dat je een extra taal had tov HAVO, maar eigenlijk wil je gewoon een HAVO vakkenpakket met de diepgang/moeilijkheid van VWO als je die extra taal niet kunt (ik heb totaal geen gevoel voor Frans en Duits).
Ja vind ik ook heel raar, als ik naar het VWO zou gaan moet ik wel een extra taal inhalen waar ik echt niet op sta te wachten en waardoor ik eigenlijk ook niet zvl zin heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Ik snap jullie argumentatie, maar aan de andere kant heb ik dus tot en met 4VWO Duits als extra taal gevolgd en dat werpt nu grofweg 22 jaar later zijn vruchten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:35
Zo'n extra taal is zeker nuttig, maar als zoiets je niet ligt gaat dat gewoon niet werken. Ik had in 4 HAVO iemand van 18 naast me zitten die 2x 4VWO geprobeerd had, ging niet over omdat ie slecht stond op duits, rest van de vakken verder goede cijfers. Toch zonde dat ie daarna 4 en 5 HAVO uit z'n neus mocht vreten omdat het onder z'n niveau was.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Richh
Naar mijn ervaring is je vakkenpakket minder belangrijk dan iedereen doet blijken. Je kan enorm veel opleidingen doen zonder dat je vakkenpakket er op aan sluit. HBO-ICT zonder wiskunde? Ze zitten er tussen hoor... :') Zolang je geen lotingsstudie doet kijkt men vooral of je wel of geen diploma hebt en maakt het niet enorm veel uit.

Nee: kies ervoor wat je leuk vind; kies wat je wil doen later. HBO-V is een hele andere opleiding dan geneeskunde en de bijbehorende beroepen zijn ook anders. Als je nu al weet dat je de meer praktische kant en daarmee HBO-V wil doen, dan is dat VWO papiertje niet enorm nuttig.
Wil je nu naar het HBO omdat je daarna zo snel mogelijk wil doorstromen naar een universitaire studie? Dan zou ik voor de keuzevrijheid naar het VWO doorgaan.

Ik zou voor VWO gaan als je
- Nog niet zeker weet wat je precies wil doen
- Interesse hebt in een opleiding die je enkel met VWO kan doen
- Je nog jong bent en geniet van je middelbare school

Volgens mij is geen van allen voor jou het geval als ik je goed begrijp :P
Is een propedeuse toch makkelijker en meer garandeerd dan 2 jaar vwo?
Een propedeuse is 1 jaar en waarschijnlijk makkelijker. Maar op zich doet die stap er niet ontzettend toe. Je wil naar een diploma van een opleiding toe, de tussenstappen zijn belangrijk maar brengen nog geen geld in het laatje.
Dat klinkt herkenbaar :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:40
Niemand heeft het volgens mij nog geopperd maar het is als ik het goed heb toch ook mogelijk om na het behalen van je propedeuse op het HBO door te stromen naar het eerste jaar op WO? Mocht je je propedeuse in 1 jaar halen dan zit je ook nog eens een jaar eerder op het WO dan als je via VWO zou gaan. Tevens proef je dan gelijk hoe hoog het niveau ligt op het HBO. Ik zelf heb HAVO net als vele anders doorlopen met 2 vinders in de neus mede omdat ik eerst op VWO zat maar naar HAVO gegaan ben omdat ik gewoon geen gevoel had voor Frans noch Duits, Engels dan weer wel. Het eerste jaar van HBO viel me ook zeer mee pas vanaf het tweede werd het wat moeilijker.
Het is uiteraard niet alleen het niveau, vind je de studie leuk dan heb je zal alles natuurlijk veel makkelijker verlopen omdat je zelf al snel dingen thuis gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:23
ik heb bml gedaan. had havo 5 toen vwo gehaald en daarna hbo. 2 jaar Atheneum teveel

maar als je goed praktisch vaardig bent ga je bml makkelijk redden, die natuurkunde vakken moet je misschien een paar keer over doen, maar als je een beetje praktisch kan handelen, je praktijk kan plannen, netjes en snel kan werken dan kan je direct naar het hbo. Elektriciteitsleer oid een paar keer over moeten doen is niet erg, praktische vaardigheden is het belangrijkste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:15

rickysedai

Whoop whoop

Een hoop herkenbare verhalen! Hiero VWO met twee vingers in de neus, vervolgens 2 HBO opleidingen afgerond, een WO master niet afgerond en nu alsnog een andere WO master aan het afronden. En inmiddels 20 jaar verder.
En de grote levensles die ik je mee kan geven: volg je hart. Ga diep, heel diep, graven in je hart en kijk wat je écht leuk vindt. Ik heb me veel te veel laten leiden door goede adviezen van anderen, met als gevolg dat ik het nergens echt naar mijn zin had. Allemaal hele verstandige keuzes gemaakt met het hoofd. Maar ik blijk mijn hart nodig te hebben om het ook leuk te vinden! ;)
Wat @Richh ook zegt, het klinkt alsof je klaar bent met de middelbare school. Persoonlijk zou ik er ook niet aan moeten denken om met ruim 20 jaar uiteindelijk nog op een middelbare school rond te sjouwen. En 20 jaar later vraagt werkelijk niemand meer naar mijn middelbare school diploma...

[ Voor 5% gewijzigd door rickysedai op 24-06-2018 09:00 ]

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Laten we wel zijn, er zijn er ook zat die hun hart blindelings volgden, en toen uit kwamen op een opleiding die toch niks bleek te zijn. Daarmee wil ik niet stellen dat je iets moet doen wat je echt niet ligt, maar wel dat advies van andere in je omgeving serieus nemen ook geen verkeerd idee is. En dat middelbare school diploma vraagt niemand meer naar nee, als je eenmaal een vervolgopleiding hebt gedaan waarbij dat middelbare schooldiploma een voorwaarde was...

Nu is normaal mijn advies bij zulk soort topics altijd hetzelfde: Ga lekker HBO doen, en kijk daarna of je na je HBO bachelor (en potentieel al na je propedeuse, maar liever na je bachelor) naar WO wil doorstromen. Echter hebben we hier natuurlijk het verschil dat ik denk (zonder gechecked te hebben) geneeskunde wat lastiger is om deze route te volgen. Dus tja, dan wordt de vraag welke richting je op wil: Wil je arts worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op het VWO ga je straks weer abstracte vakken krijgen waar je op het HBO wel vakgerichte vakken krijgt. Persoonlijk zou ik voor die 2e kiezen, omdat dat mij veel meer aanspreekt.

