Ik heb al een tijdje last van een 60Hz (gok ik) brom uit de versterker/subwoofer unit van mijn meer dan 15 jaar oude abit sp50. Omdat ik toch wel een beetje aan dit low end, maar mijns inziens prima klinkende en goed uitziend setje gehecht ben heb ik vandaag maar eens gekeken waar het nou eigenlijk door komt; heb daarbij de volgende stappen gevolgd:
Mijn vraag is: is zo'n transformator te vervangen? Ik heb hem nog niet uit de behuizing geschroefd (heb er een hele kleine steeksleutel voor nodig die ik nu niet bij de hand heb), maar wel deze foto met iets wat op partnumbers lijkt weten te maken.
Het betreft de volgende text/partnumbers:
Iemand enig idee waar ik een vervangend exemplaar zou kunnen vinden? Googlen op bovenstaande text levert niets op, zoeken op Hawk en PSU levert wel een Engelse fabrikant van (oa) PSU's op, dit bedrijf bestaat sinds 1991, dus zou 'm zomaar gemaakt kunnen hebben... Aan de andere kant: he lijkt me sterk dat een Abit low end sound system gebruik maakt van een Engelse leverancier...
Ideeen en suggesties welkom! Ik sta ook open voor vervanging van versterker/sub, maar niet de sattelites; die geven prima geluid en vind ik er te mooi uit zien om weg te doen (ja, zelfs na 15+ jaar
). Het zou dan dus een versterker moeten zijn met idealiter optical in en analog 5.1 (3x stereo jack voor de sattelites + iets voor een nieuw te kopen sub) out en support voor 5 x 10W (voor de sattelites) , in combinatie met een sub (de huidige in de SP50 is 35W).
- versterker/subwoofer losgekoppeld van alle sattelite speakers en los in verschillende geaarde en ongeaarde stopcontacten getest zo ver mogelijk weg van andere audio/elektra kabels-->in alle gevallen hoorde ik dezelfde brom
- backplate van versterker/subwoofer geopend; Gecheckt op bolstaande/verkleurde capacitors --> ziet er allemaal ok uit.
- de backplate is met afneembare connectors verbonden met input/output compartiment, met de (2) subwoofer speakers in dezelfde behuizing en iets wat lijkt op een transformator. Na het los maken van de input/output connectors en de speaker connectors bleet tot mijn verbazing nog steeds dezelfde brom! Het komt dus niet uit de speakers was mijn conclusie!
- het losmaken van de connectors naar de transformator zorgt er wel voor dat de brom niet meer optreedt.
Mijn vraag is: is zo'n transformator te vervangen? Ik heb hem nog niet uit de behuizing geschroefd (heb er een hele kleine steeksleutel voor nodig die ik nu niet bij de hand heb), maar wel deze foto met iets wat op partnumbers lijkt weten te maken.
Het betreft de volgende text/partnumbers:
0411 0118 0003 hawk h76 004 hka 0720 4300
Iemand enig idee waar ik een vervangend exemplaar zou kunnen vinden? Googlen op bovenstaande text levert niets op, zoeken op Hawk en PSU levert wel een Engelse fabrikant van (oa) PSU's op, dit bedrijf bestaat sinds 1991, dus zou 'm zomaar gemaakt kunnen hebben... Aan de andere kant: he lijkt me sterk dat een Abit low end sound system gebruik maakt van een Engelse leverancier...
Ideeen en suggesties welkom! Ik sta ook open voor vervanging van versterker/sub, maar niet de sattelites; die geven prima geluid en vind ik er te mooi uit zien om weg te doen (ja, zelfs na 15+ jaar
Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs