R9 380 clock probleem???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-10 09:47
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3BtkP7h.jpg

Ik merk in mijn games dat me Gpu gebruik in game van 100% workload naar 20% dan weer 100% dan weer 10% en me coreclock gaat ook echt ff naar beneden.. erg vervelend dit, ik heb niet met voltages gerommeld, niet met de coreclock Niet meer geprobeerd te overclocken ook. Cpu ook niet,

Wat ik heb is

Fx8350 met coolermaster 212 evo, Artic silver koelpasta, 25c graden geeft die aan,
R9 380 4GB
coolermaster 600 watt voeding.
MSI 970A-G43 moederbord.

heeft iemand hier verstand van? energie beheer al proberen aan te passen in widows geen effect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 20:58

InFamous

excommunicado

https://www.google.nl/amp..._afterburner_and_the_gpu/

Is een bekende bug in MSI Afterburner met AMD kaarten.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:07
Of het is software zoals hierboven wordt aangegeven. Of er is dikke kans dat je moederbord je cpu niet trekt. MSI had slechte voltage regulatoren op hun AM3(+) -borden, je cpu is een heethoofd en je hebt een koeler die de VRM's niet koelt. Als je processor terugzakt naar bv 800 mhz, dan zal je cpu weinig data meer kunnen leveren Rn je gpu dus niet voluit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
vers windows geinstalleerd, geen msi afterburner, nog steeds last van zie steeds mijn fps in overwatch, 120 naar 105 - 120 -111- 120-102- 120 in training.

alsof je cpu in CPUz doet ook 4gh dan schiet die ff naar 1.3 dan weer 4. dan weer 1.3 om de 20 seconden ofzo. temps zijn gewoon onder de 50c GPU 66c

[ Voor 14% gewijzigd door ilosoxx op 24-06-2018 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
Nu heb ik AMD wattman bekeken met een Benchmark op Valley, alles loopt nu stabiel 100% de hele tijd, ik denk dat het aan de optimalisatie van de spellen zelf ligt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/abgRBAY.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ilosoxx op 24-06-2018 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:26

D4NG3R

kiwi

:)

White Feather schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:47:
Of het is software zoals hierboven wordt aangegeven. Of er is dikke kans dat je moederbord je cpu niet trekt.
Ik kwam hier langs om dit te zeggen, de VRM's op dat bord zijn al niet al te denderend (en het zijn er ook niet veel) maar ze zijn ook nog eens ongekoeld dankzij de tower blazer die er op zit.

De kans is groot dat je CPU throttled als een malle bij intensieve taken.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 24-06-2018 01:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Als de temparatuur het toe laat, zou ik de c1&6 uitschakelen in de bios. ;)
Dan "kan" het niet terugklokken, wel even de temp in de gaten houden onder (zware) belasting.(prime95 bv)
Had hetzelfde met een 8120 die ook van mening was dat ie met minder clock de boel wel aankon 8)7

Edit:
Moet ik daar wel bij zeggen dat ik de VRM's koelde met een "persoonlijke" fan. :Y

[ Voor 14% gewijzigd door evilweed op 24-06-2018 12:39 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
evilweed schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:36:
Als de temparatuur het toe laat, zou ik de c1&6 uitschakelen in de bios. ;)
Dan "kan" het niet terugklokken, wel even de temp in de gaten houden onder (zware) belasting.(prime95 bv)
Had hetzelfde met een 8120 die ook van mening was dat ie met minder clock de boel wel aankon 8)7

Edit:
Moet ik daar wel bij zeggen dat ik de VRM's koelde met een "persoonlijke" fan. :Y
Dat lost het problem misschien wel even op, maar de C1/C6-uitzetten is echt een slecht idee. Het is niet voor niets dat je cpu terugklokt.

Door de cpu niet de mogelijkheid te geven terug te klokken, overbelast je de VRM's en is het wachten totdat ze doorbranden (en eventueel je huis meenemen). Ze laten de cpu echt niet voor niets terugklokken. Ze worden gewoon veel te heet.

