Toon posts:

PC opstarten ZONDER cpu koeler voor 2 minuten(8700K / G4900)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik had even een vraagje. Ik had het al opgezocht maar kwam vooral topics tegen met wat oudere cpu's en misschien is de techniek nu verbetert.

Vraag: kan ik mijn pc met alleen z370 moederbord / processor / ram geheugen / muis, keybord, en een monitor aandoen om te testen of de componenten het doen (nieuw gekochte onderdelen vandaar) Of wordt de 8700K dan echt te heet in die minuten? Anders moet ik misschien even voor tijdelijk een G4900 halen ofzo omdat die niet zo heet wordt of maakt dat niet uit?

ps: windows is niet geinstalleerd uiteraard dus zit alleen in het bios

Dank!

Alle reacties

Verwijderd

Ik zou gewoon een koeler halen ipv tijdelijk een andere cpu

Of zit er een speciale gedachten achter het niet willen monteren van de koeler.?

Verwijderd

Topicstarter
@Emielvanputten Ja mijn zus gaat hem delidden nadat ze zeker weet of de processor (en de rest) het zo nieuw uit de verpakking het al doet. Als we nu de koeler gaan monteren moeten we alle pasta weer schoonmaken, vandaar.

Kan het zonder koeler denk je?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2018 23:08 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:41
Kan niet zonder koeler voor een paar minuten, ook niet met een G4900. Koop ergens een Intel boxed koeler of een Arctic Alpine 11 Plus.

Verwijderd

Nee kan niet.

Pasta schoonmaken is 3 sec werk. En ik raad je aan er gewoon een koeler op te zetten en er pasta onder te smeren. Kan je daarna op je gemak alles testen.

Daarna even goed schoonmaken en eventueel de cpu lappen.
Is hij 100% vlak, dat in combinatie met delid zou super lage temperatuur moeten geven.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2018 23:12 ]

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12-2025

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:08:
@Emielvanputten Ja mijn zus gaat hem delidden nadat ze zeker weet of de processor (en de rest) het zo nieuw uit de verpakking het al doet. Als we nu de koeler gaan monteren moeten we alle pasta weer schoonmaken, vandaar.

Kan het zonder koeler denk je?
Pasta schoonmaken, werelds karwei! Beter het risico lopen dat je de boel oververhit!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dacht dat je een 8086k had

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-02 21:01
Zet de koeler er gewoon droog op als het maar voor een paar minuten is en de pc verder niet belast word.

Verwijderd

Topicstarter
@bbblije en @Emielvanputten Ik vergeet er nog bij te zetten dat het niet alleen pasta schoonmaken is maar ook een hels karwei is om de koeler te monteren, als hij eenmaal zit dan is het moeilijk om deze er weer eruit te halen (tot bloedens toe, is mini itx)

@Hackus vonden het prijsverschil niet waard en toch maar omgeruild voor de 8700K.

@Uszka bedankt!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Volgensmij is de stock koeler (eventueel 2e hands te vinden) gewoon in het moederbord te klikken en heb je geen schroeven nodig...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Verwijderd

Hee uiteindelijk is het jou feestje.

Ik heb nog steeds geen reden gelezen waardoor ik er voor zou kiezen geen koeler of pasta te monteren.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-02 13:02

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Als je met z'n 2en bent werkt het ook nog wel om 1 iemand de koeler tegen de chip aan te laten drukken terwijl de ander de pc bedient. Zo doe ik het zelf nog wel eens als ik snel iets moet testen. Helemaal zonder koeler moet je in elk geval niet aan beginnen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:54
Test je nieuw gekochte onderdelen dan ook gewoon BUITEN de kast; gewoon op tafel of zo, voordat je gaat inbouwen.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een seconde of 10 zonder enige vorm van heatsink moet wel lukken, daarna is het toch echt klaar en wordt de temperatuur te hoog.

[ Voor 13% gewijzigd door spone op 23-06-2018 23:31 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de antwoorden. De G4900 heeft volgens mij wel een stock koeler, 8700K helaas niet.

@Emielvanputten helaas zoals ik al eerder zei is het inbouwen erg moeilijk met de grote koeler die we nu hebben in een itx behuizing. Erg krap en moeilijk er weer uit te halen na inbouw.

@d22wth is die stock cooler van de G4900 zonder schroeven te monteren ook?

Verwijderd

Na het bouwen van 100derden pc's in mijn jonge jaren in pc winkels weet ik wel dat het soms erg vervelend kan zijn...

En zelfs dan, pasta en koeler.
Handen helen weer. Het bloede stopt wel weer nadat je je gesneden hebt.. gefrituurde cpu worden niet meer heel...

Maar zoals boven. Eigen keus. Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik denk dat ik de 4900 bestel met stock koeler. Of je moet toevallig een koeler weten die je zonder schroeven kunt monteren.

Verwijderd

Topicstarter
@zetje01 hoe test je het veiligst een systeem buiten de kast dan? Op een kartonnendoos je moederbord leggen? Is dat wel.veilig allemaal?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:54
@Verwijderd
Precies! Je legt je moederbord op de doos waar hij in zat. (Geplastificeerd) Karton geleidt niet.
En dan heb je alle licht en ruimte om de processor, koeler, geheugen en eventueel zelfs een videokaart erin te zetten. Voeding ernaast , wat kabels aansluiten, en testen maar.
Werkt het, dan schroef je zo je mobo (met alles er al op) in je behuizing.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:58
Zoiets als dit? : pricewatch: Arctic Alpine 11 GT Rev. 2
Probeer gewoon zonder koelpasta, dat moet wel voldoende zijn om hem even te testen in de bios.