Als je na een jaar toch naar het WO wilt kan dat ook met een propedeuse van het HBO, daar is geen VWO diploma voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
"Wat wil je later worden?"

Dus terugrekenen: waar wil je heen en waar ben je nu. Dan weet je wat je moet doen om daar te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 24-06-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Als je tweejarig VWO gaat doen zou je als ik het goed heb gewoon natuurkunde o.i.d. kunnen volgen toch? Mocht je bijvoorbeeld geneeskunde willen doen.

I.t.t. tot de meesten hier zou ik lekker m'n VWO diploma halen, mocht je dan WO willen doen ben je daar echt een stuk beter op voorbereid en heb je veel meer mogelijkheden dan na een HBO propedeuse of bachelor. Ik kan echter niet voor jou gaan beslissen dus kijk vooral of je het ziet zitten om nog naar de middelbare wil of klaar bent voor een volgende stap.

Snap dat je als je 19 bent geen zin meer in de middelbare hebt maar ik neem aan dat je volwassenenonderwijs kunt doen, dat lijkt me een stuk prettiger in jouw situatie. Veel studenten beginnen op het WO wat ouder vanwege voorgaande studies die ze niet hebben gehaald of niet meer wilden, of vanwege vertraging op de middelbare of een tussenjaar. 21 is in ieder geval echt geen rare leeftijd om te beginnen.

Kijk ook vooral waar je wil eindigen en hoe die weg het makkelijkst is. Wil je een WO bachelor doen waarnaar je kan doorstromen na HBO-V dan is dat een prima idee, kun je tenminste lekker van het studentenleven gaan genieten terwijl je je HBO propedeuse haalt.

[ Voor 39% gewijzigd door Thomas op 24-06-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:34
Ik heb na havo 1 jaar hbo gevolgd en ben toen naar de uni gegaan. Zou dat nu weer doen. Maar ik wist toen wel wat ik wilde.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 21:20
Ik heb ook zo'n omweg gedaan:
Eerst HAVO gedaan, daarna meteen VWO. Het eerste half jaar in 5 VWO was even wennen, maar na een paar onvoldoendes zag ik het licht en was het verder best te doen. Je moet alleen iets meer tijd besteden aan het leren.

Daarna HLO biomedisch (nu BML?). Ik wilde iets met DNA en laboratoria maar zag mezelf niet als bioloog met kevertjes en geitenwollen sokken, en die indruk gaf de open dag bij Biologie mij echt heel erg.

Na mijn HBO stage (wel aan de uni) toch maar biologie aan de universiteit gaan doen: als HBO analist in het wetenschappelijk onderzoek blijf je toch maar een soort pipetteerslaafje, en ik wilde meer eigen verantwoordelijkheid. In medische laboratoria hebben HBOers overigens meer aanzien.

Daarna ben ik ook gaan promoveren (PhD), en toen had ik genoeg laboratorium gezien en ben ik wat anders gaan doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen B
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04-2024
Als je twijfelt zou je ook eens een persoonlijkheidstest kunnen doen. Aan een MBTI test kan je bijvoorbeeld mooi zien of je zintuiglijk of intuitief bent ingesteld, in dat laatste geval kan het een goed idee zijn om toch VWO te gaan doen. Je kan er ook voor kiezen om dit via vavo te doen (volwassenenonderwijs). Dit heeft verschillende voordelen ten opzichte van de gangbare middelbare school en kan mogelijk zelfs in 1 jaar worden gedaan. Vakken die je eventueel niet haalt kan je dan het volgende jaar in deeltijd doen, voor de vakken die je gehaald hebt krijg je certificaten en zodra je alles hebt gehaald krijg je een diploma. Succes!

P.S.: Als je een WO bachelor wil doen ben je met VWO beter voorbereid dan met een HBO propedeuse.

[ Voor 7% gewijzigd door Koen B op 24-06-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Fiber schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:08:
[...]

Een maat van mij heeft zijn havo ook gehaald zonder te leren. Ging met dezelfde instelling naar de HBO. Twee opleidingen niet afgerond. Uiteindelijk begonnen met werken. Ik zou idd eerst je instelling veranderen als je naar de HBO gaat. Laat staan als je naar de Uni zal gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:50
Ik zou gewoon HBO gaan doen. Je kan na je diploma meestal een hele leuke baan krijgen en dan zeg je tegen de baas na 6 maanden goed presteren 'hey ik wil doorleren en jij moet dat betalen'. En 9 van de 10 keer krijg je wat je wilt. En anders probeer je het elders.

Edit: VWO is niet zo veel moeilijker dan HAVO denk ik. Ik heb VWO met 2 vingers in de neus gedaan, N&G en N&T in 1, maar Uni is echt een gigantische stap moeilijker/zwaarder. Als je niet iets kiest waar je mega veel tijd in wilt steken gaat het niet lukken. Jammer genoeg kwam ik daar pas na 3 jaar achter.

[ Voor 36% gewijzigd door Dekar op 24-06-2018 12:21 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effect10
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 23:31
Mijn advies zou zijn VWO. Je geeft aan een praktische opleiding te willen volgen, dan lijkt me tandheelkunde helemaal niet zo gek. Tevens heb je na 6 jaar ook een zeer prima inkomen wat niet verkeerd is. Dan heb je die 2 extra jaren middelbare school zo weer "terugverdiend".

https://www.banenrijklimb...ies-met-het-beste-inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 1087777 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:17:
[...]

Hey.

Bedankt voor je snelle antwoord, als ik het vwo zou doen zou ik zeker mijn instelling omdraaien en ben daar ook gemotiveerd voor!!

Ik denk dat ik in de toekomst vooral toegepast/praktijkgericht wil werken, maar ik heb het gevoel dat ik me de afgelopen jaren daarop heb afgestemd omdat ik de hoop op VWO zo wat verloren had. Qua uni opleidingen zijn mijn keuzes wel heel beperkt en ik heb me onvoldoende georienteerd daarop. Vandaar dat ik de VWO ook zie als een soort van tussenjaar waarin ik mezelf beter leer kennen en mijn keuze scherper kan maken, en als ik dan zie dat het VWO me bevalt dat ik het gewoon kan afmaken.

