Handrem controle met occasion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb een occasion Ford Fiesta 1.0 100pk uit 2014 gezien, maar ik vind het lastig beoordelen of de handrem klopt.

Ik kan de handrem een stuk zonder weerstand 5-7cm aantrekken. Daarna pas voel ik pas wat weerstand en gaat ie met wat verder aantrekken in het eerste vergrendeltandje.

Dat de handrem eerst vrij los is (speling?) Is een heel normaal iets ...of moet ik dan toch denken aan afstellen of iets vervangen? De verkoper lachte het vrij snel weg maar geleerd dat verkopers toch al snel ergens overheen praten.

Reden dat ik het vraag is omdat ik het toevallig bij een andere occasion ook ondervond en nu bij deze occasion ook. Ik ben er op gaan letten en merkte dat ik bij een viertal andere Fiesta occasions al vanaf het eerste moment van aantrekken wel wat weerstand voel alsof het meer aangespannen is.

Weet daardoor niet of het vrij normaal is of toch een terecht aandachtspunt is.

Alle occasions hadden maar iets van 40K tot 55K gereden. Degene die ik nu probeerde zat pas in de 42K.

Hoe kun je met een proefrit testen of de handrem voldoende remt als je echt in de verste verte geen parkeerdek, parkeergarage, talut, heuvel of anderszins helling kunt of weet te vinden? Dit is bij deze ocassion namelijk het geval.
Een handrem hoeft je auto niet tegen te houden met gas geven maar wel de bedoeling dat deze 1101kg auto straks stil blijft staan als ik op een helling sta.
Zit eraan te denken om te vragen of ik de auto een uur minimaal mag meenemen omdat ik dan wel een plek weet. Alternatieven? Duwtje proberen te geven lijkt me geen representatieve test.

[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 23-06-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Uitstappen en duwen is dan toch het makkelijkst of je geeft aan dat je twijfels hebt en of dat een ontbindende factor mag zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door DukeBox op 23-06-2018 09:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Als je al zoveel nadenkt over een handrem, ga je dan wel een auto vinden die voldoet?

Als je rijdt trek je toch gewoon de handrem op met je vinger op de knop, als die remt zal hij ook blijven staan op een helling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Gewoon rijden en voorzichtig aan de handrem trekken, als de occasion sowieso een auto is die helemaal goed is, zou ik mn eigen niet zomdruk maken als de handrem gewoon werkt. Ik let er niet zo op bij mijn eigen wagen (vw scirocco) maar het is volledig normaal dat de handrem niet direct “aangrijpt”.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 08:45

thorgal21

Forum Noob

Ik heb zelf een Ford Fiesta uit 2010 (dat is het pre-facelift model) en wat jij verteld komt mij niet bekend voor. Ik ga er van uit dat ze de handrem in die vier jaar niet hebben aangepast (in de basis is het 't zelfde model, alleen een ander bumperkitje en andere kleine zaken).

De handrem in mijn auto grijpt in ieder geval meteen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
DukeBox schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:41:
Uitstappen en duwen is dan het makkelijkst.
Ben er wel van overtuigd dat ik het niet win van de handrem tenzij deze echt niet werkt, maar of de handrem dan voldoet?
Een auto kan heel wat meer massa in de strijd gooien op een helling.

Ook enig idee mbt de "speling"? Weet niet of het een goed woord is. Kan de handrem met mijn zwakke pink 6cm optillen. Dat lukt bij mijn huidige auto echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:47
Kwestie van afstellen. Moet de handrem gewoon wat 'strakker' getrokken worden.
Fixen ze zonder problemen bij de garage.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
thorgal21 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:42:
Ik heb zelf een Ford Fiesta uit 2010 (dat is het pre-facelift model) en wat jij verteld komt mij niet bekend voor. Ik ga er van uit dat ze de handrem in die vier jaar niet hebben aangepast (in de basis is het 't zelfde model, alleen een ander bumperkitje en andere kleine zaken).

