ISRA-punt controleren zonder internetabonnement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Topicstarter
Momenteel heb ik inmiddels 8 jaar internet van Ziggo en het werkt als een trein. De storingen zijn op één hand te tellen en de snelheid is altijd goed. Echter doordat ik verplicht een televisieabonnement moet nemen is het best wel een duur abonnement (47 euro per maand).

Ik wil dus vanwege de kosten over naar ADSL, maar mijn telefoonaansluiting is al acht jaar niet gebruikt en ik betwijfel of de vorige bewoner hem wel gebruikt heeft. Ik heb in de woonkamer mijn ISRA-aansluiting gelokaliseerd. Is er een manier om deze te testen voordat ik een ADSL-abonnement afsluit?

Beste antwoord (via Anoniem: 915187 op 19-08-2018 12:09)

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 23:41
Centurius schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:57:
[...]

Als je een provider kiest met Overstapservice (de meeste grote providers), dan hoef je je over downtime geen zorgen te maken. Je oude abonnement wordt dan pas afgesloten wanneer je nieuwe actief wordt.
Ideale situatie. Nu ga ik je een realistisch probleem schetsen:

Overstapservice is geregeld en TS heeft zijn installatiepakket binnen. Het is de dag van activatie en op voorhand zijn er door de dsl isp geen issues vooraf geconstateerd, er ligt immers een isra. Doordat het overstapproces in gang is gezet gaat vandaag ook zijn Ziggo er af. TS komt thuis van werk en begint aan zijn installatie om tot de prachtige conclusie te komen dat hij toch geen signaal ontvangt. Hij neemt contact op met de klantenservice en doet netjes de stappen, modem reset, voor de zekerheid een andere dsl kabel en zelfs even de andere ader controleren. Niets werkt, modem geeft toch schijn van leven dus we noteren ljjnprobleem en sturen KPN aan. Volgende dag komt meneer monteur en na 15 minuten toch een sip gezicht naar de klant toe: "toch een kabelbreuk meneer, we moeten een andere partij aansturen". Dagen verder en je raadt het vervolg al, afspraak is gemaakt maar onderburen zijn niet thuis. De molen begint en TS zit al weer 3 weken verder zonder internet.

Goede vraag die je stelt Moshi. Vooraf checken gaat hem niet worden. Bij echte twijfel zou ik zeggen zorg voor overlap, zit er boven op bij je dsl isp en probeer de meest redelijke oplossing te vinden. Als men bij grote issues na weken nog niet kan leveren zeg het op, al dan niet via een backoffice of klantrelaties afdeling als de klantenservice niet toereikend is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

https://www.ziggo.nl/pakketten/#internet-online-tv

Kijk eens naar die pakketten... zo "verplicht" is TV niet, het bespaard weer paar euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 23-06-2018 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Voor zover ik weet niet, maar het zou ook jouw zorg niet moeten zijn.

Van het plastic plaatje af gerekend is alles wat je niet ziet eigendom en verantwoordelijkheid KPN netbeheer, die dienen te zorgen dat het werkt.

Als je bij fpi info ziet dat er op jouw adres DSL leverbaar is zou het goed moeten gaan.
Voor de zekerheid zou je iets kunnen bestellen waar je een monteur "bij krijgt", dan moet het goed gaan.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hp-got schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:55:
Voor zover ik weet niet, maar het zou ook jouw zorg niet moeten zijn.

Van het plastic plaatje af gerekend is alles wat je niet ziet eigendom en verantwoordelijkheid KPN netbeheer, die dienen te zorgen dat het werkt.
Het mag dan financieel niet mijn verantwoordelijkheid zijn, maar het is wel mijn probleem. Als het niet werkt dan moet er in dit jaren 30 blok een nieuwe draad getrokken worden en die gaat door minstens twee appartementen dus daar moet een hoop voor geregeld worden. In de tussentijd heb ik geen internet of dubbel internet. Daarom wil ik graag vooraf zekerheid.
Als je bij fpi info ziet dat er op jouw adres DSL leverbaar is zou het goed moeten gaan.
Voor de zekerheid zou je iets kunnen bestellen waar je een monteur "bij krijgt", dan moet het goed gaan.
Thanks, mijn adres staat erbij met nog een redelijke snelheid dus het zou wel moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10-2024
Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:40:
[...]
Het mag dan financieel niet mijn verantwoordelijkheid zijn, maar het is wel mijn probleem. Als het niet werkt dan moet er in dit jaren 30 blok een nieuwe draad getrokken worden en die gaat door minstens twee appartementen dus daar moet een hoop voor geregeld worden. In de tussentijd heb ik geen internet of dubbel internet. Daarom wil ik graag vooraf zekerheid.