Ik zit niet graag in boeken maar wil wel het maximale uit mezelf halen
Wat versta je precies onder toegepast en praktijkgericht? Wat wil je gaan doen? In je topicstart heb je het over BML, waarmee je bijvoorbeeld laborant zou kunnen worden. Dat is lekker praktisch, maar wellicht wel wat minder uitdagend. Als je het medisch onderzoek in wil kun je er ook voor kiezen om op universitair niveau biomedische wetenschappen (of iets dergelijks) te gaan doen, en dan een PhD.

Wat de beste keuze is hangt vooral van jezelf af, en hoe gemotiveerd je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
CCJJVV schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:22:
Niemand heeft het volgens mij nog geopperd maar het is als ik het goed heb toch ook mogelijk om na het behalen van je propedeuse op het HBO door te stromen naar het eerste jaar op WO? Mocht je je propedeuse in 1 jaar halen dan zit je ook nog eens een jaar eerder op het WO dan als je via VWO zou gaan. Tevens proef je dan gelijk hoe hoog het niveau ligt op het HBO. Ik zelf heb HAVO net als vele anders doorlopen met 2 vinders in de neus mede omdat ik eerst op VWO zat maar naar HAVO gegaan ben omdat ik gewoon geen gevoel had voor Frans noch Duits, Engels dan weer wel. Het eerste jaar van HBO viel me ook zeer mee pas vanaf het tweede werd het wat moeilijker.
Het is uiteraard niet alleen het niveau, vind je de studie leuk dan heb je zal alles natuurlijk veel makkelijker verlopen omdat je zelf al snel dingen thuis gaat doen.
Precies dit. En na het afronden van je HBO kan je ook alsnog voor je WO papiertje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effect10
Goed punt. Wel oppassen met 2de studie, dit kost je meer:

https://www.studiekeuze12...it-het-met-het-collegegel
absurdsmash schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:09:
[...]

Precies dit. En na het afronden van je HBO kan je ook alsnog voor je WO papiertje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Doe
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Ga lekker naar het hbo dan ben je eindelijk van die middelbare school af. Ik heb zelf heel lang geleden havo gedaan en daarna hbo. ( begin deze eeuw ) Ik studeerde met best wel wat mensen die zelf vwo hadden, maakt geen reet uit. Die optie om na het hbo door te gaan voor een master is best wel okay, maar niet noodzakelijk voor een leuke baan. Maar als je de capaciteiten hebt zeker een aanrader.

Nog een advies waar je niet om gevraagd hebt : Als het even kan, ga het huis uit. Studeren is vele maken leuker en vooral leerzamer als je ‘s avonds met je medestudenten praat in plaats van dat eeuwige gezeur van je ouders.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:22
absurdsmash schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:09:
[...]

Vergeet niet dat 9 van 10 wo studies aanvullende eisen stellen naast een hbo diploma. Ik denk dat de meeste zich hierop verkijken. Denk hierbij aan 7.5+ GPA, VWO deelcertificaten wiskunde en Engels, GMAT/GRE (prijzig), etc. En buiten dat zijn er heel veel studies die uberhaupt geen hbo'ers toelaten. Kortom, @TS als je ambities hebt om een universitair studie te gaan doen, kies voor VWO. De stap hbo-wo is niet zo makkelijk als je denkt.

[ Voor 7% gewijzigd door FrostNixon op 24-06-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Alleen is nu door mijn school en naasten aangeraden om nog VWO te gaan doen.
Volgens mij kan je pas een goed advies geven over de route als duidelijk is wat het doel is. De vraag is: Waar zie je jezelf over 10 jaar? Dat is moeilijk, maar als je een indruk kunt geven van het werk wat je wilt doen, dan kunnen we vast een logische route verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel veel bedankt iedereen, ik kan nu veel scherper een keuze maken morgen. Tandheelkunde en Geneeskunde lijken mij allebei leuke opleidingen maar denk dat ik daar heel moeilijk inkom omdat ik dan een natuurkunde certificaat moet behalen en de loting zwaar is. Naast deze 2 zijn er een paar andere studies die ik wel kan doen zonder natuurkunde; biofarmaceutische wetenschappen, gezondheid & leven. Alleen zie ik mezelf niet graag achter het lab 24/7 en heb mezelf eigenlijk ovoldoende orienteerd hierop.

Zit nu te leunen om toch gewoon HBO-V te gaan doen omdat ik mezelf later veel zie werken met mensen en ik graag mensen help.

Ook kan ik VWO gaan doen om mezelf soort van voor te bereiden op het HBO en tegelijkertijd meerdere wegen open maak voor mezelf als het lukt. Zo niet zal ik die jaar meerdere open dagen hebben bezocht (wat ik eigenlijk dit jaar moest doen) en zo dus een scherpere keuze kan maken op het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat je zou kunnen overwegen is sowieso eerst een HBO te gaan doen, dan heb je al een opleiding en een papiertje, en kan je altijd nog naar het WO toe. Dus dan doe je dezelfde route als met je VWO, maar dan heb je in de tussentijd een papiertje waar je wat aan hebt (HBO vs VWO).

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verbeter je instelling, en informeer welke eisen er zijn voor de door jou gekozen opleiding(en). Je zegt het VWO wel goed te willen starten, maar ook aan het HBO moet je goed je best doen. Kortom, zorg voor goede motivatie welke school je ook kiest.

Succes

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effect10
SmurfLink schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:05:
Wat je zou kunnen overwegen is sowieso eerst een HBO te gaan doen, dan heb je al een opleiding en een papiertje, en kan je altijd nog naar het WO toe. Dus dan doe je dezelfde route als met je VWO, maar dan heb je in de tussentijd een papiertje waar je wat aan hebt (HBO vs VWO).
Zou ik niet op die manier doen, als je al een opleiding hebt afgerond is de 2de opleiding zeer prijzig, je zal dan het instellingsgeld moeten betalen.

http://www.studie-kosten.nl/16-collegegeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
effect10 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:12:
[...]

Zou ik niet op die manier doen, als je al een opleiding hebt afgerond is de 2de opleiding zeer prijzig, je zal dan het instellingsgeld moeten betalen.

http://www.studie-kosten.nl/16-collegegeld
Niet als je een WO master na een HBO bachelor doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effect10
SmurfLink schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:20:
[...]

Niet als je een WO master na een HBO bachelor doet..
Helaas wel..

https://www.studenten.net...estudeerd/verder-studeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Waar staat dat dan precies? Ik heb het doorgelezen maar zie nergens dat een WO master je instellingsgeld kost...

