Synchrone bestandenstructuur maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-12 15:06
Hallo iedereen

Ik heb mezelf een goede gewoonte aangewend en maakt nu een paar keer per maand een backup van een partitie op mijn lokale schijf. Ik doe dat met Easu US backup. Daarnaast kopieer ik meestal ook de hele partitie naar mijn externe schijf. Ik heb laatst een grote opruim gehouden op mijn lokale partitie (oa. de root een beetje minder vol gezet etc.) en die zou ik ook graag willen overdragen naar mijn externe schijf.

Velen van jullie zouden zeggen: de externe schijf leegmaken en dan opnieuw de hele partitie kopiëren. Het probleem is dat er ook data op de externe schijf staat, die alleen daar op staat (bv. films, zonde om daar lokale opslag aan te verspillen) Het probleem is nu dat mijn externe schijf rommelig wordt, terwijl ik lokaal al mijn bestanden netjes had opgeruimt. Is er een manier om mijn opgeruimde lokale partitie te kopiëren naar de externe schijf, met de opgeruimde bestanden wel te verstaan, maar zonder de bestanden die extern staan te verwijderen?

Alvast bedankt!
Rob Nickmans

Beste antwoord (via NiRo op 27-06-2018 17:39)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:34

MsG

Forumzwerver

Nadeel van een sync-tool als Syncback vind ik dat je corruptie op je lokale schijf ook juist er in kan krijgen, doordat hij (in ieder geval de free-versie) gewoon mappen in sync houdt en niet zozeer echt backups maakt en dat je nog terug kan naar een vorige versie.

Ik gebruik zelf Duplicati in combinatie met de stack storage, misschien is dat eens iets om naar te kijken? Die maakt na de eerste volledige backup aldoor enkel differentiële backups en kost dus daarna niet zo vreselijk veel bandbreedte meer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:36

Croga

The Unreasonable Man

urrrr.... gewoon een folder "backup" op de schijf maken voor je backup? Dan kun je die leeg gooien voordat je je nieuwe backup draait?

• NiRo
Ja, dat is een optie maar dan staan er een hoop bestanden dubbel op de schijf: de backup en de oudere bestanden, misschien nog een andere optie?

EDIT: heeft iemand toevallig ook een beter programma dan EaseUs backup? Ik vind dat programma nogal vervelend namelijk qua werkwijze en bestandsopslag...

[ Voor 35% gewijzigd door NiRo op 23-06-2018 17:18 ]

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-12 20:35

edeboeck

mie noow noooothing ...

NiRo schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:13:
EDIT: heeft iemand toevallig ook een beter programma dan EaseUs backup? Ik vind dat programma nogal vervelend namelijk qua werkwijze en bestandsopslag...
Persoonlijk vind ik AOMEI Backupper Standard fijn om mee te werken.
NiRo schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:13:
Ja, dat is een optie maar dan staan er een hoop bestanden dubbel op de schijf: de backup en de oudere bestanden, misschien nog een andere optie?
Als het opruimen van die dubbels een optie is (ik denk dan voornamelijk aan dezelfde mappen die terugkomen met misschien kleine wijzigingen), dan ben je misschien wel wat met Beyond Compare.

[ Voor 39% gewijzigd door edeboeck op 23-06-2018 18:08 . Reden: toevoeging opruimen dubbels ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zou eens kijken naar 2BrightSparks' SyncBack free/se/pro/whatever. Daarmee kun je jobs (sync, backup, whatever) maken en die op afroep of gescheduled starten. Verder heb je vrij veel controle over wat je wel/niet naar waar wil backuppen en wat je "aan de andere kant" wil laten staan danwel verwijderen. Persoonlijk zou ik wel naar @Croga's tip luisteren; zet je backup in een mapje en de rest er langs/bij. Dat houdt het véél overzichtelijker. Even de mapjes die nu onder je backup vallen in zo'n mapje slepen kost echt 0 tijd en is zo gedaan.

[ Voor 54% gewijzigd door RobIII op 23-06-2018 18:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik mis de offsite backup in dit verhaal. Wat ga je doen als je huis in de fik staat?

