Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Op zoek naar een laptop voor op reis voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben dringend op zoek naar een nieuwe laptop. Ik gebruik mijn laptop voornamelijk om te werken, surfen, bloggen, fotobewerking (photoshop en lightroom), internet, muziek, films downloaden en filmbewerking, en het opslaan van foto's. Daarbij gebruik ik ook nog een externe back-up.

Het moet een laptop zijn die ik makkelijk voor langere tijd (lees: maanden) mee op reis kan nemen. Dus niet te groot/zwaar en een accu die lang meegaat. Het is belangrijk dat er een SSD schijf in de laptop zit met minimaal 500 gb geheugen. Het liefst ook een wat snellere processor.

Ik heb een budget van rond de 1500 euro. Ik heb geen voorkeur voor een merk. Ik heb nu wel een tablet en telefoon van Samsung, maar ben gewoon op zoek naar de beste laptop binnen mijn budget en die past bij mijn wensen. Ik weet dat de een zweert bij Apple en de ander bij Samsung. Ik heb hier geen specifieke voorkeur in. Het zou fijn zijn als het een stabiele laptop is die jaren mee kan en waarbij de snelheid hetzelfde blijft.

Hopelijk hebben jullie een goed advies!
Alvast bedankt!

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De bedoeling op GoT is dt je zelf met een aantal items komt die je interesseren en enkele harde richtlijnen neerzet.

'Niet te zwaar' is niet echt een harde richtlijn. Wat defineert zwaar? Misschien vind ik een laptop van 5 kilo prima draagbaar, maar vind jij 2 al te veel? Hoeveel kilo mag hij maximaal zijn?
En 'Niet te groot' is ook zoiets. Wat defineert groot? Schermdiagonaal? dikte? Of beide? Welke maten maximaal?
Een 'wat snellere processor' is ook erg subjectief. Wat is je referentiekader? Heb je nu al iets wat niet voldoet? Of heb je al eens iets in handen gehad wat wél voldoet? Wat was dat dan precies?

En dan noem je Photoshop en Lightroom. Wat is het materiaal waar je mee werkt, en hoeveel tegelijk?
Een enkele foto van 5Mpix even door die twee applicaties heen sleuren is met bijna elke PC/laptop zo gepiept. Maar een hele fotorapportage (200 foto's op 30Mpix oid) van een dag er doorheen sleuren in minder dan een uur is heel wat andere koek.

[ Voor 39% gewijzigd door McKaamos op 23-06-2018 10:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:51
McKaamos schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:40:
De bedoeling op GoT is dt je zelf met een aantal items komt die je interesseren en enkele harde richtlijnen neerzet.

'Niet te zwaar' is niet echt een harde richtlijn. Wat defineert zwaar? Misschien vind ik een laptop van 5 kilo prima draagbaar, maar vind jij 2 al te veel? Hoeveel kilo mag hij maximaal zijn?
En 'Niet te groot' is ook zoiets. Wat defineert groot? Schermdiagonaal? dikte? Of beide? Welke maten maximaal?
Een 'wat snellere processor' is ook erg subjectief. Wat is je referentiekader? Heb je nu al iets wat niet voldoet? Of heb je al eens iets in handen gehad wat wél voldoet? Wat was dat dan precies?

En dan noem je Photoshop en Lightroom. Wat is het materiaal waar je mee werkt, en hoeveel tegelijk?
Een enkele foto van 5Mpix even door die twee applicaties heen sleuren is met bijna elke PC/laptop zo gepiept. Maar een hele fotorapportage (200 foto's op 30Mpix oid) van een dag er doorheen sleuren in minder dan een uur is heel wat andere koek.
Aanvullend: gewicht en grootte van de laptop kan je ook nog bepalen aan de hand van de rugzak waar ‘ie in moet passen (aangezien je het over reizen hebt).

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik snap jullie punt, maar ik heb er zelf weinig kennis van om dat specifiek te zeggen. Daar kunnen jullie natuurlijk ook niet veel mee. Laten we het erop houden dat binnen mijn budget de laptop zo klein en dun mogelijk moet zijn. Laten we zeggen max. ongeveer een A4tje qua oppervlakte. En max 2 cm dik. Dan kan het ook nooit heel zwaar worden.

Ik gebruik Raw bestanden en werk als ik op reis ben met ongeveer 300-400 foto's per week. Ik wil liever geen touchscreen/chromebook. Is naar mijn idee alleen maar iets wat weer extra kwetsbaar is op reis en ik gebruik de touch/tablet functie daar te weinig voor.

Ik heb op dit moment een Acer Aspire V3-5719, die op dit moment erg traag werkt.

Kunnen jullie hier iets meer mee? :)

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:46

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Kun je nog iets meer vertellen over filmbewerking? Is dat maar heel sporadisch en ben je bereid hier wat consessies in te doen qua tijd? De rest van je eisen valt redelijk mee, waarbij je bij een laptop van +- € 800 zou kunnen uitkomen. Wil je echt vasthouden aan een laptop met specifiek 512gb of is een laptop met 128 of 256gb SSD + 1 tb HDD ook goed? (dat laatste voor je bulk opslag).

Een belangrijk aspect is wellicht ook je scherm (aanname van mij) omdat je veel met foto's gaat doen. Aan de hand van de pricewatch vind ik het dan ook moeilijk om een advies over schermen te geven.

Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Dell naar de XPS 13 of 15. Dat zijn goede laptops die aan jou eisen voldoen, maar ook aan de bovenkant van je budget zitten (ik weet dat deze qua scherm gewoon goed zijn). Zet die laptops maar eens af tegen deze lijst. Op basis van je input over videobewerking ben ik even van een los videokaartje uitgegaan. Die kun je nog altijd wegklikken waardoor de lijst een stuk langer word.

Verwijderd

Topicstarter
Filmbewerking is erg minimaal. Het gaat om kleine filmpjes en bewerken via amateur programma's. Daar ligt echt niet mijn prioriteit. Die ligt bij het bewerken van de foto's en het opslaan hiervan.

Als je hebt hebt over 1 tb HDD is dit dan extern of ook nog intern? Ik denk dat 256 gb SSD ook nog goed zou moeten zijn, maar 128 is te weinig.

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Lg gram zou ik naar kijken
Pagina: 1