De ventilator is natuurlijk een prima idee, want daardoor worden de VRM's minder warm en zullen ze de cpu dus minder vaak hoeven terugklokken.

Als je de koeling van de VRM's beter regelt, gaat de cpu vanzelf minder terugklokken.

Gewoon een 80 mm fan met airflow richting vrm's er in vrotten en die op 7 volt (12 volt is vaak klereherrie) de boel laten koelen.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 24-06-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
White Feather schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:58:
[...]

Dat lost het problem misschien wel even op, maar de C1/C6-uitzetten is echt een slecht idee. Het is niet voor niets dat je cpu terugklokt.

Door de cpu niet de mogelijkheid te geven terug te klokken, overbelast je de VRM's en is het wachten totdat ze doorbranden (en eventueel je huis meenemen). Ze laten de cpu echt niet voor niets terugklokken. Ze worden gewoon veel te heet.

De ventilator is natuurlijk een prima idee, want daardoor worden de VRM's minder warm en zullen ze de cpu dus minder vaak hoeven terugklokken.

Als je de koeling van de VRM's beter regelt, gaat de cpu vanzelf minder terugklokken.
deze case heb ik pricewatch: Sharkoon VG4-W Rood

Weinig mogelijkheden om de VRM's te koelen,

had ik nog maar mijn antec nine hundred met die grote fan op de bovenkant :P

dus maar opzoek gaan naar een andere case? en ander moederbord of andere processor koeling? of allemaal? :P:P misschien het moederbord maar vervangen voor een betere?

[ Voor 18% gewijzigd door ilosoxx op 24-06-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:45

Nemesizz

Untouchable

ilosoxx schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:02:
[...]

dus maar opzoek gaan naar een andere case? en ander moederbord of andere processor koeling? of allemaal? :P:P misschien het moederbord maar vervangen voor een betere?
Geen geld meer in AM3 stoppen, kun je beter kijken / sparen voor een nieuwe setup die in alle opzichten beter is (sneller, minder verbruik). Zeker geen nieuw AM3 bord kopen, is echt zonde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 15:21
matige vrm met ongekoelde mosfets, dit is een van de meest klassieke fouten die er gemaakt werden met amd fx8*** cpu's. Probeer eens een goeie airflow op het moederbord te zetten en kijk of er impact is onder zware cpu belasting.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
Nemesizz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:09:
[...]

Geen geld meer in AM3 stoppen, kun je beter kijken / sparen voor een nieuwe setup die in alle opzichten beter is (sneller, minder verbruik). Zeker geen nieuw AM3 bord kopen, is echt zonde geld.
heb dit net allemaal 2de hands gekocht 2 dagen geleden, omdat ik eerst een apu systeem had en nog niet over wilde op ryzen, wil hier zeker nog 2 jaar mee door gaan. de games die ik speel speelt die super hoor overwatch epic, 120 fps minimaal

[ Voor 11% gewijzigd door ilosoxx op 24-06-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
aminam schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:10:
matige vrm met ongekoelde mosfets, dit is een van de meest klassieke fouten die er gemaakt werden met amd fx8*** cpu's. Probeer eens een goeie airflow op het moederbord te zetten en kijk of er impact is onder zware cpu belasting.
heb de processor al op 99% gezet in windows 10 dit helpt al enorm met de stabiliteit van de setup, ik denk dat een betere case met fans bovenop een goede oplossing zal zijn. maar welke case.. das nog ff een dingentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 17:44
ilosoxx schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:14:
[...]

heb de processor al op 99% gezet in windows 10 dit helpt al enorm met de stabiliteit van de setup, ik denk dat een betere case met fans bovenop een goede oplossing zal zijn. maar welke case.. das nog ff een dingentje
Zelf heb ik een Zalman Z9 voor een mining test systeem sinds zo'n 6 jaar.
Hierin zit de i7 2600 met een be quit koeler (24/7 100% load @ 60-65 graden)
Een heethoofd (zeer sterke mining kaart) de 290tri-x oc editie (100% load 24/7 @ 66-67 graden in de zomer) + over en underclocks

