Ervaring van Wifi Mesh Netwerk (multiroom wifi)

Pagina: 1
Acties:
  • 6.190 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Beste Tweakers,

Als eerst geef ik aan dat ik dit opnieuw plaats met aanpassingen. Als het tegen de regels is, mijn excuus, maar niemand die meer reageert wil graag ervaring op dit gebied. Geen oplossing voor een kabel trekken waar ik niet om vroeg en toch iedereen gaf. Dingen zoals dit hier op het forum vind ik al moeilijk. Normaal geef ik het niet aan, maar voor deze keer wel: ik heb autisme. Ik vind bepaalde dingen moeilijk. En als ik om ervaring over A vraag wil ik geen oplossingen en andere dingen over B. Het Tweakers forum is juist voor vragen en ervaringen, maar het is niet leuk en frustrerend als mensen het alleen over onderwerp B hebben terwijl het juist over onderwerp A gaat. :-(

Waarover deze topic gaat. En dus alleen over ervaringen en tips ALLEEN OVER wifi mesh netwerk.
Ik leg even uit waar het precies over gaat :). Ik woon bij mijn vader thuis in een portiek woning. Soort appartementen dacht ik. De meeste woningen hier hebben 1 verdieping, maar ik heb een begane grond met de slaap kamers boven. Omdat mijn vader een Tele2 abonnement heeft van max 26 mbps (minder als hij thuis is) en ik nog nogal vaak sneller internet nodig heb, wil ik een glasvezel abonnement van Caiway nemen. Dat stukje is het probleem niet. De meterkast, waar het modem komt, zit in de meterkast in het portiek. Beetje moeilijk beschrijven hoe alles hier is
.
Een kabel trekken is niet mogelijk. Dat weet ik gewoon + ik heb het geprobeerd. Die optie valt dus nu weg en ga op dat gebied niks meer proberen. Boren is ook GEEN optie.

Wat ik met de snelheid wilt? Sneller downloaden en uploaden, gamen, streamen, etc. Ik wil dan met een ethernet kabel vanaf module op mijn kamer naar mijn switch gaan voor de PS4, laptop, smart-tv, etc.

1. Een heel verhaal is dit. Ik wil graag weten wat mensen zelf ervaring qua snelheid? De snelheid van dat
Caiway abonnement is 150mbps. Er zijn pakketten met 2 of 3 modules. Sowieso moet er één in de meter kast komen en één op mijn kamer. Als het een 3-pack is dan ook 1 in de woonkamer.

2. Zijn er verder misschien nog tips op basis van ervaring? Heb al een beetje reseach gedaan, maar ik wil
het ook van mensen hier persoonlijk horen :)

Ik hoor het graag! 8)7 :)

Het kan zijn dat ik later reageer. Net als een vorige keer kreeg ik weer geen meldingen.

Even nog een aanpassing.
In de meterkast lopen 2 lozen buizen naar boven. De ene kwamen we gewoon niet door met een trekveer. Bij de 2e buis kwamen we uit op een dicht gemaakt gat in het plafond voor een verlichting voor de overloop.

Als mensen moeten kiezen voor mij tussen 2 dingen en alleen echt tussen die 2 en er moet dan echt één keuze van die 2 gemaakt worden, welke van de 2 zou dat zijn: (voor gaming (ping), downloaden, ect)
Keuze 1: mesh netwerk met bijvoorbeeld 3 nodes
Keuze 2: Powerline

Niemand hoeft meer te reageren, is op dit forum niet meer nodig. Als mensen geen antwoord kunnen geven op wat ik vraag, dan hoeft dat van mij niet meer. Dat is typisch het Tweakers forum helaas. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door johan501 op 24-06-2018 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh = repeater
Snelheid + repeater = nope.

Ik heb een paar "mesh" setjes ter evaluatie gehad. De beste had veel hogere specs dan wat je nu voor ± EUR 300 voor 3 koopt (tweemaal 4x4 MIMO 5GHz), en was in staat om in een doorsnee eengezinswoning ongeveer 160Mbps van beneden naar boven te krijgen. Maar de reguliere mesh-dingen (TP Link Deco, Google WiFi) hebben een enkele 5GHz 2x2 MIMO radio voor zowel backhaul als voor distributie. Dan zit alles in hetzelfde kanaal en deel je dus bandbreedte tussen alle apparaten èn hun backhaul. Onder vergelijkbare omstandigheden als die 160Mbps haalde ik hooguit 60Mbps. Een duurdere oplossing met twee 2x2 MIMO 5GHz radio's (de duurdere Netgear Orbi bijv) zou ±120Mbps halen.

Maar... alles staat of valt bij plaatsing en bij RF-omstandigheden tussen locaties. Het kan bij jou zomaar twee keer zo snel blijken of twee keer zo langzaam. Met een goede site survey van tevoren kun je dat bepalen, maar daar heb je apparatuur voor dat jij niet hebt.

Bottom line is dat bij alle repeaters:
- elk pakketje meerdere keren door de lucht moet, minimaal twee keer maar misschien ook meer.
- de totale capaciteit van de RF dus twee of meer keer belast wordt.
- de verbinding in z'n geheel niet sterker is dan de zwakste schakel, dus meerdere schakels = meer risico.
- je meer geld moet uitgeven voor hetzelfde. Om dezelfde dekking te realiseren als twee AP's heb je minimaal drie repeater/mesh nodes nodig (want je moet steeds 50% overlap hebben).

Kortom, ben er geen fan van, niet individueel en al helemaal niet collectief - je vervuilt gewoon de lucht van je buren onnodig.

Alternatieven zonder te boren (vrij kansloos dat je aangeeft dat dat GEEN optie is - huur een professional in als je er zelf niets van kunt - kost minder dan zo'n mesh-set :o ) zijn er zat en kun je in andere topics als dit lezen. Als je coaxbekabeling (TV) hebt kan daar MoCA overheen voor minimaal 400Mbps, als je elektriciteit hebt elders in huis kun je met de betere PLC adapters ("1200Mbps" of hoger) vaak goede resultaten krijgen - zij het nooit gegarandeerd ivm verstoring door andere apparaten.

Ik zou iig in termen van snelheid en stabiliteit aanraden:
1) Ethernet (koper of glas)
2) POF (plastic vezels die door bestaande leidingen langs stroomdraden getrokken mogen worden - duur maar effectief 1Gbps)
3) MoCA (stabiel 470Mbps met de Hirschmann MOKA-32 adapters gegarandeerd)
4) MIMO PLC adapters (>"1200Mbps") als je randaarde hebt. Geen randaarde? Dan zou ik PLC afraden.
5) Alle repeaterzooi incl mesh.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Tja ik had in je vorige topic het antwoord gegeven maar je reageerde alleen op de utp oplossingen.kijk er nog eens naar zou ik zeggen!

laurens0619 in "Een wifi mesh netwerk"

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
johan501 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:34:
Beste Tweakers,

Als eerst geef ik aan dat ik dit opnieuw plaats met aanpassingen. Als het tegen de regels is, mijn excuus, maar niemand die meer reageert wil graag ervaring op dit gebied. Geen oplossing voor een kabel trekken waar ik niet om vroeg en toch iedereen gaf. Dingen zoals dit hier op het forum vind ik al moeilijk. Normaal geef ik het niet aan, maar voor deze keer wel: ik heb autisme. Ik vind bepaalde dingen moeilijk. En als ik om ervaring over A vraag wil ik geen oplossingen en andere dingen over B. Het Tweakers forum is juist voor vragen en ervaringen, maar het is niet leuk en frustrerend als mensen het alleen over onderwerp B hebben terwijl het juist over onderwerp A gaat. :-(