De handrem in mijn auto grijpt in ieder geval meteen aan.
Daarom. Lijkt mij ook niet dat de auto's daarin gewijzigd zijn. Maar zelf ondervond ik het verschil dus bij auto's van hetzelfde jaar om dat sowieso ook uit te sluiten. Als ze het allemaal hadden gehad dan had ik het niet eens opgemerkt, wellicht.
SgtElPotato schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:49:
Kwestie van afstellen. Moet de handrem gewoon wat 'strakker' getrokken worden.
Fixen ze zonder problemen bij de garage.
Dus toch terecht dat ik het opmerkte. De verkoper antwoordde dat afstellen niks doet. Dat t bij de auto hoort. Dan sta je daar als wantrouwige leek. Wel wat werk van laten maken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Handremkabel kan je gewoon afstellen. Kleine moeite bij een garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gim schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:48:
Als de handrem niet goed is duw je hem daar zo doorheen. Daar heb je de massa van de auto niet voor nodig. Desnoods parkeer je hem zo dat je jezelf kan afzetten tegen een muurtje, de 'legpress' is dan al snel 180kg+, tegen de lage rolweerstand een prima test.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Ik heb werkelijk nog nooit de handrem getest bij aankoop. Gebruik hem sowieso amper tot nooit.

Maar ik neem aan dat de auto een APK heeft aangezien hij 4 jaar oud is. Bij de APK wordt de werking van de handrem gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gim Hellingproef tijdens een testrit. of (veilig) gaan staan en proberen weg te rijden met de handrem er op.
(op een veilig deel van de weg) plots aan de handrem trekken

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 23-06-2018 13:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
Hackus schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:36:
@Gim Hellingproef tijdens een testrit. of (veilig) gaan staan en proberen weg te rijden met de handrem er op.
Dat is sowieso wel een goede test van de koppeling :P
Handrem erop en de koppeling loslaten. Als de koppeling en handrem goed zijn, blijft de auto staan en slaat de motor af.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 20:27

KDL

Gim schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:48:
[...]

Ook enig idee mbt de "speling"? Weet niet of het een goed woord is. Kan de handrem met mijn zwakke pink 6cm optillen. Dat lukt bij mijn huidige auto echt niet.
Verschillende fabrikanten/modellen gebruiken verschillende waardes waar de handrem ingrijpt en hoe hard... garages krijgen een overzicht, bijvoorbeeld 7 klikken bij merk/model a of 3 klikken strak bij model b, sommige monteurs boeit dit allemaal niet en stellen het af hoe ze zelf willen (of als een klant zeurt en meer wil betalen doen ze het naar die behoefte)

Op een helling is het toch veiliger om in de versnelling te parkeren (handgeschakelde auto's)

Neem iemand met meer praktijkervaring en verstand van auto's mee bij een testrit, indien mogelijk natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door KDL op 23-06-2018 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
Rijd met de proefrit langzaam achteruit, koppeling in en dan de handrem aantrekken. Hij zou dan netjes moeten stoppen en de achterkant moet dan wat “omhoog” komen. Even opletten of het gelijkmatig is.

Een vrijeslag is heel normaal met een handrem, meestal een tik of 3, daarna moet die gaan aangrijpen. Afstellen stelt niet zo gek veel voor, maar een garage die zo er over denkt zou ik toch al even verder zoeken naar een garage houder die je wel vertrouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoe ver je een handrem moet aantrekken eer ie aangrijpt, zowel in afstand als in kliks, wisselt behoorlijk van model tot model.

De Forester hier voor de deur heeft aan een klein rukje genoeg, en omdat de vertanding van de clicks erg fijn is, zijn dat alsnog wel iets van 5 clicks.

De handrem van mijn Civic bijt pas bij 10 clicks, maar dat hoort, en door de grove vertanding is het een behoorlijk grote slag die je moet maken.

En zo kan ik je nog 10 andere voorbeelden geven, het wisselt gewoon van model tot model, zolang ie maar werkt, daar gaat het om :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1063865

Sowieso niet ratelen!!

Zolang je hem niet 75+ graden moet trekken is het vrij normaal. Makkelijk af te stellen ook.

[ Voor 14% gewijzigd door 1063865 op 23-06-2018 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 13:04
Inderdaad afstellen, of in het ergste geval is de kabel (te ver) uitgerekt of zijn de blokken versleten. Hoe dan ook een klusje van een paar tientjes.
Als je het een leuke auto vind, en hij voor de rest in goede staat is, zou ik die auto er niet om laten staan.

[ Voor 51% gewijzigd door WEBGAMING op 23-06-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Maandag werk van maken :)
Pagina: 1