[ Voor 25% gewijzigd door JohanNL op 24-06-2018 02:29 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

Topicstarter
Oké dank. Die laatste is wel handig om tijdelijk te gebruiken vanwege push pins.

Hoewel ik toch voor veiligheid ga, zie ik hier wel iets bijzonders... Gewoon zonder heatsink/cooler: YouTube: G4560 CPU without Cooler ★ Stressed w/out heatsink!

• Koen B
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 06:12:
Oké dank. Die laatste is wel handig om tijdelijk te gebruiken vanwege push pins.

Hoewel ik toch voor veiligheid ga, zie ik hier wel iets bijzonders... Gewoon zonder heatsink/cooler: YouTube: G4560 CPU without Cooler ★ Stressed w/out heatsink!
Dat ding (core temp) raakt 90C, de jouwe wordt warmer. Je kan wel gaan zoeken naar iemand die bevestigt dat het prima is om zonder koeler te draaien, maar iedereen met een beetje verstand zal zeggen niet doen. Les voor de volgende keer, testen kan prima buiten de behuizing.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:08
Haal hem buiten de kast, kost niet heel veel tijd en kan je alles beter doen.
Hoe wil je eigenlijk de koeler monteren als het moederbord al in de kast zit?

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Als het alleen is om te kijken of de PC werkt (lees: hij gaat aan en BIOS toont zich): Prima, maar daar heb je geen 2 minuten voor nodig toch? Even aan, testen of je in BIOS komt en dan stekker eruit. Althans, zo zou ik het doen. Of ik zou een koeler trekken uit een andere PC...

Merk wel op dat een CPU echt binnen enkele seconden heel heet kan worden. tegen de 10 graden per seconde zonder koeler haalt-ie met gemak; je moet het echt hebben van de CPU's eigen "safety" hier.
Horatius schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:27:
Haal hem buiten de kast, kost niet heel veel tijd en kan je alles beter doen.
Hoe wil je eigenlijk de koeler monteren als het moederbord al in de kast zit?
Vele moderne kasten hebben gewoon een "gat" in het frame voor het moederbord op de plek waar de CPU zit. Dan kan je gewoon heel gemakkelijk een koeler inbouwen terwijl het moederbord al in de kast zit.

[ Voor 50% gewijzigd door Gamebuster op 24-06-2018 11:49 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Maar waarom is het zo erg om koelpasta op je headspreader van je CPU te hebben? Als je toch gaat delidden met een delid tool heb je daar toch geen last van. Koop gewoon zo'n goedkope koeler en kijk of je 8k monster het doet. Dan lekker delidden met je delid tool.

TIME TO UPGRADE !!!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:53
Om m daadwerkelijk te testen, (ook met oc?) zal je r ook n load tegen aan moeten gooien. enkel windows booten geeft nog steeds geen degelijke info namelijk...
(kijk jayz2cents 1er laatste video, waar die n cheap ass build hebt, boot maar geen game kan spelen!)
en tja.. zodra r zown load op komt, ga je t niet zonder cooler redden. simpel zat..

Zo als hier boven opgemerkt, ga voor n goedkoop coolertje, dan bespaar je al gauw 30-40 eu ..(of je besteed dat aan de cooler^) omdat je de goedkope cpu niet nodig heb . kost je miss 5 minuutjes extra om de boel weer schoon te maken en los te halen.

Daarnaast, ben k wel benieuwd. tot bloedens aan toe? dat is mij vroeger wel gebeurd met n cheap ass cooler master coolertje. draai nu met n NH-u12s , stukje prijziger, maar t is me tot nog toe niet gelukt om daar mn hand aan open te halen. in een fractial design nano, (mini-ITX)
en k heb n hekel aan die push pins op intels stock coolertjes.... want na 3x terug plaatsen verkloot k ze altijd, but thats me :P

EDIT
niet te vergeten, zijn r andere onderdelen op je mobo, die ook wel enige airflow kunnen gebruiken (vrms, ram etc)

[ Voor 5% gewijzigd door JWL92 op 24-06-2018 12:45 ]

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Mijn tip zou zijn om 2 extra mensen te regelen zodat de 1 tegen de CPU aan kan blazen en de ander lucht kan happen. Op die manier heb je constant iemand die tegen de processor aan staat te blazen.

Gewoon een koeler gebruiken dus

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Is er een heatsink opleggen (zonder fan) niet voldoende om het een minuut of 2 vol te houden?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Voor alleen opstarten en idle kun je er prima een heatsink op zetten zonder koelpasta in ieder geval.
Zonder fan kan dan ook wel, als ie te heet wordt zal ie zichzelf terugklokken of worst case uitschakelen, kapot gaat ie niet zomaar. Desnoods een kamer ventilator erop richten.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 24-06-2018 13:13 ]

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10-2025
Een 8700k gebruikt ongeveer 6 watt idle. Dat duurt wel ff voordat je daarmee over de 100c heen tikt.

Dat gezegd hebben ben je een van de eersten die dat probeert en als de cpu, op de een of andere manier, wel een paar seconden full load draait vanwege een bios zelf test oid. klap je zo over de 100c heen.

De boel installeren op een moederbord wat nog niet ingebouwd zit is de betere oplossing in dit geval.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Volgens mij kan je het wel proberen. In BIOS/EUFI geef je een temperatuur op waarbij systeem moet uitvallen. In dat opzicht is oververhitten moeilijk.

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-02 11:31
Ik zie het volgende topic van de TS al aankomen. CPU doet het niet meer na delid, hoe kan ik garantie claimen en of de cpu toch nog redden?
Als je al vragen als deze moet stellen, zou ik ver weg blijven van delidden.
Pagina: 1