Waarover deze topic gaat. En dus alleen over ervaringen en tips ALLEEN OVER wifi mesh netwerk.
Ik leg even uit waar het precies over gaat :). Ik woon bij mijn vader thuis in een portiek woning. Soort appartementen dacht ik. De meeste woningen hier hebben 1 verdieping, maar ik heb een begane grond met de slaap kamers boven. Omdat mijn vader een Tele2 abonnement heeft van max 26 mbps (minder als hij thuis is) en ik nog nogal vaak sneller internet nodig heb, wil ik een glasvezel abonnement van Caiway nemen. Dat stukje is het probleem niet. De meterkast, waar het modem komt, zit in de meterkast in het portiek. Beetje moeilijk beschrijven hoe alles hier is
.
Een kabel trekken is niet mogelijk. Dat weet ik gewoon + ik heb het geprobeerd. Die optie valt dus nu weg en ga op dat gebied niks meer proberen. Boren is ook GEEN optie.

Wat ik met de snelheid wilt? Sneller downloaden en uploaden, gamen, streamen, etc. Ik wil dan met een ethernet kabel vanaf module op mijn kamer naar mijn switch gaan voor de PS4, laptop, smart-tv, etc.

1. Een heel verhaal is dit. Ik wil graag weten wat mensen zelf ervaring qua snelheid? De snelheid van dat
Caiway abonnement is 150mbps. Er zijn pakketten met 2 of 3 modules. Sowieso moet er één in de meter kast komen en één op mijn kamer. Als het een 3-pack is dan ook 1 in de woonkamer.

2. Zijn er verder misschien nog tips op basis van ervaring? Heb al een beetje reseach gedaan, maar ik wil
het ook van mensen hier persoonlijk horen :)

Ik hoor het graag! 8)7 :)
toon volledige bericht
Jij zegt dus dat het repeaters zijn? Maar ik heb juist gehoord dat het Geen repeaters zijn. Dat ze beter zijn dan repeaters. Even te veel tekst voor me dus daarom reageer ik wat korter. Het is voor mij de enige optie als ik geen geld wilt uitgeven aan een pro.

Ik heb wel wat verstand van ICT dingen, maar het meeste wat jij zegt niet. Kortom, zijn er dat jij weet, naar een kabel trekken/boren en mesh router andere goedkope oplossingen? PLC? Wat is dat precies? Boven heb ik bijna nergens randaarde, de enige bruikbare voor mij is in de opberghok waar ook CV staat. Is PLC anders dan Powerline adapters?

Mijn excuus mocht ik wat niet-netjes reageren. 8)7
laurens0619 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:30:
Tja ik had in je vorige topic het antwoord gegeven maar je reageerde alleen op de utp oplossingen.kijk er nog eens naar zou ik zeggen!

laurens0619 in "Een wifi mesh netwerk"
Ohh oops! Sorry! Ik was nogal gefrustreerd en ben het toen helemaal vergeten. Mijn excuus! Dus zou een Netgear Orbi wel goed zijn aan de hand van wat ik uitgelegd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

johan501 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:58:
Jij zegt dus dat het repeaters zijn?
Ja. Het zijn een ingewikkelder soort repeaters met extra ingewikkeldheid. Leuk om te leren hoe het precies werkt, maar uiteindelijk doen "mesh" apparaten ruwweg hetzelfde als repeaters.

Want wat doen repeaters? Ze vangen een draadloos bericht op en zenden het draadloos verder. Precies wat mesh (met extra ingewikkeldheid) ook doet. Dus ja, repeaters. Met alle problemen van repeaters.
Maar ik heb juist gehoord dat het Geen repeaters zijn. Dat ze beter zijn dan repeaters.
Een beter soort repeater is nog steeds een repeater. Dat verkopers graag benadrukken dat ze "beter" zijn (hoe dan? vraag het je favoriete verkoper en zie 'm stamelen!) is en blijft verkooppraat.

Heel in het kort, waarom is mesh een beter soort repeater? Omdat je er "gewoon" een paar handvol van die apparaten over een gebied kan sprinkelen en dan zoeken ze zelf wel uit wat de beste manier is om een bericht van a naar b te krijgen, voor willekeurige a en b, en over meerdere mesh-apparaten als het moet.

Dat is een heel mooi feature, mooie techniek, echt erg gaaf dat dat idee zomaar even werkt.

Maar niet iets wat gaat helpen in jouw netwerkplaatje. Dus niet de juiste oplossing voor jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 718429 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:57:
[...]

Ja. Het zijn een ingewikkelder soort repeaters met extra ingewikkeldheid. Leuk om te leren hoe het precies werkt, maar uiteindelijk doen "mesh" apparaten ruwweg hetzelfde als repeaters.

Want wat doen repeaters? Ze vangen een draadloos bericht op en zenden het draadloos verder. Precies wat mesh (met extra ingewikkeldheid) ook doet. Dus ja, repeaters. Met alle problemen van repeaters.

[...]

Een beter soort repeater is nog steeds een repeater. Dat verkopers graag benadrukken dat ze "beter" zijn (hoe dan? vraag het je favoriete verkoper en zie 'm stamelen!) is en blijft verkooppraat.

Heel in het kort, waarom is mesh een beter soort repeater? Omdat je er "gewoon" een paar handvol van die apparaten over een gebied kan sprinkelen en dan zoeken ze zelf wel uit wat de beste manier is om een bericht van a naar b te krijgen, voor willekeurige a en b, en over meerdere mesh-apparaten als het moet.

Dat is een heel mooi feature, mooie techniek, echt erg gaaf dat dat idee zomaar even werkt.

Maar niet iets wat gaat helpen in jouw netwerkplaatje. Dus niet de juiste oplossing voor jouw probleem.
toon volledige bericht
Ah ja dat wist ik niet helemaal. Op het gebied van netwerken heb ik nog wel wat te leren 8)7 maar nu je het zo uitlegt is het nogal logisch haha.

Ik heb het gelezen en gezien in video's die niet van winkels of verkopers zijn. Meer onafhankelijk.

Okay, een kabel naar boven vind ik beter, maar dat gaat hem niet worden helaas. Iemand gaf al als reactie PLC, volgens mij Power Line adapters? Zouden die beter zijn dan mesh netwerk? En ik weet dat je die niet in stekkerdozen moet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Power-Line Communications, PLC. Je gooit ineens hoogfrequente signalen over je stroomdraden die daar helemaal niet op ontworpen zijn --niet getwist of afgeschermd-- dus dat gaat alle kanten op. En het kan evenzogoed hard gestoord worden door een ander apparaat, want niemand die kijkt of er bij zijn apparaat niet allerlei hoogfrequente bagger terug het stroomnetwerk op lekt. Meestal niet, maar soms wel. En oh ja, ook half duplex, net als wifi.

Terwijl een modern ethernetkabeltje full duplex is, dus daar kan verkeer in twee richtingen tegelijkertijd op verzonden worden. En zijn eigen "signaaluniversum" creeert met de twists en eventuele afscherming zoals coax dat ook doet. Vandaar dat MOCA, dat dus ethernetsignalen van en naar coax transplanteert, toch een stukje hoger in het lijstje staat, ook al is het duurder.

