[mxstream] 2 modems in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RobertdeBruin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 06:41
Iedereen praat altijd over 1 verbinding en meerdere pc's, nu een beetje anders.

Ik heb een buur-lannetje. Mijn buurjongen was zo vriendelijk om mij via het netwerk toegang te geven via zijn Mxstream verbinding, nadat mijn aanvraag door de administratieve molen bij de KPN maanden zoek is geweest :(. Maar! eindelijk is het zover... mijn eigen verbinding :9

Toen realiseerde ik mij het volgende: het modem heeft een vast (ingebakken :?) intern IP, nl. 10.0.0.138 en de accounts vereisen interne IP adressen in de serie 10.0.0.151 t/m 10.0.0.154.

Met de account IP's valt wel wat te regelen, maar 2 modems in 1 netwerk gaat dus een IP conflict opleveren. Ik heb op zich al een oplossing: een extra netwerkkaart in een server, daar een tweede lan op configgen en het tweede modem daar aan hangen.

Toch was ik benieuwd: is het ergens (modem instelling/flash) mogelijk om dit probleem op een nette manier te verhelpen?

Whip

ps: het gaat hier om 2x een adsl extra abo. 2e vraagje: is het mogelijk om de bandbreedte softwarematig/hardwarematig te combineren?

<edit>
typo
</edit>

Verwijderd

ps: het gaat hier om 2x een adsl extra abo. 2e vraagje: is het mogelijk om de bandbreedte softwarematig/hardwarematig te combineren?

<edit>
typo
</edit>
Nee :)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mxstream1 mxstream2
   |       |
   \_________/
      |
     linux gw
      |
     hub
      |
alle pc's verder in je netwerk.

Je laat je linuxgw de taak opnemen om de verbindingen te eql'en of te trunken (hoe je het ook wilt noemen)

Knoop dit aan je netwerk en geniet van dubbele snelheid.

Mocht je nou zo'n abbo hebben om meedere ip's te binden aan je computers heb je pech, want dat gaat toch verdwijnen als het al niet verdwenen is.

je kan eventueel ook je linux bak alle ip's aan laten nemen, maar voor je eigen pc's gaat dan niet meer, want ip's zijn dan gebonden aan de verbinding. dus kan de linux router niet meer kiezen voor een bepaalde modem.

Verwijderd

Dan heb ik dus geen gelijk, sorry :)
(dit was al een paar keer voorbij gekomen en iedere keer zei iedereen dat het niet mogelijk was... maar dus toch)

• RobertdeBruin
En is hier ook een Windows alternatief voor?

(ik weet het, linux is beter, stabieler, sneller, wast nu nog witter, etc, maar het lijkt me ook eens leuk als tweakers dit soort dingen ook op windows kunnen gebruiken. Da's de uitdaging! :). Besides, al mijn servers draaien win2k en veel van de services heb ik net lekker draaien. Ik heb weinig zin om de boel om te zetten.)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Op dinsdag 17 juli 2001 13:54 schreef johnny appleseed het volgende:
Dan heb ik dus geen gelijk, sorry :)
(dit was al een paar keer voorbij gekomen en iedere keer zei iedereen dat het niet mogelijk was... maar dus toch)
ja en nee eigenlijk

Ja het is mogelijk, maar het de oplossing is toch iets moeilijker dan gezegt

je moet namelijk een redelijk alternatief routingsprotocol erin planten. Maat van me is daar mee bezig

Het is iig wel simpeler als alle 2 de mxstream modems bij dezelfde provider zitten. Indien niet, word het toch een stuk lastiger

Maar onmogelijk is het niet. ga maar na.

Onze website <spam> www.clan-dsk.com </spam> is gehost bij een bedrijf dat 4 verbindingen heeft.

1 gbit naar ams-ix
100 mbit level3
100 mbit chello (als ik me niet vergis)
100 mbit (nogiets)

Die spreekt tegelijkertijd alle verbindingen aan. dus het is wel degelijk mogelijk. nadeel de internet routings protocollen zijn redleijk complex en niet bedoelt voor een thuis oplossing zoals ze hier willen hebben

Daarom moet er een alternatief routingsprotocol worden geschreven/geinstalleerd. eentje die rekening houd met meerdere variablen om de juiste modem te kiezen

Je kan er natuurlijk ook gewoon domweg voor kiezen om de sockets te verdelen over je modems. Dan kan je nog extra BW saven op bijvoorbeeld je 2e modem om daar eventuele belangrijke programma's overheen te knallen.

enfin, dit gaat allemaal net iets te ver voor een simpele gebruiker. Over het algemeen kan je stellen dat dit redelijk omgelijk is voor een normale thuis gebruiker en naar mijn weten zijn er idd geen kant-en-klare oplossingen voor windows noch linux aangezien iedereen een ander idee heeft.