Wel dat een HBO Bachelor > WO bachelor dat *kan* kosten.
Verder studeren na het hbo klinkt aantrekkelijk, maar het financiële plaatje kan in sommige gevallen een stuk minder aantrekkelijker zijn. Het kan namelijk zijn dat je, bijvoorbeeld wanneer je na een afgeronde hbo-bachelor een wo-bachelor gaat doen, in plaats van het wettelijke collegegeld het instellingscollegegeld moet betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

SmurfLink schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:20:
[...]

Waar staat dat dan precies? Ik heb het doorgelezen maar zie nergens dat een WO master je instellingsgeld kost...

Wel dat een HBO Bachelor > WO bachelor dat *kan* kosten.

[...]
Een WO master na een HBO bachelor kost niet meer dan normaal. Ken zat mensen die dat doen en die betalen absoluut niet het instellingstarief. Pas bij een tweede master of bachelor krijg je hoge kosten, tenzij het een studie omtrent zorg of onderwijs betreft.

Overigens lijkt het er wel op dat je na HBO-V eigenlijk geen universitaire master kunt doen op health science (UT), verplegingswetenschap en fysiotherapiewetenschap. @Anoniem: 1087777 ik zou echt kijken of je niet natuurkunde kunt doen. Ga je nog naar je 'eigen' middelbare school of een VAVO? In beide gevallen zou je op de VAVO als het goed is in 2 jaar natuurkunde kunnen halen. Dan ligt in principe alles voor je open, wel zo prettig. Wat betreft lotingen e.d. voor tandheelkunde en geneeskunde, lekker op alle universiteiten aanmelden en dan kom je wel binnen.

[ Voor 33% gewijzigd door Thomas op 24-06-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thomas schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:50:
[...]

Een WO master na een HBO bachelor kost niet meer dan normaal. Ken zat mensen die dat doen en die betalen absoluut niet het instellingstarief. Pas bij een tweede master of bachelor krijg je hoge kosten, tenzij het een studie omtrent zorg of onderwijs betreft.

Overigens lijkt het er wel op dat je na HBO-V eigenlijk geen universitaire master kunt doen op health science (UT), verplegingswetenschap en fysiotherapiewetenschap. @Anoniem: 1087777 ik zou echt kijken of je niet natuurkunde kunt doen. Ga je nog naar je 'eigen' middelbare school of een VAVO? In beide gevallen zou je op de VAVO als het goed is in 2 jaar natuurkunde kunnen halen. Dan ligt in principe alles voor je open, wel zo prettig. Wat betreft lotingen e.d. voor tandheelkunde en geneeskunde, lekker op alle universiteiten aanmelden en dan kom je wel binnen.
Wat voor advies zou je iemand geven die niet weet of de uni wat voor hem is? Wat zou je doen in mijn schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anoniem: 1087777 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:02:
[...]

Wat voor advies zou je iemand geven die niet weet of de uni wat voor hem is? Wat zou je doen in mijn schoenen?
Aangezien je het nu nog helemaal niet weet denk ik dat het niet slim is om maar HBO-V te gaan doen. Ik denk dat je het beste wat rond kunt mailen naar hogescholen en universiteiten die aanbieden waar je interesse in hebt. Ik zou gewoon de studieadviseur van het eerste jaar van bepaalde studies mailen en vragen of het mogelijk is om met hem/haar of iemand anders een afspraak in te plannen om wat heldere voorlichting te krijgen. Je hebt goede kans dat ze dat zeker in de zomer doen omdat alle studenten vakantie hebben en er geen open dagen of meeloopdagen zijn tot volgend collegejaar. Je kan gelijk kort de sfeer proeven van de stad en de hogeschool of universiteit.

Ik denk dat het het belangrijkste is om uit te vogelen wat je wil en dan te kijken naar hoe je daar komt, en uiteindelijk is het dan gewoon het beste om contact op te nemen en langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:39
Anoniem: 1087777 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:03:
Heel veel bedankt iedereen, ik kan nu veel scherper een keuze maken morgen. Tandheelkunde en Geneeskunde lijken mij allebei leuke opleidingen maar denk dat ik daar heel moeilijk inkom omdat ik dan een natuurkunde certificaat moet behalen en de loting zwaar is. Naast deze 2 zijn er een paar andere studies die ik wel kan doen zonder natuurkunde; biofarmaceutische wetenschappen, gezondheid & leven. Alleen zie ik mezelf niet graag achter het lab 24/7 en heb mezelf eigenlijk ovoldoende orienteerd hierop.

Zit nu te leunen om toch gewoon HBO-V te gaan doen omdat ik mezelf later veel zie werken met mensen en ik graag mensen help.

Ook kan ik VWO gaan doen om mezelf soort van voor te bereiden op het HBO en tegelijkertijd meerdere wegen open maak voor mezelf als het lukt. Zo niet zal ik die jaar meerdere open dagen hebben bezocht (wat ik eigenlijk dit jaar moest doen) en zo dus een scherpere keuze kan maken op het HBO.
Gezondheid en leven (van de VU) is een gecombineerde bachelor van gezondheidswetenschappen en biomedische wetenschappen vakken. Zeer brede studie waarbij je vooral in je 3e jaar uiteindelijk een keuze moet maken. Dus afhankelijk van wat je kiest in je vrije deel, ga je uiteindelijk één van de twee masters volgen. (Aannemende dat je doorgaat, want een universitaire bachelor is vrij weinig waard)

Vanuit de biomedische kant kan je nog de management/beleid/wetenschapsjournalistiek kant op. Je kan het zo labgericht maken als je wilt.

Trouwens lees ik veel anekdotes van mede-tweakers. Allemaal leuk en aardig maar je moet ook begrijpen dat het voortgezet onderwijs continue verandert. Wat voor jou van toepassing was, is wellicht helemaal niet van de orde voor OP. Daarnaast is het nu alleen maar herhaling van ik vond vwo/havo makkelijk of ik haalde vwo niet vanwege één of twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
In welk vakgebied wil je later gaan werken? In veel vakgebieden heeft een WO opleiding nauwelijks tot geen meerwaarden tegenover een HBO. Sterker nog, het vinden van een baan kan moeilijker zijn omdat een HBO'er goedkoper is.

Edit; niet goed gelezen, in jouw vakgebied zal WO wel meerwaarden hebben. Persoonlijk zou ik HBO > WO doen, ik zou op die leeftijd geen zin meer hebben in een middelbare school maar goed, dat is wat ik zou doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Tim.k op 24-06-2018 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Welke 2 masters moet je kiezen bij gezondheid & leven?
patkick schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:08:
[...]