PLC is echt een oplapmiddel--net als repeaters dat zijn. Aardig zolang het werkt en als je eisen maar laag genoeg zijn, maar als stabiele bandbreedte en latency belangrijk zijn houdt het heel snel op. En als het niet lekker werkt en je wil uitzoeken waarom niet dan begint je verdachtenlijstje met werkelijk elk apparaat dat stroom uit het stroomnetwerk trekt, tot en met de beltrafo toe.

Netwerkprofessionals hebben geen zin in dat soort onzin en regelen liever iets wat behapbaar is. Zelfs al is het duurder, omdat gezeik en gemier ook duur zijn, want kosten tijd en moeite om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 718429 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:40:
Power-Line Communications, PLC. Je gooit ineens hoogfrequente signalen over je stroomdraden die daar helemaal niet op ontworpen zijn --niet getwist of afgeschermd-- dus dat gaat alle kanten op. En het kan evenzogoed hard gestoord worden door een ander apparaat, want niemand die kijkt of er bij zijn apparaat niet allerlei hoogfrequente bagger terug het stroomnetwerk op lekt. Meestal niet, maar soms wel. En oh ja, ook half duplex, net als wifi.

Terwijl een modern ethernetkabeltje full duplex is, dus daar kan verkeer in twee richtingen tegelijkertijd op verzonden worden. En zijn eigen "signaaluniversum" creeert met de twists en eventuele afscherming zoals coax dat ook doet. Vandaar dat MOCA, dat dus ethernetsignalen van en naar coax transplanteert, toch een stukje hoger in het lijstje staat, ook al is het duurder.

PLC is echt een oplapmiddel--net als repeaters dat zijn. Aardig zolang het werkt en als je eisen maar laag genoeg zijn, maar als stabiele bandbreedte en latency belangrijk zijn houdt het heel snel op. En als het niet lekker werkt en je wil uitzoeken waarom niet dan begint je verdachtenlijstje met werkelijk elk apparaat dat stroom uit het stroomnetwerk trekt, tot en met de beltrafo toe.

Netwerkprofessionals hebben geen zin in dat soort onzin en regelen liever iets wat behapbaar is. Zelfs al is het duurder, omdat gezeik en gemier ook duur zijn, want kosten tijd en moeite om uit te zoeken.
toon volledige bericht
De een zegt dit de ander zegt dat. Voor mij is het nou moeilijk wat te doen. Ik wil graag een snellere verbinding. Kabel trekken of boren gaat niet en wil ik niet. Een moca voor over coax gaat niet. Er loopt geen coax vanuit de meterkast naar boven.

Ik wil hoe dan ook een snellere internet verbinding. Wat raad jij van deze 2 het meeste aan voor gaming, downloaden, etc. (snelheid en ping):
- Mesh
of
- Powerline
Of het je nog een andere oplossing.
Ik zit wel met een budget wat niet te hoog kan zijn.
Er moet toch nog een manier zijn naast kabel trekken of boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 23:23
ik heb nog een optie , vraag of ze de glasvezel niet tot in jouw woonruimte kunnen brengen ?

bij n vriend van me die op het 4e verdiep woont hebben ze die ook gewoon langs de zijkant van het gebouw omhoog gebracht en rechtstreeks in de woonkamer binnengeboord.
het was in zijn situatie ook niet logisch om het in de kelder binnen te brengen , gezien er geen bekabeling naar zijn appartement lag

als dat kan ben je ook gelijk van je zorgen vanaf ;) niet te snel denken dat iets niet kan, informeer je gewoon eens bij de provider/onderaannemer die dat gaat verzorgen , je wil niet weten wat een vriendelijk verzoek kan opbrengen :-)

[ Voor 16% gewijzigd door ijske op 23-06-2018 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
ijske schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:52:
ik heb nog een optie , vraag of ze de glasvezel niet tot in jouw woonruimte kunnen brengen ?

bij n vriend van me die op het 4e verdiep woont hebben ze die ook gewoon langs de zijkant van het gebouw omhoog gebracht en rechtstreeks in de woonkamer binnengeboord.
het was in zijn situatie ook niet logisch om het in de kelder binnen te brengen , gezien er geen bekabeling naar zijn appartement lag

als dat kan ben je ook gelijk van je zorgen vanaf ;)
Dat is helaas geen optie en ga het niet proberen ook. Wel een goeie. Maar het is gewoon in mijn huis (woon bij mijn vader). Buiten langs gaat sowieso niet. En vanaf de meterkast in portiek naar boven ook niet. Geprobeerd met een trekveer. 1 van de 2 loze buizen kwam uit op een dichtgemaakt gat voor een verlicht aan het plafond boven op de overloop en bij de andere loze buis kwamen we gewoon niet verder. En het risico nemen voor een pro doe ik niet. Kost mij dan alleen maar geld en is zonde als het niet gaat lukken.

Maar was wel een goeie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05 15:04
Naar mijn bescheiden mening is het eigenlijk onmogelijk om aan te geven wat voor jou de juiste oplossing is.
Voor powerline geldt dat het zomaar ineens niet meer goed werkt. Mocht dat het al doen na de installatie..

Voor Mesh geldt dat in feite ook. Ik heb bij iemand een "Quick and dirty" repeater oplossing aangelegd.
Werkte naar tevredenheid. Een week later ineens niet meer doordat een WiFi signaal van een van de buren op hetzelfde kanaal was gesprongen.

Factoren waarmee je (vrijwel) altijd te maken zult krijgen. Ook al werkt een en ander in eerste instantie wel goed.

Mijn advies in dit geval zou zijn om een goede vriend(in), kennis of familie te vragen iets te mogen lenen om te proberen. Of bij een lokale winkel vragen of je mag ruilen binnen een bepaalde periode als het niet voldoet.

Beide zullen niet makkelijk zijn te verwezenlijken maar wie niet schiet, raakt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Tonne2016 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:59:
Naar mijn bescheiden mening is het eigenlijk onmogelijk om aan te geven wat voor jou de juiste oplossing is.
Voor powerline geldt dat het zomaar ineens niet meer goed werkt. Mocht dat het al doen na de installatie..

Voor Mesh geldt dat in feite ook. Ik heb bij iemand een "Quick and dirty" repeater oplossing aangelegd.
Werkte naar tevredenheid. Een week later ineens niet meer doordat een WiFi signaal van een van de buren op hetzelfde kanaal was gesprongen.

Factoren waarmee je (vrijwel) altijd mee te maken zult krijgen. Ook al werkt een en ander in eerste instantie wel goed.

Mijn advies in dit geval zou zijn om een goede vriend(in), kennis of familie te vragen iets te mogen lenen om te proberen. Of bij een lokale winkel vragen of je mag ruilen binnen een bepaalde periode als het niet voldoet.

Beide zullen niet makkelijk zijn te verwezenlijken maar wie niet schiet, raakt niks.
Okay vervelend dit. Ik wil gewoon een oplossing anders dan kabel trekken of boren. Mensen (nee ik heb het even niet over verkopers, fabrikanten, winkels, etc) die onafhankelijk zijn zeggen dat mesh netwerk goed genoeg is (hun meningen, met tests) en power line mwah, maar mesh toch beter. En hier zegt eigenlijk bijna iedereen dat het alle 2 bagger. Wat zou jij meer aanraden?
Mesh (met bijvoorbeeld 3 nodes)
of power line?
Bedoel als je moest kiezen voor mij tussen die 2. Welke iets meer geschikt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05 15:04
Dan zou ik toch voor een mesh oplossing gaan.

