tranformer in versterker maakt brom geluid: vervangbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-09 14:30

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Ik heb al een tijdje last van een 60Hz (gok ik) brom uit de versterker/subwoofer unit van mijn meer dan 15 jaar oude abit sp50. Omdat ik toch wel een beetje aan dit low end, maar mijns inziens prima klinkende en goed uitziend setje gehecht ben heb ik vandaag maar eens gekeken waar het nou eigenlijk door komt; heb daarbij de volgende stappen gevolgd:
  • versterker/subwoofer losgekoppeld van alle sattelite speakers en los in verschillende geaarde en ongeaarde stopcontacten getest zo ver mogelijk weg van andere audio/elektra kabels-->in alle gevallen hoorde ik dezelfde brom
  • backplate van versterker/subwoofer geopend; Gecheckt op bolstaande/verkleurde capacitors --> ziet er allemaal ok uit.
  • de backplate is met afneembare connectors verbonden met input/output compartiment, met de (2) subwoofer speakers in dezelfde behuizing en iets wat lijkt op een transformator. Na het los maken van de input/output connectors en de speaker connectors bleet tot mijn verbazing nog steeds dezelfde brom! Het komt dus niet uit de speakers was mijn conclusie!
  • het losmaken van de connectors naar de transformator zorgt er wel voor dat de brom niet meer optreedt.
Conclusie, de transformator maakt het geluid, de sub en speakers zijn verder nog prima. Eigenlijk exact dezelfde situatie als wat hier beschreven wordt.

Mijn vraag is: is zo'n transformator te vervangen? Ik heb hem nog niet uit de behuizing geschroefd (heb er een hele kleine steeksleutel voor nodig die ik nu niet bij de hand heb), maar wel deze foto met iets wat op partnumbers lijkt weten te maken.

Het betreft de volgende text/partnumbers:
0411 0118 0003 
hawk h76 004 
hka 0720 4300 

Iemand enig idee waar ik een vervangend exemplaar zou kunnen vinden? Googlen op bovenstaande text levert niets op, zoeken op Hawk en PSU levert wel een Engelse fabrikant van (oa) PSU's op, dit bedrijf bestaat sinds 1991, dus zou 'm zomaar gemaakt kunnen hebben... Aan de andere kant: he lijkt me sterk dat een Abit low end sound system gebruik maakt van een Engelse leverancier...

Ideeen en suggesties welkom! Ik sta ook open voor vervanging van versterker/sub, maar niet de sattelites; die geven prima geluid en vind ik er te mooi uit zien om weg te doen (ja, zelfs na 15+ jaar :)). Het zou dan dus een versterker moeten zijn met idealiter optical in en analog 5.1 (3x stereo jack voor de sattelites + iets voor een nieuw te kopen sub) out en support voor 5 x 10W (voor de sattelites) , in combinatie met een sub (de huidige in de SP50 is 35W).

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik schat zo dat de brom die je hoort 50 Hz is; dat is de frequentie van de wisselstroom waar we in Europa mee werken. Verder is mij het onduidelijk hoe het geluidssignaal van de basis-unit bij de satellites terecht komt. Gaat dat via een apart draadje? Of wordt er iets slims gebruikt?

Als laatste is je conclusie dat het aan de transformator ligt, wat kort door de bocht. Als je die transformator loskoppelt heeft de basis-unit geen stroom meer en wordt er dus niets doorgegeven naar de satellites; ook geen brom

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 21:23
Misschien een psu van een pc proberen die aansluiten en luisteren of dan de brom weg is zo niet dan is het niet de psu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Hoor je het geluid alleen als muziek afgespeeld wordt of is de brom altijd aanwezig?

Mss wat meer foto's van je trafo en print kan helpen?

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-09 14:30

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:24:
Ik schat zo dat de brom die je hoort 50 Hz is; dat is de frequentie van de wisselstroom waar we in Europa mee werken. Verder is mij het onduidelijk hoe het geluidssignaal van de basis-unit bij de satellites terecht komt. Gaat dat via een apart draadje? Of wordt er iets slims gebruikt?
Ah, 50 Hz, dat kan zo maar kloppen! verbinding tussen basis units en sattelites is via apart draadje.
Als laatste is je conclusie dat het aan de transformator ligt, wat kort door de bocht. Als je die transformator loskoppelt heeft de basis-unit geen stroom meer en wordt er dus niets doorgegeven naar de satellites; ook geen brom
Ik denk dat je voorbij gaat aan mijn opmerking in derde bullet dat ZONDER sattelites en met de interne verbindingen tussen vesterker en (2) subwoofer speakers alsnog het bromgeluid hoorbaar is. Daar baseerde ik mijn conclusie op dat de brom niet uit speakers komt (noch sattelites, noch subwoofers)...
RobinKuijp schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:12:
Hoor je het geluid alleen als muziek afgespeeld wordt of is de brom altijd aanwezig?

Mss wat meer foto's van je trafo en print kan helpen?
Ik hoor de brom altijd, of ik nu audio naar de versterker toe stuur of niet. Sterker nog, zelfs als ik helemaal geen input noch speakers heb aangesloten (ook de intern verbonden subwoofer speakers losgekoppeld) hoor ik de brom nog; zie derde bullet van mijn eerste post.

Zodra ik de trafo heb losgemaakt zal ik fotos maken.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Okay maar komt het geluid utbde speaker of uit de kast zelf :P

Trafo's brommen allemaal wel een beetje. Het kan zijn dat die aan het slijten is waardoor het ijzer pakket wat losser is gaan zitten waardoor hij meer ruimte krijgt om te trillen.

Trafo vervangen zou in dat geval een optie zijn

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 21:04

dijkmane

biertje ?

kijk op de trafo naar het aangegeven vermogen en de uitgaande spanningen.
met die gegevens kun je een alternatief zoeken.
in "betere" audioapparatuur wordt meestal gebruik gemaakt van gegoten ringkern trafo's, deze brommen minder of niet ( maar zijn ook duurder ).

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nouja het is natuurlijk een beetje lastig te beoordelen zo. Maar:
een transformator werkt op wisselspanning en zal dus altijd een 50hz signaal ontvangen en 50hz doorlaten.

Ik denk dus niet dat het de transformator zelf is maar toch ergens een condensator na de trafo doorgeslagen of iets. Pas na het gelijkricht circuit komt er een gelijkspanning en dan zijn er condensators die de pieken opvangen en de hogere frequenties kortsluiten en er zo een vlakke spanning van moeten maken.

Tenzij de transformator zelf mechanisch herrie maakt maar dat maak ik uit jouw verhaal niet op.

Heb je tekeningen van het voedingcircuit of ben je bij machte om toch eerst de condensators te vervangen? Wellicht ken je iemand met een oscilloscoop om te kijken naar de voeding?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Pagina: 1