Gezondheid en leven (van de VU) is een gecombineerde bachelor van gezondheidswetenschappen en biomedische wetenschappen vakken. Zeer brede studie waarbij je vooral in je 3e jaar uiteindelijk een keuze moet maken. Dus afhankelijk van wat je kiest in je vrije deel, ga je uiteindelijk één van de twee masters volgen. (Aannemende dat je doorgaat, want een universitaire bachelor is vrij weinig waard)

Vanuit de biomedische kant kan je nog de management/beleid/wetenschapsjournalistiek kant op. Je kan het zo labgericht maken als je wilt.

Trouwens lees ik veel anekdotes van mede-tweakers. Allemaal leuk en aardig maar je moet ook begrijpen dat het voortgezet onderwijs continue verandert. Wat voor jou van toepassing was, is wellicht helemaal niet van de orde voor OP. Daarnaast is het nu alleen maar herhaling van ik vond vwo/havo makkelijk of ik haalde vwo niet vanwege één of twee vakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anoniem: 1087777 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 00:51:
Welke 2 masters moet je kiezen bij gezondheid & leven?
[...]
Een master gezondheidwetenschap of biomedische wetenschap. Althans, dit zijn richtingen waarbij je uit veel meer masters kunt kiezen. De VU biedt het volgende aan:
Biomedical Sciences
Bij deze tweejarige master heb je veel vrijheid in het samenstellen van het programma. In het eerste jaar kun je kiezen uit één van de onderzoekspecialisaties (bv. Infectious Diseases, Immunology, Neurobiology). In het tweede jaar beslis je zelf over je verdere programma; of je kiest nog een tweede onderzoekspecialisatie, of je kiest voor een specialisatie International Public Health, Science Communication, Science in Society of Education (lerarenopleiding Biologie).

Biomolecular Sciences
De onderzoeksmaster Biomolecular Sciences is gericht op het toepassen van biomoleculaire technieken voor medische doeleinden. De nadruk ligt op het begrijpen hoe moleculen functioneren in biologische processen met betrekking tot ziekte en gezondheid.

Cardiovascular Research
Je leert op biomedisch niveau over de werking van het hart en de bloedsomloop. Deze tweejarige master van het VU Medisch Centrum leidt je op tot onderzoeker op het terrein van hart- en vaatziekten.

Global Health
Werk jij op internationaal niveau mee aan een betere gezondheid en toegang tot zorg voor iedereen? Tijdens deze tweejarige internationale onderzoeksmaster word je klaargestoomd voor een carrière als onderzoeker op het terrein van Global Health.

Health Sciences
Je specialiseert je in één of meer van de volgende gezondheidswetenschappelijke richtingen: Beleid en organisatie in de gezondheidszorg, Preventie en volksgezondheid, Infectieziekten, Internationale volksgezondheid of Voeding en gezondheid.

Management, Policy-Analysis and Entrepreneurship in Health and Life Sciences
Deze masteropleiding bereidt je voor op een carrière als beleidsmedewerker, adviseur, manager, consultant, ondernemer of als onderzoeker. Je leert complexe (biologische) maatschappelijke vraagstukken te vertalen naar onderzoeksprogramma’s en beleid.

Neurosciences
Tijdens deze master leer je meer over de bouw en het functioneren van de hersenen. Je verdiept je in hersenziektes en hersenafwijkingen zoals dementie, multiple sclerosis, parkinson, verslaving of depressie. Je doet veel laboratorium onderzoek.

Oncology
Deze master bereidt je voor op een (internationale) carrière binnen het onderzoek naar de preventie, diagnose en behandeling van kanker. Deze master volg je bij het VU Medisch Centrum in Amsterdam.
Maar je kunt ook aan andere universiteiten gaan studeren bij vergelijkbare masters:

https://www.universiteitl...aster/vitality-and-ageing

https://www.uu.nl/bachelo...ppen/aansluitende-masters

Dit is echt nog lang niet alles trouwens, je kunt tientallen richtingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wist hier helemaal niet van, oncogolie lijkt me heel interessant. Ik moet mijn keuze over een paar uur maken. Nog laatste tips of advies mensen? Het blijft een moeilijke keuze
Thomas schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:00:
[...]

Een master gezondheidwetenschap of biomedische wetenschap. Althans, dit zijn richtingen waarbij je uit veel meer masters kunt kiezen. De VU biedt het volgende aan:

[...]

Maar je kunt ook aan andere universiteiten gaan studeren bij vergelijkbare masters:

https://www.universiteitl...aster/vitality-and-ageing

https://www.uu.nl/bachelo...ppen/aansluitende-masters

Dit is echt nog lang niet alles trouwens, je kunt tientallen richtingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik zou lekker HBO gaan doen. Geen vakken die je niet boeien/waar je niks mee gaat doen, en als resultaat een papiertje waar je wat aan hebt. Met daarna dezelfde route als die je vanaf het VWO zou gaan doen, een WO Master. Uiteindelijk kom je op dezelfde plek, maar mocht je de Master niet doen dan zit je beter met een HBO bachelor dan met een VWO diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 1087777 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:03:

Je wilt niet 24/7 in het lab staan en dus kies je voor HBO-V? Dan hoop ik dat je niet voor de analistenopleiding gaat, want anders is 24/7 in het lab wel een realistisch scenario :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SmurfLink schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:02:
Ik zou lekker HBO gaan doen. Geen vakken die je niet boeien/waar je niks mee gaat doen, en als resultaat een papiertje waar je wat aan hebt. Met daarna dezelfde route als die je vanaf het VWO zou gaan doen, een WO Master. Uiteindelijk kom je op dezelfde plek, maar mocht je de Master niet doen dan zit je beter met een HBO bachelor dan met een VWO diploma.
Alleen is het wel dat je met de vwo papiertje een bredere keuze kan maken, als ik nu HBO-V ga doen kan ik bijvoorbeeld geen master doen in oncologie of andere evt universitaire opleidingen. Maar dat ik beter zit met een hbo bachelor dan een vwo diploma ben ik het helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RoD schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Je wilt niet 24/7 in het lab staan en dus kies je voor HBO-V? Dan hoop ik dat je niet voor de analistenopleiding gaat, want anders is 24/7 in het lab wel een realistisch scenario :)
Heb BML wel in mijn studielink staan maar heb besloten dat dat toch echt niks voor mij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 1087777 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:39:
[...]