Al was het maar omdat je interferentie van andere WiFi signalen kunt minimaliseren door van kanaal te veranderen. Iets wat bij powerline niet gaat.

In jouw geval zou ik proberen of 5 GHz voldoende "doordringingsvermogen" heeft.
Daar is de kans op interferentie van andere WiFi signalen kleiner dan op 2.4 GHz.
Zou met drie nodes moeten lukken denk ik.

Zolang je je maar realiseert dat het nooit ideaal zal zijn. Met dat idee in jouw achterhoofd moet je aanvangen. Dan valt het hopelijk niet tegen en kun je de verbinding gebruiken waarvoor jij denkt dat te kunnen doen. Ga uit van de halve snelheid, misschien iets minder.
Als de latency binnen de perken blijft kun je goed gamen, streamen en downloaden als alles meezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Tonne2016 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:13:
Dan zou ik toch voor een mesh oplossing gaan.

Al was het maar omdat je interferentie van andere WiFi signalen kunt minimaliseren door van kanaal te veranderen. Iets wat bij powerline niet gaat.

In jouw geval zou ik proberen of 5 GHz voldoende "doordringingsvermogen" heeft.
Daar is de kans op interferentie van andere WiFi signalen kleiner dan op 2.4 GHz.
Zou met drie nodes moeten lukken denk ik.

Zolang je je maar realiseert dat het nooit ideaal zal zijn. Met dat idee in jouw achterhoofd moet je aanvangen. Dan valt het hopelijk niet tegen en kun je de verbinding gebruiken waarvoor jij denkt dat te kunnen doen. Ga uit van de halve snelheid, misschien iets minder.
Als de latency binnen de perken blijft kun je goed gamen, streamen en downloaden als alles meezit.
Okay, thanks voor je reactie daarover. Persoonlijk zat ik daar ook al meer aan te denken dan PLC. Ja dat is een goeie. Dat het niet ideaal word weet ik gelukkig wel. Snelheid van ADSL wat mijn vader heeft is max 27mbps (als ik alleen thuis ben) das ongeveer 3MB/s. Al zou ik naar de 10 of hoger gaat vind ik het al waard. Het probleem is wel, ik kan dat met 150mbps alleen testen als ik het abonnement heb. Mocht mesh niet lukken dan zit ik vast aan de glasvezel abonnement.

Ik zat juist het volgende te denken. Sowieso 1 in de meterkast. Dan 1 in de woonkamer ergens. Vanaf de meterkast zitten dan 2 a 3 muren tussen. Boven de woonkamer is mijn kamer, dus de afstand zelf is niet erg ver. Al zit je wel met de vloeren met beton en wat staal. Mocht het bereik op mijn hobby kamer beter zijn voor de 3e node (naast mijn kamer) dan kan er altijd nog een kabel naar mijn kamer vanaf die node. Kabel ligt er al. Heb er daar al 2 en 2 naar beneden. + een overkill router van €160 die aangesloten is op adsl. De router heb ik een keer gekocht, omdat de Tele2 router/modem slecht wifi had. Bereik en vaak viel de wifi weg. Met deze router opgelost.

Zou die router, de TP-link Archer c3200 mee kunnen ''helpen" op een 1 of andere manier. En ik bedoel niet als node of zo hoor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het lijstje van dion_b is een prima algemene vuistregel. Als je onderaan bungelt moet je niet teveel verwachten. Dus als je echt niet anders kan kijk je wat je makkelijk kan krijgen en of je er iets nuttigs mee kan, maar besef dat je op de "we kijken wel waar het schip strandt"-toer bezig bent.

Als je vraagt wat ik zou doen, ik heb toevallig zowel (oude) powerline als (oude) wifi-apparaten om een point-to-point link op te zetten (voor wifi liefst met richtantennes), en ik zou ze allebei proberen en kijken welke het beste werkt, de andere achter de hand houdend. Waarschijnlijk terwijl ik op de kabelman wacht om een kabeltje te trekken, als ik het echt niet zelf kan.

De suggestie van ijske is een goede -- en een die ook al geopperd is in je vorige draadje. Installateurs hebben vaak genoeg ervaring dat er heel veel meer mogelijk is dan jij denkt. Dus gewoon vragen, kijken wat'ie zegt.

En anders is er nog POF. Ik zag net een 100 Mbit/s starterpakket voor 40 euro, gigabit voor vier keer zoveel.

Of zelfs je hele plan overboord zetten en een 4G stick regelen, en hopen dat dat genoeg is voor je spelletjes. Die hebben meestal vooral lage latency nodig en niet zozeer veel bandbreedte.

Je kan zelfs kijken of, (bijvoorbeeld POF en) een stukje QoS niet al voldoende is om de bestaande verbinding goed te gebruiken want het kan natuurlijk dat je verbinding niet snel genoeg is vanwege de wireless hop, niet vanwege de ADSL.

En als dat laatste het geval is, dan helpt caiway-met-mesh ook niet echt. Sterker, dion_b heeft al uitgebreid verteld dat je met mesh de volle 150 Mbit/s van caiway toch niet gaat genieten en dat het altijd een chancy verhaal met plc gaat zijn, dus als je geen kabel (of POF) kan trekken heeft eigenlijk heel caiway toch al geen zin.

Maar je hebt nu in ieder geval minstens een half dozijn dingen om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een Android app als Swifi maakt een mesh setup overbodig. Powerline met andere SSID werkt daarmee prima, als kabeltrekken tegenvalt.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Anoniem: 718429 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:35:
Het lijstje van dion_b is een prima algemene vuistregel. Als je onderaan bungelt moet je niet teveel verwachten. Dus als je echt niet anders kan kijk je wat je makkelijk kan krijgen en of je er iets nuttigs mee kan, maar besef dat je op de "we kijken wel waar het schip strandt"-toer bezig bent.

Als je vraagt wat ik zou doen, ik heb toevallig zowel (oude) powerline als (oude) wifi-apparaten om een point-to-point link op te zetten (voor wifi liefst met richtantennes), en ik zou ze allebei proberen en kijken welke het beste werkt, de andere achter de hand houdend. Waarschijnlijk terwijl ik op de kabelman wacht om een kabeltje te trekken, als ik het echt niet zelf kan.

De suggestie van ijske is een goede -- en een die ook al geopperd is in je vorige draadje. Installateurs hebben vaak genoeg ervaring dat er heel veel meer mogelijk is dan jij denkt. Dus gewoon vragen, kijken wat'ie zegt.

En anders is er nog POF. Ik zag net een 100 Mbit/s starterpakket voor 40 euro, gigabit voor vier keer zoveel.

Of zelfs je hele plan overboord zetten en een 4G stick regelen, en hopen dat dat genoeg is voor je spelletjes. Die hebben meestal vooral lage latency nodig en niet zozeer veel bandbreedte.

Je kan zelfs kijken of, (bijvoorbeeld POF en) een stukje QoS niet al voldoende is om de bestaande verbinding goed te gebruiken want het kan natuurlijk dat je verbinding niet snel genoeg is vanwege de wireless hop, niet vanwege de ADSL.