• NiRo
@edeboeck Bedankt voor de tip! Ik ga het zeker eens proberen, ik heb nu zelf de bestanden vergeleken, en het viel beter mee dan ik dacht dus het gemengde-bestanden probleem is al opgelost nu.

@RobIII Ga ik ook eens proberen, je weet maar nooit... Ik heb mijn backups en externe bestanden nu strict gescheiden, werkt ook veel fijner.

@ThinkPad Ja daar knaagt het inderdaag nog een beetje... Ik heb toevallig een Stack opslag van TransIP van 1TB geclaimd maar het probleem is de lage uploadsnelheid... Je bent al snel een dag kwijt om die te vullen. Verder kan ik eventueel ook nog een andere schijf bij mijn ouders/grootouders in huis leggen maar erg handig is dat ook wel niet, qua synchroon houden dan. Moest je nog een ideetje hebben, mag je het altijd laten weten!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Stack is opzich prima. Lage uploadsnelheid is wel lastig, maar niet onoverkomelijk. Lijkt mij niet dat je elke dag de complete hoeveelheid aan data ook daadwerkelijk wijzigt? Als het er eenmaal op staat hoeven alleen de wijzigingen te worden geüpload immers.

Zie ook: Het Online Backup Topic voor meer tips en adviezen.
Een externe hardeschijf is opzich ook prima hoor, maar niet als enige backup! Zodra je iets moet terughalen is een lokaal apparaat sneller dan cloud natuurlijk. En wellicht ook handig om hem te versleutelen, mocht hij gejat worden of je raakt hem kwijt :+

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2018 23:17 ]

• NiRo
Aan die uploadsnelheid is inderdaad niet veel te doen. Ken je toevallig een handige tool om daarop te uploaden, zonder altijd een full backup te maken (bijvoorbeeld incremental/differential, wat is het verschil trouwens).

Het topic ga ik zeker eens lezen!

Ik heb ook al vaak nagedacht over versleuteling maar dat ging namelijk niet, met maar 1 backup. Als ik stack gebruik gaat dat wel, is Veracrypt daarvoor een goede aanrader?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
NiRo schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:42:
Ken je toevallig een handige tool om daarop te uploaden, zonder altijd een full backup te maken (bijvoorbeeld incremental/differential, wat is het verschil trouwens).
[...]
Ik heb ook al vaak nagedacht over versleuteling maar dat ging namelijk niet, met maar 1 backup.
Beide zaken (encryptie & incremental/differential) worden door SyncBack ondersteund. Daarbij ondersteunen ze ook de (spotgoedkope, $0.004 per gigabyte per maand) Glacier. Dat is (potentieel) een stuk trager voor het restoren van bestanden (zeker als je niet op kosten gejaagd wil worden), maar dat is dan wel ook bedoeld als echte disaster-recovery; je huis is in vlammen op gegaan evenals je on-site backup. Dan kan 't me weinig schelen dat 't 4 weken duurt* (of 200 euro kost ofzo) om m'n levenswerk en foto's terug te krijgen, als ik het maar terug krijg. Daarbij garandeert Amazon een heleboel negens Glacier ("99.999999999% durability"). Ik heb er m'n hele hebben-en-houden staan en 't kost me ~ $2 a $3 per maand op 't moment (623.6GB).
NiRo schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:42:
incremental/differential, wat is het verschil trouwens
Doe eens gek ;)

* De eerste paar weken heb je toch wel wat anders aan je hoofd als je huis een hoopje as is...

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 24-06-2018 11:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • Beste antwoord

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nadeel van een sync-tool als Syncback vind ik dat je corruptie op je lokale schijf ook juist er in kan krijgen, doordat hij (in ieder geval de free-versie) gewoon mappen in sync houdt en niet zozeer echt backups maakt en dat je nog terug kan naar een vorige versie.

Ik gebruik zelf Duplicati in combinatie met de stack storage, misschien is dat eens iets om naar te kijken? Die maakt na de eerste volledige backup aldoor enkel differentiële backups en kost dus daarna niet zo vreselijk veel bandbreedte meer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MsG schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:04:
Nee, natuurlijk niet. Sync ≠ backup. (Net als RAID ≠ backup!) Maar SyncBack ondersteunt beide hoor ;) Ik denk dat 't daarom ook SyncBack heet... :P
Sowieso dien je eigenlijk gewoon een 3-2-1 backup strategie te gebruiken:
  • Bewaar minimaal 3 kopieën van je data
  • Bewaar je backups op minimaal 2 verschillende storage media
  • Bewaar minimaal 1 backup offsite
En in al die behoeftes voorziet SyncBack prima (maar er zijn nog 1001 andere tools die dat net zo goed / misschien wel beter doen; ik ben zelf gewoon erg tevreden over (mijn) SyncBack (Pro)). Los daarvan gebruik ik e.e.a. van backupmethodes die mijn Synology NAS biedt.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 24-06-2018 11:15 ]

Over mij

• NiRo
Na wat googlen vind ik de differential toch beter, ook al kost ie een beetje meer ruimte, het is veel veiliger ivm. bestandscorruptie. Bij een incremental heb je brute pech als er maar 1 bestandje onleesbaar wordt... SyncBack klinkt leuk, door de combinatie maar aangezien @MsG zelf al Stack in combinatie met Duplicati gebruikt, ga ik dat eerst uitproberen. Ik hou jullie op de hoogte!

• NiRo
UPDATE: Duplicati lijkt goed te werken maar klein probleempje: mijn bandbreedte is opgebruikt, de volle 200gb erdoor gejaagd. Nu even wachten tot de 26e, dan start een nieuwe periode, nog even een klein vraagje aan @MsG: op het einde van de configuratie vraagt hij hoe groot de bestanden moeten zijn, maar ik heb geen idee wat ik daar moet instellen, 50mb lijkt me zo klein, niet? Als referentie: als full backup upload ik 50gb naar stack

• MsG

MsG

Forumzwerver

Datalimiet? Zit je op een 4G-lijn? Ik kende dat fenomeen in ieder geval niet met een huisaansluiting :-P.

Ik heb de chunks op 1GB per stuk gezet, naar aanleiding van deze: https://www.duplicati.com/articles/Choosing-Sizes/

• NiRo
Ja, ik woon namelijk in België en daar kan je een hoop bijbetalen als je onbeperkt wilt gaan, maarja het is een noodzakelijk kwaad, 2 daagjes wachten lukt wel. 1gb lijkt inderdaad een beetje de gulden middenweg, die ga ik dan ook gebruiken. Bedankt voor de tip!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:23:
Wat ga je doen als je huis in de fik staat?
Blussen en je laptop en andere zooi mee naar buiten brengen.
Erger is het als je huis reeds afgefikt blijkt bij thuiskomst. Maar dan ben je ook wel meer kwijt dan een laptop en externe hdd.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
stresstak schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:02:
Erger is het als je huis reeds afgefikt blijkt bij thuiskomst.
Nee! ECHT!? 8)7 Dank voor deze nuttige bijdrage...
Maar dan ben je ook wel meer kwijt dan een laptop en externe hdd.
Ja, alleen is 't lastig je parkiet te back-uppen, evenals je apparatuur. Wat je wél kunt back-uppen is je data. En laat 't daar nou nét hier om gaan; erger voorkomen. Dat is nou net 't doel van een backup. Een huis koop ik wel een nieuw, evenals apparatuur. Maar de babyfoto's van m'n kinderen, de trouwfoto's, de foto's van overleden geliefdes etc. zal ik nooit meer terug krijgen. Maar ik ben ook een laptop en externe hdd kwijt!!!1 Ik zie dan ook totaal niet wat je met deze post denkt te bereiken of bij te dragen?

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 25-06-2018 17:36 ]

Over mij

Verwijderd

[...]

Erger is het als je huis reeds afgefikt blijkt bij thuiskomst. Maar dan ben je ook wel meer kwijt dan een laptop en externe hdd.
Ja leuk voor je maar voor sommige mensen is het behoud van data erg belangrijk.

• NiRo
UPDATE: Duplicati werkt vrij goed, alleen jammer van de trage uploadtijd (5gb/h) maar het duurde (maar) 3 uurtjes dus komt in orde! Bedankt iedereen voor de reacties! Hier mag een slotje op.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een slotje is niet nodig op een topic als je je oplossing hebt. Zie daarvoor ook onze faq betreffende topiceinde.

Over mij

Pagina: 1