Upgrade van Wharfedale 505.2 zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 19:39
Ik gebruik al circa 15 jaar meerdere sets van Wharfedale 505.2 speakers. Destijds nog gekocht als student voor een heel klein prijsje op marktplaats. Op zich ben ik tevreden over het geluid maar vraag me af of een upgrade naar een setje moderne Wharfedale speakers een upgrade zou betekenen qua geluidskwaliteit. Ik kijk naar de Diamond 220 en 225.

Ik ben geen echte audiofiel maar geniet wel van kwalitatief sterk setje speakers. Ik gebruik ook nog een hele oude versterker (Kenwood A3080). Deze beschikt over 50Watt per kanaal dus dat zou voldoende moeten zijn voor de Diamonds. Maar wellicht is het goed om die ook meteen te updaten. Ik gebruik nu ook nog gewoon analoog als aansluiting. Wel heb ik sinds kort een 65 inch OLED LG TV dus vandaar de gedachte om mijn geluidsinstallatie ook wat te moderniseren.

Wat verder goed is om te weten. Ik wil de speakers ophangen in de hoeken van de woonkamer die erg lang is (11 meter). Vandaar dat ik ook bij de Diamonds uitkwam omdat naar verluid deze minder kritisch zijn qua plaatsing dicht bij de wanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Magnolia op 25-06-2018 09:02 ]

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een upgrade van de speakers kan zeker wel verbetering geven, maar dit moet je voor jezelf bepalen, dat kunnen wij niet van achter het toetsenbord.

De versterker lijkt me inderdaad prima capabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
Wellicht zijn er audiofielen die beide speakers kennen. De 505.2 zijn nog steeds veel te koop via marktplaats en andere kanalen. En de 505.2 beschikken over een aanzienlijk grotere klankkast (43cm vs 32cm hoogte).

Verder vroeg ik me af of het gebruik van SPDIF 'winst' oplevert versus gewoon tulp rca analoog als uitgang. Mijn oude versterker ondersteunt natuurlijk alleen het laatste.

[ Voor 12% gewijzigd door Magnolia op 23-06-2018 23:09 ]

Ontspan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53
De 505.2 zijn nog steeds goede speakers en spdif heeft alleen zin als de dac van de versterker heel bijzonder veel beter is dan hetgeen je nu gebruikt. De speakers vervangen door iets veel duurders kan een beter geluid opleveren. Iets in dezelfde (oorspronkelijke) prijsklasse als de Wharfedale levert hoogstens een andere “smaak”. Verschil tussen spdif en RCA is onhoorbaar behalve in de extremen (nu heel oude, slechte bron bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
Wat is je bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
Bronnen:

S7 Edge/Ipad Air 2 ->Logitech Bluetooth Receiver -> RCA analoog versterker
Ziggo Horizonbox HDMI -> LG OLED65B6 -> RCA analoog versterker
Android H96 HDMI -> LG OLED65B6 -> RCA analoog versterker

Meestal luister ik Spotify (extreme streaming kwaliteit). Verder HD TV uitzendingen en x264/x265 bluray video files die ik download. Ik wil de logitech bluetooth receiver sowieso vervangen voor een met aptX streaming protocol en meer bereik. Of eventueel een Google Chromecast Audio.

Ik ga binnenkort verhuizen dus moet mijn woonkamer opnieuw inrichten. Op dit moment is mijn woonkamer 8m lang en 4.5 meter breed. De 505.2 hangen aan muurbeugels in de hoeken. Mijn nieuwe woonkamer ziet er als volgt uit:

https://drive.google.com/...8zfgdaK--s7ID56aY0u7uSdEe

De TV komt tegen de lange wand aan in de rechter hoek. De bank tegen de andere muur daar tegen over. Is het verstandig de boxen helemaal in de hoeken te hangen? Ze hangen dan 11 meter uit elkaar. Je hebt hierdoor wel nog muziek in de keuken, maar geen echt goed 'stereo' beeld meer als je op de bank zit. Verder heb ik naast de Kenwoord A3080 ook nog een Technics SA-EX100 versterker. Deze heeft 2x80W vs 2x50W van de Kenwoord. Zou dit nog uitmaken qua geluidskwaliteit?

Verder sta ik ook open voor eventueel een 'all-in one' systeem zoals bijvoorbeeld Sonos aanbiedt. Scheelt gedoe met kabels trekken en gaten boren. Al is dat wellicht vloeken in de kerk in dit fora :)

[ Voor 58% gewijzigd door Magnolia op 25-06-2018 09:33 ]

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49

SeatRider

Hips don't lie

Wow, de 505.2... Die heb ik 20 jaar geleden veel verkocht. Waren echt mooie speakers, leuk te lezen dat dit na 15 jaar nog steeds geldt!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1