Koeling:
1 fan voorkant die naar binnen blaast (zuigt 0,o)
1 fan achterkant die naar buiten blaast (de cpu koeler blaast de warme lucht rechtstreeks deze fan in)
1 fan onderkant die naar binnen blaast (richting gpu)
1 fan bovenkant die naar boven blaast (warme lucht moet weg he, aangezien deze naar boven gaat..)
1x zijkant die naar binnen blaast (richting gpu)
1 fan binnenkant achter de fan aan de voorkant (zo wordt de lucht effectiever richting de GPU en CPU geblazen), dit is niet standaard, hiervoor heb je een een ijzerdraadje nodig die je gratis bij de boterhammen zakjes krijgt.

Dat was het, kast was 5-6 jaar geleden circa 50-60 euro incl 3 of (?)4 fans en front panel (usb, etc en fan controller) nieuw bij azerty

Enige wat ik nodig had was een goedkope kast die een goede airflow heeft (ik hoef geen 100e euro aan dure koelingssystemen/kasten uit te geven om vervolgens alsnog hogere temps te krijgen :P ), daarvoor is deze zoals je ziet best wel geschikt :D

[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 24-06-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
ilosoxx schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:14:
[...]

Wat voor processorkoeler zit er op?
Als er een aftermarket tower cpu koeler op zit helpt het soms om de fans helemaal naar beneden te scuiven zodat een deel van de airflow richten de vrm gaat. Soms is het verschil genoeg om het moederbord niet te laten throttlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
aminam schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:26:
[...]

Wat voor processorkoeler zit er op?
Als er een aftermarket tower cpu koeler op zit helpt het soms om de fans helemaal naar beneden te scuiven zodat een deel van de airflow richten de vrm gaat. Soms is het verschil genoeg om het moederbord niet te laten throttlen.
Coolermaster hyper 212 evo? pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

en dan blaast de fan naar de achterkant van de kast dus waar alle bekabeling uitkomt. kan hem ook naar boven laten blazen? dus dan hangt de koeler boven de GPU blaast die naar de bovenkant van de case?

[ Voor 16% gewijzigd door ilosoxx op 24-06-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Ah oke ja die is niet zo geschikt voor dat idee omdat hij dan aan de onderkant los schiet geloof ik. Vaak zit de fan bij towerkoelers vast met een metalen beugeltje, dan kun je de fan gewoon naar beneden schuiven. De airflow gaat dan laag langs het bord naar de vrm en daardoor koelt het wat beter. Maar dat zit er hier niet in :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
aminam schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:37:
[...]

Ah oke ja die is niet zo geschikt voor dat idee omdat hij dan aan de onderkant los schiet geloof ik. Vaak zit de fan bij towerkoelers vast met een metalen beugeltje, dan kun je de fan gewoon naar beneden schuiven. De airflow gaat dan laag langs het bord naar de vrm en daardoor koelt het wat beter. Maar dat zit er hier niet in :S
zal ff kijken misschien kan ik hem wat naar achteren doen
*update. Gaat niet lukken :P

heb trouwens ook geen io/shield dus is denk de airflow ook iets minder sterk in de kast, of is dit juist voordelig?

[ Voor 12% gewijzigd door ilosoxx op 24-06-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
ilosoxx schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:02:
[...]

Ik neem aan dat je cpu-koeler de warmte naar achter blaast. Dan moet je er voor zorgen dat je een andere fan in de luchtstroom van de cpu-koeler laat blazen, dus of naar boven langs de VRM's of rechtstreeks van de zijkant van de kast richting moederbord, vol op de VRM's.

De meeste fans hebben gaatjes in de hoeken, Veel GPU's heeft ook vaak een gaatje in de hoek of anders ergens richting drivebay. Tiewrap er tussen en dan hangt hij wel ergens in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
White Feather schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:04:
[...]