[...]

Thanks, mijn adres staat erbij met nog een redelijke snelheid dus het zou wel moeten kunnen.
Als je een provider kiest met Overstapservice (de meeste grote providers), dan hoef je je over downtime geen zorgen te maken. Je oude abonnement wordt dan pas afgesloten wanneer je nieuwe actief wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 23:41
Centurius schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:57:
[...]

Overstapservice is geregeld en TS heeft zijn installatiepakket binnen. Het is de dag van activatie en op voorhand zijn er door de dsl isp geen issues vooraf geconstateerd, er ligt immers een isra. Doordat het overstapproces in gang is gezet gaat vandaag ook zijn Ziggo er af. TS komt thuis van werk en begint aan zijn installatie om tot de prachtige conclusie te komen dat hij toch geen signaal ontvangt. Hij neemt contact op met de klantenservice en doet netjes de stappen, modem reset, voor de zekerheid een andere dsl kabel en zelfs even de andere ader controleren. Niets werkt, modem geeft toch schijn van leven dus we noteren ljjnprobleem en sturen KPN aan. Volgende dag komt meneer monteur en na 15 minuten toch een sip gezicht naar de klant toe: "toch een kabelbreuk meneer, we moeten een andere partij aansturen". Dagen verder en je raadt het vervolg al, afspraak is gemaakt maar onderburen zijn niet thuis. De molen begint en TS zit al weer 3 weken verder zonder internet.

Goede vraag die je stelt Moshi. Vooraf checken gaat hem niet worden. Bij echte twijfel zou ik zeggen zorg voor overlap, zit er boven op bij je dsl isp en probeer de meest redelijke oplossing te vinden. Als men bij grote issues na weken nog niet kan leveren zeg het op, al dan niet via een backoffice of klantrelaties afdeling als de klantenservice niet toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Overstapservice van kabel naar telefoonlijn? Nog nooit gezien. Ik ken ze alleen van telefoonprovider naar telefoonprovider omdat daar geen twee providers op dezelfde lijn kunnen zitten.

Ik zou een overlap aanhouden zodat je tijdelijk 2 verbindingen hebt. Mocht het via de telefoonlijn niet werken heb je Ziggo nog voor de backup en anders ga je lekker over en trek je de stekker van je Ziggo spullen er uit. Heb je eenmalig een maandje dubbele kosten maar aangezien de meeste providers de eerste aantal maanden gratis of voordeliger zijn valt dat ook wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:40:
[...]
Het mag dan financieel niet mijn verantwoordelijkheid zijn, maar het is wel mijn probleem. Als het niet werkt dan moet er in dit jaren 30 blok een nieuwe draad getrokken worden en die gaat door minstens twee appartementen dus daar moet een hoop voor geregeld worden.
Even er van uit gaande dat jouw kabel in de wijkcentrale / straatkast / ...... niet aangesloten is en er dus geen signaal op staat (lijkt me geen gekke aanname gezien je openingspost):

Er zijn meetapparaten waarmee je een kabel kunt testen, maar als je niet bij de "andere kant" kan komen is het niet zo eenvoudig, een continuïteitsmeting met kortgesloten "andere kant" kan je dan niet doen.

Wat je theoretisch zou kunnen doen is een capaciteitsmeting (de capaciteit tussen de draden meten) en dan uitrekenen hoe lang de kabel is gegeven het aantal nF/m. Als je dan in de buurt van de afstand tot de straatkast / wijkcentrale / .... komt zal het waarschijnlijk wel goed zijn. Ik heb overigens geen idee op wat voor capaciteit je moet rekenen met bedrading in een jaren 30 pand......