Alleen is het wel dat je met de vwo papiertje een bredere keuze kan maken, als ik nu HBO-V ga doen kan ik bijvoorbeeld geen master doen in oncologie of andere evt universitaire opleidingen. Maar dat ik beter zit met een hbo bachelor dan een vwo diploma ben ik het helemaal mee eens.
Zijn er geen andere HBO studies die opties zijn en daar wel op aansluiten? Of kan je met een Premaster alsnog die masters in? Nou ken ik HBO-V niet dus kan ik daar niks zinnigs over zeggen, maar probeer even breed je opties te bekijken (lastig met zo weinig tijd, maargoed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SmurfLink schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Zijn er geen andere HBO studies die opties zijn en daar wel op aansluiten? Of kan je met een Premaster alsnog die masters in? Nou ken ik HBO-V niet dus kan ik daar niks zinnigs over zeggen, maar probeer even breed je opties te bekijken (lastig met zo weinig tijd, maargoed).
Helaas kom je bij die universitaire masters alleen met een wo bachelor, maar ik zie wel dat HBO-V ook wel hele interessante masters heeft. Alleen vind ik het een beetje een gok om HBO-V te doen omdat ik mezelf te weinig heb georienteerd, ik ben bang dat de opleiding me zometeen niet bevalt en dat ik al een studieschuld heb, vandaar dat ik VWO zie als een mogelijkheid om dat jaar beter te kunnen orienteren en ik een wat snellere en intensiever werksfeer proef (dit is wel op mijn eigen school niet vavo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 22:13
Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zal vooral kijken naar welke vervolgstudie je wil gaan doen. Als je bij HBO-V wil blijven, lekker HBO gaan doen, maar anders zou ik eerst naar het VWO gaan en dan naar het WO.

Ik heb zelf voor dezelfde keuze gestaan en heb HAVO > HBO > WO gedaan. Havo en HBO lekker met twee vingers in m'n neus gedaan. Toen ging ik naar WO waar ik een schakelprogramma moest volgen (let wel; duurt tenminste 1.5 jaar, ik deed er iets langer over) waar ik ineens wel m'n best moest doen. Even wennen. Uiteindelijk ben ik langer bezig dan als ik naar het VWO was gegaan.

TL;DR: als je zeker weet dat je een WO studie wil gaan doen, doe VWO. Als je HBO ook prima vindt, lekker naar HBO gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:41

dragonhaertt

@_'.'

Anoniem: 1087777 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:39:
[...]

Alleen is het wel dat je met de vwo papiertje een bredere keuze kan maken, als ik nu HBO-V ga doen kan ik bijvoorbeeld geen master doen in oncologie of andere evt universitaire opleidingen.
Ik heb niet precies gekeken hoe dat zit bij die masters, maar bij veel studies kan je als Minor een pre-master doen, waarbij je na je HBO gewoon door kan stromen naar de master. In de Pre-Master volg je de vakken die je met een HAVO-HBO loopbaan misloopt. (zoals natuurkunde of calculus).

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dragonhaertt schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:02:
[...]

Ik heb niet precies gekeken hoe dat zit bij die masters, maar bij veel studies kan je als Minor een pre-master doen, waarbij je na je HBO gewoon door kan stromen naar de master. In de Pre-Master volg je de vakken die je met een HAVO-HBO loopbaan misloopt. (zoals natuurkunde of calculus).
Ik heb eens zitten kijken en zie bij de eisen voor de premaster
"Studenten met een Nederlands WO-bachelordiploma binnen het domein Gezondheidszorg (het CROHO-register is hierin leidend)"
"Studenten met een bachelordiploma van een Nederlands University College (liberal arts en sciences) met een major in the sciences"."

Bedoelen ze hiermee een VWO opleiding of een gewone HBO opleiding?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1087777 op 25-06-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Knul schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:02:
Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zal vooral kijken naar welke vervolgstudie je wil gaan doen. Als je bij HBO-V wil blijven, lekker HBO gaan doen, maar anders zou ik eerst naar het VWO gaan en dan naar het WO.

Ik heb zelf voor dezelfde keuze gestaan en heb HAVO > HBO > WO gedaan. Havo en HBO lekker met twee vingers in m'n neus gedaan. Toen ging ik naar WO waar ik een schakelprogramma moest volgen (let wel; duurt tenminste 1.5 jaar, ik deed er iets langer over) waar ik ineens wel m'n best moest doen. Even wennen. Uiteindelijk ben ik langer bezig dan als ik naar het VWO was gegaan.

TL;DR: als je zeker weet dat je een WO studie wil gaan doen, doe VWO. Als je HBO ook prima vindt, lekker naar HBO gaan.
Welke opleidingen/master heb je uiteindelijk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Anoniem: 1087777 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:10:
[...]

Welke opleidingen/master heb je uiteindelijk gedaan?
HBO Rechten, pre-master rechten, WO Ondernemingsrecht (master).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 15:11
Knul schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:02:

Hangt ook weer van de instelling af. Vanuit HBO Elektrotechniek ben ik een Master in Embedded Systems gedaan. Eerst heb ik eens gekeken op een opendag bij het "aansprekende" TU Delft, waar de premaster voor mij ook 1,5 jaar zou zijn geweest. Maar verder kreeg ik de indruk dat ze liever geen HBO'ers hadden in Delft, en al helemaal geen "boeren" uit het noorden |:(

Vervolgens heb ik mij lekker genesteld tussen de tukkers in Twente, waar ik de premaster met bloed, zweet en tranen in een half jaartje erdoorheen geknald heb. Vervolgens, met wat extra uitstapjes zoals een studiereis en paper+conferentiebezoek heb ik het hele mastertraject in 3 jaar afgerond. Een totale studieduur van 7 jaar, wat op de UT zo ongeveer het gemiddelde is. En dat beviel, dus daarna lekker doorgegaan met een PhD (terwijl ik mezelf altijd als de "underdog" bestempelde) en nu aan de slag als postdoc.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 25-06-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
GENETX schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:24:
[...]

Hangt ook weer van de instelling af. Vanuit HBO Elektrotechniek ben ik een Master in Embedded Systems gedaan. Eerst heb ik eens gekeken op een opendag bij het "aansprekende" TU Delft, waar de premaster voor mij ook 1,5 jaar zou zijn geweest. Maar verder kreeg ik de indruk dat ze liever geen HBO'ers hadden in Delft, en al helemaal geen "boeren" uit het noorden |:(
Dat gevoel krijg ik hier (Rijksuniversiteit Groningen) ook. Er was één speciaal vak voor premaster studenten en de docent maakte het wel redelijk duidelijk wat hij er van vond :+
Vervolgens heb ik mij lekker genesteld tussen de tukkers in Twente, waar ik de premaster met bloed, zweet en tranen in een half jaartje erdoorheen geknald heb. Vervolgens, met wat extra uitstapjes zoals een studiereis en paper+conferentiebezoek heb ik het hele mastertraject in 3 jaar afgerond. Een totale studieduur van 7 jaar, wat op de UT zo ongeveer het gemiddelde is. En dat beviel, dus daarna lekker doorgegaan met een PhD (terwijl ik mezelf altijd als de "underdog" bestempelde) en nu aan de slag als postdoc.
Heb m'n HBO ook in Enschede gedaan, prima stad om te studeren. Ik vond de premaster tov de hbo bachelor wel pittig, maar dat lag vooral aan hoe ik studeerde :+ (lees verkeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kom er helaas echt niet uit, het blijft echt een moeilijke keuze. Iemand nog laatste advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 15:11
Doe wat je het meest aanspreekt. Als je je niet kan motiveren voor iets, dan ga je er (moeilijk of makkelijk) niet doorheen komen. Maar let ook op waar je wil einidgen. Kijk wat voor soort banen er zijn met welk papiertje en stel jezelf de vraag of je dat werk graag zou doen. Uiteraard zijn er vaak genoeg mogelijkheden om je nog wat om te scholen / bij te scholen mocht het niet bevallen. Maar het zou goed moeten "voelen" in de hoofdmoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GENETX schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:31:
Doe wat je het meest aanspreekt. Als je je niet kan motiveren voor iets, dan ga je er (moeilijk of makkelijk) niet doorheen komen. Maar let ook op waar je wil einidgen. Kijk wat voor soort banen er zijn met welk papiertje en stel jezelf de vraag of je dat werk graag zou doen. Uiteraard zijn er vaak genoeg mogelijkheden om je nog wat om te scholen / bij te scholen mocht het niet bevallen. Maar het zou goed moeten "voelen" in de hoofdmoot.
Ik kan me heel goed motiveren voor HBO-V, alleen ben bang dat ik zometeen spijt krijg dat ik het vwo niet heb probeerd/geproefd terwijl de kans mij wel is aangeboden. Tegelijkertijd geen zin om met kleine kinderen in de klas te zitten voor 2 jaar en een taal te volgen die mij niks boeit

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1087777 op 25-06-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 1087777 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:40:
[...]

Ik kan me heel goed motiveren voor HBO-V, alleen ben bang dat ik zometeen spijt krijg dat ik het vwo niet heb probeerd/geproefd terwijl de kans mij wel is aangeboden. Tegelijkertijd geen zin om met kleine kinderen in de klas te zitten voor 2 jaar en een taal te volgen die mij niks boeit
Hoezo is VWO een kans die je is aangeboden? Het is iets wat iedereen met een havo diploma mag, er is niks speciaals aan. Je zit, zoals je zegt, met vakken die je niet boeit dus waarom zou je het doen? Alleen omdat je denkt dat het speciaal is?

Kleine kinderen, die even oud zijn als jij lol. :p ze hebben er ook 5 jaar opzitten als je in 5VWO begint, begin je in 4 zijn ze 1 jaar jonger. Dus dat is ook overdreven.

Als je spijt krijgt van je HBO, dan ga je wat anders doen. Of je haalt op z'n minst je P en dan heb je al iets geleerd in jouw vakgebied. Beter dan een jaartje VWO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SmurfLink schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:27:
[...]

Hoezo is VWO een kans die je is aangeboden? Het is iets wat iedereen met een havo diploma mag, er is niks speciaals aan. Je zit, zoals je zegt, met vakken die je niet boeit dus waarom zou je het doen? Alleen omdat je denkt dat het speciaal is?

Kleine kinderen, die even oud zijn als jij lol. :p ze hebben er ook 5 jaar opzitten als je in 5VWO begint, begin je in 4 zijn ze 1 jaar jonger. Dus dat is ook overdreven.

Als je spijt krijgt van je HBO, dan ga je wat anders doen. Of je haalt op z'n minst je P en dan heb je al iets geleerd in jouw vakgebied. Beter dan een jaartje VWO.
Je mag bij ons geen VWO doen als je geen 7 gemiddeld staat en de docenten je geen positief advies geven, vandaar de kans aangeboden.

De leeftijd verschil valt wel mee maar liep toevallig langs de 4vwo klas een keer en zag mezelf er echt niet tussen staan vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 1087777 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:51:
[...]

Je mag bij ons geen VWO doen als je geen 7 gemiddeld staat en de docenten je geen positief advies geven, vandaar de kans aangeboden.

De leeftijd verschil valt wel mee maar liep toevallig langs de 4vwo klas een keer en zag mezelf er echt niet tussen staan vandaar
Nou nou, met een havo diploma kan je op de meeste andere scholen zo vwo doen. Dus staar je niet stuk op die kans.

Kijk even hoe positief je er nu over praat. Totaal niet dus... volgens mij weet je prima al wat je wil doen, ga er dan gewoon voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SmurfLink schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:09:
[...]

Nou nou, met een havo diploma kan je op de meeste andere scholen zo vwo doen. Dus staar je niet stuk op die kans.

Kijk even hoe positief je er nu over praat. Totaal niet dus... volgens mij weet je prima al wat je wil doen, ga er dan gewoon voor. :)
Ja daar heb je gelijk in, alleen heeft VWO ook z'n positieve kanten waardoor ik er echt niet uit kom |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:15

rickysedai

Whoop whoop

Het dilemma wat je hebt gaat niemand voor je kunnen beantwoorden. Beide wegen zijn nieuw en onbekend en hebben mogelijk verstrekkende gevolgen in de toekomst. Niemand gaat de onzekerheid van een van beide wegen voor je wegnemen.