Ik neem aan dat je cpu-koeler de warmte naar achter blaast. Dan moet je er voor zorgen dat je een andere fan in de luchtstroom van de cpu-koeler laat blazen, dus of naar boven langs de VRM's of rechtstreeks van de zijkant van de kast richting moederbord, vol op de VRM's.

De meeste fans hebben gaatjes in de hoeken, Veel GPU's heeft ook vaak een gaatje in de hoek of anders ergens richting drivebay. Tiewrap er tussen en dan hangt hij wel ergens in de buurt.
Super dankjewel! ik heb nog een fan liggen ga eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijss94
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-08 09:43
LopendeVogel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:21:
[...]

Koeling:
1 fan voorkant die naar binnen blaast (zuigt 0,o)
1 fan achterkant die naar buiten blaast (de cpu koeler blaast de warme lucht rechtstreeks deze fan in)
1 fan onderkant die naar binnen blaast (richting gpu)
1 fan bovenkant die naar boven blaast (warme lucht moet weg he, aangezien deze naar boven gaat..)
1x zijkant die naar binnen blaast (richting gpu)
1 fan binnenkant achter de fan aan de voorkant (zo wordt de lucht effectiever richting de GPU en CPU geblazen), dit is niet standaard, hiervoor heb je een een ijzerdraadje nodig die je gratis bij de boterhammen zakjes krijgt.

Dat was het, kast was 5-6 jaar geleden circa 50-60 euro incl 3 of (?)4 fans en front panel (usb, etc en fan controller) nieuw bij azerty

Enige wat ik nodig had was een goedkope kast die een goede airflow heeft (ik hoef geen 100e euro aan dure koelingssystemen/kasten uit te geven om vervolgens alsnog hogere temps te krijgen :P ), daarvoor is deze zoals je ziet best wel geschikt :D
Haha stijgt je pc ondertussen niet op met al die ventilatoren ??😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ilosoxx
Heb een fan rechtop in de case met dubbelzijdig plakband :P zoals het er nu uitziet throttled het niet meer zo erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 17:44
Thijss94 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:33:
[...]

Haha stijgt je pc ondertussen niet op met al die ventilatoren ??😂
Haha nee totaal niet hoorbaar eigenlijk, zelfs de GPU is zga niet hoorbaar. Zijn gewoon oude goedkope fans, geen dure fancy ultra led 3 triljard toeren fans die elk gebouw omver kunnen blazen met hun speciale krachten.
ilosoxx schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:19:
Heb een fan rechtop in de case met dubbelzijdig plakband :P zoals het er nu uitziet throttled het niet meer zo erg
Zo zie je maar hoe je voor een enkele euro je temps op orde kan krijgen he :)

[ Voor 72% gewijzigd door LopendeVogel op 25-06-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
Het is en blijft wel een beetje een probleem, maar ik had het misschien kunnen weten voor ik upgrade naar een FX8350 dat moederbord en een R9 380, leveren goede prestaties maar ook hoge temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wQb3d7i.jpg

dit zijn nu de tempraturen van mijn moederbord, 85 graden op een VRM, lijkt me dus het probleem, als deze na wat throttles terug zakt draait mijn videokaart ook weel volledig 100%. Het word een ander moederbord. deze temps van me cpu worden ook niet correct aangegeven terwijl als die koud is opgestart wel normaal tempraturen aangeeft. helaas. word dus een beter bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Nee, geen bordje kopen. Deze ouwe FX meuk moet je geen cent meer in stoppen. Je moet namelijk een bord hebben die fatsoenlijke VRM koeling heeft en deze borden worden niet meer gemaakt, dus je betaalt de hoofdprijs. Hang desnoods een ventilator boven de VRM’s en zing het uit tot je een fatsoenlijke upgrade kan betalen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

ilosoxx schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:42:
[afbeelding]

dit zijn nu de tempraturen van mijn moederbord, 85 graden op een VRM, lijkt me dus het probleem, als deze na wat throttles terug zakt draait mijn videokaart ook weel volledig 100%. Het word een ander moederbord. deze temps van me cpu worden ook niet correct aangegeven terwijl als die koud is opgestart wel normaal tempraturen aangeeft. helaas. word dus een beter bordje.
Let op dat er bij AMD Overdrive 'thermal MARGIN' staat, dus temperatuur die nog over is voordat je een kritiek punt haalt.