En als dat laatste het geval is, dan helpt caiway-met-mesh ook niet echt. Sterker, dion_b heeft al uitgebreid verteld dat je met mesh de volle 150 Mbit/s van caiway toch niet gaat genieten en dat het altijd een chancy verhaal met plc gaat zijn, dus als je geen kabel (of POF) kan trekken heeft eigenlijk heel caiway toch al geen zin.

Maar je hebt nu in ieder geval minstens een half dozijn dingen om te proberen.
toon volledige bericht
Jij zegt dus 2 dingen: PLC en mesh toch?
Wie zegt dat ik het geld heb voor alle 2? Dus alle 2 proberen word hem niet.

Tuurlijk kan ik een installateur laten komen om te kijken of een kabel trekken werkt. Ja, dan kost dat naast de normale kosten ook voorrijkosten. Die zijn er niet als de monteur het modem komt installeren. En het risico is er dat een kabel trekken niet werkt en ben dan uit eindelijk veel geld kwijt voor niks. Daarom kan en wil ik geen kabel trekken. Het risico is te groot. Misschien dat jij genoeg geld op je bank heb, maar ik niet.

Via 4G heeft geen zin. Sowieso bestaat unlimited niet echt. Naja bijvoorbeeld 100GB per maand en dan als dat op is 5GB per dan en daarnaast mocht die op zijn elke keer 2GB aan zetten. + de snelheid is dan ongeveer even hoog als wat ik nu heb. (T-mobile internet voor thuis) en tele2 doet daar niet aan.

Mijn PS4 en Laptop zitten aan een switch vast met kabel en die weer met een kabel naar beneden aan het Tele2 modem. Mijn vader's tele2 abonnement is ook maat maximaal 23mbps officieel.

Het hoofdprobleem is eigenlijk geld en het risico. Als ik genoeg geld zou hebben, dan zou ik het risico voor een monteur willen nemen, maar dat wil ik helaas niet. Is niet bepaald goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MrJayMan schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:45:
Een Android app als Swifi maakt een mesh setup overbodig. Powerline met andere SSID werkt daarmee prima, als kabeltrekken tegenvalt.
Je bedoeld als een soort extender of repeater? Dat is sowieso geen goed idee voor dat nieuwe abonnement. Jij raad power line dus weer aan, maar andere juist niet. Dat is voor mij echt heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johan501 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:47:
[...]

Jij zegt dus 2 dingen: PLC en mesh toch?
Hij zegt: kijk naar mijn lijstje. Daar staan meer dingen op dan alleen die twee. Ik heb ook vrij uitgebreid onderbouwd wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende technieken. Toch negeer je mijn post volledig. Kun je uitleggen waarom?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:53:
[...]

Hij zegt: kijk naar mijn lijstje. Daar staan meer dingen op dan alleen die twee. Ik heb ook vrij uitgebreid onderbouwd wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende technieken. Toch negeer je mijn post volledig. Kun je uitleggen waarom?
Wil je uitleg? Dan krijg je die helemaal gratis...
Er is teveel tekst overal, word wat te moeilijk voor me. Is wat te druk, de ene bericht naar het andere. Sorry, misschien ben jij zo perfect dat je dat alleen maar goed kan. Ik niet. Er worden ook wat termen gebruikt waarvan ik de betekenis niet weet, dat telt ook mee. Daar moet je het maar even mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johan501 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:58:
[...]

Wil je uitleg? Dan krijg je die helemaal gratis...
Er is teveel tekst overal, word wat te moeilijk voor me. Is wat te druk, de ene bericht naar het andere. Sorry, misschien ben jij zo perfect dat je dat alleen maar goed kan. Ik niet. Er worden ook wat termen gebruikt waarvan ik de betekenis niet weet, dat telt ook mee. Daar moet je het maar even mee doen.
Hoe denk je dat ik en anderen die zooi geleerd hebben?

Als je iets niet snapt, zoek het op of vraag het na. Zeker als je een technisch moeilijke situatie hebt en bovendien niet de financiele luxe hebt om meerdere dingen te proberen.

Nu, vuisregel is da je het niet goed, makkelijk en goedkoop tegelijk kunt hebben. Wil je het goedkoop en makkelijk, dan gaat het niet goed zijn. Wil je het goedkoop en goed, dan zul je je erin moeten verdiepen :o

Overigens, heb je de prijzen gezien van die mesh sets? Nog los van de technische valkuilen zijn ze domweg duur te noemen. Voor dat bedrag heb je veel opties, waaronder zoals gezegd een vakman inhuren om iets voor je te doen. Doorgaans kost het trekken en netjes wegwerken van een kabel minder dan EUR 100. Als je al een router hebt die je als Access Point (AP) in kunt zetten, heb je geen verdere kosten. De goedkoopste 3-stuks mesh sets kosten al meer dan het dubbele. Mesh is nooit goedkoop.

Maar ik zie nog een optie die mogelijk nog net iets goedkoper is: de beste plek voor een access point is hoog in zicht op een centraal punt, oftewel op het plafond. Als je een leiding hebt naar het plafond van je overloop zou je zomaar de beste plek in huis bedraad kunnen bereiken zonder boorwerk :)

- koop een AP die via netwerkkabel gevoed kan worden (dat wordt Power over Ethernet oftewel PoE) genoemd. Een goedkope en goede optie is de Ubiquiti UniFi UAP AC Lite.
- koop een netwerkkabel die door die buis getrokken kan worden. Zorg voor een zuiver koperen kabel (dus geen CCA = koper met aluminiumkern) anders gaat het niet goed met de voeding.
- de AP wordt geleverd met een voedingsadapter om in de meterkast te plaatsen. Doe dat dus, sluit het met korte kabel aan op de modemrouter, en steek de lange kabel in de uitgang ervan.
- hang de AP aan het plafond boven.

Een product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE kost ~EUR 70

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:23:
[...]

Hoe denk je dat ik en anderen die zooi geleerd hebben?

Als je iets niet snapt, zoek het op of vraag het na. Zeker als je een technisch moeilijke situatie hebt en bovendien niet de financiele luxe hebt om meerdere dingen te proberen.

Nu, vuisregel is da je het niet goed, makkelijk en goedkoop tegelijk kunt hebben. Wil je het goedkoop en makkelijk, dan gaat het niet goed zijn. Wil je het goedkoop en goed, dan zul je je erin moeten verdiepen :o

Overigens, heb je de prijzen gezien van die mesh sets? Nog los van de technische valkuilen zijn ze domweg duur te noemen. Voor dat bedrag heb je veel opties, waaronder zoals gezegd een vakman inhuren om iets voor je te doen. Doorgaans kost het trekken en netjes wegwerken van een kabel minder dan EUR 100. Als je al een router hebt die je als Access Point (AP) in kunt zetten, heb je geen verdere kosten. De goedkoopste 3-stuks mesh sets kosten al meer dan het dubbele. Mesh is nooit goedkoop.

Maar ik zie nog een optie die mogelijk nog net iets goedkoper is: de beste plek voor een access point is hoog in zicht op een centraal punt, oftewel op het plafond. Als je een leiding hebt naar het plafond van je overloop zou je zomaar de beste plek in huis bedraad kunnen bereiken zonder boorwerk :)

- koop een AP die via netwerkkabel gevoed kan worden (dat wordt Power over Ethernet oftewel PoE) genoemd. Een goedkope en goede optie is de Ubiquiti UniFi UAP AC Lite.
- koop een netwerkkabel die door die buis getrokken kan worden. Zorg voor een zuiver koperen kabel (dus geen CCA = koper met aluminiumkern) anders gaat het niet goed met de voeding.
- de AP wordt geleverd met een voedingsadapter om in de meterkast te plaatsen. Doe dat dus, sluit het met korte kabel aan op de modemrouter, en steek de lange kabel in de uitgang ervan.
- hang de AP aan het plafond boven.