Dan helpt nog maar 1 ding: een munt opgooien en je écht aan de uitkomst van de munt houden (en dan ook echt even een paar minuten je hoofd leeg maken en je hierop focussen, niks anders) Kop is hbo, munt is vwo. En als je dan de munt gooit en hij tolt over de grond, dan moet je buikpijn voelen van de stress, anders doe je het niet goed. Je emotie op het moment dat de munt uitgerold is moet je onthouden. En ons even laten weten wat je gaat doen! 😉

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rickysedai schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:32:
Het dilemma wat je hebt gaat niemand voor je kunnen beantwoorden. Beide wegen zijn nieuw en onbekend en hebben mogelijk verstrekkende gevolgen in de toekomst. Niemand gaat de onzekerheid van een van beide wegen voor je wegnemen.

Dan helpt nog maar 1 ding: een munt opgooien en je écht aan de uitkomst van de munt houden (en dan ook echt even een paar minuten je hoofd leeg maken en je hierop focussen, niks anders) Kop is hbo, munt is vwo. En als je dan de munt gooit en hij tolt over de grond, dan moet je buikpijn voelen van de stress, anders doe je het niet goed. Je emotie op het moment dat de munt uitgerold is moet je onthouden. En ons even laten weten wat je gaat doen! 😉
Haha mooie oplossing, ben ik echt van plan als ik er tot vanavond niet uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:25

ralpje

Deugpopje

Anoniem: 1087777 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:18:
Ik kom er helaas echt niet uit, het blijft echt een moeilijke keuze. Iemand nog laatste advies?
Heb je ook gekeken naar een Bachelor Medische Hulpverlening (BMH)? De HBO-V is (tenminste, dat was mijn ervaring 20 jaar geleden) vooral heel erg 'zorgen' en dat moet je echt liggen. De BMH is wat meer op complexe / acute zorg gericht en wat minder op de 'basiszorg' (billen wassen). Het is daardoor ook gewoon wat technischer. In het begin was het nog wat onduidelijk waar BMH'ers terecht konden komen (wegens het gebrek aan een BIG-registratie), maar dat gat lijkt inmiddels gevuld en ik zie BMH'ers instromen bij ambulancediensten en op anaesthesie-afdelingen.

Overigens, als je écht praktisch aan de slag wil en toch wat meer in de zorg-hoek zoekt: de opleiding aneasthesiemedewerker is ook een opleiding met een HBO-diploma en bestaat ook voor een fors deel uit praktijk. En is in mijn ogen technisch ook nog een uitdagende opleiding.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ralpje schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:49:
[...]

Heb je ook gekeken naar een Bachelor Medische Hulpverlening (BMH)? De HBO-V is (tenminste, dat was mijn ervaring 20 jaar geleden) vooral heel erg 'zorgen' en dat moet je echt liggen. De BMH is wat meer op complexe / acute zorg gericht en wat minder op de 'basiszorg' (billen wassen). Het is daardoor ook gewoon wat technischer. In het begin was het nog wat onduidelijk waar BMH'ers terecht konden komen (wegens het gebrek aan een BIG-registratie), maar dat gat lijkt inmiddels gevuld en ik zie BMH'ers instromen bij ambulancediensten en op anaesthesie-afdelingen.

Overigens, als je écht praktisch aan de slag wil en toch wat meer in de zorg-hoek zoekt: de opleiding aneasthesiemedewerker is ook een opleiding met een HBO-diploma en bestaat ook voor een fors deel uit praktijk. En is in mijn ogen technisch ook nog een uitdagende opleiding.
Heb ik gedaan, alleen hoor veel negatieve dingen over de opleiding. Vooral dat HBO-V'ers gewoon meer ervaring opdoen en het hele plaatje meekrijgen dat hoort bij de vak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je switcht van een HBO studie maar toch een diploma haalt bij een andere studie moet je die jaar nog steeds betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:38

Fiber

Beaches are for storming.

Had je het VWO ook overwogen, er moeite voor gedaan als het je niet was 'aangeboden'...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fiber schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:08:
Had je het VWO ook overwogen, er moeite voor gedaan als het je niet was 'aangeboden'...?
Nee eigenlijk niet, had het nooit mogelijk geacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 1087777 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:47:
Als je switcht van een HBO studie maar toch een diploma haalt bij een andere studie moet je die jaar nog steeds betalen?
Wat bedoel je, qua collegegeld? Stufi?

Collegegeld moet je voldoen voor de periode dat je stond ingeschreven voor de studie. Schrijf je je in februari weer uit dan betaal je dus maar een half jaar. Stufi dat is verbruikt is op, dus dan heb je een half jaar minder voor je volgende studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SmurfLink schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:29:
[...]

Wat bedoel je, qua collegegeld? Stufi?

Collegegeld moet je voldoen voor de periode dat je stond ingeschreven voor de studie. Schrijf je je in februari weer uit dan betaal je dus maar een half jaar. Stufi dat is verbruikt is op, dus dan heb je een half jaar minder voor je volgende studie.
Maar het collegegeld wordt toch een gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt? (ervan uitgaand dat je niet bijleent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 1087777 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:01:
[...]

Maar het collegegeld wordt toch een gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt? (ervan uitgaand dat je niet bijleent)
Voor zover ik weet is dat het oude stelsel en is het in het nieuwe stelsel een lening. Je OVkaart is wel een gift als je binnen zoveel jaar afstudeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Anoniem: 1087777 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:01:
[...]

Nee, je moet gewoon alles betalen :P Wel zal je OV-chipkaart een gift worden als je binnen 10 jaar een diploma haalt.
Vroeger was stufi een gift, maar dat is op HBO/WO niveau (afhankelijk van het inkomen van je ouders) ook niet genoeg geweest om überhaupt je collegegeld van te betalen.

Als je stufi wilt moet je MBO doen, daar krijg je nu op de een of andere manier wél stufi én gratis OV én is het collegegeld enigszins betaalbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Er bestaat, om het extra makkelijk te maken, ook een optie om VWO 5/6 in 1 jaar te doen! Dan heb je gewoon nog een jaartje extra om goed na te denken en met VWO kom je dan overal binnen. Dan kan je ook nog goed aan je cijfers werken, zodat je toch toegelaten wordt tot de betere studies?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ex Nunc schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:44:
Er bestaat, om het extra makkelijk te maken, ook een optie om VWO 5/6 in 1 jaar te doen! Dan heb je gewoon nog een jaartje extra om goed na te denken en met VWO kom je dan overal binnen. Dan kan je ook nog goed aan je cijfers werken, zodat je toch toegelaten wordt tot de betere studies?
Helaas is dit in mijn situatie erg duur.
Pagina: 1