Verwijderd

Sja bij dat hosting verhaal, die worden niet allemaal tegelijk aangesproken, maar klant 1 komt via KPNQwest, klant twee via Level3 etc, toch anders dan hier, waar je verkeer van computer 1 naar computer 2 over twee verbinding wilt leiden, toch?

Verwijderd

Zou het programma surfdoubler niet kunnen werken :? Zie link

• RobertdeBruin
Hmmm, dat samenvoegen van BW heb ik maar ff op laag prio gezet, een voorspelbaar probleem heeft zich voorgedaan.

Een systeem dat onderdeel uitmaakt van het netwerk, waarin ook het originele ADSL modem (met 10.0.0.138) wordt voorzien van een extra netwerkkaart. Aan die netwerkkaart wordt rechtstreeks het nieuwe ADSL modem gehangen met ook het IP 10.0.0.138. Een conflict is nu voorkomen, want er zijn twee netwerken gecreerd, waardoor de IP adressen los van elkaar bestaan.

Echter! Nu wil ik dat systeem een verbinding met het nieuwe (en dus direct aangesloten) ADSL modem laten maken. Modem staat aan, lampjes doen het, kabeltje ertussen, er zou niets mis moeten kunnen gaan. Maar! Hoe weet deze bak nou, dat als ik "ping 10.0.0.138" intype (of later via een dail-up), dat ik daar het IP van het tweede netwerk mee bedoel? Hij pingt nl. het eerste netwerk :(

Is het te volgen? :D Zo ja, kan iemand mij plz helpen :? Thnx

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 17:41

qless

...vraag maar...

Wees slim, en verander het ip van 1 van beide modems...dit staat in de handleiding...
-> koppel de modem die je NIET wil omnummeren los...en ga op de andere met behulp van ARP aan de gang

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 19:31 schreef qless het volgende:
Wees slim, en verander het ip van 1 van beide modems...dit staat in de handleiding...
-> koppel de modem die je NIET wil omnummeren los...en ga op de andere met behulp van ARP aan de gang
wat is ARP?

Laat maar:

ARP (Address Resolution Protocol) is a protocol for mapping an Internet Protocol address (IP address) to a physical machine address that is recognized in the local network. For example, in IP Version 4, the most common level of IP in use today, an address is 32 bits long. In an Ethernet local area network, however, addresses for attached devices are 48 bits long. (The physical machine address is also known as a Media Access Control or MAC address address.) A table, usually called the ARP cache, is used to maintain a correlation between each MAC address and its corresponding IP address. ARP provides the protocol rules for making this correlation and providing address conversion in both directions.

i Love Whatis...

• RobertdeBruin
Woa! Het is gelukt met ARP (ook dankzij de PDF manual die erbij zat). Het modem heeft nu als intern IP 10.0.0.145 en draait braaf naast het andere modem in hetzelfde netwerk! Thnx!!!

Nou zag ik in de beheersfunctie van het modem een optie om een IP en subnet op te geven. Weet iemand waar dit voor dient?

• Byteripper
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 18:10

Byteripper

The bytes make the rip.

Op dinsdag 17 juli 2001 23:29 schreef Whiplash het volgende:
[...]
Nou zag ik in de beheersfunctie van het modem een optie om een IP en subnet op te geven. Weet iemand waar dit voor dient?
Wat je dus zelf al zegt, om een IP en subnet voor het modem op te geven :P

Byteripper.

• Byteripper
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 18:10

Byteripper

The bytes make the rip.

Op dinsdag 17 juli 2001 13:51 schreef morphje het volgende:
[...]
Je laat je linuxgw de taak opnemen om de verbindingen te eql'en of te trunken (hoe je het ook wilt noemen)
[...]
Is hier ergens op internet meer info over te vinden??? En kan dit ook onder NT?

Byteripper.
Pagina: 1