Een product: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE kost ~EUR 70
toon volledige bericht
Ja misschien school? Laat ik nou net mijn ICT opleiding niet hebben kunnen afmaken en thuis zitten met een Wajong uitkering vanwege mijn autisme en ADHD.. en niet kunnen werken of naar school gaan.

Voor jou is dat misschien makkelijk, het vragen of opzoeken, voor mij moeilijker. Ja heb de prijzen gezien maar het gaat mij om DIT: om een monteur te laten komen en het risico dus te nemen wil ik niet. Stel je voor, gewoon stel je voor, het lukt niet. Dan kost dat mij geld. Als ik genoeg geld zou hebben, om ik wist zelf al voor 100% dat het zou lukken, dan was die monteur al lang geweest. Heb namelijk een hele goeie router staan.

Een AP aan het plafond ga ik niet goed. Sowieso ben ik ook niet degene die dat soort dingen bepaald + ik wil dat ook niet. En moet sowieso nog een UTP kabel naar mijn kamer hebben. Wil niet alles via wifi doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johan501 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:30:
[...]

Ja misschien school? Laat ik nou net mijn ICT opleiding niet hebben kunnen afmaken en thuis zitten met een Wajong uitkering vanwege mijn autisme en ADHD.. en niet kunnen werken of naar school gaan.
Tot nader orde leer je zo goed als niets over in-home networking op school. Je hebt op dat vlak dus weinig gemist. Hier op GoT kun je specifiek daarover meer leren dan op welke ROC (of trouwens HBO) dan ook. Als je al iets leert over WiFi op een ROC zal het gaan over enterprise WiFi, wat een hele andere tak van sport is - met hele andere budgetten vooral.

Je bent overigens lang niet de enige met autisme hier...
Voor jou is dat misschien makkelijk, het vragen of opzoeken, voor mij moeilijker. Ja heb de prijzen gezien maar het gaat mij om DIT: om een monteur te laten komen en het risico dus te nemen wil ik niet. Stel je voor, gewoon stel je voor, het lukt niet. Dan kost dat mij geld. Als ik genoeg geld zou hebben, om ik wist zelf al voor 100% dat het zou lukken, dan was die monteur al lang geweest. Heb namelijk een hele goeie router staan.
Zoals iedereen al gezegd heeft, een netwerkkabel trekken levert je - mits deskundig afgemonteerd - 100% zeker een goede, snelle, stabiele verbinding op. Dat is dus juist de kleinste risico. Alle alternatieven dragen in meer of mindere mate (zie m'n lijstje) een risico met zich mee.
Een AP aan het plafond ga ik niet goed. Sowieso ben ik ook niet degene die dat soort dingen bepaald
Zou het niet handiger zijn dan om degen die dat wel bepaalt hier de vraag te laten stellen en de antwoorden te laten lezen?
+ ik wil dat ook niet. En moet sowieso nog een UTP kabel naar mijn kamer hebben. Wil niet alles via wifi doen.
OK, nu volg ik je even niet meer. Je bent net tig posts bezig om stellig te zeggen dat je geen kabels wilt trekken, hierboven herhaal je dat ook nog - maar nu wil je opeens wel een kabel 8)7 Dan is het simpel: je wilt een kabel, trek dan een kabel. Kun je dat zelf niet, huur dan iemand in.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 24-06-2018 00:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:42:
[...]

Tot nader orde leer je zo goed als niets over in-home networking op school. Je hebt op dat vlak dus weinig gemist. Hier op GoT kun je specifiek daarover meer leren dan op welke ROC (of trouwens HBO) dan ook. Als je al iets leert over WiFi op een ROC zal het gaan over enterprise WiFi, wat een hele andere tak van sport is - met hele andere budgetten vooral.

Je bent overigens lang niet de enige met autisme hier...

[...]

Zoals iedereen al gezegd heeft, een netwerkkabel trekken levert je - mits deskundig afgemonteerd - 100% zeker een goede, snelle, stabiele verbinding op. Dat is dus juist de kleinste risico. Alle alternatieven dragen in meer of mindere mate (zie m'n lijstje) een risico met zich mee.

[...]

Zou het niet handiger zijn dan om degen die dat wel bepaalt hier de vraag te laten stellen en de antwoorden te laten lezen?

[...]

OK, nu volg ik je even niet meer. Je bent net tig posts bezig om stellig te zeggen dat je geen kabels wilt trekken, hierboven herhaal je dat ook nog - maar nu wil je opeens wel een kabel 8)7 Dan is het simpel: je wilt een kabel, trek dan een kabel. Kun je dat zelf niet, huur dan iemand in.
toon volledige bericht
Okay dan heb ik maar weinig gemist. Ja er kunnen meerdere autisten zijn, maar elke autist is weer anders.
IK bedoel, voor de aller laatste keer...: stel je voor dat er in die stomme buizen wat zit WAARDOOR HET NIET KAN, lees dit, bij jou raakt mijn geduld op. Stel je voor het lukt niet, dan is het weg gegooid geld. Dat is wat ik probeer te zeggen....

Nee is niet handig, mijn vader heeft er al helemaal geen verstand van en ook niet van dit.

Ik wil wel een kabel trekken, alleen zoals hierboven in duidelijk Nederlands en geen chinees. Ik VIND het een risico. Dat gat in het plafond is gedicht en mijn vader gaat er niet blij mee zijn als die weer open gaat. Zeer waarschijnlijk gaat een kabel vanaf de meterkast naar boven niet, ook al wil ik het wel. Wat ik dus mijn antwoord op je laatste bericht bedoelde: als er een AP komt aan het plafond, dan heb ik wifi, maar geen kabel naar mijn kamer. Dit stukje gaat samen met mijn verhaal een aantal zinnen terug over geld en dat risico.

Ik ga het niet nog een keer uitleggen, mijn stress niveau zit al weer behoorlijk hoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:32
Je wilt hi performance dan is draad de enige betrouwbare oplossing. Je zegt portiekwoning. Dan denk ik trappenhuis en een ethernetkabel netjes over de plinten van de trap naar boven leggen.

Er is een bestaand gat dat is gedicht. Dat is goed nieuws. Het slechte nieuws is je vader begrijp ik. Leg hem de situatie rustig uit. Je vertelt hem dat een draad de beste, goedkoopste en stabielste oplossing is om snel internet naar jouw stek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
EricJH schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:01:
Je wilt hi performance dan is draad de enige betrouwbare oplossing. Je zegt portiekwoning. Dan denk ik trappenhuis en een ethernetkabel netjes over de plinten van de trap naar boven leggen.

Er is een bestaand gat dat is gedicht. Dat is goed nieuws. Het slechte nieuws is je vader begrijp ik. Leg hem de situatie rustig uit. Je vertelt hem dat een draad de beste, goedkoopste en stabielste oplossing is om snel internet naar jouw stek te krijgen.
Yep, I know. Portiek woning klopt, begane grond met een verdieping waar de slaapkamers zijn. Maar een kabel in het portiek? Geen goed idee. Slecht idee zelfs. Ik vind dat geen goed nieuws. Het gaat blijft gewoon dicht, ik wil dat en mijn vader wilt dat. Ik wil ook geen utp-kabel vanuit het plafon hebben. Mijn vader is het slechte nieuws niet, kennelijk alles niet goed gelezen? Als je het wilt weten, lees. Ik ga het niet nog een keer uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik heb het topic gelezen. Je hinkt twee op twee gedachtes.