Die TMP 1 t/m 4 lijken me ook gewoon spook sensors. Een margin van 247ºC is gewoon iets waar niks op zit aangesloten, en die andere dingen volgens mij ook. Als je in je BIOS kijkt, zul je ook geen van die sensors aantreffen.

En inderdaad wat @nelizmastr zegt, geen geld stoppen in een AM3 bord (gaf ik eerder ook al aan). Goede AM3 borden die daadwerkelijk fatsoenlijk een octo-core aankunnen zijn gewoon te duur voor wat ze waard zijn. Was je beter afgeweest met een instap AM4 bordje met een instap Ryzen, veel sneller, minder hitte, en waarschijnlijk zelfs goedkoper (RAM is misschien een probleempje, maar gezien je nu voor zo'n build bent gegaan is 3200Mhz RAM en 16GB ook geen noodzaak geweest dus waren ook wel goedkope 8GB kitjes te krijgen waar je uiteindelijk beter af had geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
TMP3 stijgt in amd overdrive binnen 5 min gamen naar 86 graden. Dan begint de gpu throttle te krijgen, heb nu de de cpu undervolt naar 1.3 geloof ik en blijft nu TMP3 rond de 56. Hij throttled nu wel nog de gpu, maar gelukkig nu na een game of 5. Het heeft me veel geleerd, en ben toch een beetje eigenwijs want ben toch echt wel zot op Am3+.. Overstappen op ryzen doe Ik wel over 2 jaar ongeveer. Het kan nog prima mee. Iedereen bedankt voor jullie reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:58

SpamLame

niks

Heb even snel het topic gescanned, maar VZIW;

-heeft de MSI 970A-G43 geen koelblok op de VRM mosfets gebaseerd op beschikbare plaatjes in de gallery
-daar kennelijk wel mountingholes zitten voor een blok af fabriek.

Indien jouw bord ook dat blok mist waarom dan niet iets ala dit
Afbeeldingslocatie: https://www.frozencpu.com/images/products/main/vid-105.jpg
Om je mosfets dat extra beetje koeling te geven.
Gecombineerd met de extra airflow die je al hebt is het mss net voldoende tegen reletief lage kosten (zeker als je zulks of alternatieven in NL kan vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

ilosoxx schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:39:
TMP3 stijgt in amd overdrive binnen 5 min gamen naar 86 graden. Dan begint de gpu throttle te krijgen, heb nu de de cpu undervolt naar 1.3 geloof ik en blijft nu TMP3 rond de 56. Hij throttled nu wel nog de gpu, maar gelukkig nu na een game of 5. Het heeft me veel geleerd, en ben toch een beetje eigenwijs want ben toch echt wel zot op Am3+.. Overstappen op ryzen doe Ik wel over 2 jaar ongeveer. Het kan nog prima mee. Iedereen bedankt voor jullie reactie
Zoals ik in m'n vorige post aangaf, geeft Overdrive een threshold (of margin) aan, dus als die temperatuur in overdrive 'stijgt' naar 86º klopt er iets niet, want dan zou dat betreffende onderdeel kouder worden (of je moet de boel al omgerekend hebben, maar gezien de screenshot denk ik niet :P ).

Het programma geeft niet de daadwerkelijke temperatuur aan, maar hoe ver het onderdeel van het maximum vandaan zit. Stel een onderdeel mag 100ºC worden (threshold), ding word 80ºC, dan geeft Overdrive aan 20ºC, omdat dat de afstand is wat je van het maximum afzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilosoxx
Het is allemaal wel jammer, want battlefield 1 op ultra, 70% GPU 70% CPU, en net aan 40fps, dus erg onstabiel denk ik ook? maar in overwatch steady 144fps met 100% gpu, vet vaag allemaal... Leer er wel een hoop van :D
Pagina: 1