Als je de beschikking hebt over een Fritz!box (ergens eentje lenen voor een uurtje of zo?) kan je een DSL line test doen. De Fritz kan over x meters de lijn testen en vertelt je dan of die x meters in orde zijn. Ik weet alleen niet hoe groot x is, maar met wat geluk ben je dan wel door de appartementen heen en als er dan toch een probleem is ligt het waarschijnlijk buiten het pand.

Edit:
Als ik het goed zie kan een Fritz de eerste 200 meter van een lijn testen.
Dus, als je wat wil doen, leen een Fritzbox van iemand of koop er eentje voor een paar tientjes op Marktplaats, doe je test en verkoop hem weer voor een paar tientjes.

[ Voor 7% gewijzigd door hp-got op 23-06-2018 19:15 . Reden: x = 200 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:27

MsG

Forumzwerver

sigmundfreund schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Weet niet wat voor brakke overstapservice jij gewend bent? Maar ik had keurig een ISRA maar de monteur keek echt of ik DSL-signaal had. En die had ik niet, waardoor ik wat langer bij Ziggo bleef en pas later bij NLE aangesloten werd (toen KPN na een paar bezoeken eindelijk wat had gefikst), dus nee ze kijken echt wel verder dan: "heeft een ISRA-punt", want die heeft nagenoeg iedereen.

Je kan eens kijken wat voor snelheid je ziet bij https://netco-fpi-info.fourstack.nl op jouw adres. En zou inderdaad een provider kiezen met overstapservice, zodat je verzekerd bent van werkend internet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:38:
Ik heb in de woonkamer mijn ISRA-aansluiting gelokaliseerd.
Is die kabel blauw dan?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 21:38

SpamLame

niks

Varkenssnuit in de woonkamer is lange tijd als isra ingezet, de blauwe kabel ligt dan in de buurt onder de vloer,vziw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:41

Wildfire

Joy to the world!

hp-got schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:57:

[...]

Ik heb overigens geen idee op wat voor capaciteit je moet rekenen met bedrading in een jaren 30 pand......
Maakt niet zoveel uit, op een vrije lijn hanteren wij ca. 35nF per kilometer. Tenzij er ondergronds iets mis is natuurlijk (bv. slechte isolatie), dan komen er andere metingen uit.

Als je via een andere provider dan KPN internet neemt, dan gaat daar normaliter eerst een T&L opdracht voor KPN aan vooraf (testen en labellen) -- de nieuwe provider wil dan eerst van KPN weten dat echt alles in orde is voordat ze definitief gaan opleveren. Een KPN monteur komt dan de lijn nameten en controleren of er signaal op staat. Is er iets mis, dan zorgt de monteur ervoor dat het ofwel meteen hersteld wordt (bv. kruisdraad trekken in hoofd- en/of kabelverdeler, sowieso ook vervangen oud ISRA) ofwel dat KPN herstel van de kabel ondergronds gaat regelen.

[ Voor 53% gewijzigd door Wildfire op 24-06-2018 14:01 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het toch niet aangedurfd. Nu heb ik mijn abbo van Ziggo gedowngrade zodat ik in ieder geval 5,55 per maand goedkoper. Dit is het 'meneer-dit-kiest-niemand-abbonement' waardoor ik nu weer normale kabel-tv heb en marginaal trager internet. Dit is voor mij echter meer dan prima want de tv staat toch vrijwel nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 915187 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:11:
Ik heb het toch niet aangedurfd. Nu heb ik mijn abbo van Ziggo gedowngrade zodat ik in ieder geval 5,55 per maand goedkoper. Dit is het 'meneer-dit-kiest-niemand-abbonement' waardoor ik nu weer normale kabel-tv heb en marginaal trager internet. Dit is voor mij echter meer dan prima want de tv staat toch vrijwel nooit aan.
Vandaag een brief in de bus dat het analoge signaal eruit gaat en het enkel digitaal wordt. Via de website een menutje gevolgd om digitale tv in te stellen en het blijkt dus met twee instellingen aan te passen gewoon te kunnen. Ik vraag me werkelijk af waarom ik jarenlang aan een slecht werkende decoder heb vastgezeten terwijl mijn acht jaar oude tv prima in staat blijkt om te gaan met het digitale signaal.
Pagina: 1