De ene is om geen draad te trekken maar dan kan performance niet gegarandeerd worden en is snel duur.

De tweede gedachte is dat een draad naar boven wilt. De kosten zijn te overzien zelf als je een installateur de draad laat trekken. Je sputtert meteen tegen met opmerkingen over voorrijkosten. Waarom vraag je niet enkele offertes aan via werkspot of hoe die site ook heet?

Het is de ervaring hier op het forum dat er veel sociale weerstand is tegen het trekken van draad maar dat als de situatie nader word bekeken er vaak mogelijkheden zijn om een draad netjes weg te werken.

Als je aan je plafond zit dan raad ik je aan nu te even te stoppen met het topic en morgen, eigenlijk vandaag, na een nachtje slapen weer met een fris hoofd de dingen nog eens opnieuw bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
EricJH schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:16:
Ik heb het topic gelezen. Je hinkt twee op twee gedachtes.

De ene is om geen draad te trekken maar dan kan performance niet gegarandeerd worden en is snel duur.

De tweede gedachte is dat een draad naar boven wilt. De kosten zijn te overzien zelf als je een installateur de draad laat trekken. Je sputtert meteen tegen met opmerkingen over voorrijkosten. Waarom vraag je niet enkele offertes aan via werkspot of hoe die site ook heet?

Het is de ervaring hier op het forum dat er veel sociale weerstand is tegen het trekken van draad maar dat als de situatie nader word bekeken er vaak mogelijkheden zijn om een draad netjes weg te werken.

Als je aan je plafond zit dan raad ik je aan nu te even te stoppen met het topic en morgen, eigenlijk vandaag, na een nachtje slapen weer met een fris hoofd de dingen nog eens opnieuw bekijken.
1. IK WIL EIGENLIJK WEL EEN KABEL TREKKEN. GEPROBEERD MAAR LUKT NIET. Laat ik nou eens duidelijk tegen JOU en ANDEREN zijn. Lees dit rustig. Stel je voor, moet ik echt zeggen gebruik je fantasie? stel je voor een monteur komt en probeert alle 2 de buizen en het lukt NIET. Dan ben ik geld kwijt en heb ik uit eindelijk niks. Dat risico wil IK liever niet nemen. Spreek ik soms chinees ofzo? Dit topic GAAT eigenlijk niet over een kabel trekken, zeker mijn alle eerste bericht van deze topic niet gelezen?

Het gaat mij ook niet om het weg werken. Ja dat komt wel mede dankzij jou. En jij gaat niet zeggen wat ik moet doen. Dat bepaal ik wel he. Ja opnieuw bekijken, morgen als ik weer naar de eventuele nieuwe reactie ga kijken reageer ik precies hetzelfde als nu. Niet mijn schuld hoor, ik vraag om A en iedereen praat over B. Tja, ik spreek kennelijk chinees. En trouwens, een nachtje slapen helpt bij mij nou. Een fris hoofd ofwel een lege kop in plaats van een vol hoofd heb ik al een tijdje niet meer gehad. Dus dat zit er ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 10:16
Ik heb zelf een Mesh netwerk met een drietal Google Wifi pods. Het is een tijdelijke oplossing. Probleem met Mesh via wifi is dat je al snel meerdere stations nodig hebt. Immers, om het Mesh netwerk goed te functioneren moet het volgende station op een plek staan waar je nog goed bereik hebt. Ons huis heeft een centraal trappenhuis. Ik heb in de woonkamer het eerste station staan en dan op twee verdiepingen ook. Daar zit maximaal een meter of 10 tussen met zo weinig mogelijk muren. Daarmee bereik ik voldoende snelheid om in alle kamers Youtube te streamen. Ik heb niet geprobeerd om games te spelen. Volgens mij zijn de systemen met een dedicated backhaul wel het snelste, maar de Google Wifi is makkelijk op te zetten.
Nog een tip wat betreft de loze leiding. Ik had ook een probleem met het trekken van een draad. Kwam gewoon niet voorbij een bepaald punt. Ik heb toen via het forum gevonden dat je met een stofzuiger aan 1 kant een dunne, lichte draad vanaf de andere kant door de buis heen kunt zuigen. Soms komt die wel voorbij de blokkade. Vervolgens die draad aan de trekveer bevestigd en daarmee de trekveer er doorheen getrokken. Zo is het me toch gelukt. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
AgeOfPanic schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:40:
Ik heb zelf een Mesh netwerk met een drietal Google Wifi pods. Het is een tijdelijke oplossing. Probleem met Mesh via wifi is dat je al snel meerdere stations nodig hebt. Immers, om het Mesh netwerk goed te functioneren moet het volgende station op een plek staan waar je nog goed bereik hebt. Ons huis heeft een centraal trappenhuis. Ik heb in de woonkamer het eerste station staan en dan op twee verdiepingen ook. Daar zit maximaal een meter of 10 tussen met zo weinig mogelijk muren. Daarmee bereik ik voldoende snelheid om in alle kamers Youtube te streamen. Ik heb niet geprobeerd om games te spelen. Volgens mij zijn de systemen met een dedicated backhaul wel het snelste, maar de Google Wifi is makkelijk op te zetten.
Nog een tip wat betreft de loze leiding. Ik had ook een probleem met het trekken van een draad. Kwam gewoon niet voorbij een bepaald punt. Ik heb toen via het forum gevonden dat je met een stofzuiger aan 1 kant een dunne, lichte draad vanaf de andere kant door de buis heen kunt zuigen. Soms komt die wel voorbij de blokkade. Vervolgens die draad aan de trekveer bevestigd en daarmee de trekveer er doorheen getrokken. Zo is het me toch gelukt. Succes.
Ik vind het verwarrend, als ik het goed begrijp raad je mesh weer aan??
Met die stofzuiger heb ik vorige week ofzo al geprobeerd, helaas niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Maar even op deze manier: ik krijg hier teveel stress door en heb al een tijdje hoofdpijn. Ik stop er mee. Meningen zijn verschillend, mensen hebben het vooral over een klote kabel trekken. ik niet. Ik stop er mee, ik heb hier totaal geen vertrouwen in en het zou fijn zijn als niemand meer reageert. Fijne dag nog........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
johan501 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:23:
[...]

