Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:40:
[...]
Het mag dan financieel niet mijn verantwoordelijkheid zijn, maar het is wel mijn probleem. Als het niet werkt dan moet er in dit jaren 30 blok een nieuwe draad getrokken worden en die gaat door minstens twee appartementen dus daar moet een hoop voor geregeld worden.
Even er van uit gaande dat jouw kabel in de wijkcentrale / straatkast / ...... niet aangesloten is en er dus geen signaal op staat (lijkt me geen gekke aanname gezien je openingspost):
Er zijn meetapparaten waarmee je een kabel kunt testen, maar als je niet bij de "andere kant" kan komen is het niet zo eenvoudig, een continuïteitsmeting met kortgesloten "andere kant" kan je dan niet doen.
Wat je theoretisch zou kunnen doen is een capaciteitsmeting (de capaciteit tussen de draden meten) en dan uitrekenen hoe lang de kabel is gegeven het aantal nF/m. Als je dan in de buurt van de afstand tot de straatkast / wijkcentrale / .... komt zal het waarschijnlijk wel goed zijn. Ik heb overigens geen idee op wat voor capaciteit je moet rekenen met bedrading in een jaren 30 pand......
Als je de beschikking hebt over een Fritz!box (ergens eentje lenen voor een uurtje of zo?) kan je een
DSL line test doen. De Fritz kan over x meters de lijn testen en vertelt je dan of die x meters in orde zijn. Ik weet alleen niet hoe groot x is, maar met wat geluk ben je dan wel door de appartementen heen en als er dan toch een probleem is ligt het waarschijnlijk buiten het pand.
Edit:
Als ik het goed zie kan een Fritz de eerste 200 meter van een lijn testen.
Dus, als je wat wil doen, leen een Fritzbox van iemand of koop er eentje voor een paar tientjes op Marktplaats, doe je test en verkoop hem weer voor een paar tientjes.
[
Voor 7% gewijzigd door
hp-got op 23-06-2018 19:15
. Reden: x = 200 ]