1. IK WIL EIGENLIJK WEL EEN KABEL TREKKEN. GEPROBEERD MAAR LUKT NIET. Laat ik nou eens duidelijk tegen JOU en ANDEREN zijn. Lees dit rustig. Stel je voor, moet ik echt zeggen gebruik je fantasie?
stel je voor een monteur komt en probeert alle 2 de buizen en het lukt NIET. Dan ben ik geld kwijt en heb ik uit eindelijk niks. Dat risico wil IK liever niet nemen. Spreek ik soms chinees ofzo?
Ik heb het over een offerte vragen. Dan kun je de situatie met een installateur eerst bekijken op mogelijkheden. Jij gaat ervan uit dat jouw inschatting de enige juiste is maar we weten niet wat de installateur voor inzicht kan brengen. Dion_b geeft je een nuttig scenario en geeft aan dat het niet zo duur hoeft te zijn als dat jij bang voor bent.
Dit topic GAAT eigenlijk niet over een kabel trekken, zeker mijn alle eerste bericht van deze topic niet gelezen?
Jij brengt kabel trekken zelf in als je zegt dat je ook een kabel naar je stek wilt en ziet dion_b's insteek over het hoofd.
Het gaat mij ook niet om het weg werken. Ja dat komt wel mede dankzij jou. En jij gaat niet zeggen wat ik moet doen. Dat bepaal ik wel he. Ja opnieuw bekijken, morgen als ik weer naar de eventuele nieuwe reactie ga kijken reageer ik precies hetzelfde als nu. Niet mijn schuld hoor, ik vraag om A en iedereen praat over B. Tja, ik spreek kennelijk chinees. En trouwens, een nachtje slapen helpt bij mij nou. Een fris hoofd ofwel een lege kop in plaats van een vol hoofd heb ik al een tijdje niet meer gehad. Dus dat zit er ook niet in.
Wil je advies of wil je bevestigd worden? Dat is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 10:16
johan501 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 02:17:
[...]

Ik vind het verwarrend, als ik het goed begrijp raad je mesh weer aan??
Met die stofzuiger heb ik vorige week ofzo al geprobeerd, helaas niet geholpen.
Ik zal hierna niet meer reageren, maar deze reactie is bedoeld als verduidelijking. Als mesh je enige optie is, dan kan het prima werken. Ik ben in ieder geval tevreden. Hou dus wel rekening met de lay-out van je huis en zorg voor genoeg stations, zodat het signaal tussen de stations voldoende sterk is. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
EricJH schreef op zondag 24 juni 2018 @ 05:01:
[...]

[...]
Ik heb het over een offerte vragen. Dan kun je de situatie met een installateur eerst bekijken op mogelijkheden. Jij gaat ervan uit dat jouw inschatting de enige juiste is maar we weten niet wat de installateur voor inzicht kan brengen. Dion_b geeft je een nuttig scenario en geeft aan dat het niet zo duur hoeft te zijn als dat jij bang voor bent.

[...]
Jij brengt kabel trekken zelf in als je zegt dat je ook een kabel naar je stek wilt en ziet dion_b's insteek over het hoofd.

[...]
Wil je advies of wil je bevestigd worden? Dat is de vraag.
Ik reageer er niet meer op. Op niemand meer. Mijn excuus, heb hier totaal geen zin meer in. Fijne dag nog.. Ik wil geen stress, heb ik al genoeg gehad. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassie90
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-04 13:18
Je kan toch de proef op de som nemen? Bestel bij een willekeurig webshop naar keuze een mesh set (bijvoorbeeld Google wifi of TP link Deco M5). Vervolgens heb je minimaal 14 dagen de tijd om de set uit te proberen en als het niet naar wens functioneert stuur je het setje retour en krijg je het aankoopbedrag terug :).

Werkt het niet, dan probeer je het met een setje powerline adapters. Werkt het wel dan ben je klaar ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Bassie90 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:48:
Je kan toch de proef op de som nemen? Bestel bij een willekeurig webshop naar keuze een mesh set (bijvoorbeeld Google wifi of TP link Deco M5). Vervolgens heb je minimaal 14 dagen de tijd om de set uit te proberen en als het niet naar wens functioneert stuur je het setje retour en krijg je het aankoopbedrag terug :).

Werkt het niet, dan probeer je het met een setje powerline adapters. Werkt het wel dan ben je klaar ;) .
Hier ben ik het helemaal mee eens maar met de eisen van de ts zou ik alleen een mesh set met dedicated backhaul aanraden zoals de netgear orbi en de deco/google links laten liggen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johan501 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:47:
[...]

Ik reageer er niet meer op. Op niemand meer. Mijn excuus, heb hier totaal geen zin meer in. Fijne dag nog.. Ik wil geen stress, heb ik al genoeg gehad. |:(
Als dit zo lastig is voor jou is het echt een beter idee iemand anders - zoals je vader - dit te laten afhandelen. Hij weet er misschien technisch niet zoveel vanaf, maar kan allicht beter omgaan met de stress van normale vraag en antwoord over de verschillende oplossingen. Of haal iemand anders erbij die jullie beide vertrouwen en die kan helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:11:
[...]

Als dit zo lastig is voor jou is het echt een beter idee iemand anders - zoals je vader - dit te laten afhandelen. Hij weet er misschien technisch niet zoveel vanaf, maar kan allicht beter omgaan met de stress van normale vraag en antwoord over de verschillende oplossingen. Of haal iemand anders erbij die jullie beide vertrouwen en die kan helpen.
En toch nog reageren he.. Dat is geen oplossing, neem dat aan. Als je het niet zo ziet ga je maar andere autisten lastig vallen. Nu graag A.U.B NIET meer reageren. De oplossing was dat niemand over die f*king kabel trekken ging zeuren, daar vroeg ik niet om en toch zeikt iedereen erover. Terwijl de info over dat stukje in het alle eerste bericht staat. IK vraag ervaring om A (mesh, later PLC) en wil het niet hebben over B, maar wat doen mensen?

Dit is niet persoonlijk, maar ik ben het een beetje zat. Ik bedoel dit niet persoonlijk naar jou, is ook meer algemeen. Dit is de reden waarom de topic opnieuw plaatste. En ik ga niet andere zoals mijn vader bijvoorbeeld (is ook geen optie..) hier voor vragen,, als hier tweakers zijn die toch maar doen wat ze zelf willen terwijl ik daar niet om vraag. Ik ga mij niet aanpassen voor die mensen die dat ook niet doen.

Graag niks meer sturen, heb hier geen zin in, wil geen ruzie, wil niemand beledigen en wil geen stress meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
johan501 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:49:
[...]
Je bedoeld als een soort extender of repeater? Dat is sowieso geen goed idee voor dat nieuwe abonnement. Jij raad power line dus weer aan, maar andere juist niet. Dat is voor mij echt heel lastig.
powerline zie ik niet als extender omdat het werkt als ware het een AP bedraad aangesloten op je hoofd-router.
het voorkomt vooral het gezeik van kabels trekken maar altijd iets van snelheidsverlies door ruis op het stroomnet. Kan ook een voordeel zijn doordat je zodoende bandbreedte afgeknepen wordt naar je powerline-clients en er meer overblijft voor clients direct op de main router (mobieltjes, apparatuur op de begane vloer).

Wat je dan nog mist is mesh functionaliteit. Waarvan ik zeg: download een app dit dit voor je regelt en je zit voor een dubbeltje op de eerste rang. Of trek de portemonnee voor een powerline-oplossing met ingebouwde mesh.

Ik heb ook een kabeltrek-probleem. Ik weet dat het de ultieme doorvoersnelheid geeft en stabiliteit maar als ik er een klusbedrijf voor moet inhuren dan laat maar, zo belangrijk is 't ook weer niet.

[ Voor 12% gewijzigd door JJ Le Funk op 24-06-2018 20:21 ]

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@johan501 voor je rust sluit ik het topic. Mocht je het weer aankunnen, dan geef je maar een gil. Dan kan ik het weer open zetten.

Houd er wel rekening mee dat we je echt proberen te helpen met de beste oplossing. Ook als deze oplossing niet degene is die je eigenlijk wilt horen.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.